Lepší pojištění odpovědnosti jezdců rallye realitou
Po tragických událostech v závěru loňského roku a na samotném začátku letošní sezóny se jezdci organizovaní v Asociaci jezdců rallye začali oprávněně obávat, že dosavadní limit plnění na škody způsobené třetím osobám na trati rychlostních zkoušek ve výši 5 milionů Kč na celé startovní pole je zoufale málo. Své by o tom mohl například vyprávět jeden z předních českých jezdců, který byl jako držitel vozidla soudem první instance odsouzen k úhradě části náhrady škody poškozenému, který stál sice za páskou, avšak z hlediska zdravého rozumu přímo v tečně únikové zóny. Bohužel právě tam jej jezdec s od něj pronajatým soutěžním vozem přejel a poškozený vymáhal soudně větší odškodnění, než mu bylo vyplaceno z pojistky. V těchto případech se samozřejmě nejedná o trestně právní, ale o majetkoprávní odpovědnost. V některých případech by policie mohla vyhodnotit zavinění nehody na rychlostní zkoušce jako vinu jezdce, což je sice paradox, ale dle oslovených právníků se to stát může – stačí, když v místě nehody například jezdec pojede rychlostí výrazně vyšší, než všichni ostatní jezdci a opustí trať. Poté za úhradu škod nese odpovědnost rovným dílem řidič a provozvatel vozidla. Stačí pak představit si případ, kdy dojde při havárii k poškození statiky rodinného domu ve výši dvou milionů Kč, poškození zaparkovaného drahého automobilu ve výši dvou milionů Kč a dvěma zraněním s trvalými následky, které soud vyčíslí každé na pět milionů Kč. Celková škoda bude tedy čtrnáct milionů Kč, přičemž v současné době, pokud nikdo jiný na soutěži nezpůsobí další nehodu, zúčastněný jezdec a provozovatel vozidla (jednalo-li se o pronajaté vozidlo) budou ze svého muset zaplatit každý 4 500 000 Kč.
Po velkém úsilí zástupců výkonného výboru Asociace jezdců rallye se podařilo ve spolupráci s makléřskou společností Allrisk, s.r.o. a Českou pojišťovnou, a.s. společně připravit a na český pojišťovací trh uvést speciální produkt – odpovědnostní pojištění vozidel jezdců rallye. Záměrem bylo vyřešit jednou provždy obavy všech jezdců, nejen těch sdružených v AJR, z výše popsaných případů a dát jasně červenou současné nepřehledné situaci v oblasti pojištění jezdců rallye, které v současné době v žádném případě neodpovídá potřebám a požadavkům současného závodění.
A co vlastně speciální pojištění obsahuje?
- pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla od České pojišťovny, a.s. – limity plnění 100 mil. Kč pro škody na zdraví (usmrcení) a 100 mil. Kč pro škody na majetku (ušlý zisk)
- Allrisk pojištění právní ochrany s ročním limitem plnění 100.000,-Kč
Toto pojištění je vlastně obdobou dřívějšího systému, kdy se v zásadě jedná o povinné ručení “rozšířené” na uzavřené tratě rychlostních zkoušek. Pojištěné je tak vozidlo a nikoli posádka, takže pojištění platí po dobu, na kterou je uzavřeno, na neomezeném počtu závodů a je jedno, který jezdec jej v dané chvíli řídí. V zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla je sice ustanovení § 7, písm. g), které jasně říká:
(1) Pojistitel nehradí
g) škodu způsobenou provozem vozidla při jeho účasti na organizovaném motoristickém závodu nebo soutěži, s výjimkou škody způsobené při takovéto účasti, jestliže je řidič při tomto závodu nebo soutěži povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích
S tímto ustanovením zákona se Česká pojišťovna, a.s. vypořádala vytvořením zvláštního ujednání ZU AJR 01/2009, které je doplňuje a mění pojistné podmínky produktu ve smyslu poskytnutí pojistného plnění při motoristických závodech a soutěžích nebo přípravných jízdách k nim. Česká pojišťovna tak bude hradit i škody způsobené třetím osobám při závodech, kde není třeba dodržovat pravidla silničního provozu. Za třetí osobu se při tom nepovažuje účastník závodu. “Chtěli jsme pro jezdce rallye najít silného a spolehlivého partnera, který pro jednou vyřeší obavy našich členů z případného rizika celoživotního splácení škody kvůli chybě při sportu, který máme tak rádi. Česká pojišťovna, a.s. tyto obě podmínky jasně splňuje.
