Letošní Bohemia odkrývá svou tvář
Do startu tradičního mladoboleslavského podniku RALLY BOHEMIA zbývá sice ještě několik měsíců, nicméně organizační výbor pracuje naplno již od ledna. Pečlivá příprava je na místě, protože pořadatelé v letošním roce slaví malé kulaté jubileum – 5 let pořádání RALLY BOHEMIA.
Vítěz 31. ročníku Jan Kopecký s tovární Fabií WRC
Ve dnech 1. – 3. července se v okolí Mladé Boleslavi pojede sice již XXXII. ročník RALLY BOHEMIA, ale pořádající Běla Motorsport Klub v AČR je u soutěže teprve od roku 2001. „Těch pět let uplynulo velice rychle, ale úcta a respekt k historii a velikosti soutěže zůstal stejný, jako před pěti lety,“ říká ředitel soutěže Zdeněk Běla. Za oněch pět let se Bohemia opět vyšvihla mezi podniky, o kterých lze říci, že jsou prestižní.
Devizou pořadatelů je vedle reprezentativního zázemí a technické tratě také neustálá komunikace se samotnými jezdci, kteří s povděkem kvitují, že se mohou podílet na vlastní podobě soutěže. „V loňském roce nás někteří jezdci žádali, abychom upravili v některých bodech náš časový harmonogram, který by pak pro ně v konečném důsledku přinesl zlevnění nákladů,“ vysvětluje Zdeněk Běla a dodává: „I z tohoto důvodu máme připravenou variantu s uzpůsobeným časovým harmonogramem. V tomto případě by Bohemia začala ve středu 29. 6. seznamovacími jízdami první etapy. Následující den ve čtvrtek by na letišti v Hoškovicích proběhl shakedown a veřejná technická přejímka, v pátek 1. 7. pak seznamovací jízdy druhé etapy a Sosnové. Samotná Sosnová by mohla startovat v 17 hodin a posádky ji absolvují od nejvyšších startovních čísel až po vozy skupiny A8, ty pojedou naposled. Těmito opatřeními sledujeme jediný záměr, a to zlevnit RALLY BOHEMIA pro ty, kteří nedisponují obřími rozpočty a postupně opouštějí MMČR a začínají startovat v ČMPR.“
Z toho je patrné, že je zde uvažována varianta, že by celá soutěž mohla mít jeden centrální servisní areál, ze kterého se soutěžící posádky budou vydávat směrem nejen na shakedown, ale i na obě etapy. „Vše je ovšem ve stádiu jednání a další změny nemůžeme ještě vyloučit.“ Co již ale lze považovat za jistotu, je změna v pojetí Super RZ v Sosnové. „Zatímco v minulých letech po startu soutěže odjížděly posádky do České Lípy po vlastní ose, letos budou moci být soutěžní speciály dopraveny na RZ 1 na podvalnících svých servisních vozů.“
V sobotu mezi 8 – 9 hodinou ranní se uskuteční start do první etapy. Ta se pojede tradičně "tam nahoře" – v okolí Železného Brodu. „Letos vynecháváme rychlostní zkoušku Splzov – Železný Brod a místo ní pojedeme vložku Jeníšovice – Rychnov u Jablonce.“
Druhá etapa se pojede v duchu boleslavské klasiky dvojitého průjezdu obcemi Skalsko – Vinec a Březovce – Bezdědice. Případnou změnu podoby tratě druhé etapy zmařila víceméně FIA, která snížila předepsanou kvótu délky rychlostních zkoušek pro podniky s koeficientem 10 z 240 na 220 km. „FIA sice snížila délku RZ, ale jak již jsem řekl, my jsme Bohemii položili na spodní hranici tohoto limitu naprosto cíleně – chceme zlevnit soutěž pro závodníky tříd N1, N2, N3 nebo A5.“
Pořadatelé chtějí pojmout letošní ročník opravdu slavnostně a chtějí i do let budoucích založit novou tradici, kterou zatím vedou pod pracovním názvem Slavnosti RALLY BOHEMIA. Obrovská letištní plocha v Hoškovicích přímo nabádá k tomu, aby zde během soutěže probíhala zábava pro celou rodinu. „Ano, plánujeme to, ale zatím ještě k dohodě nedošlo. Pokud vše půjde podle našich představ, tak zde diváci naleznou bohatý kulturní program, na třicet atrakcí, půjčovnu motokár, vyhlídkové lety nebo večerní koncerty a diskotéky. Chybět by nemělo ani občerstvení a pivní stany. V nejbližší době by se o celém projektu mělo rozhodnout.“
Velký poražený. Roman Kresta loni o vítězství přišel až v úplném závěru soutěře.
V neposlední řadě by mělo dojít k výrazným změnám také v otázce startovního pole, které by letos mělo být velmi pestré a také velmi kvalitní. RALLY BOHEMIA se bude započítávat mimo domácího šampionátu také do FIA Evropského poháru východ s koeficientem 10, také do MITROPA CUPu a navíc i do Mistrovství ČR historických vozů. „Historiků by mělo být ještě více, protože v rámci Mitropy by k nám měli přijet i historici startující v tomto poháru. V každém případě tato vozidla budou startovat před startovním polem dnešních vozů. Dále očekáváme znovu účast norských posádek, nicméně již nepůjde o pohárová vozidla, ale především o vozy skupiny N4 a A6. V rámci Mitropy nás kontaktovala řada rakouských a italských jezdců, takže o zahraniční konkurenci by mělo být postaráno,“ dodal na závěr Zdeněk Běla.
Doufam, ze pro ostatni Rz neplati ze A8 pojedou jako posledni?
Toto může napsat jenom člověk, který automobilovým soutěžím vůbec nerozumí. To se mají Vážený pane jenom kvůli Vám RZ dělit, půlit a z 20 km dělat 10 km dlouhé rychlostní zkoušky, aby jste byl spokojen? Né každý jezdec dovede zajet 20 km RZ v plném nasazení v tak těžkém terénu, který je v Libereckém kraji. Na Libereckou RZ si jezdci stěžují, že je dlouhá a vůbec neubývá, že si tam není kde odpočinout a to dělá rally. A jinak už jste uspořádal alespoň 3 km rychlostní zkoušku, že si dovolíte o něčem psát, že je slabota?