1. 7. 2010 10:00 − 6751× − 13 0

eWRC průvodce po Rally Bohemia

Opět jsme pro vás připravili detailně zpracovaného průvodce po rychlostních zkouškách Rally Bohemia.

Rally Bohemia patří k nejvýznamnějším soutěžím rally v České republice a její rychlostní zkoušky patří mezi ty nejvíce technicky a jezdecky náročné. O tomto svědčí také fakt, že na trati rally nenajdete kromě městské rychlostní zkoušky jediný umělý retardér pro snížení okamžité rychlosti. Rally Bohemia se po loňské sněhové blamáži přesunula opět do letního termínu a kalamitní situace v podobě popadaných stromů na trati a záplavách sněhu tentokrát skutečně nehrozí. Pořadatelé se opět přiklonili k tomu, že Rally Bohemia je zahajována rychlostní zkouškou v Racing aréně v Sosnové u České Lípy, což jistě uvítá většina fanoušků, kteří si mohou páteční dopoledne navíc zpestřit návštěvou shakedownu umístěném rovněž na Sosnové. Servisní zázemí pro oba dny je umístěno naproti budově „pentagonu“, jak je familiárně nazýváno vedení Škody Auto v Mladé Boleslavi. Bude zde dostatek prostoru a komfortu pro všechny startující posádky, které jsou v tomto roce rozšířeny o početnou skupinu závodníků z Polska, jelikož se Rally Bohemia započítává do hodnocení polského mistrovství. Nejeden fanoušek se na Bohemku těší i kvůli velkému počtu soutěžních vozidel nedávné historie, které jsou nazývány jako „Rally legendy“. I letos se na start demonstrační jízdy pro potěšení diváků postaví mnoho takovýchto skvostů, proto se jistě vyplatí na vybraných diváckých místech počkat na průjezd těchto legend.

Během celé soutěže dbejte pokynů pořadatelů a myslete na svou bezpečnost. Motorsport může být nebezpečný!!!

Pro zobrazení mapy I. etapy Rally Bohemia v plném rozlišení klikněte ZDE

Pro zobrazení mapy II. etapy Rally Bohemia v plném rozlišení klikněte ZDE

Mapy RZ v Google Earth

SS1 Česká Lípa – Super SS Sosnová

Čas: 17:05

start: Sosnová (50°39'31.426"N, 14°32'18.915"E)

cíl: Sosnová (50°39'31.426"N, 14°32'18.915"E)

Paralelní okruhová rychlostní zkouška na rallycrossovém okruhu v Sosnové u České Lípy, kde lze dění na trati sledovat pohodlně z bezpečí tribun, odkud je vidět celá asfaltová část okruhu a větší část šotolinové partie. Určitě stojí za doporučení navštívit hned první rychlostní zkoušku Rally Bohemia v Sosnové u České Lípy.

SS 2/5 Bzí

Čas: 9:00, 12:55

start: Splzlov (50°39'28.007"N, 15°12'56.182"E)

cíl: Alšovice (50°41'1.605"N, 15°14'18.348"E)

Onboard video SS 2/5

Technicky náročná, divácky ale obtížně přístupná rychlostní zkouška. Pořadatelé divákům doporučují ke sledování Rally Bohemia využít spíše následující rychlostní zkoušky Smržovka a Šumburk. Rychlostní zkouška Bzí startuje nedaleko obce Splzov mezi Malou Skálou a Železným Brodem ve stoupání na Huntířov. Hned ale pěknou pravou kosou D201 přístupnou od Skuhrova odbočuje do stoupání k obci Bzí po úzkém asfaltu.

Divácké místo D201

Obcí Bzí se RZ protáhne po úzkých silničkách, odbočí do úzkého mezi domy a po velmi úzké a uskákané silnici nejprve klesá a následně stoupá doslova horskou cestou s krásnou scenérií až k obci Veselí. Pro turisticky založeného fanouška velmi hezký úsek. Po hřebenu se následně trať dostane do obce Chlístov, kde v diváckém místě D202 odbočí vlevo a po úzké komunikaci pokračuje až do obce Těpeře, kde se rychlou levou zatáčkou napojí na hlavní silnici od Železného Brodu.

