ŠKODA: MEXICKÁ RALLYE – ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA

Arminovi v Mexiku chyběla potřebná sebedůvěra a navíc startoval od druhého dne na tratě kluzkých rychlostních zkoušek jako třetí v pořadí.

Armin Schwarz získal pro tým Škoda Motorsport bod do hodnocení značek

Pro nově homologovanou Fabii WRC 05 bylo Mexiko tvrdým křtem

Deváté a třinácté místo obsadili v cíli Mexické rallye jezdci týmu Škoda Motorsport Armin Schwarz a Jani Paasonen. Nově homologovaná Fabia WRC 05 prokázala zlepšení svých vlastností, tým však doplatil na absenci dřívějších zkušeností z náročných podmínek, které si vybíraly svou daň již před začátkem soutěže.

Stejně jako mnoho dalších jezdců, poškodil Jani Paasonen olejovou vanu motoru své Fabie WRC 05 již na čtvrtečním shakedownu. Tým musel motor vyměnit, ale Finovo účinkování v soutěži nemělo dlouhého trvání. Po slibném šestém čase v úvodní rychlostní zkoušce, havaroval a odstoupil hned na následujícím úseku. Díky novým pravidlům se mohl do soutěže vrátit v druhé a třetí etapě, s velkou časovou ztrátou však neměl jakoukoli šanci dosáhnout dobrého výsledku.

Arminovi v Mexiku chyběla potřebná sebedůvěra a navíc startoval od druhého dne na tratě kluzkých rychlostních zkoušek jako třetí v pořadí. To jeho problémy ještě umocnilo, ale díky spolehlivosti nového vozu byl schopen dokončit soutěž mezi desítkou nejlepších a získat pro tým Škoda Motorsport další bod do šampionátu značek.

Na začátku dubna (8. – 10.) se světový šampionát přesouvá ke svému čtvrtému kolu na Nový Zéland.

Armin Schwarz: “Dnes jsme měli prostý úkol; dokončit bezpečně soutěž a udržet se na bodované pozici. Byla to náročná rally a více než se svými výsledky jsem byl spokojený s výkonem Fabie WRC 05.“


Foto: Petr LUSK eWRC.CZ

Jani Paasonen: “Na poslední rychlostní zkoušce se nám porouchalo automatické řazení a navíc jsme narazili do krávy, která se splašila po průletu vrtulníku. Fabia WRC se ráno chovala lépe, ale po slibném začátku na první rychlostní zkoušce, jsem svým výkonem velmi zklamán.“

Martin Mühlmeier (vedoucí týmu Škoda Motorsport): “Jsem spokojený s tím, že jsme s novým vozem neměli žádné větší technické problémy. Pokud ale chceme dosahovat odpovídajících výsledků, musíme být rychlejší.“

