ŠKODA: MEXICKÁ RALLYE – ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA
Armin Schwarz získal pro tým Škoda Motorsport bod do hodnocení značek
Pro nově homologovanou Fabii WRC 05 bylo Mexiko tvrdým křtem
Deváté a třinácté místo obsadili v cíli Mexické rallye jezdci týmu Škoda Motorsport Armin Schwarz a Jani Paasonen. Nově homologovaná Fabia WRC 05 prokázala zlepšení svých vlastností, tým však doplatil na absenci dřívějších zkušeností z náročných podmínek, které si vybíraly svou daň již před začátkem soutěže.
Stejně jako mnoho dalších jezdců, poškodil Jani Paasonen olejovou vanu motoru své Fabie WRC 05 již na čtvrtečním shakedownu. Tým musel motor vyměnit, ale Finovo účinkování v soutěži nemělo dlouhého trvání. Po slibném šestém čase v úvodní rychlostní zkoušce, havaroval a odstoupil hned na následujícím úseku. Díky novým pravidlům se mohl do soutěže vrátit v druhé a třetí etapě, s velkou časovou ztrátou však neměl jakoukoli šanci dosáhnout dobrého výsledku.
Arminovi v Mexiku chyběla potřebná sebedůvěra a navíc startoval od druhého dne na tratě kluzkých rychlostních zkoušek jako třetí v pořadí. To jeho problémy ještě umocnilo, ale díky spolehlivosti nového vozu byl schopen dokončit soutěž mezi desítkou nejlepších a získat pro tým Škoda Motorsport další bod do šampionátu značek.
Na začátku dubna (8. – 10.) se světový šampionát přesouvá ke svému čtvrtému kolu na Nový Zéland.
Armin Schwarz: “Dnes jsme měli prostý úkol; dokončit bezpečně soutěž a udržet se na bodované pozici. Byla to náročná rally a více než se svými výsledky jsem byl spokojený s výkonem Fabie WRC 05.“
Foto: Petr LUSK eWRC.CZ
Jani Paasonen: “Na poslední rychlostní zkoušce se nám porouchalo automatické řazení a navíc jsme narazili do krávy, která se splašila po průletu vrtulníku. Fabia WRC se ráno chovala lépe, ale po slibném začátku na první rychlostní zkoušce, jsem svým výkonem velmi zklamán.“
Martin Mühlmeier (vedoucí týmu Škoda Motorsport): “Jsem spokojený s tím, že jsme s novým vozem neměli žádné větší technické problémy. Pokud ale chceme dosahovat odpovídajících výsledků, musíme být rychlejší.“
Adresováno vedoucímu týmu Martinovi Mühlmeierovi.
Vážený pane Mühlmeiere,
Píši Vám, protože velmi miluji rally sport pro pozitivní emoční zážitky, které přináší. Tato krásná sportovní klání přitahují statisíce fanoušků a to je i důvodem proč vynakládat tak obrovské prostředky na vývoj a provoz speciálů WRC. Jsou však věci, které obecně v automobilovém sportu dokáží vyvolat u fanoušků i negativní emoce. Je to především direktivní zasahování do sportovních soubojů, které se u okruhových disciplín projevovaly řízením pořadí jezdců v cíli a obdobně negativně je vnímáno pokud je v rally týmu zařazen na pozici týmové jedničky jezdec, který je pomalejší než všichni jeho kolegové. A tyto negativní emoce přinášejí v případu Škoda Motorsportu kritiku Vašich fanoušků na adresu Armina Schwarze, který podle objektivních informací pro značku ŠKODA při vývoji speciálu WRC odvedl obrovský kus poctivé práce. Možná namítnete, že pohled německého fanouška je jiný a z marketingového hlediska je důležitost českého a německého trhu srovnatelná. Pohled na současný bodový stav šampionátu (PEUGEOT 31, FORD 23, MITSUBISHI 23, SUBARU 20, CITROEN 16, ŠKODA 4) však ukazuje, že je nutné přijmout zásadní řešení situace. Při hledání nových přístupů v mezních situacích je vždy užitečné podívat se na způsob řešení problematiky úspěšnými. Citroen si dovolil nerespektovat do nedávné doby striktní rozdělení jezdců na asfaltové a šotolinové specialisty a dal důvěru talentovanému Sebastienovi Loebovi pro účast v celém seriálu mistrovství světa automobilových soutěží, přesto, že zde tratě s nezpevněným povrchem výrazně převyšují počet asfaltových soutěží. Při tomto rozhodování vycházeli lidé od Citroenu především z posledních trendů ve vývoji automobilové techniky. Největšího pokroku bylo dosaženo ve vývoji hnacího ústrojí. Dnešní speciály se chovají úplně jinak než dřívější se