15. 11. 2009 17:05 − 4814× − 38

Michal Ernst se uzdravuje

Spojili jsme se s Michalem Ernstem, abychom zjistili, jak se vyvíjí jeho zdravotní stav.
V sobotu tomu bylo 3 týdny, kdy se v průběhu Wurth Partr Sprintrally Vsetín rozletěla do médií zpráva „Nepříjemné zranění spolujezdce Tomáše Engeho – Michala Ernsta měla za následek havárie, která se odehrála ve druhé rychlostní zkoušce z Bystřičky do Malé Bystřice. Posádka v ní nezvládla levotočivou zatáčku a vyletěla z tratě…“
Spojili jsme se s Michalem Ernstem, abychom zjistili, jak se má, co dělá a hlavně, jak se vyvíjí jeho zdravotní stav.

První otázka Michale je úplně jasná. Jak se ti daří?

Daří se mi docela dobře. Mám korzet a s tím se spojuje vlastně jediná komplikace a to ta, že nesmím sedět. Takže buď ležím, nebo opatrně chodím. A další zásah do normálního fungování je ten, že nemůžu řídit auto. Takže musím být většinou doma a nedělat hlouposti. Alespoň teď ještě po těch 5 týdnů, než to sroste.

Když nemůžeš sedět, jak řešíš dopravování se?

Když někam jedu, tak musím jet vleže. Na boku na zadních sedačkách. Ale snažím se nikam moc nejezdit, ať podpořím zdárnou léčbu.

Máš ještě v paměti, co se vlastně v ten okamžik havárie semlelo?

Byla to shoda několika událostí. Asi jsme měli trošku chybu v rozpisu. Měli jsme ho napsaný asi moc odvážně. A do toho kluzká vozovka. Přijeli jsme tam rychleji, než bylo zdrávo, auto se nadzvedlo na horizontu a sežrali jsme to. To je pak hned. To už tak v rally prostě bývá.

Dokážeš si ještě vybavit co se dělo po nehodě? Co diváci? Pomáhali, nebo spíše koukali.

Já si to nedokážu úplně přesně vybavit, protože hned po té ráně nastala strašná bolest. Takže jsem byl zaměstnaný hlavně sám sebou. Nemohl jsem moc ven z auta. Pamatuji si, že Tomáš vyběhl ven s hasičákem. Začal hasit a ještě mi pomáhal ven. Já jsem pak nějak vylezl ven. Diváci mi spíš pomáhali, někdo tam položil něco na zem, já jsem si na to lehnul a pak na chvíli omdlel. Probral jsem se pak díky Pavlovi Dreslerovi. Takže úplně přesně popsat to co se po nehodě dělo neumím. Rád bych tímto poděkoval posádce Lumír Firla-Pavel Dresler, která hned zastavila a jednala. Také chci poděkovat Romanovi Michalíkovi, který pomáhal při hašení.


Foto: Michal Kuklík

Ty jsi mi pár dní po nehodě říkal, že Tvému zranění možná trochu dopomohl HANS. To je slovo do pranice. HANS má své zastánce i odpůrce. Ty už tedy máš svůj názor vytvořený?

Já jsem vždycky byl zastánce HANS a dá se říct, že v určitých věcech jsem jim stále. Ale tady a to nedokážu samozřejmě říct s určitostí, ale je možné, že v určitém procentu mi zde HANS uškodil. A to nejsem první. Ten scénář je v podstatě vždy stejný. Jakmile je to rána na spodek, tak dochází ke zraněním páteře.
Možná je to tím, že HANS je umístěný za krkem a jakmile pásy stáhnou tělo dolů, tak HANS tlačí dolů celé tělo. Tím znemožní propružení těla v pásech a pak jdou síly proti sobě. Neříkám, že tomu stoprocentně tak je, ale může to být příčina těchto úrazů. Druhá možnost je, že díky HANSu nejsme tak stažení a tím jek se tělo pohne jinak dojde k úrazu.
Je to opravdu slovo do pranice. Třeba by se to stalo i bez něj ale myslím, že na zamyšlenou to je!!


