Daniel Porazil - eWRC.cz
26. 2. 2005 00:00 − 2755× − 7

Analýza 40. Mogul Šumava Rallye Klatovy

Roky, kdy klatovští pořadatelé bojovali se sněhem na život a málem i na smrt, jsou pryč. Dnes bílé vločky nepředstavují neřešitelný problém, naopak, spíše jsou předností.

Roky, kdy klatovští pořadatelé bojovali se sněhem na život a málem i na smrt, jsou pryč. Dnes bílé vločky nepředstavují neřešitelný problém, naopak, spíše jsou předností. Právě díky sněhové nadílce dorazil na západ Čech Zimní pohár a s ním i velice kvalitní startovní pole tvořené Rakušany, Němci a samozřejmě i našimi jezdci. Rozpaky nad Šumavou se prakticky rozplynuly. Podnik se povedl. O tom, jak se na sněhu dařilo jednotlivým posádkám, vypovídá naše tradiční analýza.

A8
Počet vozů na startu: 9
Počet vozů v cíli: 4
Počet zemí: 3 (2x A, 6x CZ, 1x H)
Počet značek: 6 (3x Škoda, 2x Peugeot, 1x Ford, Subaru, Hyundai, Mitsubishi)
Počet WRC: 7 (Pech, bří. Vojtěchové, Kiss (H), Trněný, Triner, Szabó)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Tomáš Vojtěch si na své konto a na těžké trati připsal obrovský úspěch.

Oproti úvodnímu podniku domácího mistrovství se sešla na startu Šumavy v nejsilnější třídě o 5 vozů chudší konkurence. Bylo to dáno především absencí rakouských posádek s vozy Mitsubishi, které se nepřihlásily do Winter Cupu, a Šumava je tudíž ničím jiným nelákala. Navíc ovšem byla 3 wéercéčka, a tak suma sumárum, český fanoušek viděl pravděpodobně na dlouhou dobu nejkvalitnější startovní pole á-osmiček v letošním roce.

Favorité se zdáli být jasní – Pech s Focusem a bratrské duo Vojtěchů na Peugeotech. Z pilotů Octavií se nejvíce věřilo Emilu Trinerovi, jenž v rukách třímal druhou evoluční verzi staršího boleslavského modelu. Byl to právě on, kdo trochu překvapivě vyhrál před Pechem první měřený test. Triner v atraktivním klouzání pokračoval až do RZ 14, kdy musel po větší havárii odstoupit, bylo to z druhého místa absolutně. Obdobně se vedlo Maďaru Kissovi s Accentem, který skončil na RZ 2, cíl neviděl ani Szabó s Octavií a bohužel ani nesmírně atraktivní Mörtl s Imprezou. Porucha převodovky zastavila na cestě za vítězstvím Pecha, a tak ve hře o vítězství zůstali 4 jezdci – Trněný, Baumschlager a bratři Vojtěchové. Karel Trněný do bojů na špici prakticky nezasahoval a trochu za očekáváním byl i výkon Baumschlagera. Ten pilotoval letitou pátou evoluci Lancera a především časy z prvních erzet napovídaly, že vůz nebyl zcela ve své kondici. Sympatický a u nás oblíbený „Mundl“ údajně usilovně shání prostředky pro své starty v letošním Mitropa Rallye Cupu, a tak je možné, že jsme ho letos neviděli naposledy. V pravdě detektivní zápletku připomínalo finále v podání libereckých Vojtěchů. Zpočátku byl rychlejší starší z bratří Tomáš, od RZ 10 do RZ 12 byl v čele Štěpán. Na RZ 13 ovšem nechal „Brouk“ drahocenný čas, který ho v celkovém součtu pravděpodobně stál vítězství. Cílová časomíra se pro oba Peugeoty zastavila ve stejný čas, bráchové projeli trať na chlup stejně rychle. Pořadatelé pak trochu neuměle vysvětlovali pravidlo, že úspěšnějším je v tomto případě ten, kdo dosáhne rychlejšího času na RZ 1 tvrzením, že „manipulací s výsledky byl Š.Vojtěchovi přiřazen čas o 0,1 s pomalejší.“ Trochu kostrbaté vysvětlení…

A7
Počet vozů na startu: 5
Počet vozů v cíli: 1
Počet zemí: 3 (3x CZ, 1x A, 1xPL)
Počet značek: 5 (1x Renault, VW, Fiat, Honda, Opel, Nissan)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Foto: www.sportfoto.cz
Exotický Fiat Stilo předvedl solidní Polák Frycz.

