31. 12. 2009 13:20 − 3198× − 14

Dakar 2010 – preview

Již zítra, na Nový rok, odstartuje další pokračování jednoho z největších dobrodružství v motoristickém světě.

Již zítra, na Nový rok, odstartuje další pokračování jednoho z největších dobrodružství v motoristickém světě. Ačkoliv Rally Dakar již podruhé nebude mít kromě názvu nic společného se senegalským městem u břehů Růžového jezera, neztratila nic ze svého dobrodružství a naopak možná ještě nabrala na své náročnosti, jak ukázal loňský premiérový jihoamerický ročník. Posádky zde čekaly kromě rozmanitější krajiny také vysokohorské přejezdy And, které způsobily komplikace nejedné posádce, početné davy fanoušků kolem trati, na což z Afriky nebyli zvykli, a pověstné argentinské steaky, které všichni známe z vyprávění našeho fotografa Petra Luska.


Foto: www.dakar.com

Ale to nejdůležitější, co posádky v Jižní Americe čeká, je zhruba 9 000 km, z toho téměř 5 000 km měřených úseků v ostrém tempu. Celý závod se pojede šestnáct dnů, v nich je tradičně zahrnut i jeden den na odpočinek. Celkově se závod posunul více na sever a tak se posádky mnohem více zapotí a čeká je více písečných dun. Letos je trať mnohem lépe připravena a tak by se nemělo tolik zkracovat jako v minulém ročníku. Start závodu je naplánovaný na 1.1. kolem poledne a účastníky ten den čeká jen přejezd. Budou se tak moci lépe zotavit po decentních silvestrovských oslavách. Závodit se začne až 2.1.


Foto: www.dakar.com

Startovní listina čítá 382 strojů. Přihlášeno je 161 motorek, 29 čtyřkolek, 140 automobilů a 52 kamionů. Potěšující je, že ve všech čtyřek kategoriích máme své zástupce, které snad budeme sledovat i na nejvyšších příčkách výsledkových listin.

Největší ambice máme asi v kategorii čtyřkolek, kterým v posledních letech vévodí pětinásobný dakarský vítěz Josef Macháček. Ten bude mít na startu hned tři stroje vlastní konstrukce. Ten svůj a další připravené pro Martina Plechatého a poláka Rafala Sonika. Na startu je doplní Oldřich Bražina s Polarisem.

Českou vlajku drží hodně vysoko také Miroslav Zapletal s Mitsubishi. Ten v Dakaru 2009 obsadil sedmé místo a po debaklu továrního týmů Mitsubishi také nejlepším jezdcem této značky. Letos se pro účast na Dakaru rozhodl na poslední chvíli na přání pořadatelů a věří, že se svým Mitsubishi a rozvážnou taktikou, má šanci zopakovat podobný výsledek jako loni. Na trať vyrazí mezi automobily jako devátý a to by v prašném prostředí měla být oproti loňsku, kdy startoval jako čtyřicátý, značná výhoda. Navíc je jejich auto v prvotřídní kondici díky spolupráci s týmem JMB Stradale (Stradale Off Road SAS), který od továrního týmu Mitsubishi odkoupil veškeré vozy i vybavení.
V českých barvách doplní Zapletala na startu pražský poslanec Jiří Janeček, Peter Mikula a Dušan Kunovský

Na startu kromě bývalých továrních Mitsubishi (Terranova, Sousa, Barbosa, Spinelli a majitel týmu Misslin) nebudou chybět tovární vozy Volkswagen (Giniel De Villiers, Carlos Sainz, Mark Miller a Nasser Al-Attiyah) a tovární vozy BMW řízené Stéphane Peterhanselem a Joan Romou, kteří odešli z Mitsubishi.

Novinky v předpisech se dočkala kategorie motocyklů. Jako maximální přípustná kubatura bylo stanoveno 450 ccm. Na to doplatí tovární jezdci KTM. Stroje KTM mají objem větší a tak jim bude domontován restriktor aby se smazal náskok vůči 450 ccm. Nevýhodou se tak stanou zbytečně velké a těžké motory. Toto omezení však neplatí pro amatérské jezdce. Novinkou ve startovní listině jsou stroje BMW a Aprilia, i když v případě BMW jde o spíše o návrat.

Naše barvy bude v kategorii motocyklů hájit pět jezdců. Martin Macek, Dušan Randýsek a dva Dakarští zelenáči Jan Veselý a Roman Krejčí, všichni s Yamahama 450. David Pabiška pojede s KTM. Slovenské barvy bude hájit Štefan Svitko a Ivan Jakeš. Ivo Kaštan se letos Dakaru zůčastní pouze jako manažer a poradce Svitka.

I v kategorii kamionů máme tradičně silné zastoupení. O nejvyšší příčky se s Kamazy hodlá poprat posádka Tatry v čele s Alešem Lopraisem. S dalšími Tatrami tradičně vyrazí Tomáš Tomečekm, "náš brazilec" de Azevedo, Marek Spáčil a Martin Kolomný. Martin Macík opět vyráží s Liazem.

