5. 8. 2009 17:06 − 2520× − 5

Rali Vinho da Madeira – komentář

Portugalsko nabídlo v letošní sezóně již podruhé azyl jezdcům interkontinentální série, tentokrát na Madeiře.

Portugalsko nabídlo v letošní sezóně již podruhé azyl jezdcům interkontinentální série. I tentokrát jim přichystalo opravdu luxusní destinaci, kterou tentokrát bylo okolí městečka Funchal na tropickém ostrově Madeira. Lokalita v tomto období zasvěcená ještě více než kdy jindy během roku turistům každoročně nabízí i kvalitní motoristické vyžití. Pro místní vládu je tento podnik dokonce natolik důležitý, že k jeho letošnímu padesátému jubileu místním občanům přichystala zajímavý dárek. Jelikož se první etapa odehrávala během pátku, bylo na tento den vyhlášeno pracovní volno.

Loňský ročník se nesl ve znamení atraktivního trojboje do posledních kilometrů. Jeho protagonisté na start dorazili i letos a dokonce ve stejných týmech se stejnými vozy. Od Alexe Camacha pilotujícího opět Peugeot 207 Super 2000 se dalo i letos očekávat, že z místních přeborníků bude hrát hlavní roli. V případě obhájce vítězství Nicolase Vouilloze bylo naopak těžké odhadovat, nakolik bude úspěšný. Letošní sezóna mu zatím vůbec nevychází a nevyhrál zatím ani jednu soutěž. Podobnou bilanci měl před startem madeirského podniku i Giandomenico Basso.

Ital ovšem tuto soutěž v letech 2006 a 2007 dokázal jasně ovládnout a v loňském ročníku přišel o vítězství těsným rozdílem několika vteřin kvůli špatné volbě pneumatik. Tovární Abarthy ovšem v letošní sezóně za soupeři výrazně zaostávají a jejich konkurenceschopnost takřka soutěž od soutěže klesá. Aby si na asfaltové soutěži Italové udrželi alespoň nějakou šanci na pořádný bodový příděl od obou nasazených speciálů, do druhého továrního Punta Super 2000 nominovali Lucu Rossettiho. Anton Alén v Rusku znovu nepřesvědčil, ovšem hlavním důvodem jeho absence tentokrát byla kryjící se účast na domácí finské rally.

Z dalších pilotů ve vozech Fiat se dalo do bojů v popředí počítat snad jedině s Portugalcem Bernardem Sousou. Zcela největší portugalskou hvězdou, jaká se objevila na startu, byl ale bezesporu úřadující domácí mistr Bruno Magalhaes s Peugeotem 207 Super 2000. A za volanty několika dalších francouzských exemplářů tohoto typu se pak dali hledat zbylí favorité na pokoření tropického ostrova. Zejména je třeba zmínit borce z Kronosu, vedoucího jezdce IRC Krise Meeka a Freddyho Loixe.

Na Madeiře pokračovalo letošní vystoupení Guye Wilkse s továrním Protonem Satria Neo Super 2000. V Rusku už to s kanárkově žlutým speciálem vypadalo na blýskání se na lepší časy, ovšem aktuální podnik celému týmu připravil studenou sprchu. Auto se ukázalo jako naprosto nekonkurenceschopné a jeho pilot si během rally hodně stěžoval na rozladěné řízení, které mu neumožňovalo s vozem jet tak, jak by bylo ideální. Výsledkem bylo plácání se v průběhu druhé desítky zakončené na jedenácté příčce. Ještě slabší dojem pak zanechal Julien Maurin, který i pro svůj třetí podnik IRC změnil techniku.

Tentokrát se francouzský jezdec ukázal za volantem Škody Fabia Super 2000 italské oficiální stáje Škody. Očividně s ním ale společnou řeč nenašel a trápil se na rozhraní druhé a třetí desítky. Na poslední sobotní zkoušce ovšem zachyboval, poškodil kolo a musel vzdát. Během nedělního startu v rámci SupeRally už Maurin zajížděl výrazně lepší časy s menším odstupem na vítěze jednotlivých zkoušek. Na devatenáctém testu dosáhl dokonce devátého nejrychlejšího času.

Na úvod soutěže byla na programu tradiční superspeciálka v ulicích Funchalu, kterou o devět desetin ovládl Meeke. Páteční ráno už ale patřilo jiným, konkrétně jedné posádce. Tím, kdo zcela ovládl dopolední čtveřici zkoušek, byli Basso s Dottou. Jejich Abarth letěl rychlostí, jakou letos ještě nepředvedl, a po RZ 5 umožnil posádce vyhřívat se na vedoucí příčce s náskokem 16,8 sekundy. Teprve v osmém testu zůstalo italské duo pokořeno, když se tam radovala z triumfu dvojice Magalhaesů. Právě jim patřila druhá příčka a na ní setrvali až do konce první etapy. V závěru dne Portugalec ještě dvakrát italského rivala potrápil, ovšem nakonec se musel spokojit s průběžným stříbrem a odstupem 16 vteřin.

