Dakar 2010 – preview
Již zítra, na Nový rok, odstartuje další pokračování jednoho z největších dobrodružství v motoristickém světě. Ačkoliv Rally Dakar již podruhé nebude mít kromě názvu nic společného se senegalským městem u břehů Růžového jezera, neztratila nic ze svého dobrodružství a naopak možná ještě nabrala na své náročnosti, jak ukázal loňský premiérový jihoamerický ročník. Posádky zde čekaly kromě rozmanitější krajiny také vysokohorské přejezdy And, které způsobily komplikace nejedné posádce, početné davy fanoušků kolem trati, na což z Afriky nebyli zvykli, a pověstné argentinské steaky, které všichni známe z vyprávění našeho fotografa Petra Luska.
Foto: www.dakar.com
Ale to nejdůležitější, co posádky v Jižní Americe čeká, je zhruba 9 000 km, z toho téměř 5 000 km měřených úseků v ostrém tempu. Celý závod se pojede šestnáct dnů, v nich je tradičně zahrnut i jeden den na odpočinek. Celkově se závod posunul více na sever a tak se posádky mnohem více zapotí a čeká je více písečných dun. Letos je trať mnohem lépe připravena a tak by se nemělo tolik zkracovat jako v minulém ročníku. Start závodu je naplánovaný na 1.1. kolem poledne a účastníky ten den čeká jen přejezd. Budou se tak moci lépe zotavit po decentních silvestrovských oslavách. Závodit se začne až 2.1.
Foto: www.dakar.com
Startovní listina čítá 382 strojů. Přihlášeno je 161 motorek, 29 čtyřkolek, 140 automobilů a 52 kamionů. Potěšující je, že ve všech čtyřek kategoriích máme své zástupce, které snad budeme sledovat i na nejvyšších příčkách výsledkových listin.
Největší ambice máme asi v kategorii čtyřkolek, kterým v posledních letech vévodí pětinásobný dakarský vítěz Josef Macháček. Ten bude mít na startu hned tři stroje vlastní konstrukce. Ten svůj a další připravené pro Martina Plechatého a poláka Rafala Sonika. Na startu je doplní Oldřich Bražina s Polarisem.
Českou vlajku drží hodně vysoko také Miroslav Zapletal s Mitsubishi. Ten v Dakaru 2009 obsadil
sedmé místo a po debaklu továrního týmů Mitsubishi také nejlepším jezdcem této značky. Letos
se pro účast na Dakaru rozhodl na poslední chvíli na přání pořadatelů a věří, že se svým
Mitsubishi a rozvážnou taktikou, má šanci zopakovat podobný výsledek jako loni. Na trať vyrazí
mezi automobily jako devátý a to by v prašném prostředí měla být oproti loňsku, kdy startoval
jako čtyřicátý, značná výhoda. Navíc je jejich auto v prvotřídní kondici díky spolupráci s týmem
JMB Stradale (Stradale Off Road SAS), který od továrního týmu Mitsubishi odkoupil veškeré
vozy i vybavení.
V českých barvách doplní Zapletala na startu pražský poslanec Jiří Janeček, Peter Mikula a
Dušan Kunovský
Na startu kromě bývalých továrních Mitsubishi (Terranova, Sousa, Barbosa, Spinelli a majitel týmu Misslin) nebudou chybět tovární vozy Volkswagen (Giniel De Villiers, Carlos Sainz, Mark Miller a Nasser Al-Attiyah) a tovární vozy BMW řízené Stéphane Peterhanselem a Joan Romou, kteří odešli z Mitsubishi.
Novinky v předpisech se dočkala kategorie motocyklů. Jako maximální přípustná kubatura bylo stanoveno 450 ccm. Na to doplatí tovární jezdci KTM. Stroje KTM mají objem větší a tak jim bude domontován restriktor aby se smazal náskok vůči 450 ccm. Nevýhodou se tak stanou zbytečně velké a těžké motory. Toto omezení však neplatí pro amatérské jezdce. Novinkou ve startovní listině jsou stroje BMW a Aprilia, i když v případě BMW jde o spíše o návrat.
Naše barvy bude v kategorii motocyklů hájit pět jezdců. Martin Macek, Dušan Randýsek a dva Dakarští zelenáči Jan Veselý a Roman Krejčí, všichni s Yamahama 450. David Pabiška pojede s KTM. Slovenské barvy bude hájit Štefan Svitko a Ivan Jakeš. Ivo Kaštan se letos Dakaru zůčastní pouze jako manažer a poradce Svitka.
I v kategorii kamionů máme tradičně silné zastoupení. O nejvyšší příčky se s Kamazy hodlá poprat posádka Tatry v čele s Alešem Lopraisem. S dalšími Tatrami tradičně vyrazí Tomáš Tomečekm, "náš brazilec" de Azevedo, Marek Spáčil a Martin Kolomný. Martin Macík opět vyráží s Liazem.
Čeští účastníci Dakaru 2010 | ||
---|---|---|
Motocykly | ||
15 | MACEK Martin (CZE) | YAMAHA |
62 | PABISKA David (CZE) | KTM |
67 | RANDYSEK Dusan (CZE) | YAMAHA |
118 | KREJCI Roman (CZE) | YAMAHA |
157 | VESELY Jan (DEU) | YAMAHA |
Čtyřkolky | ||
250 | MACHACEK Josef (CZE) | YAMAHA |
254 | BRAZINA Oldrich (CZE) | POLARIS |
268 | PLECHATY Martin (CZE) | YAMAHA |
Automobily | ||
309 | ZAPLETAL Miroslav (CZE) OUREDNICEK Tomas (CZE) | MITSUBISHI |
373 | JANECEK Jiri (CZE) CHYTKA Viktor (CZE) | TOYOTA |
387 | MIKULA Peter (CZE) ŠULÁK Petr (CZE) | TOYOTA |
388 | KUNOVSKY Dusan (CZE) LATINAK Libor (CZE) | TOYOTA |
Kamiony | ||
502 | LOPRAIS Ales (CZE) HOLAN Milan (CZE) JAROSLAV Miskolci (SVK) | TATRA |
504 | DE AZEVEDO André (BRA) MARTINEC Jaromir (CZE) JUSTO Maykel (BRA) | TATRA |
506 | MACIK Martin (CZE) KALINA Josef (CZE) BERVIC Jan (CZE) | LIAZ |
509 | TOMECEK Tomas (CZE) MORAVEK Vojteck (CZE) VOJKOVSKY Petr (CZE) | TATRA |
510 | SPACIL Marek (CZE) SMOLKA Radomir (CZE) MILOSLAV Janacek (CZE) | TATRA |
545 | KOLOMY Martin (CZE) KILIÁN RenÉ (CZE) ZBYNEK Kotal (CZE) | TATRA |
přeju chlapům hodně štěstí a Brosovi pevnou ruku
Myslím, že Tě trápí hlavně to, že se už léta Lopraisům nedaří Kamazy porazit. To ale taky není chybou Kamazů, spíš neschopností Lopraisů. Klobouk dule před rusy.
Letos věřím, že se Kamazy zapotí, ale moje želízko v ohni je hlavně Spáčil. Po loňsku věřím, že letos má na to, dojet pro senzační výsledek. Dokonce i namyšlení rusové z něj mají respekt, což ses jistě dočetl v jejich tiskových zprávách.