Foto: Michal Kuklík

Objevíš se letos ještě někde alespoň v roli diváka?

To nevím. Nechci si zahrávat. Rád bych ještě v zimě třeba stihl lyže, nebo hokej a tak se snažím vše podřizovat léčbě.
V Sosnové jsem nebyl. A o Pražském rallysprintu také pochybuji. Myslím si, že se ani tam neobjevím.

Otázka na závěr, kdy se reálně máš šanci objevit v závodním autě?

Podle prognóz mi bylo řečeno, že snad v únoru bych měl být OK. Takže snad to bude dobré.
V autě ale nevím. Nevím ani jaký je kalendář a zatím není nic domluveno na příští sezónu. Takže kdy se objevím v autě, to nedokážu říct. Ale pokud bude nějaké angažmá, tak asi hned, jak se něco pojede :)

Rád bych moc poděkoval záchranářům a nemocníčnímu personálu (hlavně moc pěkným sestřičkám) ve Valašském Meziříčí, byli super. To samé platí pro personál nemocnice v Liberci, kam jsem byl převezen a samozřejmě děkuji všem, kteří nám po nehodě pomohli.
Poděkování patří také všem, kteří mě navštěvovali v nemocnici jako třeba Brouk, nemladší z rodu Vojtěchů Zdenda, Enge st. i ml. a samozřejmě všem dalším. Děkuji také těm, kteří mě podporovali třeba i formou SMS zpráv, hodně to potěšilo a překvapilo. Znovu mě to utvrdilo v tom, že ač to někdy není navenek vidět, tak ta rally skupina lidí drží při sobě.

Michale hodně zdraví a drž se. Ať se co nejdříve potkáme někde na rally.

Jo, a abych nezapomněl, dost už bylo rozhovorů se mnou, teď by měli dostat prostor i ostatní a určitě lepší a zkušenější, jako třeba můj vzor Jenda Tománek. Přeci jenom mistr světa je mistr světa. No a myslím, že takový pan Uhel, nebo třeba stejně ozářený kolega Palivec by měli určitě co říct vašim čtenářům.

Hm… Tak jo Mišáku, něco s tím uděláme a přes zimní pauzu vyzpovídáme pár Tvých kolegů :)