Čeští účastníci Dakaru 2010
Motocykly
15MACEK Martin (CZE)YAMAHA
62PABISKA David (CZE)KTM
67RANDYSEK Dusan (CZE)YAMAHA
118KREJCI Roman (CZE)YAMAHA
157VESELY Jan (DEU)YAMAHA
Čtyřkolky
250MACHACEK Josef (CZE)YAMAHA
254BRAZINA Oldrich (CZE)POLARIS
268PLECHATY Martin (CZE)YAMAHA
Automobily
309ZAPLETAL Miroslav (CZE)
OUREDNICEK Tomas (CZE)
MITSUBISHI
373JANECEK Jiri (CZE)
CHYTKA Viktor (CZE)
TOYOTA
387MIKULA Peter (CZE)
ŠULÁK Petr (CZE)
TOYOTA
388KUNOVSKY Dusan (CZE)
LATINAK Libor (CZE)
TOYOTA
Kamiony
502LOPRAIS Ales (CZE)
HOLAN Milan (CZE)
JAROSLAV Miskolci (SVK)
TATRA
504DE AZEVEDO André (BRA)
MARTINEC Jaromir (CZE)
JUSTO Maykel (BRA)
TATRA
506 MACIK Martin (CZE)
KALINA Josef (CZE)
BERVIC Jan (CZE)
LIAZ
509 TOMECEK Tomas (CZE)
MORAVEK Vojteck (CZE)
VOJKOVSKY Petr (CZE)
TATRA
510SPACIL Marek (CZE)
SMOLKA Radomir (CZE)
MILOSLAV Janacek (CZE)
TATRA
545KOLOMY Martin (CZE)
KILIÁN RenÉ (CZE)
ZBYNEK Kotal (CZE)
TATRA
Komentářů celkem: 14
31. 12. 2009 13:51
0 0
poprosim o opravu, ten slovak sa vola štefan svitko a okrem neho zo slovakov startuje aj ivan jakeš za cesky team km racing
31. 12. 2009 14:02
0 0
Diky za upozorneni smajlík Opravim...
31. 12. 2009 14:06
0 0
Už se nemůžu dočkat, to roční čekání bylo dlouhé. Moc přeji Aleši Lopraisovi, aby porazil Kamazy, protože ta ruská "namyšlenost" mě štve. Jinak samozřejmě přeji všem našim účastníkům, aby dojeli až do cíle co nejvýše a Petru Luskovi, aby měl co nejlepší podmínky na fotografování, protože loňské fotky z Dakaru byly jedinečné.smajlík
31. 12. 2009 14:24
0 0
Jakou namyšlenost přesně myslíš?
31. 12. 2009 14:53
0 0
Poprosim o redekaci a Petra Luska o publikovani co mozna nejvice fotek. Minuly rok byly uzasne. Dekuji.
31. 12. 2009 15:08
0 0
Jde o to, že mi vadí způsob jakým třeba vloni jeli na Čagina, kdy jeho "spolubojovníci" dokázali Aleše zpomalovat svojí jízdou. Nebo ještě v Africe, kdy Kamazy opanovaly některé minulé ročníky, tak se tvářili jako mistři světa. Jde o to, že Kamazy jsou speciály postavené jen na tuto soutěž, mají brutální výkon, ale Tatrovky vychází z klasického auta. Něco podobného jako Kamazy byly v minulosti DAFy. Já bych si přál, aby jely jenom sériová auta ne speciály. Pamatuju dobu, kdy na Dakaru začínala Tatrovka s šestikolkama a potom Karlu Lopraisovi postavili čtyřkolku, tehdy ty závody byly opravdové dobrodružství.
31. 12. 2009 15:20
0 0
Norri: ještě detail, myslím že Kaštan je Ivo - ne Ivan.
31. 12. 2009 16:41
0 0
hodně štěstí posádkám a Brosovi - no přát dobré světlo na poušti - ale i tak, dobré světlo a pevnou ruku smajlíksmajlík
31. 12. 2009 18:08
0 0
souhlasím se spiderem... Kamazovská taktika je poněkud divná..

přeju chlapům hodně štěstí a Brosovi pevnou rukusmajlíksmajlík
31. 12. 2009 20:53
0 0
spidersmajlík A doufám že zase letos nebudou čachrovat s těma etapama s dunama, tam kde by mohla Tatra získat, oni to utnou, a naopak tam pridaji rovinek kde Tatra na Kamaz ani Daf moc nestaci.
31. 12. 2009 21:40
0 0
Spider: S tou ruskou namyslenosti bych to nevidel tak spatne. Viz treba Tomeckova lonska kolostresni kombinace - prvni, kdo zastavil a pomahal byl Kabirov a co sem cet, tak Loprais ani nepribrzdil, aby se zeptal, co se stalo a jestli jsou v poradku - tim tady nechci rozjizdet zadnou vasnivou diskuzi smajlík
1. 1. 2010 12:53
0 0
Doufám, že tam bude i náš nejlepší fotograf.
1. 1. 2010 16:55
0 0
Spidere, ani jeden z Tvých argumentů nesvědčí o namyšlenosti soupeře. Dakar je rally a v každé rally by měly jet speciály i produkční vozy. Plakat nad tím, že Lopraisové jedou sérii a Kamazy speciály, je směšné.

Myslím, že Tě trápí hlavně to, že se už léta Lopraisům nedaří Kamazy porazit. To ale taky není chybou Kamazů, spíš neschopností Lopraisů. Klobouk dule před rusy.

Letos věřím, že se Kamazy zapotí, ale moje želízko v ohni je hlavně Spáčil. Po loňsku věřím, že letos má na to, dojet pro senzační výsledek. Dokonce i namyšlení rusové z něj mají respekt, což ses jistě dočetl v jejich tiskových zprávách.
1. 1. 2010 19:11
0 0
Jan Vesely má Něm. licenci?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!