samosvornými pasivními diferenciály a umožňují úplně odlišný způsob jízdy hlavně na nezpevněných površích. Spoustu funkcí přebírá za jezdce software pro řízení aktivního hnacího ústrojí a tak před schopnosti jezdce udržet vozidlo co nejdéle v řízeném smyku dominuje cit pro maximální rychlost a čistou stopu. To je důvod proč dosáhli vynikajících výsledků při řízení dnešních speciálů s pohonem všech kol jezdci jako Kovalainen, Sarrazin, Ekström, kteří mají blíže k okruhovým disciplínám. Při výčtu tzv. asfaltových specialistů úspěšných na tratích soutěží je třeba vzpomenout i Tomáše Engeho a především vyzvednout výkony Sebastiena Loeba, donedávna taktéž označovaného za „pouhého asfaltového specialisty“. Stav vývoje současné techniky WRC speciálů skutečně umožňuje nasadit do mistrovství světa i méně zkušené, ale velmi talentované mladé jezdce, kteří jsou koučování z pozice sportovního ředitele mistry jako je například Guy Fréquelin a tak nahrazují jejich nedostatek zkušeností. Motosport Škoda dnes disponuje z hlediska rychlosti prokázané na tratích mistrovství světa v porovnání se světovou špičkou jezdci seřazenými v následujícím pořadí: Ekström, Bengue, Tuohino, Paasonen a Schwarz. Jsem přesvědčen, že při zohlednění zkušeností dalšího úspěšného konkurenta a to týmu Peugeot, je možno pouhým organizačním opatřením změnit dosavadní nepříznivý bodový stav tabulky mistrovství světa tím, že dostanou důvěru v celém seriálu mistrovství světa Vaši jezdci schopni vyvinout dostatečně vysoké tempo po celou soutěž. Tito jezdci Škoda Motorsportu (Ekström, Bengue, Paasonen ) možná v současnosti nemají dostatek zkušeností, ale při správném vedením zkušeným jezdcem v pozici sportovního ředitele je možné tento handicap eliminovat. Kdo lépe by mohl vést talentované jezdce na tratích MS z pozice sportovního ředitele než Armin Schwarz. Má zkušenosti ze všech tratí a je pevnou součástí týmu. Nejlépe sám zná jak ovlivní správné nastavení vozidla a volba pneumatik celkový výsledek a taktéž celková znalost prostředí a problematiky ho přímo předurčuje pro tvůrce týmové strategie, rádce a oporu pro jezdce. Rozdělení kompetencí mezi technického a sportovního ředitele přineslo ovoce v dostatečné kapacitě pro řešení obojí problematiky týmu Peugeot, který byl schopen úspěšně překonat obtížné období vývoje nového vozidla za současného tlaku marketingového oddělení Peugeotu na reprezentativní výsledky v seriálu mistrovství světa. Věřím, že i Škoda Motorsportu by specializace na techniku a sportovní dění přinesla podobnou výhodu a určitě prospěla dalšímu vývoji Škody Fabia WRC 05 a současně i sportovním výsledkům na trati. Vážený pane Mühlmeiere, tento dopis vznikl z obavy, že rozhodnutí o další účasti Škoda Motosportu v příštích ročnících mistrovství světa může být akcionáři, představenstvem a managementem VW koncernu odvozeno především od bodového stavu již zmíněné tabulky pořadí WRC týmů (PEUGEOT 31, FORD 23, MITSUBISHI 23, SUBARU 20, CITROEN 16, ŠKODA 4) a jeho smyslem je přispět k úvahám, jak dále zlepšovat výsledky značky Škoda a koncernu Volkswagen na sportovním poli. Proto budu velmi rád, když si najdete čas na odpověď a uvítám i názory všech fandů rally a Škoda Motosportu zvláště.
S úctou Váš příznivec Škoda Motorsportu a značky Škoda.
pro ty, co to nechtej cist, bych shrnul asi do dvou slov:
armin raus!
Dále se obávám, že šéfové koncernu neuvolní Ekströma z DTM / popř. až po jejím zakončení/
Nechci mluvit do obsazování továrních jezdců v týmech, to musí vědět lépe jejich šéfové, ale každému, kdo rally sleduje, je jasné že FABIA už na dobré účinkování v MS technicky má / zlom ve vývoji jsem si poprvé uvědomil s 1.průjezdem KOPECKÉHO v loňské RALLY BOHEMIA/ a po zlepšení spolehlivosti a následné 2.evo to jistě bude ještě lepší. Je tedy potřeba nechat jezdit / a jezdecky růst/ mladé jezdce týmu, když je jasné, že stávající jednička už nestačí.A poslení věta...jezdce nestřídat, nechat je " se vyjet a sklidnit" s jistotou startů v celém MS !!!