Komentářů celkem: 38
15. 11. 2009 23:31
0 0
OT : Hele není to ta zatáčka, kterou začíná jedno z CRASH DVD od FTJ, jak tam ten manik vypraví že se auto zvedlo a pak už nic, jen rána ... myslím že šlo o nějakou modnou imprezu a video bylo tak z roku 2003 ?
16. 11. 2009 00:00
0 0
Brzké uzdravení, Myšáku !
16. 11. 2009 00:17
0 0
Rozhodne jsem nemel v umyslu otazkou na HANS rozpoutavat flame. Ale kdyz jsme si s Michalem volali asi 2 dny po nehode,tato myslenka a nazor me zaujaky a proto jsem se k nim v samotnem rozhovoru vratil. Michal je dle meho jeden z nasich nejzkusenejsich mitfaru a jeho nazor beru jako nazor s urcitou nemalou vahou. Tolik na vysvetlenou.
16. 11. 2009 00:35
0 0
Jiří Volf ( Hustopeče 2008 ) měl zlomené obratle L1 a L2, Vláďa Barvík ( Barum 2009 ) L3 a L4, Michal Ernst ( Vsetín 2009 ) zlomený L1 a prasklé L2 a L3. Vždy se jednalo o havárie, při nichž byl čelní náraz automobilu MITSUBISHI LANCER EVO 9 kombinovaný se spodní kompresí. HANS zpevní ramena, takže spodní síla má daleko větší reakci, než když by se pasy zařízly do ramen, dále vyztuží hrudní koš, takže celá horní část trupu se při čelním nárazu ohne právě v oblasti beder. Působením obou sil současně pak dojde k takovému napětí mezi obratly, že ho nevydrží a lámou se, nebo jen praskají. WRC je lehčí a posádka sedí více vzadu, takže spodní působení síly je podstatně menší. Posádky PWRC nepožívají takové popularity, takže se o jejich případném zranění nedozvíme, stejně jako u posádek JWRC, kde jsou navíc auta ještě lehčí než WRC.Navíc málokoho napadne, že toto charakteristické zranění způsobuje prvek, který má zdraví chránit.
Za 18 let své rallyové kariéry jsem se setkal s jedním poškozením krční páteře, shodou okolností u samotného promotéra Josefa Pátla. Bederní část páteře si na skoku v Krumlově poškodil Zdeněk Vlček, ten si však obnovil zranění z mládí ( motokáry). Po zavedení HANS tu máme tři nápadně podobná zranění, dále jednu prasklou hrudní kost ( Josef Peták ) a několik zlámaných žeber ( Barvíkův spolujezdec Pavel Gabrhelík z Barum rally ). Pokud se před HANS lámaly kosti, byly to prakticky vždy končetiny. V uplynulém týdnu jsem se dozvěděl, že u obratle L1 končí mícha, takže se zřejmě čaká na havárii, při níž dojde k rozdrcení tohoto obratle a částečnému ochrnutí na dolní část těla a případnou žalobu za ublížení na zdraví při použití "bezpečnostní výbavy" HANS, třeba potom se ledy pohnou.
U Vojty Štajfa bylo působení sil jiné, zadní část HANS se opřela o sedadlo a deformovaný horní rám čelního skla působil na přilbu podobně jako svěrák, stačilo několik cm navíc a s přilbou praskala i lebka, důkazem je, že Vojta bez pomoci nemohl z auta vylézt, jak měl přilbu skříplou a rovněž její poškození. Na podobný druh nárazu je jinak přilba testována, na sevření v čelistech nikoliv.
Homologační zkouška FIA na systém HANS se týká jen pevnosti řemínků a úchytů v přilbě, žádné crashtesty s biometrickou figurínou sledující zatížení páteře jako celku, navíc při tomto charakteristickém nárazu prováděny nebyly. Prakticky stejný účinek jako HANS by měl molitanový límec, který by nezatěžoval bederní část páteře, ale prostě by nemohl být tak drahý... Myslím si, že používání tak kontraverzního bezpečnostního prvku bez jeho dalších zkoušek a nutných úprav by mělo být ze strany direktivy pouze doporučené.
16. 11. 2009 09:45
0 0
re-Mr.Cimbu - třeba na tom něco bude .Stejně jako při používání bezpečnostních pásů .Vždycky bude malá skupinka která zažije i negativní zkušenost při použití bezpečnostního prvku. Osobně mi to pomohlo když jsem je měl ,ale znám lidi kterým pomohlo když je neměly zapnuté .