Bez tradičních zástupců druhé nejsilnější třídy v rámci skupiny A – Šína, Mr. Cimbu, V. Bergera nebo Zedníka, se na startu objevilo pouhých pět posádek. Podle papírových předpokladů se o prvenství měli utkat náš Skoupil s Almerou a Polák Frycz s exotickým Fiatem Stilo, a to se nakonec také stalo. Nepočetné pole navíc rychle opustil Pospíšil s Integrou, Fischer s Golfem a také Rakušan Schandera s Astrou. Boj o prvenství také netrval dlouho a po odstoupení Skoupila na RZ 14 si pro vítězství dojel Frycz. Na startu se objevila ještě jedna á-sedmička, a to Wagnerův Kit Car Nissan Almera, který musel jet dle nových pravidel společně s vozy A8. Ale ani on daleko nedojel…

A6
Počet vozů na startu: 11
Počet vozů v cíli: 8
Počet zemí: 3 (9x CZ, 1x A a I)
Počet značek: 7 (3x Škoda, 2x Suzuki, 2x VAZ, 1x Renault, Opel, Citroen, Peugeot)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Čas Petákova vozu teprve přijde, a tak druhé místo ve třídě je úspěch.

Naprostou technickou převahu ukázaly vozy nesoucí v této třídě přízvisko Super 1600. Především pak Valoušek a Prokop s Ignisi a Peták s ex-Josephovým Cliem. O vítězství Valouška nebylo až na malé epizodky pochyb, druhé místo se mělo stát kořistí Prokopa nebo Petáka. Oba dva měli přeci jen větší problémy s technikou, s výběrem pneumatik a počasím. Šťastnější byl Peták, který dojel druhý a jehož čas na suchém asfaltu jistě teprve přijde. Na Saxo si stále zvyká Tlusťák, a tak čtvrté místo je úspěchem. Od pátého do sedmého místa se seřadily Felicie s jezdci Kundrátem, Bryndou a Kneifelem. V souboji dvou „žigulíků“ byl úspěšnější Blahout, když z Bohemie známý Rakušan Ronay vypadl již na RZ 3. Smůlu měl i Vlček s Peugeotem, který sněhovou Šumavu skončil na RZ 6. O svých kvalitách znovu přesvědčil Ital Gonzo s Corsou, který se dlouho držel mezi prvními třemi, ale stejně jako na Jänneru do cíle nakonec nedojel.

A5
Počet vozů na startu: 14
Počet vozů v cíli: 11
Počet zemí: 3 (11x CZ, 2x A, 1x GB)
Počet značek: 3 (12x Škoda, 1x Peugeot a VW)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Simon Hughes ukázal, že za volantem umí.

V trochu překvapivou, ale jinak naprosto zaslouženou spanilou jízdu Brita Simona Hughese s pohárovou Fabií se změnil boj o body ve třídě áčkových čtrnáctistovek. Ostrovan, který měl již v loňském roce startovat na Rally Bohemia s červeným Cliem S1600 Marshallovy stáje, se u nás poprvé objevil ale až letos. Největším soupeřem mu byl Sedláček na shodné pohárové Fabii, ale ten se během závodu nikdy před Hughese nedostal, byť v druhé etapě mocně dotahoval. Třetí místo obsadil Novák na Fabii a o čtvrté místo si to rozdávali Vodička se Šaškem. Na posledních dvou měřených úsecích o bramborové medaili pro svůj tým rozhodl Vodička. Nedařilo se Hodaňovi, který se svým kitem dojel šestý, těsně před Rakušany Mühlbergerem na Peugeotu a Achsem na Fabii.