Komentářů celkem: 20
Cibie
14. 3. 2005 08:211
0 0
Posuňte vývoj Škoda Motorsportu dopředu!
Adresováno vedoucímu týmu Martinovi Mühlmeierovi.
Vážený pane Mühlmeiere,
Píši Vám, protože velmi miluji rally sport pro pozitivní emoční zážitky, které přináší. Tato krásná sportovní klání přitahují statisíce fanoušků a to je i důvodem proč vynakládat tak obrovské prostředky na vývoj a provoz speciálů WRC. Jsou však věci, které obecně v automobilovém sportu dokáží vyvolat u fanoušků i negativní emoce. Je to především direktivní zasahování do sportovních soubojů, které se u okruhových disciplín projevovaly řízením pořadí jezdců v cíli a obdobně negativně je vnímáno pokud je v rally týmu zařazen na pozici týmové jedničky jezdec, který je pomalejší než všichni jeho kolegové. A tyto negativní emoce přinášejí v případu Škoda Motorsportu kritiku Vašich fanoušků na adresu Armina Schwarze, který podle objektivních informací pro značku ŠKODA při vývoji speciálu WRC odvedl obrovský kus poctivé práce. Možná namítnete, že pohled německého fanouška je jiný a z marketingového hlediska je důležitost českého a německého trhu srovnatelná. Pohled na současný bodový stav šampionátu (PEUGEOT 31, FORD 23, MITSUBISHI 23, SUBARU 20, CITROEN 16, ŠKODA 4) však ukazuje, že je nutné přijmout zásadní řešení situace. Při hledání nových přístupů v mezních situacích je vždy užitečné podívat se na způsob řešení problematiky úspěšnými. Citroen si dovolil nerespektovat do nedávné doby striktní rozdělení jezdců na asfaltové a šotolinové specialisty a dal důvěru talentovanému Sebastienovi Loebovi pro účast v celém seriálu mistrovství světa automobilových soutěží, přesto, že zde tratě s nezpevněným povrchem výrazně převyšují počet asfaltových soutěží. Při tomto rozhodování vycházeli lidé od Citroenu především z posledních trendů ve vývoji automobilové techniky. Největšího pokroku bylo dosaženo ve vývoji hnacího ústrojí. Dnešní speciály se chovají úplně jinak než dřívější se samosvornými pasivními diferenciály a umožňují úplně odlišný způsob jízdy hlavně na nezpevněných površích. Spoustu funkcí přebírá za jezdce software pro řízení aktivního hnacího ústrojí a tak před schopnosti jezdce udržet vozidlo co nejdéle v řízeném smyku dominuje cit pro maximální rychlost a čistou stopu. To je důvod proč dosáhli vynikajících výsledků při řízení dnešních speciálů s pohonem všech kol jezdci jako Kovalainen, Sarrazin, Ekström, kteří mají blíže k okruhovým disciplínám. Při výčtu tzv. asfaltových specialistů úspěšných na tratích soutěží je třeba vzpomenout i Tomáše Engeho a především vyzvednout výkony Sebastiena Loeba, donedávna taktéž označovaného za „pouhého asfaltového specialisty“. Stav vývoje současné techniky WRC speciálů skutečně umožňuje nasadit do mistrovství světa i méně zkušené, ale velmi talentované mladé jezdce, kteří jsou koučování z pozice sportovního ředitele mistry jako je například Guy Fréquelin a tak nahrazují jejich nedostatek zkušeností. Motosport Škoda dnes disponuje z hlediska rychlosti prokázané na tratích mistrovství světa v porovnání se světovou špičkou jezdci seřazenými v následujícím pořadí: Ekström, Bengue, Tuohino, Paasonen a Schwarz. Jsem přesvědčen, že při zohlednění zkušeností dalšího úspěšného konkurenta a to týmu Peugeot, je možno pouhým organizačním opatřením změnit dosavadní nepříznivý bodový stav tabulky mistrovství světa tím, že dostanou důvěru v celém seriálu mistrovství světa Vaši jezdci schopni vyvinout dostatečně vysoké tempo po celou soutěž. Tito jezdci Škoda Motorsportu (Ekström, Bengue, Paasonen ) možná v současnosti nemají dostatek zkušeností, ale při správném vedením zkušeným jezdcem v pozici sportovního ředitele je možné tento handicap eliminovat. Kdo lépe by mohl vést talentované jezdce na tratích MS z pozice sportovního ředitele než Armin Schwarz. Má zkušenosti ze všech tratí a je pevnou součástí týmu. Nejlépe sám zná jak ovlivní správné nastavení vozidla a volba pneumatik celkový výsledek a taktéž celková znalost prostředí a problematiky ho přímo předurčuje pro tvůrce týmové