Divácké místo D202

Na okraji Těpeře RZ odbočí vpravo a znovu rychlým technickým úsekem stoupá až do obce Alšovice, kde po projetí několika těžkých zatáček následuje cíl RZ.

SS 3/6 Smržovka

Čas: 9:23, 13:18

start: Vrkoslavice (50°42'36.37"N, 15°11'38.831"E)

cíl: Lučany nad Nisou (50°44'15.607"N, 15°13'39.437"E)

Onboard video SS 3/6

Po několika letech se do harmonogramu Rally Bohemia vrátila velmi hezká rychlostní zkouška Smržovka na Liberecku. Bohužel startuje až za divácky velmi vděčným skokem na okraji Vrkoslavic. Hned po startu následuje hodně těžká série zatáček, která končí pravým odbočením na křižovatce v diváckém místě D301 přístupným od Jablonce.

Divácké místo D301

Rychlostní zkouška dále stoupá rychlým úsekem po kvalitním asfaltu až ke křižovatce směrem na Horní Černou Studnici, kde prudce odbočí vlevo a pokračuje až do diváckého míst D302, kterým je ne příliš atraktivní rychlá levá zatáčka.

Divácké místo D302

Velmi rychlým úsekem v klesání RZ dále pokračuje až do Nové Vsi nad Nisou, kde v diváckém místě D303 odbočí vpravo na účelovou komunikaci. Hezkým diváckým místem je pravé odbočení na křižovatce po rychlém příletu D304, které je přístupné z Nové Vsi.

Divácké místo D304

Zde začíná rychlostní zkouška stoupat náročnými serpentinami širokými na jedno auto až do diváckého místa D305, kterým je velmi hezká levá kosa od Horní Černé Studnice.

Divácké místo D305

Dál následuje jezdecky velmi hezký technický úsek kolem chaloupek ve Smržovce, zakončený prudkým sjezdem k hlavní silnici ve Smržovce, kterou soutěžní vozy pouze rychle přejedou. Toto místo není doporučené jako divácké. Naopak doporučené divácké místo D306 je levé odbočení v horní části Smržovky.

Divácké místo D306

Rychlým úsekem se zrádnými zatáčkami se rychlostní zkouška dál dostane až do diváckého místa D307, kterým je pravé odbočení u autobusové točny po prudkém náletu a intenzivním brzdění.

Divácké místo D307

V zápětí se rychlostní zkouška protáhne kolem pramene Nisy a technickým lesním úsekem se dostane až na okraj Lučan nad Nisou, kde je v pravém odbočení D308 těsně před cílem poslední možnost vidět soutěžní vozy na trati RZ Smržovka.

Divácké místo D308

SS 4/7 Šumburk

Čas: 10:00, 13:55

start: Velké Hamry (50°42'44.732"N, 15°19'10.38"E)

cíl: Haratice (50°42'21.627"N, 15°20'4.112"E) <

Onboard video SS 4/7

Rychlostní zkouška Šumburk se v minulosti už několikrát jela. V loňském roce byla součástí extrémně dlouhé RZ Návarov. Bohužel, kvůli sněhové kalamitě nebyla možnost si přes 40 km dlouhou RZ ani jednou vyzkoušet. V tomto roce zkouška startuje na okraji Velkých Hamrů, kde je hned v prostoru startu divácké místo D401, kde lze pohodlně sledovat start do rychlostní zkoušky a následnou rychlou levou zatáčku.

Divácké místo D401

Trať dále stoupá po úzké uskákané komunikaci do Bohdalovic, kde opět začne velmi prudce klesat po velmi úzké silnici lesem ve srázu nad řekou až k Tanvaldu. Rychlým úsekem po vrstevnici se dostaneme až do diváckého místa D402, kterým je rychlé pravé odbočení po velkém brzdění na sídlišti v Tanvaldu. Příjezd do Tanvaldu po silnici č. 10

Divácké místo D402

Trať dále stoupá náročnými zatáčkami směrem na Český Šumburk, z nichž některé jsou dobře přístupné pěšky z Tanvaldu.

Serpentina nad Tanvaldem

Jezdecky extrémně náročný, ale pro diváky velmi špatně přístupný, je úsek kolem Českého Šumburku přes Rejdice až nad Zlatou Olešnici, kde můžeme po velmi rychlém náletu sledovat pravé odbočení z hlavní silnice na účelovou komunikaci v diváckém místě D403.