16. 11. 2009 09:52
0 0
To Mr.Cimbu. Z Vaším příspěvkem nelze než souhlasit, i když z něj jde strach. Nestačí běžné riziko krásného sportu, jakým je rally, nyní budou jezdci a spolujezdci usedat do vozu s vědomím, že si "dobrovolně" toto riziko zvětšují. Fraktura L-páteře je závažný úraz, který více či méně zanechá stopy na zdraví do dalšího života. Dle mého soudu by bylo nejvhodnější nechat vypracovat znalecký posudek a jeho základě zažalovat FAS nebo přímo zažalovat FAS - spíše než v trestně právním tak v občansko právním řízení na náhradu škody na zdraví.
Myslím, že na financování soudního řízení by se mohla podílet asociace jezdů a spolujezdců. Dle mého soudu není možno dále připustit, aby z nehod, kde nedojde k žádnému poškození prostoru pro posádku, vznikala tak závažná poranění s trvalými následky.
Pozn.: Autor příspěvku je lékař.
16. 11. 2009 10:05
0 0
Uvítal bych, kdyby na konci sezony někdo na FAS sesbíral informace o letošních nehodách a jejich následcích a předal to výrobci a FIA k prozkoumání. Výsledkem by mohly být konstrukční změny vedoucí k tomu, aby se obratle nelámaly. Najde se někdo, kdo se toho ujme? Vím, že Kresta, Štajf, ale i Peták tvrdí, že jim HANS pomohl a to hodně. To je dobře, musí se ale pracovat na tom, aby ani neubližoval. Jedním dobrem nelze páchat jinde zlo.
16. 11. 2009 12:29
0 0
Stejně jako J.Volf + L. Barvík + Michal Ernst dopadl na počátku letošního roku Milan Kašpárek (http://www.ecceracing.eu), když havaroval se svoji Audi na okruhu, po čelním nárazu do sloupku svodidel mu při použití HANS prasknuly 3 bederní obratle...
16. 11. 2009 14:20
0 0
Při homologační zkoušce Fia, byl system Hans testován pro okruhové sporty na žádost hlavního lékaře F1 sira Watkinse i v linii nahodilých situací, např. náraz zezadu, vzlétnutí monokoku a následný čelní dopad pod úhlem 15,30,45,90 stupnů. Při převzetí dalšího ochraného prvku do motoristické disciplíny rally měl systém Hans za sebou již několik sezon na okruzích. Typ nárazu, který postihl výše uvedené posádky je běžný jev i na okruzích a testy s tím počítaly.
Nejsem přesně informován o průběhu testů pro disciplínu rally při převzetí povinnost užití systému, ale je jisté, že se hodně vycházelo z poznatků okruhových závodů. Je zde někdo nám schopen odpovědět na dotaz, zda typ sedaček a typ pásů byl u těchto vozidel vhodný pro použití systému Hans, neboť i toto je nedílnou a poněkud drahou součástí použití systému Hans. Konstrukce sedaček a pásů HANS Compactible je poněkud odlišná od standartů ostatních.Jen pro pořádek HANS je Head And Neck Support System, systém, bezpečnostní prvek skládající se z helmy(head)hebla na krk a sedačky(neck support) a pásů. A jelikož se jedná o poměrně nákladnou položku sportovního vybavení jezdce, pravdivě si odpovím pohledem do interiérů soutěžních vozů na TK před startem MČR. I pravdivá odpověď na tuto otázku nám pomůže nasměrovat diskusi o systému Hans a nalézt ty správné argumenty pro a proti. My zde brečíme jak barové štětky nad nebezpečností tohoto systému, ale ve skutečnosti máme jen kusé informace o okolnostech. I při testech před zavedením do okruhových disciplín bylo zjištěno procentuelní nebezpečí vzniku určitého typu zranění na biometrických figurínách, ale bohužel krutost tohoto světa spočívá v tom, že pokud dostane 1000 lidí chřipku tak procentuelně vždy 15 lidí zemře.Takže pokud výsledkem bylo 72% snížení rizika, došlo k uvedení systému i z předpokladu, že se mohou vyskytnout nepředvídatelné jevy. To je lékařská věda.A ty procentuelní nepředvídatelné jevy mohou být právě kombinace typu nárazu,typu vybavení, kondice jezdce atd atd. Takže chceme li něco důkladně posoudit, zanesme do diskuse pravdivá fakta, sesbírejme údaje a poté nahlas řekněme, vy co vynakládáte statisíce eur na vývoj a výrobu bezpečnostních prvků si hodláte pouze naplnit své kapsy.
