1. 12. 2003 00:00 − 2314× − 0

Martin Prokop chystá změny

Pilot týmu Jipocar Martin Prokop prošel v letošní sezóně dalším vývojem. Postupně zrychloval a začal se přibližovat absolutní české špičce pilotů produkčních vozů.

Pilot týmu Jipocar Martin Prokop prošel v letošní sezóně dalším vývojem. Postupně zrychloval a začal se přibližovat absolutní české špičce pilotů produkčních vozů.
Martin Prokop na Pražském rallysprintu poprvé v oficiální soutěži bude pilotovat vůz specifikace WRC. Velké změny v technice však chystá i pro příští rok. Nejen tyto skutečnosti jsou určitě důvodem k rozhovoru.


foto: David MAREK

Martine, jak hodnotíš letošní sezónu?
Já si myslím, že to byla dobrá sezóna. Určitě jsme s Honzou prošli určitým vývojem a postupně jsme se snažili zrychlovat a to se nám i dařilo. Největší změnou však prošel náš rozpis. Zjednodušili jsme jej a nyní nám oběma vyhovuje. Samozřejmě systém rozpisu se neustále vyvíjí zároveň s posádkou a asi nikdy není úplně definitivní.

Pražský rallysprint absolvuješ s vozem Škoda Octavia WRC. O jaký vůz se jedná?
Ano, budeme startovat s vozem Škoda Octavia WRC. Servisní zázemí nám poskytne tým Profiko Karla Trněného. "Náš" vůz bude nově postavený. Karoserie je zakoupená ze Škody Motorsport a agregáty jsou týmu Profiko. Nejedná se tedy o vůz Karla Trněného, Karla Trojana ani Jiřího Volfa.

Co očekáváš od startu s vozem WRC?
Především se velmi těším. Vůz specifikace WRC jsem měl možnost v létě vyzkoušet na letišti v Hořovicích a byl to neskutečný zážitek. Tenkrát se jednalo o Ford Focus WRC a nyní tedy vyzkouším i Octavii. Žádný závratný výsledek od mého vystoupení v Praze nelze očekávat, vždyť jsem s vozem WRC najel pouze několik kilometrů.

Budeme tě v sezóně 2004 vídat s vozem WRC?
Velmi rád bych startoval s "véercéčkem" a všechna jednání směřují k tomuto cíli. Není samozřejmě vůbec snadné toto přání realizovat a největší překážkou jsou pochopitelně finance. Stále ještě v tuto chvíli nemohu říci, s jakým vozem a zda vůbec budu příští rok startovat s vozem WRC.

Do kdy je třeba se rozhodnout?
Jasno musí být do 12.prosince 2003. To je termín uzávěrky přihlášek na lednovou Jänner rallye. Po Pražském rallysprintu budeme dále intenzívně jednat a znovu probereme všechny možnosti. První soutěž se neúprosně blíží a na této rally chci startovat.

Jaký je tvůj názor na zařazení Jänner rallye do kalendáře MM ČR?
Já osobně tento krok vítám z pohledu nových tratí a neznámého povrchu. Jízda na sněhu bude skvělým zážitkem a moc se na ni těším. Druhou stranou mince je poměrně krátký čas na přípravu mezi koncem sezóny 2003 a začátkem 2004. Nebyli jsme na to zvyklí a většina posádek nebude mít zrepasovanou techniku a asi ani uzavřena všechna jednání se sponzory. Po sportovní stránce však soutěž bude bezesporu velmi zajímavá.
Ačkoliv jsem na tratích rally teprve druhým rokem, začínají se mi domácí soutěže jevit trochu monotónně. Dovedu si představit, že zkušení jezdci mohou na tradičních rychlostních zkouškách jet většinu úseku skutečně bez rozpisu. Byl jsem se podívat i na některých soutěžích Mistrovství světa v rally a třeba na takovém San Remu nemá pilot šanci si nějakou rychlostní zkoušku zapamatovat.

Vraťme se ještě k otázce vozů WRC. Jakou perspektivu má "přesednutí" do vozu WRC vzhledem k opatření FIA? Po dvou letech přesedneš zpět do "N4"?
Já skutečně těmto opatřením vůbec nerozumím a raději po mně nechtěj, abych je komentoval. Máš pravdu v jedné věci, že si nedovedu představit, do jakého vozu "přesednou" dnešní jezdci WRC a co se s těmito vozy stane.
Do určité doby jsem si vůbec nepřipouštěl, že by plánovaná omezení FIA mohla vstoupit v platnost. Zdálo se mi to tak nesmyslné, že jsem nepovažoval reálné jejich skutečné prosazení. Velmi jsem se mýlil a FIA nám jednoznačně ukázala, že je ochotna jít snad až k samotné likvidaci rally.

Jedním z uváděných důvodů je i otázka bezpečnosti. Dle mého názoru však vůz WRC zastaví dříve než vůz "N4" a navíc "velké enko" má mnohdy vyšší maximální rychlost.
To máš stoprocentní pravdu. Rušit vozy WRC kvůli bezpečnosti je naprostý nesmysl. S vozem WRC se v krizové situaci dá stále "pracovat", třeba rychle "seřadit" dolů a vůz je stále ovladatelný. Produkční vůz má minimálně stejnou maximální rychlost a vzhledem k váze a především menším brzdám nemá stejnou brzdnou dráhu. Navíc tento vůz se v krizové situaci "sbalí" a není ovladatelný. Potom pouze čekáš, jak neodvratitelná "rána" dopadne.
Toto je i jedním z důvodů mého přestupu do vozu WRC. Hodně jsem o tom diskutoval s otcem. Pokud bych chtěl stačit Mírovi Jandíkovi nebo Vaškovi Arazimovi, musel bych jet až za hranicí únosnosti, protože nemám stejné zkušenosti. Nevím, kde je potřeba částečně zvolnit a kde jet úplně na hraně.

Na lodi z Japonska ti pluje i nové Mitsubishi Lancer Evo VIII. Plánuješ startovat i s tímto vozem?
Skutečně vůz nejnovější specifikace Evo VIII je na cestě. Právě jsem byl vybírat sedačky, volant a hasící systém do tohoto vozu. Než bude vůz připraven, tak to ještě nějaký čas potrvá, neboť je třeba provést sportovní a především bezpečnostní úpravy.
Rád bych s tímto vozem absolvoval některý z podniků ME nebo dokonce MS. Ve fázi úvah byla i účast na většině soutěží ME. Samozřejmě program pro příští rok maximální ovlivní fakt, jak se nám podaří naplnit rozpočet.

Má pro českého pilota účast v kompletním seriálu Mistrovství Evropy vůbec smysl?
Určitě má. Pro mě navíc by tato účast znamenala získání obrovských zkušeností. Různé tratě, různé povrchy a stoprocentní jízda na rozpis. To by mě velmi lákalo. Vše samozřejmě závisí na finančních možnostech.

Ty stále studuješ Vysokou školu ekonomickou. Jak zvládáš takto časově náročný program?
Není to samozřejmě jednoduché, ale snažím se o to, aby vše zvládl. Nyní spolu hovoříme, ale já bych měl být na přednášce. Zároveň si však musím vybrat věci do nového vozu. Někdy se mi času skutečně nedostává.
Když jsem projevil zájem o start v rally, tak mi otec vytvořil skvělé podmínky. Zároveň však řekl "plav sám". Musím se tedy o chod týmu postarat převážně sám. Když se otočím zpět, tak si uvědomuji jaké neuvěřitelné chyby jsem za tak krátkou dobu udělal. Dnes bych spoustu věcí řešil jinak. Je to však o zkušenostech a ty jsem na samotném počátku neměl vůbec žádné.

Sešli jsme se na testování vozu Škoda Fabia WRC. Za volantem seděl Armin Schwarz, jak se ti líbí Fabia WRC?
Fabia WRC je překrásný vůz. Armin jede velmi dravě a zde v lese je dojem z jízdy "véercéčka" naprosto neskutečný. Je to nádherný zážitek a trochu mě z té rychlosti mrazí. Nevím jestli pojedu taky takto rychle (usmívající se Martin, pozn.red.).

Děkuji za rozhovor.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!