Divácké místo D403

Následuje pěkný přehledný úsek vedoucí po pastvinách nad Zlatou Olešnicí. Trať prudce odbočí v pravé kose v D404 a po průjezdu zemědělské usedlosti pokračuje technicky náročným klesáním až do cíle nad Haraticemi.

Divácké místo D404

SS 8/10 Vinec

Čas: 16:33, 18:20

start: Skalsko (50°25'55.041"N, 14°45'18.031"E)

cíl: Vinec (50°23'48.236"N, 14°52'36.101"E)

Onboard video SS 8/10

Klasika mezi Mladoboleslavskými rychlostními zkouškami, jejíž zrádný asfalt klouže místy i za sucha. Start rychlostní zkoušky je tentokrát pod obcí Skalsko a rychlostní zkouška hned po startu vystoupá nepřístupnými zatáčkami až do Skalska, kde je na návsi hezké a přehledné divácké místo, kterým je levé odbočení D501.

Divácké místo D501

Rychlým úsekem na kluzkém asfaltu trať sklesá přes obec Kovanec až do Podkováně, kde u pivovaru prudce odbočí vpravo. V tomto odbočení není díky únikové zóně téměř žádný prostor pro diváky.

Divácké místo D503

Rychlým úsekem se trať dostane na kultovní křižovatku na kostkách v Dolním Cetně, kde v diváckém místě D503 odbočí vpravo a následně se přes most dostane do serpentiny nad Dolním Cetnem a dál k levému odbočení v diváckém místě D504.

Divácké místo D504

Velmi rychlý úsek přes obec Niměřice dovede posádky až k levému odbočení v křižovatce D505.

Divácké místo D505

Rychlostní zkouška několika těžkými zatáčkami sklesá až do Strenic, kde nejprve z úzkého prudce odbočí vlevo v D506 a dále na širokém vpravo do kopce. Nad Strenicemi rychlostní zkouška prudce odbočí u svodidel vlevo směrem na Malé Horky v D507. I zde se ovšem jedná o velmi omezený prostor pro diváky. Na začátku obce Rokytovec je možné soutěžní vozy sledovat v rychlém pravém odbočení v diváckém místě D508.

Divácké místo D508

Po rychlém průjezdu Rokytovcem trať pokračuje mezi poli několika rychlými zatáčkami až do obce Vinec. Pozor, do Vince v tomto roce nebude umožněn přístup divákům. Cíl rychlostní zkoušky je umístěn na mostě přes řeku Jizeru a most bude pro diváky uzavřen !

SS 9 Staroměstská

Čas: 17:26

start: Mladá Boleslav, Na Kozině (50°24'44.043"N, 14°54'26.942"E)

cíl: Mladá Boleslav, Regnerova (50°24'8.701"N, 14°53'45.447"E)

Onboard video SS 9

Mladoboleslavská rally Bohemia, jejímž partnerem je domácí automobilka Škoda Auto, by byla těžko představitelná bez rychlostní zkoušky vedoucí v blízkosti Mladé Boleslavi, případně hned jejím centrem. Start rychlostní zkoušky není v tomto roce na Staroměstském náměstí, ale na Náměstí na Kozině. Rychlostní zkouška pak klesá úzkými uličkami až ke křižovatce nad zimním stadionem, kde v diváckém místě D601 lze sledovat levé odbočení a příjezd k zimnímu stadionu.

Divácké místo D601

U zimního stadionu pořadatelé připravili velmi pěkné a přehledné divácké místo D602 na parkovišti stadionu.

Divácké místo D602

Na parkoviště se vozy dostanou po prudkém brzdění nejprve pravou a následnou levou zatáčkou a na samotném parkovišti je čeká dlouhá pravá zatáčka. Následuje další esíčko a přejezd úzkého mostku na nekvalitním povrchu připomínající šotolinu a krátký průjezd lesoparkem Štěpánka. Divácké místo na parkovišti lze doporučit pro jeho přehlednost a mnoho variant shlédnutí průjezdu soutěžních vozů. Po průjezdu lesoparkem vozy najedou do úzkého mezi domy bez možnosti přístupu diváků a pokračují až k nájezdu na hlavní silnici, na kterou se v diváckém místě D603 v retardéru napojí.

