Barum Rally Zlín 2009 – druhá etapa
Sobotní etapa Barum Rally Zlín již jasně naznačila, kterým směrem se soutěž bude ubírat i v závěrečném dnu. Zatímco na první pozici okupovanou s jasnou minutovou převahou Janem Kopeckým mohli mít jeho soupeři zálusk jedině v případě, že by pilot Škody Fabia Super 2000 zachyboval, o stříbru stále jasno nebylo. Na této pozici první etapu zakončil Freddy Loix s Peugeotem 207 Super 2000, ovšem jeho stájový kolega Kris Meeke mu byl vzdálen jen 8,4 sekundy a ze hry rozhodně nebyl ani čtvrtý Juho Hänninen s druhou tovární Fabií.
Na úvod dne byla na programu těžká rychlostní zkouška Troják, na kterou nebude vůbec v dobrém vzpomínat Belgičan Loix. Odstoupil zde již před dvěma lety a stop mu tento úsek vystavil i letos. Na vině ale nebyla jeho jezdecká chyba, nýbrž porucha techniky. To samozřejmě piloty za ním vymrštilo o tuto jednu pozici vpřed. Směrem opačným se však ve výsledcích vydal Jevgenij Novikov, který se svou žlutou Fabií na trati několikrát zachyboval a celkem zaostal o minutu na vítězného Meeka. Nedařilo se ani Hänninenovi, jenž ztratil drahocenné vteřinky přetočením stejně jako další jezdec se Škodou Pavel Valoušek.
Když ale v druhém nedělním testu zachyboval János Tóth a na chvíli se ocitl mimo trať, vyhoupl se moravský jezdec na průběžnou devátou pozici. Dalšího pokračování se dočkal duel o stříbrný post, v němž se tentokrát zadařilo finskému jezdci. Ir na to ale rychle reagoval a do servisu si přijel s náskokem dvaceti sekund. Na vedoucí příčce se pochopitelně nic nezměnilo, i nadále ji s jasnou převahou držel Kopecký. Druhý průjezd úsekem Troják nebyl o nic přívětivější než ten první. Tentokrát na něj doplatil odstoupením Grzegorz Grzyb, jehož Fiat Punto Super 2000 vymrštila menší návštěva příkopu přes střechu.
Nejlépe umístěný pilot Abarthu Luca Rossetti zde naopak bojoval s defektem a celkem ztratil přes tři minuty. Tak obrovská časová ztráta jej srazila na konec elitní desítky. Sedmou příčku zde kvůli defektu ztratil Václav Pech (Mitsubishi Lancer EVO IX). A k důležité změně v neposlední řadě došlo i na nejvyšších postech. Hänninen na tomto testu chyboval a za vítězným Meekem zaostal o 52,4 sekundy. To jej stálo nejen ztrátu možnosti bojovat o finální druhý post, ale zároveň Fin přišel o svou třetí příčku. Na tu se přes něho vyhoupl Peugeot 207 Super 2000 Romana Kresty. Ještě před startem třináctého testu soutěžní pole kvůli technické závadě opustil Novikov.
Do cíle zbývalo odjet poslední dvě zkoušky a obě nakonec opanoval jediný pilot. Stal se jím Fin Hänninen, který se po své chybě na druhém Trojáku hodlal vrátit zpět na bednu. A to se mu nakonec povedlo. Na čtvrtou pozici tak klesl Kresta, který ale mohl být rád za dojetí do cíle. Za cílem předposlední zkoušky se jeho Peugeot totiž málem nerozjel. Pro stříbro si dojel nejlepší z jezdců na Peugeotu Meeke, který i nadále setrvává ve vedení seriálu IRC. Jasný triumf ale zaznamenal Kopecký, který si během celé rally počínal naprosto suverénně. V „malých enkách“ vítězství zaznamenal nejlepší pilot třídy N3 Egon Smékal s Hondou Civic Type-R. Ve skupině A pak kraloval Antonín Tlusťák za volantem Citroënu C2 Super 1600.
Kompletní výsledky ze soutěže naleznete na stránkách ewrc-results.com.
moc pěkné video z Barumky pouze s Fabiema