16. 11. 2009 17:08
0 0
2 punto nejsem lékař, ani fyzik a nebudu se tedy pouštět do vysloveně odborných diskusí, nicméně poprosím u upřasnění dvou věcí.
1. Typ nárazu, který postihl výše uvedené posádky je běžný jev i na okruzích a testy s tím počítaly. Skutečně jsou nárazy např. výše Michalem popisovaného typu běžným jevem v okruhových sériích?
2. Skutečně si myslíš, že ve vozech stavěných přípravci jako jsou CHRS (Enge), nebo např. APID (Volf) se šetří na prvcích bezpečnostní výbavy a jsou to "ošizená" auta? Tyto vozy jsem párkrát viděl i uvnitř a dle mého názoru je to poměrně hodně odvážné tvrzení...
16. 11. 2009 17:37
0 0
Jednoduchá úvaha za použití selského rozumu - Kolik zranění páteře bylo za dobu před používáním Hansu? Kolik je takřka nepochopitelných zranění při užití Hansu? Havárií bude za rok v průměru zřejmě podobně...Jezdím dost dlouho a i když kdysi nebyla taková informovanost tak nepamatuji tolik podobných úrazů! Nařízení povinného používání je vrchol bezohlednosti! Nutit někoho používat věc, o které je přesvědčený, že mu může poškodit zdraví a jinak mu zabránit se zúčastnit, jeví se mi značně zhovadilá! Ota Hloušek
16. 11. 2009 19:14
0 0
Cimbu,Vrci: naprostý souhlas, pro mne je úplně situace jasná, stačí mi si porovnat zcela totožné "nehody" V.Barvíka a J.Volfa z Hustopečí, stejná auta, stejné místo, takřka nulové poškození vozů, myslím, že oba dva vozy normálně odjely a aspoň u Barvíka až do cíle soutěže,ovšem následky u Jirky Volfa, který měl Hans ,diametrálně odlišné.
U všech výše popisovaných nehod přitom nikdy nedošlo k nějakému razantnímu poškození prostoru pro posádku,nebyly to ani nehody, kdy by se auto náhle zastavilo o strom, vždy bylo v pohybu a zpoždění auta bylo rozloženo na dráhu v délce několika metrů .
Samozřejmě že ti, kteří o povinném používání Hansu rozhodli,to za krkem nikdy mít nebudou.Taky ta povinnost použití Hansu se podle FIA týká pouze pro vrcholné seriály a podniky, zapsané v mezinárodním kalendáři, takže na povinné používání v rallysprintech neměl Svaz rally žádné právo, je to pouze jejich svévole, když to nazvu slušně.
Nevím jak ostatní jezdci, ale já si svého zdraví vážím, takže Hans nikdy nepoužiji.
16. 11. 2009 19:44
0 0
1. Z mé strany špatná volba slov, běžný typ havárie, možná se hodí lépe, jeden z častých typů havárií, kdy je vozidlo nadzvednuto a dochází ke kombinovanému
nárazu.(ať už čelnímu nebo bočnímu. Myslím, že až konečně někdo zažaluje konstruktéra systému HANS budeme se pak velmi divit, kolik testů a připomínkování projde taková věc,jako je to heblo na krk. Zde se nabízí několik otázek, jestli vůbec umíme používat správně takovou věc,je splněna polovina podmínek proto, aby ta věc mohla správně fungovat, ta věc nám má pomáhat, proč nám ubližuje.Když zaváděli HANS do MS v Rally také to nebylo bez připomínek. Dokonce po Finské rally se řešilo,zda nemá podíl na vyraženém dechu u spolujezdce Loeba a Gronholma systém HANS. Mohl a nemusel. Každá událost, či nehoda je ovlivněna asi tak tisícovkou nahodilých skutečností. Proč při dopadu na skoku a nárazem do podlahy došlo k vyražení dechu Eleny a Rautianena, proč si dech nevyrazili jezdci, proč ostatní posádky neměli ten problém, proč.....