N4 – PRODUKČNÍ VOZY
Počet vozů na startu: 25
Počet vozů v cíli: 17
Počet zemí: 6 (17x CZ, 3x D, 2x A, 1x CH, PL, SK)
Počet značek: 2 (20x Mitsubishi, 5x Subaru)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Herman Gassner nebyl na Šumavě ve své kůži.

Znovu nejpočetnější startovní pole představila skupina Produkčních vozů. Jednoznačný vítěz úvodního podniku našeho mistrovství, veterán Hermann Gassner z Německa s Lancerem tentokrát vůbec neuspěl. Od začátku se trápil a po rozpačitém výkonu skončil až šestý. V kontrastu s Gassnerovým výkonem se představila záloha továrního týmu Škoda Kopecký – Schovánek. Pilot rozjetý ze světového Švédska zajížděl tak rychlé časy, že za sebou v absolutním pořadí nechával i vozy kategorie WRC. Ve své třídě mu byl nejvážnějším soupeřem Slovák Béreš s Imprezou, a to především v první etapě, ovšem od RZ 7 nebylo o vítězství Kopeckého pochyb. Za druhým Bérešem dojel na třetím místě Andreas Aigner s Lancerem EVO VIII. Člen juniorského týmu Red Bull nechal za zády i velezkušeného Václava Arazima. Rakousko-německé duo mladíků Aigner – Müller ve svém druhém roce své soutěžácké kariéry znatelně povyrostlo. Uvidíme-li je ještě jednou na českých tratích, bude nutné s nimi počítat hodně vysoko. I přes nezvykle razantní nasazení dojel čtvrtý zmíněný Arazim, následovaný domácím Trojanem. Za Gassnerem doklouzal sedmý Jandík, osmý Müller, devátý Tošovský a desátý Štajf.

N3
Počet vozů na startu: 6
Počet vozů v cíli: 4
Počet zemí: 2 (5x CZ, 1x H)
Počet značek: 4 (3x Peugeot, 1x Honda, Opel, Renault)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Po odstoupení Maďara Hadika neměl Bičák soupeře.

Ani sériové vozy o obsahu motoru do dvou litrů nepatřily na Šumavě mezi silně obsazenou kategorii. Stejně jako na Jänneru triumfovali především naši jezdci. Znovu to přitom vypadalo, že se bude smát někdo jiný. Po dvou vyhraných vložkách byl totiž v čele Maďar Hadik s Opelem Astra, ale stejně jako na začátku ledna v Rakousku následovalo odstoupení. Do čela se tak dostal Bičák na voze Peugeot 206 RC a až do cíle nikoho před sebe nepustil. Na druhé místo se těsně před cílem dostal Koukola s Civicem, když přespurtoval třetího Šilhu (P 306) a čtvrtého Vanáče (P 206). Po solidním začátku odstoupil na RZ 6 Stejska s Cliem.

N2
Počet vozů na startu: 9
Počet vozů v cíli: 5
Počet zemí: 2 (8x CZ, 1x A)
Počet značek: 3 (7x Honda, 1x VW, 1x Citroen)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Jasným vítězem en-dvojek se stal Jaromír Tarabus.

Dalším jasným „třídním“ vítězem byl mezi sériovými šestnáctistovkami Civic Jaromíra Tarabuse. Tomu sice na paty šlapal vítěz z Jänneru Dan Běhálek, ale jen do RZ 17, kde odstoupil. Stejný osud potkal Drábka a Bartončíka (oba Civic) a také Řeřichu se Saxem. Po odstoupení Běhálka se na druhé místo posunul Trojan s Polem. Rakušan Apfelthaler s dalším Civicem skončil třetí a za zády udržel Katku Trojanovou a Dolejše s Hondami.

