Block vs. Pastrana – 1:1
Soutěžácká sezóna otvírá dokořán vrata svého letošního ročníku nejen na evropském kontinentě. O body si to už hned dvakrát rozdali i Američané. Země zasvěcená spíše okruhovým závodům má rovněž svůj šampionát v rally a na jeho soutěžích se pravidelně objevují i dvě největší jména amerického soutěžáckého světa. Ještě vloni se oba proháněli po soutěžních tratích se speciály Subaru. Pro letošek se ale Ken Block rozhodl změnit barvy a v americkém šampionátu startuje s Fordem Fiesta. Nejedná se však o model Super 2000, nýbrž daleko silnější „bestii“, kterou v loňském závodě Pikes Peak krotil Marcus Grönholm a která původně vychází ze švédského rallycrossového speciálu.
Travis Pastrana do letošní sezóny nastoupil s mnohem konvenčnějším náčiním, byť Subaru Impreza kategorie Open je zejména pro Evropany dosti exotickým speciálem. Nejedná se ani o produkční vůz ani o speciál kategorie WRC. Oba Američany hodlá v bojích o titul potrápit i jezdec pocházející ze sousední Kanady. Vloni si ve své domovině dojel pro titul vicemistra a letos bude chtít bezesporu zaútočit na metu nejvyšší. Před startem svého domácího šampionátu se Antoine L’Estage udržuje ve formě starty na americké půdě. Do bojů vyrazil s vloni představenou desátou evolucí Mitsubishi Lancer. S Mitsubishi startuje i jeho krajan Andrew Comrie-Pickard a do Subaru kategorie Open pro letošek přesedlal Dave Mirra.
Sezóna neodstartovala ani trochu dobře pro Pastranu, který si v týdnu před úvodní soutěží zlomil v nehodě na motocyklu klíční kost. Na start rally ale nakonec přeci jen nastoupil a po vzoru amerických filmových hrdinů se i s tímto výrazným handicapem zasloužil o velké překvapení. První zkouškou sice prolétl rychleji jeho bývalý značkový kolega Block, ale od druhého testu již Travis dostal soutěž pod svou kontrolu. Na RZ 7 se Blockova Fiesta náhle přetočila a z nenápadné piruetky se vyklubalo vážné poškození zavěšení, takže byl se soutěžením konec.
Pastrana svou jízdu sice označil za pomalejší, než jak jezdí jeho babička, ale na náročné trati plné sněhu a ledu to bylo jedině ku prospěchu. Klidná kontrolovaná jízda na gumách bez hrotů, které jsou v amerických soutěžích zakázány, byla klíčem k úspěchu. L’Estage se mohl snažit jak chtěl, ale na amerického jezdce nestačil a po prvním dnu již zaostával o skoro celou minutu. Druhý den tak již neměl moc šancí na úspěch a v podstatě mohl pouze čekat na soupeřovo zaváhání. To se ale nedostavilo a s pěti vyhranými testy se nakonec musel Kanaďan spokojit s druhou příčkou.
Výsledky Sno*drift Rally 2010 | ||
---|---|---|
1. Travis Pastrana/Christian Edström (USA/S) | Subaru Impreza WRX STI N15 | 2:31.01,1 |
2. Antoine L'Estage/Nathalie Richard (CDN) | Mitsubishi Lancer Evo X | +1.37,7 |
3. William Bacon/Peter Watt (USA) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +6.39,7 |
4. Andrew Comrie-Picard/Jeremy Wimpey (CDN/USA) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +14.27,1 |
5. Travis Hanson/Terry Hanson (USA) | Subaru Impreza WRX STI N12B | +17.04,0 (1. SP) |
6. Dave Mirra/Derek Ringer (USA/GB) | Subaru Impreza WRX STI N15 | +24.49,8 |
7. Carl Decker/Adam M. Craig (USA) | Subaru Impreza WRX | +27.07,1 |
8. Piotr Wiktorczyk/Grzegorz Dorman (USA) | Subaru Impreza WRX STI N12B | +27.20,0 (2. SP) |
9. Byron Garth/Sky Pinnick (USA) | Subaru Impreza WRX STI N12 | +28.29,3 (3. SP) |
10. Arkadiusz Gruszka/Dominik Jóźwiak (USA) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +28.41,0 |
Ke druhé letošní soutěži se americké posádky přesunuly na lesní šotolinové cesty výraznějším způsobem již nepoznamenané zásahem tuhé zimy. Čtvrtý z první soutěže Kanaďan „ACP“ si vylosoval smolnou první pozici na trati. Nakonec toho ale svým soupeřům příliš nevyčistil, na shakedownu u jeho Mitsubishi totiž odešel motor. Nejrychlejší vstup do rally zaznamenal Pastrana, který ovládl všech pět testů prvního dne. L’Estage chytnul hned na první zkoušce defekt, ale ztratil jím pouhých deset sekund a po první dnu mu patřila druhá příčka před Blockem.
Ve druhém dnu musel po jednom z brodů zastavovat a další cenný čas ztratil druhým defektem. Následkem těchto dvou nepříjemných situací spadl na třetí příčku za pilota Fiesty. Ten se na RZ 8 radoval z prvního vítězství Fiesty v šampionátu a po desáté zkoušce šel dokonce do čela. Pastrana totiž na této nejkratší zkoušce celé rally poškodil část zavěšení a z rally odstoupil. Po šesti letech tím pádem došlo v soutěži amerického šampionátu k situaci, že se v nejlepší konečné trojici neobjevil nikdo se Subaru. L’Estage v závěru rally zle dotíral na vedoucího Blocka, ale nakonec se mu pilota Fordu porazit nepodařilo. Block tak na 100 Acre Wood Rally vyhrál již popáté v řadě, jeho kanadský soupeř se však posunul do čela šampionátu.
Výsledky 100 Acre Wood Rally 2010 | ||
---|---|---|
1. Ken Block/Alessandro Gelsomino (USA) | Ford Fiesta | 1:27.06,1 |
2. Antoine L'Estage/Nathalie Richard (CDN) | Mitsubishi Lancer Evo X | +20,9 |
3. William Bacon/Peter Watt (USA) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +3.18,0 |
4. Dave Mirra/Martin Headland (USA) | Subaru Impreza WRX STI 2010 | +5.22,1 |
5. Travis Hanson/Terry Hanson (USA) | Subaru Impreza WRX STI N12B | +9.00,0 (1. SP) |
6. Joseph Burke/Brian Sharkey (USA) | Mitsubishi Lancer Evo VIII | +10.44,7 |
7. Carl Decker/Mike Rossey (USA) | Subaru Impreza | +11.05,5 |
8. Timothy Rooney/Dennis Hotson (USA) | Subaru Impreza WRX STI N14 | +11.34,5 (2. SP) |
9. Arkadiusz Gruszka/Dominik Jóźwiak (USA) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +12.13,4 |
10. Christopher Duplessis/Catherine Woods (USA) | Volkswagen Golf GTi | +13.50,4 (1. 2WD) |
Stav šampionátu: 1. L'Estage 34, 2. Bacon 28, 3. Pastrana 23, Block 23, 5. Mirra 20, Hanson 20, 7. Decker 12, 8. Gruszka 7, 9. Wiktorczyk 6, Duplessis 6
http://jalopnik.com/5140692/bmx-legend-dave-mirra-snags-rally-win-joins-subaru-rally-team-usa