2. 3. 2010 12:26 − 3138× − 10

Povídání s Petrem Grossem

S Petrem jsme si povídali nejen o návratu na tratě Švédské soutěže, ale třeba i o jeho názoru na nastupující jezdeckou generaci.
Psát o bohaté a čtvrtstoletí trvající soutěžácké kariéře Petra Grosse by vydalo ne na článek, ale určitě na knihu, která by k nejštíhlejším nepatřila.
Takový prostor ovšem nemáme a tak jsme povídání s Petrem maličko „ořezali“ na letošní návrat na tratě Švédské soutěže, trochu vzpomínání a taky jeho názor na nastupující jezdeckou generaci.

Petře, po delším čase ses znovu vrátil na světové tratě. Kdy se rozhodlo o vašem startu s Romanem Krestou ve Švédské rally?

První náznak této možnosti se objevil někdy koncem roku 2009, kdy mi Roman sdělil, že by tato možnost připadala v úvahu, což jsem samozřejmě uvítal. Startů ve světě i Švédsku už mám za sebou několik, ale tato možnost mě samozřejmě nesmírně lákala. Podívat se zase po čase do světa a zkusit si atmosféru MS – nad tím se ani dlouho přemýšlet nedá.

Roman Kresta se do Švédska vracel po pěti letech, Tvoje pauza trvala ještě o tři roky déle. Co pro Tebe v porovnání s minulými lety bylo jiné?

Už při prvním pohledu na mapy a harmonogram jsem zjistil, že se zase tolik nezměnilo. Rychlostní zkoušky se jmenovaly skoro stejně, soutěž se jela ve stejných lokalitách. Našel jsem i rychlostní zkoušky, které se jely snad někdy v roce 1994, kdy jsem tam byl poprvé, takže z tohoto hlediska ta změna nijak výrazná nebyla.

Před startem jste avizovali, že se jedete hlavně svézt a pobavit. Bylo to skutečně tak, nebo jste sledovali ještě nějaké jiné cíle?

Opravdu to bylo pojato jako určité zpestření přestávky před nadcházející domácí sezónou. Roman si byl vědom faktu, že v kolotoči MS už nějaký čas nestartuje a že přijít po delší přestávce a závodit v dané kategorii proti těm nejlepším je velmi složité.

Jaký je pro tebe rozdíl v závodění pro radost a pro výsledek?

Ono to pobavení je potřeba brát trošku v uvozovkách, protože Roman ke všemu přistupuje stoprocentně a o to stejné se snažím i já, takže přípravě jsme věnovali maximum, jako na každý jiný závod. Rozdíl byl v tom, že logistika byla o něco málo složitější, než na domácích podnicích.

Loni jsi podstatnou část sezóny absolvoval v Peugeotu 207 S2000. Letos jste startovali s Mitsubishi připraveným dle předpisů pro rok 2010. Jaký je z Tvého pohledu rozdíl mezi těmito dvěma vozy.

Z mého pohledu mohu říct, že S2000 je čistokrevný závoďák. N-ko se samozřejmě různými evolucemi a vývojem změnilo, ale stále je to N-ko a je poznat, že je to stále v základě sériové auto a že do čistokrevné závodničky mu leccos chybí.
S S2000 je prostě svezení někde úplně jinde. Je to závoďák.

Mnoho fandů rally bylo zvědavých, jak se ve Švédsku popasujete s Martinem Prokopem a také s Martinem Semerádem. Tedy, jaká bude přímá konfrontace na tratích mimo MMČR. S Martinem Semerádem jste jezdili hodně podobné časy. To se Máca vážně o tolik zrychlil?

Netuším, co lidé čekali od nás a našeho výsledku. Samozřejmě určité dotazy byly. Lidé spekulovali, zda Roman nepojede i Martina Prokopa. Všichni ale víme, že dvoutisícovky jsou jednak technicky někde trochu jinde a závodit proti nim je hodně složité a taky Martin jezdecky hodně vyrostl.
Co se týká Martina Semeráda, tak si myslím, že je jenom dobře, že ti mladí kluci mají šanci si závodění ve světě vyzkoušet a je vidět, že ten rok, který v MS odjel, mu hodně dal a Martin udělal obrovský pokrok. Sám Roman k tomu ve Švédsku při pohledu na časy říkal, že Martin musí jet moc pěkně. A je jen dobře, že i u nás jsou mladí kluci, kteří dokážou ve světě jet rychle.

Na soutěž do Švédska se vypravilo poměrně dost fandů také z ČR. Vnímali jste je při soutěži?

Samozřejmě. A bylo příjemné, že jak na speciálce i na jiných rychlostkách bylo české fandy hodně vidět. Mrzí nás, že jsme soutěž nedokončili tak, jak jsme chtěli, ale prostě to je sport, to je rally…

V rally se pohybuješ už docela dlouho a můžeš srovnávat. Zkus běžnému čtenáři porovnat rozdíly mezi soutěžemi v ČR a světovou rally?

Když jsem začínal závodit, měl jsem to štěstí, že skoro od začátku jsem se mohl účastnit MS. Vždycky jsem tvrdil, že závod MS vydá za několik závodů domácího mistráku a v podstatě se to nedá ani přímo srovnávat. Je to vidět na obou zmíněných Martinech, že ta účast v MS jim pro jejich růst a vývoj dala a dává strašně moc. Pak, když jedou doma, je vidět, že ty zkušenosti ze světa umí prodat.

Když jsme u toho porovnávání… Ty jsi před pár lety odjel jednu sezónu ve světě právě s Martinem Prokopem. Jak dnes vidíš ten jeho vývojový skok dopředu?

Zažil jsem s Martinem jeho první starty v MS. Pamatuji si, jak byl Martin tím rozdílem tehdy zaskočený, ale to je asi každý, kdo do toho velkého světa rally nakoukne poprvé a chce něčeho dosáhnout. Na Martinovi je teď jasně vidět, že za těch 5 let se vypracoval mezi absolutní špičku ve svých kategoriích.
A to je jenom dobře. Martin má ty možnosti i potřebné technické zázemí, kvalitního spolujezdce… A doufám, že i Martin Semerád, pokud bude mít potřebné podmínky a trochu toho štěstí může být za pár let tam, kde je dnes Martin Prokop.

Otázka v naší tipovačce zněla, zda ve Švédsku mezi S2000 vyhraje Fabia, nebo Ford. Komu Ty jsi před startem věřil více?

O tom jsem moc nepřemýšlel… Švédsko je navíc jednou ze soutěží, kde nezáleží až tolik na autě, ale hlavně na tom, kdo s tím autem jede. A tady mají domácí jezdci jasně navrch. A bylo vidět, že P.G. Andersson to potvrdil a jel trochu jinou ligu, než ostatní. Těžko se tak dalo objektivně porovnat, které auto je lepší.
U Fordu možná vzniká maličko obava, že ještě nemá tolik odjetých soutěží, ale já si pořád myslím, že Ford odvedl hodně kvalitní práci, že auto připravil tak, jak to umí. Počkejme si na další soutěže.

S Romanem máte před sebou za pár dní začátek domácí sezóny. Nebudu se teď ptát, s jakým autem pojedete, ale zeptám se s čím do MMČR půjdete z hlediska cíle pro sezónu.

Myslím, že pro nás už jiný cíl, než obhajoba titulu být nemůže. Co se zatím rýsuje ohledně konkurence, bude to nesmírně těžké. Ale partneři od nás očekávají, že se o obhajobu pokusíme a my se budeme snažit jejich očekávání naplnit.

Co bys před sezónou vzkázal fanouškům?

Budeme jenom rádi, když nám fanoušci nadále zachovají přízeň. Budeme se snažit dělat maximum pro výsledek a doufáme, že stále budeme mít takovou podporu, jakou jsme měli doposud a za kterou musíme fandům poděkovat.

Komentářů celkem: 10
2. 3. 2010 13:09
0 0
věřím v obhajobu ale bude t težké...všeci zbrojí tak sem zvědaví s čím kluci vyjedou...
2. 3. 2010 13:41
0 0
hezké počteníčko .Jen víc takových solidních rozhovorů smajlík
2. 3. 2010 13:57
0 0
Mohla by být o Petru Grossovi kniha, a hned bych si jí koupil smajlík
2. 3. 2010 14:13
0 0
Dobrej nápad smajlík
2. 3. 2010 14:48
0 0
S Petrem se znám osobně a můžu říct, že je to pohodový člověk. smajlík
2. 3. 2010 15:41
0 0
smajlíksmajlík
2. 3. 2010 21:36
0 0
Pěkné počtenísmajlíksmajlík
3. 3. 2010 07:42
0 0
za těch 30 let co vnímám rally trochu nadstandardně patří Petr mezi našich 5 nej spolujezdců a to nemyslím jen že umí napsat rozpis a pak ho přečíst, ale všechno kolem a i takovou blbost, že umí pozdravit když přijedou do časovky....
3. 3. 2010 10:27
0 0
Pěkný rozhovor ;)
4. 3. 2010 07:36
0 0
Super rozhovor.Je to kvalitní spolujezdec i dobrý parťák,pohodář.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!