strategie, rádce a oporu pro jezdce. Rozdělení kompetencí mezi technického a sportovního ředitele přineslo ovoce v dostatečné kapacitě pro řešení obojí problematiky týmu Peugeot, který byl schopen úspěšně překonat obtížné období vývoje nového vozidla za současného tlaku marketingového oddělení Peugeotu na reprezentativní výsledky v seriálu mistrovství světa. Věřím, že i Škoda Motorsportu by specializace na techniku a sportovní dění přinesla podobnou výhodu a určitě prospěla dalšímu vývoji Škody Fabia WRC 05 a současně i sportovním výsledkům na trati. Vážený pane Mühlmeiere, tento dopis vznikl z obavy, že rozhodnutí o další účasti Škoda Motosportu v příštích ročnících mistrovství světa může být akcionáři, představenstvem a managementem VW koncernu odvozeno především od bodového stavu již zmíněné tabulky pořadí WRC týmů (PEUGEOT 31, FORD 23, MITSUBISHI 23, SUBARU 20, CITROEN 16, ŠKODA 4) a jeho smyslem je přispět k úvahám, jak dále zlepšovat výsledky značky Škoda a koncernu Volkswagen na sportovním poli. Proto budu velmi rád, když si najdete čas na odpověď a uvítám i názory všech fandů rally a Škoda Motosportu zvláště.
S úctou Váš příznivec Škoda Motorsportu a značky Škoda.
14. 3. 2005 08:342
0 0
Věcné, výstižné a hlavně objektivní, nezbývá, než vyslovit souhlas. Jenom si nejsem jistý, zda se tento příspěvek dostane až k panu M. Nebylo by dobré se nějak domluvit a podobné názory posílat na oficiální adresy Škodovky? Neví někdo, která by byla k dispozici?
14. 3. 2005 08:483
0 0
peknej dopis, jeste ho poslat skodovce a je to.
pro ty, co to nechtej cist, bych shrnul asi do dvou slov:
armin raus!
Lax
14. 3. 2005 09:204
0 0
Je to hezky napsaný,ale mám takovou obavu,že němci se velice rychle naučili od našich politiků,že tady v této republice si můžou dělat prakticky cokoli,aniž by za to nesli jakoukoli odpovědnost.Proto jsem přesvědčený o tom,že i kdyby se napsalo tisíc takových dopisů,které budou přesně popisovat,kde je chyba,bude mít Armin o živobytí postaráno.Z úsměvem budeme přesvědčeni o tom,že tomu nerozumíme a,že ne Armin ale škodovka je špatná.Jinak se nedá jinak než stoprocentně souhlasit s již výše napsaným.
ovidiupay
14. 3. 2005 09:255
0 0
misto , in engleza?
14. 3. 2005 09:386
0 0
No ja si myslim, ze je to uplne zbytecny neco jim psat. Maji svoji hlavu a kdyz nepomahaji ani nazory lidi primo z motorsportu a nikdo na ne nebere ohled, tak jsou podle me nazory fanousku vsem uplne fuk. Uz nad skodovkou lamu hul. Nema to cenu. Tohle je jejich posledni sezona a konec. Pristi rok at uz tam ani nelezou akorat delaji ostudu. Porad se akorat placaj po zadech a okecavaji to, ale aby zacali neco delat, to ne.
Normy
14. 3. 2005 10:047
0 0
Super napsané!
mzu
14. 3. 2005 10:238
0 0
Předchozí obsáhlý článek se hezky čte, ale zásadně nesouhlasím s návrhem obsadit A. Schwarze na pozici vedoucího týmu. Jsem pěvně přesvědčený o tom, že on rozhodně není ten pravý člověk na to, aby radil mladším nadějím s nastavením vozu a startegií vůbec. Asi jste zapoměl na letošní Monte, kde se začínalo s jeho nastavením na všech vozech Fabia, a Bengue si musel toto nastavení úplně předělat! Rozepsal bych se dál, ale bohužel nemám moc času. Rád se dám na toto téma s kýmkoliv do diskuze.
filczek
14. 3. 2005 11:389
0 0
Průser je, že kromě Schwarze zbylí jezdci Škodovky nejezdí pravidelně a nemůžou se tak zlepšovat. Jsou dobří, ale co třeba Bengue, kterej jel Monte a teď bude startovat až na dalším asfaltu, Paasonen a Tuohino taky nejedou celej šampionát a to jim ubírá šance na dobrej výsledek a zlepšování se. Stejně tak jim tyto šance ubírá nesoudnej Schwarz, kterej by v zájmu týmu měl svoji pozici opustit.
14. 3. 2005 12:2510
0 0
Souhlasim s clankem i s FINNem.Ten dopis by se mel poslat na nejakou oficialni stranku-treba mu to nekdo prelozi do nemciny...Jak jsme se jiz presvedcili to auto umi jet rychle ale Schwarz to neumi. Vzdyt vetsinu souteze se nepohnul z 12-13.pozice a nebyt vypadku nekterych jezdcu tak by ziskal h... a ne bod. Kdyz zrovna Paasonen jel,tak byl v 99 procentech RZ rychlejsi a to podstatne.Bude smutny kdyz to auto skonci jen kvuli tomu ze s nim nekdo neumi jezdit...
alkaloid
14. 3. 2005 13:0211
0 0
Super!Schwarz by klidne mohl byt sportovnim reditelem,to ze si Bengue musel menit nastaveni neznamena,ze tomu Schwarz nerozumi,kazdej to proste potrebuje nastavit jinak...Bylo by to "zabiti dvou much jednou ranou"-Skodovka by se zbavila Schwarze na pozici jezdce a mela by ho na pozici okecavace,coz mu jde mnohem lip,nez rizeni...A Nemci v predstavenstvu by porad meli komu fanditsmajlík
santa
14. 3. 2005 15:4812
0 0
hezke, presne, vystizne. autor trefil schwarze primo na hlavicku, jen nevim, jestli to s nim pohne. tam kam nemec slapne, trava dlouho neroste...
14. 3. 2005 16:3813
0 0
Naprosto souhlasím s tímto výstižným článkem.
15. 3. 2005 00:5214
0 0
Ale tuto funkci má Armín dělat až příští rok o tom se mluví potiše už tři měsíce.I když z těch škodováků ,jak říkáte je nejhorší ,tak bod udělal a kolik jich udělal Pasík???
15. 3. 2005 09:3515
0 0
Armin je prostě nula a nemá v rally co dělat.Proč můžou ostatní jezdci ze škodovky(jezdící jen vybrané závody) občas na RZ útočit svým časem na špičku a Armin se skoro každej závod bojí útoku z JWRC.Prostě Armin je holt velkej kámoš frantíků a jsem zvědavej, jesli až bude někdy jezdit AUDI rally, tak jesli bude Negr zase jednička. A mít ho ve škodovce v postu rádce je eště větší blbost.To už by to mohli rovnou zabalit.Ani si neumí nastavit auto.Právě jak si Bengue nastavil v Monte auto podle sebe a negr viděl jak se Alex zlepšil, tak si hned nastavoval auto podobně.Prostě nula.
15. 3. 2005 10:0116
0 0
pěkně napsaný článek, se vším souhlasím, jen nevím, zda-li může předem přihlášený tovární jezdec náhle ukončit sezonu-bez sankcí/ mimo nemoc a pod./?
Dále se obávám, že šéfové koncernu neuvolní Ekströma z DTM / popř. až po jejím zakončení/
Nechci mluvit do obsazování továrních jezdců v týmech, to musí vědět lépe jejich šéfové, ale každému, kdo rally sleduje, je jasné že FABIA už na dobré účinkování v MS technicky má / zlom ve vývoji jsem si poprvé uvědomil s 1.průjezdem KOPECKÉHO v loňské RALLY BOHEMIA/ a po zlepšení spolehlivosti a následné 2.evo to jistě bude ještě lepší. Je tedy potřeba nechat jezdit / a jezdecky růst/ mladé jezdce týmu, když je jasné, že stávající jednička už nestačí.A poslení věta...jezdce nestřídat, nechat je " se vyjet a sklidnit" s jistotou startů v celém MS !!!
15. 3. 2005 15:3117
0 0
Nejhorší je, že ty praštění hlavouni od Škodovky nechtěj aby jel Passonen Finsko...to jsou idioti. On je tam doma, zná to a nepojede. No co to je za logiku?
filczek
16. 3. 2005 11:0118
0 0
Jak to že Paasonen nejede Finsko?
16. 3. 2005 12:2319
0 0
Paasonen rozhodně Finsko jede!
16. 3. 2005 12:3820
0 0
Nekritizoval bych Schwarze za nastavení auta, každý má svůj set-up, a pak záleží jak zajede. Škoda byla v nevýhodě, že v Mexiku ještě nejela a Armin v neděli po změně setupu trošku zrychlil.Jeho výkon byl opravdu ale celkově slabý a byla vidět nejistota. Podle Mexika bych ještě nové Evo nehodnotil. Paasonen zajel slibné časy, ale už před sezonou jsem tady někde psal, že u něho je to výsledkově dost nestabilní. Připadá mi nezralý, buď rána nebo docela dobrý výsledek. Rychlostně je tak na úrovni Rovanpery, takže kdyby v autě seděl Gronholm nebo Solberg, Fabia by na top5 měla. Ale to berte s rezervou.. Tuohino na mě působí jako větší talent a jistota.Taky toho pojede víc. Schwarz občas taky ještě možná něco zajede, ale jinak od něho nic nelze čekat. Bengue se má na šotolině co učit, Ekström jede v DTM,tak ten se nepočítá. Kdybych to měl analyzovat, tak mi jednoznačně vychází, že Škoda by potřebovala jezdce typu Martin nebo Rovanpera, kteří umí jet rychle a přitom ví, co si můžou dovolit a dojíždí do cíle. Martin se mi líbí, že prohlásí na rovinu, že mu to nesedí, tak nasadí určíté tempo bez rizika a boduje. Škodovka má prostě divočáky a pomalého Armina. Chce to něco mezi tím, nějakou jistotu. Celá pravda o fabii se ukáže až v průběhu roku, ted bych ještě hodnocení vynechal.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!