Camacho se snažil zuby nehty svého značkového kolegy držet, ovšem postupně ztrácel více a více času. Diváci mohli být s jeho jízdou i tak velmi spokojeni, neboť právě jeho Peugeot lítal na mnohých místech pěkně bokem. Za silnou stáj Kronos zatím držel prapor nejvýše obhájce madeirského vítězství Vouilloz, kterému patřila čtvrtá příčka (+ 49,7 s). Meeke se v jedné pravotočivé zatáčce nechal trochu unést a potkal se s okolím trati, které mu poškodilo dveře jeho Peugeotu. Během pátku zaznamenal pouze jediný nejrychlejší čas a etapu zakončil až na šesté pozici.

Jestliže byli u Fiatu v pátek uneseni z průběžného vedení své jedničky, po prvních dvou sobotních zkouškách se mohli radovat ještě více. Rossetti zvýšil tempo, které jej v pátek doneslo jen k páté pozici, oba první testy vyhrál a začal se dotahovat na jezdce před sebou. Bohužel to ale pro něho byla labutí píseň. Ve třetím sobotním testu svou rychlost už trochu přehnal, v rychlé levotočivé zatáčce šel ven a poškodil zavěšení obou pravých kol. Nepojízdný vůz musel odstavit a i druhá letošní rally v rámci IRC pro něho skončila havárií.

Basso naštěstí stále držel svou příčku, kterou si nejrychlejšími časy v průběhu RZ 16 a 17 ještě upevnil. Na osmnáctém testu byl ale podobně jako jeho stájový kolega trochu rychlejší, než by se slušelo. Naštěstí se to stalo v pomalejší levé zatáčce a na vnějšku bylo dost místa, kam speciál poslat. Toto drobné zaváhání jej ovšem stálo deset sekund a náskok na Magalhaese se tím pádem snížil na pouhých 8,9 vteřiny. Portugalský mladík se okamžitě chopil nabídnuté šance a zkoušel ještě soutěž rozhodnout ve svůj prospěch.

Boj se až do posledních kilometrů odehrával rovněž u třetího místa, na které si dělal vedle Camacha zálusk i Vouilloz. Francouzský pilot ovšem svou roli lovce do úspěšného konce nedotáhl a musel se spokojit s body za čtvrté místo. Místní borec Camacho tak obhájil loňský post, byť letos s výrazně větším odstupem. Když přijížděl Basso do cíle poslední zkoušky, podobně jako vloni Vouilloz neměl ani on žádnou jistotu, zda dosažený čas bude na udržení první pozice stačit. Magalhaes závěrečnými 22 kilometry doslova prolétával. K úspěchu mu nakonec ale ještě 3,5 vteřiny chybělo…

V táboře Abarthu tak mohly začít bujaré oslavy, po dlouhé době si připsali v IRC vítězství a Basso si udržel šanci na zisk titulu. Důležité bude ovšem udržení nastoleného tempa i v dalších rally. Tento úspěch na soutěži, kde se Puntům Super 2000 a Bassovi vždy dařilo, není o budoucnosti zas tak vypovídající. Jedno je jisté, největší favorit na titul Meeke se v čele šampionátu při neúčasti tovární dvojice Škody Motorsport udržel, ale tentokrát zářné výkony z předešlých podniků nenapodobil. Další struhující boje přinese Barum Rally Zlín, kterou již toužebně očekává většina českých fanoušků.

Podrobné výsledky 50. Rali Vinho da Madeira včetně pořadí šampionátu IRC najdete zde na ewrc-results.com.

Komentářů celkem: 5
5. 8. 2009 17:251
0 0
kvuli rally pracovní volno:-o..tak ti se mají...to se v této fotbalem posedlé zemi nikdy nestane
5. 8. 2009 18:342
0 0
To teda ne!
t-rally.webnode.czsmajlík
5. 8. 2009 19:213
0 0
LuCas [5.8.2009 17:25:32]: Portugalci ze nejsou posedly fotbalem? smajlík Oni sou schopny se posednout cimkoli smajlík
5. 8. 2009 20:394
0 0
Kenny_pce: Nikdo neříká, že nejsou posedlí fotbalem, ale jak vidno, znají tam i jiné sporty...smajlíksmajlík
vrs
6. 8. 2009 10:215
0 0
Ta zelená fabia s bílou střechou je nádherná. Místo těch dvou pruhů jen decentní bílé a červené v-linky a neměla by chybu !
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!