Divácké místo D603

Následuje letecký a velmi zrádný úsek až k dalšímu diváckému místu, kterým je odbočení z hlavní silnice na Hejtmánce. Jedná se o pravé odbočení z hlavní silnice do úzkého mezi domky v diváckém místě D604.

Divácké místo D604

Klesání mezi rodinnými domky je zakončené ostrou levou zatáčkou v D605.

Divácké místo D605

Opět mezi rodinnými domky se trať RZ dostane až k pravé zatáčce a následnému levému odbočení mezi průmyslovými budovami v D606.

Divácké místo D606

Opět mezi průmyslovými halami se trať RZ dostane až do diváckého místa D607 na křižovatce u Jizery.

Divácké místo D607

Jedná se o pravoúhlé odbočení na kvalitním asfaltu do kterého vozy přijedou velmi rychle předchozí pravou zatáčkou.Velmi rychlá pasáž kolem řeky Jizery končí odbočením z hlavní silnice, kde je jen velmi omezený prostor pro diváky a toto místo moc zajímavého ke sledování nepřinese.

Silnice pak serpentinou bez možnosti přístupu vystoupá až do dalšího diváckého místa D608, kterým je levé odbočení do úzkého směrem k letišti.

Divácké místo D608

Rychlostní zkouška pak pokračuje rychlým a přehledným úsekem s několika protahováky, kde se pojede velmi rychle. Těsně před nájezdem k cíli mezi rodinnými domky u letiště se RZ ještě zpomalí dvěma zatáčkami a následuje cíl městské rychlostní zkoušky.

SS 11/14 Chloudov

Čas: 9:26, 1341

start: Líšný (50°38'41.42"N, 15°12'38.148"E)

cíl: Dlouhý (50°37'25.352"N, 15°15'13.848"E)

Onboard video SS 11/14

Start rychlostní zkoušky je letos opět ve velmi prudkém stoupání kolem rodinných domků v Líšném. Trať stoupá po úbočí ze zatáčky do zatáčky až nad Líšný. Úzký a technicky náročný úsek pokračuje mnoha těžkými zatáčkami ve stoupání až ke křižovatce na Prosíčkách v D701, kde na širokém asfaltu odbočí vlevo.

Divácké místo D701

V tomto diváckém místě mohou přihlížející stát na svahu nad zatáčkou a pěkně a bezpečně sledovat průjezdy soutěžních vozů. Následuje krásný technický úsek přes obec Vrát a klesání s mnoha zatáčkami k dalšímu diváckému místu D702 Chloudov pod obcí Koberovy.

Divácké místo D702

Jedná se o přejezd hlavní silnice, který tvoří jedna dlouhá levá zatáčka, na prachu a následné divácky přehledné serpentiny ve stoupání, kdy lze z těchto míst sledovat i zatáčky na protější straně údolí. Dalšími pěknými serpentinami RZ vystoupá až nahoru nad Chloudov. Před Chloudovem se ještě RZ zavrtí několika zatáčkami a je tady cíl před obcí Dlouhý.

SS 12/15 Návarov

Čas: 10:13, 14:28

start: Horská Kamenice (50°38'43.322"N, 15°18'42.825"E)

cíl: Zlatá Olešnice (50°42'5.648"N, 15°20'43.863"E)

Onboard video SS 12/15 part 1

Onboard video SS 12/15 part 2

Legendární rychlostní zkouška procházející Návarovským údolím. Letos pořadatelé změnili místo startu, a úvod Návarovské rychlostní zkoušky zajistí jezdecky náročná pasáž před Malou Horkou ze zatáčky do zatáčky a na poměrně uskákaném asfaltu. Po průjezdu Horské Kamenice a Malé Horky pokračuje jezdecky velmi pěkná pasáž, která je však špatně dostupná.

Divácké místo D801

V diváckém místě D801 se vozidla mihnou v pravém odbočení a začnou dál stoupat po širokém asfaltu ze zatáčky do zatáčky, přes obce Střevelná a Jirkov. V Radčicích trať rychlostní zkoušky po velkém náletu z kopce odbočí v D802 kolem stromu doprava a hned zase doleva a opět začne stoupat směrem na Jílové.

Divácké místo D802

V Jílovém ještě soutěžní vozy odbočí mezi domy doleva a rychle mezi stromy do známého diváckého místa D803 u hlavní silnice E 65 nad Držkovem.

