13. 9. 2009 14:01 − 3360× − 22 0

Colin McRae – jeho život a kariéra – XX. díl

Za dva dny to budou dva roky, co za tragických okolností vyhasl život Colina McRae i jeho syna Johnnyho.

Za dva dny to budou dva roky, co za tragických okolností vyhasl život Colina McRae i jeho syna Johnnyho. Jejich památku bych chtěl uctít i dalším dílem seriálu, který snad bude po více než roce znovu pokračovat.

Colin McRae – jeho život a kariéra – I. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – II. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – III. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – V. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IX. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – X. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIX. díl

Konec sezóny 2001 se sice Colinovi nepovedl, ale na nějaké truchlení neměl čas, a to hned ze dvou důvodů. „Na rally je krásné i to, že není čas přemýšlet nad tím, co jste udělali špatně. Ihned po posledním závodu sezóny začínají přípravy na tu následující. Už týden po Británii jsme testovali vůz na Monte Carlo.“

Tím druhým důvodem bylo narození jeho druhého dítěte, syna Johnnyho, který přišel na svět 6. prosince 2001. „Johnny bylo jméno mého dědečka. Syn měl novorozeneckou žloutenku, a tak strávil několik dní pod lampou. Když jsme si ho pak přivezli domů, byl celý opálený a vůbec nevypadal na skotského kluka. Rodina vám vždy pomůže a do dalších závodů jsem dostal novou chuť.“

U Fordu se událo několik změn. Odešel Francois Delecour, kterého nahradil Markko Martin. „Francois nebyl špatný jezdec, ale provázelo ho věčně nějaká smůla. S tím se těžko soupeří. Markka jsem do té doby prakticky neznal, ale byl naprosto v pohodě. Byl jsem také rád, že zůstal Carlos Sainz. Znali jsme už dobře a měli nápady, jak tým posunout dopředu.“ Důležitá změna byla i na místě technického ředitele, kam přišel ze Subaru Christian Loriaux.

Ačkoliv se spekulovalo, že dojde k rozchodu Colina s Nickym, nedošlo k tomu. „Byl jsem rád, že jsme spolu pokračovali. Vztahy mezi jezdcem a spolujezdcem jsou klíčové a my jsme je měli skvělé.“

Jedna změna se ale stejně udála. Jeho otec mu přestal dělat špióna, protože šel za bratrem Alisterem, který přešel od Hyundaie do Mitsubishi. „Táta cítil, že mu tím pomůže a já mu to neměl za zlé.“ Colin se tak musel poohlédnout po novém špiónovi a nakonec si vybral zkušeného Murrayho Griersona.

Nejen bratr Alister měnil tým. Richard Burns, přestože se stal se Subaru mistrem světa, odešel k Peugeotu. U Subaru ho nahradil Tommi Makinen, který po dlouhých letech odešel od Mitsubishi.

Sezónu tradičně otevíralo Monte Carlo, které neměl Colin rád. „Neměl jsem rád měnící se podmínky, bylo to pak moc nebezpečné.“ Ten rok ale bylo počasí neobvykle teplé a většina tratě byla suchá. Colinovi úvod soutěže vyšel, i když se v poslední zkoušce první etapy nevyhnul sklouznutí do příkopu. I tak byl vstupoval do druhé etapy na třetím místě. Ve druhé etapě se opět ukázalo, že Colinovi není na Monte Carlu přáno. „Bylo to asi 500 metrů od místa, kde jsme loni i předloni skončili s technickými závadami. Auto najednou ztratilo výkon, nemohl jsem tomu uvěřit. Vypadalo to, že nám to jede jen na tři válce.“

Mechanici auto dali v servisu do pořádku, ztráta na čelo už ale byla velká. „Na čtvrtého Marcuse Gronholma jsme ztráceli před poslední etapou 31 sekund. To byl náš cíl a na předposlední zkoušce jsme šli před něj. Se čtvrtým místem jsme byli nakonec spokojeni.“

Původně nejrychlejší Sebastien Loeb byl po závodě potrestán dvouminutovou penalizací za problematickou výměnu pneumatik a vítězem se stal Tommi Makinen. Bylo to jeho v té době rekordní 24. vítězství v MS, nikdo ale netušil, že žádné další už čtyřnásobný šampión nikdy nepřidá.

K celé kauze Citroen se vyjádřil i Colin. „Neznám všechny podrobnosti, ale cítím, že tohle sportu neprospívá. Není nic horšího, než když lidi odchází ze soutěže, aniž by věděli, kdo nakonec vyhrál. Jasně, pokud tým porušil předpisy, ať za to platí. Problém ale je, že pravidla se dají vyložit různě.“

Vsuvka – videosestřih toho nejlepšího, co Colin předváděl na Monte Carlu a San Remu a druhé video je sestřih z Monte Carla 2002.

Celý kolotoč se pak přesunul do Švédska. Markko Martin v posledním testu před soutěží poškodil svůj vůz natolik, že do soutěže nemohl nastoupit. Colinovi se ale docela dařilo a první den končil na třetím místě. Na RZ7 ale stejně jako několik dalších posádek trefil skrytý kámen a prorazil pneumatiku. Následnou výměnou ztratil tři minuty a bylo po nadějích na dobrý výsledek.

V poslední etapě Colin zabojoval a posunul se až na sedmé místo. Pak opět přišla na řadu nepopulární, ale často používaná týmová taktika. Malcom Wilson se domluvil s Janne Tuohinem, aby si nechal dát penalizaci 10 vteřin a pustil tak Colina před sebe. Tuohino to udělal a mohl se pak s Fordem svézt i na Kypru.

Colin byl nakonec klasifikován jako šestý, jen tři desetiny za svým bratrem. Nebýt defektu, dojel by druhý za nedostižným Gronholmem. Na kdyby se ale nehraje.

Třetím závodem byla na jaro přesunutá Korsika. Pokud si ještě pamatujete, měl tam Colin v roce 2000 opravdu těžkou havárii. Když tam odjížděl o dva roky později, ještě netušil, že další ho tam čeká. O tom ale zase až příště.

Na závěr ještě sestřih ze Švédska 2002.

Komentářů celkem: 22
15. 9. 2009 19:13
0 0
jo šefe díky za pokračování, já se už bál, že si ten seriálek vzdal
bezva prácesmajlíksmajlík
16. 9. 2009 18:25
0 0
super jen tak dálsmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama