David Štefan hodlá stále zrychlovat
Devatenáctiletý David Štefan letos přestoupil z rallycrossu do automobilových soutěží a ihned na sebe upoutal pozornost vynikajícími časy. V rozletu ho bohužel přibrzdila těžká nehoda hned při druhém sprintu sezóny na Vysočině a po výrazném poškození jeho peugeotu mu nezbylo, než se na čas z tratí rychlostních zkoušek vytratit. Mladík z Újezdu u Prahy však nepodléhá pesimismu a věří, že se ještě letos blýskne kvalitními výsledky.
Proč jsi se před letošní sezónou rozhodl přestoupit z rallycrossu do rallye ?
David: „Soutěže považuji za královskou motoristickou disciplínu a byly mým snem už od dětství. Od jedenácti let jsem se věnoval hobbycrossu a poté rallycrossu a získal zde spoustu skvělých zážitků a cenných zkušeností s ovládáním auta na asfaltu i na šotolině. Absolvoval jsem dvě kompletní sezóny rallycrossového MMČR a vybojoval titul vicemistra v Divizi 2 – enkových dvoulitrech – za Romanem Častoralem. Pro letošní sezónu byla naše divize zrušena a my stáli před rozhodnutím, co dál. Jelikož už jsem byl plnoletý a zrovna v tu dobu přišla nabídka od Pepíka Šilhy na koupi jeho Peugeotu 206 RC, dočkal jsem se splnění svého rallyového snu. Přesto však nevylučuji, že v případě volného času si ještě někdy bývalou disciplínu vyzkouším.“
zdroj: ralex-sport.com
Můžeš obě disciplíny porovnat ?
David: „Co jsem zatím měl možnost poznat, tak v rallycrossu se jede oproti soutěžím mnohem větší hrana. Je to však logické, protože je bezpečnější a v případě problému dojde maximálně ke kontaktu se svodidly či soupeři, přinejhorším skončí auto v kotrmelcích. Pilot se může maximálně koncentrovat pouze na jízdu a nerozptylovat se rozpisem a změnami na trati. V rallye se vzhledem ke stromům a dalším nástrahám číhajícím kolem silnic musí více přemýšlet.“
Rallyový debut jsi si odbyl v Lužických horách pátým místem mezi juniory a druhým ve třídě N3. Jak jsi s výkonem a výsledkem spokojen ?
David: „Lužické hory pro mě byly především prvním seznámením s jízdou na rozpis. Obrovskou výhodu jsem měl ve svém zkušeném spolujezdci Petrovi Brixi a tátových radách. Soutěž byla náročná a krásná a náš výsledek byl překvapením i pro nás samotné. Počítali jsme totiž s umístěním kdesi na chvostu startovního pole.“
zdroj: ralex-sport.com
Při následující Rally Vysočina však přišla těžká havárie. Co se vlastně stalo ?
David: „V Telči jsem byl odhodlán zrychlit a především využít mokré trati a deště. Úvod nám vyšel skvěle a ujali jsme se ve třídě vedení. Přesto jsem stále cítil, že se dá jet rychleji. Kousek před cílem, do té chvíle v pohodě zvládané třetí vložky, jsem přehnal nájezd do levé šestky a vylétli jsme z trati. Zpočátku jsem si myslel, že se pouze sklouzneme dolů ze stráně, ale bohužel nám v cestě stál strom. Poté přišla obrovská rána. V důsledku tohoto karambolu a rozsáhlého poškození vozu nezbylo, než vynechat Kopnou a Třebíč. Návrat plánuji v Krkonoších a doufám, že opět s Petrem na sedadle spolujezdce. Moc se mu tímto ještě jednou za moji jezdeckou chybu omlouvám.“
Váš rodinný tým Ralex disponuje několika vozy. Můžeš je přiblížit ?
David: „Náš vozový park je až příliš velký a mnohdy mám problém vše stíhat. Táta s Jirkou Grimmerem závodí s rodinným klenotem – Renaultem Clio R3 po Janu Vaňáčovi. My s Petrem máme momentálně nemocného Peugeota 206 RC, s nímž by se měl ve vybraných podnicích velkého šampionátu představit Pepík Šilha. Dále máme dvě „třistašestky“. Ta má bývalá rallycrossová je k dispozici k prodeji či pronájmu, druhou hodlá osedlat náš mechanik Franta Andrys v poháru K4 “
zdroj: ralex-sport.com
Závěrem se Tě zeptám na Tvé další plány.
David: „Počínaje Krkonošemi bych rád odjel všechny zbývající sprinty a pokusil se zrychlovat. Výhledově chci prostě závodit, závodit a závodit.“