2. Umyslem tohoto příspěvku nebylo nikoho obvinovat, že něco špatně připravuje nebo staví. Měl jsem pocit, že tvar krčního nástavce, způsob sezení a upnutí pásu je záležitost jezdce nebo spolujezdce. Je zde jen osobní zájem dopátrat se toho, že mi bude odpovězeno, ano sedačka je ok, pásy jsou ok, nejsou natažené po několikáté ráně atd, hans mi sedí, pásky jsou ok atd. Nechci řešit je-li někdo špatný či není, chci odpověď na to, že hans je nebezpečný i za předpokladu, že je správně používán. Pak teprve existuje šance domáhat se změn.
Odpověď pro vrci. Proč ty jsi přesvědčený o tom, že ti Hans při havárii způsobí zranění? Nebo už ti ho způsobil?
16. 11. 2009 21:43
0 0
punto: Hans jsem si jen zkoušel a je mi velmi nepříjemný, vadí mi omezení pohybu, neumím si představit, že bych měl s tím heblem rychle opustit auto. Absolvoval jsem už pár havárií a, možná se rouhám, nikdy jsem neměl pocit, že by mi Hans byl přínosem. Kdyby každý rok bylo několik případů zranění krční páteře při havárii, tak bych nad tím uvažoval možná jinak, ale VÁŽNÝCH zranění krku, co si tak za posledních 30 let pamatuji, bylo minimální minimum. Prosil jsem p. Vrátila ať popátrá z pozice sport. komisaře v minulosti a dá dohromady nějakou statistiku úrazů krku při haváriích, ale odpověděl něco v tom smyslu, že na takové věci nemá čas a že ho to vlastně nezajímá. Že kdyby jeden život Hans zachránil atd. (Není to přesná formulace, ale tak jsem to z jeho odpovědi pochopil).
17. 11. 2009 11:15
0 0
Těch typů HANSu je několik. Záleží to např. na úhlů sklonu. Pak totiž případné zranění ovlivní i to,jakej kdo měl typ,v jaké pozici sedí v autě,jak moc má sedák zakloněn nebo předkloněn,jak moc má utažené pásy a v neposlední řadě i to,v jakém stavu je samotný jezdec (zakřivení páteře,bederní a krční svalstvo) - prostě spousta faktorů,které se mohly podepsat na zranění toho kterého jezdce. Striktně se nařídilo použití systému,ale nikde jsem nenašel přesné pokyny,jak postupovat při výběru toho opravdu správného typu pro konkrétní postavu,jak má být seřízený sedák.... Domnívat se,že stačí ten "herberk" mít na krku a máme kluky závodníky v bezpečí,je hovadina....
17. 11. 2009 22:16
0 0
Takže chyba je na mé straně, že používám něco o čem nemám ani představu
jak to používat a že se nezajímám jak to správně používat? Chybu tedy udělal ten
kdo mi to nařídil používat a neřekl mi jak to používat? Chybu udělal ten kdo mi to prodal, protože mi nevysvětlil jak to používat a nenabízel mi možnost si to vyzkoušet? Mohl mě dostatečně informovat ten kdo mě zastupuje o tom jak tu novou věc používat?
17. 11. 2009 23:19
0 0
punto, proč by se mělo čekat na žalobu? Nemohly by se zveřejnit testy HANS dřív? Určitě by to pomohlo rozptýlit pochyby. Nemyslíš?
18. 11. 2009 09:37
0 0
Žaloba byla jakousi formou odpovědi na výše uvedený příspěvek. Ikdyž je pravda, že by byla i jednou z možností odpovědi na tvou otázku.Pochyby ty tu budou stále, neboť vždy existuje řada nahodilých událostí, která způsobí přesně to co nechceme. Pochyby většinou pramení z neznalosti či nedostatečné informovanosti. A to bude asi náš případ. My víme, že se něco stalo a jsme následek této události schopni velmi dobře popsat a pak používat jako argument. Ale nevíme co předcházelo vzniku této události. V příspěvku pod jménem Roman je velmi slušně popsáno co mě čeká, když chci mít na krku Hans. Je v něm také návod na odpověď, co může být jedna mnoha příčin vzniklých zranění. Takže budeme-li znát přesně co předcházelo vzniku zranění, budeme schopni říci Ano vše používáme správně a přesto nám to způsobuje zranění , a proto je třeba to změnit, a nebo Ne zranění vznikají z důvodu nesprávného používání a proto je třeba zlepšit informovanost a zabezpečit správné používání.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!