N1
Počet vozů na startu: 8
Počet vozů v cíli: 1
Počet zemí: 2 (5x CZ, 3x A)
Počet značek: 5 (4x Škoda, 1x Suzuki, Peugeot, VW a Toyota)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Foto: www.sportfoto.cz

Ve třídě sériových čtrnáctistovek předvedla zahraniční konkurence našim jezdcům větší zkušenosti s klouzavým povrchem, a to i přesto, že poměrně neohroženým způsobem vyhrál boleslavský Dvořák s Fabií. I přes chvilkovou jízdu na světla vedl od začátku soutěže do konce. Druhé, třetí a čtvrté místo patřilo už Rakušanům Jörlovi s Peugeotem, Weineltovi se Suzuki a Pumperovi s neokoukaným Starletem. Ten, kdo na jednotlivých vložkách vydržel až do příjezdu en-jedniček, určitě nelitoval. Sníh totiž poměrně snadno zatraktivnil průjezdy celého pole.

D9
Počet vozů na startu: 3 Počet vozů v cíli: 3 Počet zemí: 1 (3x CZ) Počet značek: 1 (3x Škoda)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ


Nafťákům kralovala Octavia Oldřicha Bočka.

V třídě dieselů vévodil malé skupince nafťáků Oldřich Boček s Octavií. Nebýt technických problémů na Činovském okruhu, nemělo by čelo dé-devítek jiného lídra v průběžných výsledcích než Bočka. Jenže zmíněné problémy vynesly po RZ 2 na krátkou dobu do čela Tučka s Fabií, ale hned na další vložce se do čela znovu posunul Boček a zůstal tam až do cíle. Třetí Zelenka s další Fabií do souboje o čelo nezasáhl. Je jen škoda, že na našich tratích nemohou díky benevolentnějším rakouským předpisům startovat i diesely Danzingera (VW Golf) nebo Böhma (Fiat Stilo).

40. Mogul Šumava Rallye Klatovy 2005
Datum: 17. – 19. leden 2005
Místo: Klatovy, Česká republika
Zařazení: FIA Evropský pohár Východ (koeficient 5), Mezinárodní mistrovství ČR, Zimní pohár 2005
Délka soutěže: 698,23 km
Počet RZ: 20
Délka RZ: 216 km
Počet posádek na startu: 91
Počet posádek v cíli: 60
Vítězství v RZ: Š. Vojtěch 9x, Pech 4x, Kopecký 3x, T. Vojtěch 2x, Triner a Baumschlager 1x.

Komentářů celkem: 7
27. 2. 2005 22:351
0 0
Článek hezkej, jen dej bacha na hrubky Danesmajlík
Můžeš mi prosím objasnit rozdíl v předpisech rakouských a českých dieselů?
Anonym
28. 2. 2005 07:082
0 0
nevím jak autor, ale já to znám takhle - rakouský předpisy jsou benevolentnější než naše, to znamená, že jejich diesely jsou oproti našim bastardi, který můžou startovat jen v Rakousku, někde jsem to četl. Prostě jsou výkonější.
28. 2. 2005 13:593
0 0
hele tak ja nevim-nejel nahodou Baumschlager s Carismou EVO V?
Anonym
28. 2. 2005 14:184
0 0
Carisma = Lancer, nemám s tím problém. Spíš mě zajímaj ty diesely. Proč v Rakousku můžu využít větší možnosti úptrav a u nás ne? Co kyby na Bohemku přijely v rámci Mitropy právě tyhle lepší diesely? Budou moct jet?
28. 2. 2005 16:245
0 0
Tady zase rypal, tentokrat se mi nelibi, ze nefunguje tabulka u N3 ... jinak pekne smajlík
1. 3. 2005 16:176
0 0
Polák představil exotický fiat Stilo, ne? palio je něco jiného. (popiska pod fotkou)
2. 3. 2005 11:557
0 0
Šotek opravdu tentokrát řádil. Vše už snad opraveno. Díky za připomínky.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!