I díky zvláštnostem tohoto pojištění pak svěřila Česká pojišťovna prodej tohoto pojištění výhradně obchodní síti Allrisk, právě této společnosti musím poděkovat za velké usílí, díky kterému dospěla jednání s Českou pojišťovnou do zdárného konce” říká člen VV AJR Vojtěch Štajf a dodává: “I když primárním cílem AJR určitě není problematika tzv. amatérských soutěží, věřím, že i těmto jezdcům a pořadatelům se díky naší aktivitě nabízí kvalitní pojištění jejich závodních a pořadatelských vozů pro jejich uzavřené tratě”. Na řadě je pak další úkol: prosadit změnu ve standardních propozicích pro rallye na rok 2010, kdy nyní má povinnost zajistit pojištění odpovědnosti pořadatel. AJR prosazuje, aby v přihlášce do každého podniku soutěžící uvedl, zda je na škody způsobené třetím osobám na rychlostních zkouškách pojištěn, a v případě, že ano, nemusel již současný poplatek za směšně nízké pojištění pořadateli platit. AJR pak vyslyšela i argument některých členů, že jsou případy, kdy se jezdec například účastní pouze jediného závodu a především u menších vozů pak částka zaplacená za pojištění neúměrně stoupne. Jelikož ale povinné ručení u tzv. “erkových” čísel musí být uzavřeno na celý rok (tato čísla nelze dát do depozitu), AJR tak u České pojišťovny prosadila alespoň diverzifikaci pojistného podle obsahu motoru. Například u menších vozů tříd N1, N2, A5 a A6 pokud odečteme standardní částku za povinné ručení, pojištění na každou soutěž se dostává na úroveň současné výše, kdy limit plnění byl dvacetkrát menší a navíc byl pro celé startovní pole a ne pro jednotlivé vozidlo jako u nového pojištění.
Tarify:
Sk. | Typ auta | Obsah | Roční sazba pojistného |
B1 | osobní automobil | 0-1000 ccm | 5 964 Kč |
B2 | osobní automobil | 1001-1350 ccm | 11 424 Kč |
B3 | osobní automobil | 1351-1850 ccm | 14 052 Kč |
B4 | osobní automobil | 1851-2500 ccm | 19 503 Kč |
B5 | osobní automobil | >2501 ccm | 25 052 Kč |
Veškeré informace naleznete na stánkách www.ajr.cz nebo www.allrisk.info
Boban_MK: píšeš, že 14 litrů je pro někoho rozpočet na gumy na celej rok... hm nevím no, ale 14 litrů nekoupí ani dvě sady. Pokud tedy někdo jezdí na jedněch a půl gumách celej rok je to idiot a sebevrah!!
pokud ty první dvě věci je mi celkem jedno, že ses napružil pokud ta poslední tak potom tě nechápu.
14 tis je při ceně gumy cca 2500 necelých 6 gum.
pokud jede někdo sezonu na sadě gum trvám na to, že je to idiot nebezpečný sobě i svému okolí.
Jedna je složitá, dlouhá a trnitá, ale pro posádky musí vyjít jako výhodnější a levnější. Kolize soutěžního vozu na uzavřené trati v rámci legální a řádně povolené soutěže musí být vyšetřována a posuzována v jiném právním režimu, než když opilec cestou z hospody vjede na chodník a zmrzačí půl školky. Na to tady máme struktury FIA, v našich podmínkách Autoklub ČR a jeho komisi FAS. Pro vyšetřování mimořádných událostí na uzavřené trati existuje jasný předpis. Bohužel musím konstatovat, že právě na tomto poli AČR v poslední době vyklízí pozice a stále více nehod končí odsouzením pořadatele, ředitele apod., protože to šetří běžný policajt, který nechápe… Stačí mu, když v NSŘ najde text „všechna ostatní místa jsou pro diváky zakázaná“ a už tu máme obžalobu, protože tam a tam jeden stál a pořadatel porušil povinnost… Divím se, že za tohoto stavu u nás soutěže ještě vůbec někdo pořádá. Co se týče pojištění, AČR jako pořadatel šampionátu uzavírá každoročně pojistku a limit plnění je takový, jaký s pojišťovnou dohodne. Je hodně těch, kterých se to bytostně týká - ti se musejí ozvat a nekompromisně stát za svým.
Cesta, kterou vyjednala AJR, je rychlá, snadná, ale pro posádky drahá. Řeší finanční důsledky rány, nijak ale neřeší možnou trestní odpovědnost řidiče – potenciálního zločince.
Není snad potřeba nikomu připomínat, že pojišťovna není dobrodinec, který přináší peníze na řešení malérů, ale naopak dobře prosperující obchodník. Vyšší limit plnění znamená zvýšení pojistného a rozšíření okruhu pojištěných, nejlépe povinně. Jinak to nemůže skončit. To pro ty, kteří se utěšují, že ne ně se to snad vztahovat nebude. A do celkové kalkulace nesmíme zapomínat zahrnout nezanedbatelné provize těch, kteří ten byznys uzavřou.
Pojišťovna? Ani omylem standartní povinné ručení se na škody způsobené při sportovním podniku na uzavřené trati nevztahuje.
takže když někomu zbouráš barák, přejedeš slepici nebo zraníš manželku seš v těžkým, ale neskutečně těžkým průseru
Magic: je to podle skutečného objemu bez přepočtu, takže i za dvoulitr turbo se zaplatí taxa do dvou litrů.
A ta pojistka dyt to tak je... kdo ji bude chtít udělá si ji a kdo ne pojede s veškerým rizikem bez ní.
Jistě že by FAS mohl to jednání s pojišťovnou vyvolat sám, ale dovedeš si představit ten řev, kdyby se o ty částky zvedlo startovné? Ona by se někde ta platba musela projevit.
Podle mě je tady právě ted prostor pro konkurenci. Je tu první pojišťovna, která přistoupila na pojištění soutěžních aut. Jistě to pro ně bude ziskové jinak by to nikdo nedělal. A já doufám v to, že se toho chytne více institucí a vznikne konkurence a ta jak známo snižuje ceny. Doufám.
A pokud jde o ty gumy... já počítám s tím, že 99,9999 procent jezdců jsou inteligentní lidé a nejedou na plátně. Ale i ti co nakupují jetý gumy ta podle mě musejí za sezonu utratit více než oněch 14 tis. Pokud ne a šetří se na maximum tak je to prostě sebevražedná kombinace a jiný výraz než ten co sem napsal pro takového člověka neznám.
Stejně jako poažuji za nebezpečného toho kdo se takto chová v civilním provozu.
A pleteš se, že o věco nic nevím. Ne z rallye, ale znám to z motokár a z bugyn. I tam se šetří co to jde a taky si ti vzadu kupují gumy po velkých autech. Pokud je ta guma bezpečná proč ne.
Já nejsem fanda co z rallye utíká po projetí špičky, naopak jsem na vložce a čekám si i na malá auta. Na fildy, hondy a ostatní a obdivuju každýho kdo do toho sedá jen pro radost. nehledě na to, že spousta kluků na feldách jede na oko lépe než spousta kluků na velkejch enkách. Ale musíme se snad proboha chovat trochu s rozumem a neriskovat více než je zdrávo. Jak už tu někdo psal i já považuju výměny sedaček a pásů za zbytečný mrhání prachama. Dokud auto nedá prdu tak se přece pásům nic nestane. Resp nemělo by. I ten HANS by klidně mohl stát cca pětinu toho co stojí. Ale taková jsou pravidla a takové jsou ceny a málokdo z nás má nějakou moc s tím něco udělat.
Proto tvrdím, že pojištění podniků v kalendáři šampionátu má nejen dojednat, ale i platit pořadatel šampionátu, tzn. AČR. Příjmy na to má, jen by to chtělo drobátko přehodnotit priority. Ale to by tam nesměli sedět ti, kteří myslí především na sebe na úkor ostatních. Stačí se podívat, kolik lidí tam hájí zájmy jezdců...