Divácké místo D803

V diváckém místě mohou přihlížející dobře sledovat prudké brzdění a pravé odbočení. Je zde dostatek parkovacích míst. Toto místo lze také zvolit jako výchozí bod k pěšímu výletu do Návarovského údolí k železnému mostu, kam bude ale přístup umožněn pouze před startem rychlostní zkoušky. Ve sjezdu do údolí čeká ještě na soutěžní vozy odbočení v klesání doleva přes hranu a trať dále prudce klesá až k prvnímu mostu v Návarově, tentokrát železničnímu. Šířka mostu je právě tak na jedno auto a předchází mu prudké brzdění. Nájezd i výjezd z mostu tvoří prudká levá zatáčka, která dále přechází do pravé a znovu do levé zatáčky.

Divácké místo Návarov

Touto serpentinou na drolícím se hrubém asfaltu v klesání se trať dostane k dalšímu železnému mostu, který překlenuje údolí říčky Kamenice. Na výjezdu z mostu to auta trochu nakopne a hned musí zatočit do pravé a následné levé zatáčky. Jedná se opravdu o velmi pěkné místo, které patří k tomu nejlepšímu, co na tratích RZ v České republice máme. Diváci, kteří by chtěli sledovat Návarovskou klasiku mají možnost sem přijet před uzavřením trati a auta odstavit u zastávky ČD, případně sem dojít pěšky, a tou třetí, lehce kuriózní variantou, je přijet sem vlakem ČD.

Při návštěvě prvního průjezdu této RZ lze odjet z Železného Brodu vlakem v 9:01, který do Návarova přijíždí v 9:13, tedy 60 minut před startem prvního vozu do rychlostní zkoušky.

Při druhém průjezdu jede vlak ze Železného Brodu v 13:01. Z Návarova zpět do Železného Brodu pak vlak odjíždí ve 10:39, 12:39, 14:39 a 16:39.

Stoupání z Návarovského údolí vede po hodně rozbitém asfaltu do prudkého kopce s mnoha ostrými zatáčkami až k odbočení u zámečku, které je rychlé a přes hranu. Tento úsek často využívá pro testování tým Škoda Motosport.

Divácké místo D804

Další úsek je rovněž na rozbitém a uskákaném asfaltu až k mostku a odbočení doleva směrem nahoru na Zlatou Olešnici. I dál čeká na soutěžní jezdce nespočet těžkých zatáček a stoupání do cíle před Zlatou Olešnicí. Povrch celého stoupání s mnoha protahováky tvoří uskákaný a rozbitý asfalt.

SS 13/16 Sychrov

Čas: 11:13, 15:28

start: Malá Skála (50°38'37.897"N, 15°11'38.968"E)

cíl: Sychrov (50°37'35.521"N, 15°5'54.852"E)

Onboard video SS 13/16 part 1

Onboard video SS 13/16 part 2

Dlouhá a náročná rychlostní zkouška, která patří k perlám Rally Bohemia. Startuje se ve stoupání na okraji Malé Skály a hned po sobě následují dvě divácká místa D901 a D902, kterými jsou pěšky přístupné přehledné serpentiny ve stoupání směrem na Sněhov.

Divácké místo D901

Divácké místo D902

Příjezd do Malé Skály po silnici 10 od Turnova či Železného Brodu

Po velkém stoupání následuje rychlé levé odbočení v D903 na Filkách, kde se trať napojí na silnici Turnov – Jablonec.

Divácké místo D903

Po pár stovkách metrů trať opět odbočuje a začíná pěkným náročným úsekem s těžkými zatáčkami klesat až do Pulečného. Na začátku ale odbočí vlevo a po okraji Pulečného se trať dostane úzkou komunikací do diváckého místa D904. Příjezd do D904 od Rychnova u Jablonce směrem na Frýdštejn.

Divácké místo D904

Zde prudce odbočí vlevo a začne alejí staletých stromů serpentinami stoupat až na hřeben k obci Anděl Strážce, kde prudce odbočí vpravo na hřeben. Do tohoto pravého odbočení bude z bezpečnostních důvodů zamezen přístup divákům! Rychlým a přehledným úsekem na hřebeni, kde lze sledovat dlouhý úsei, začne trať několika pěknými zatáčkami klesat k diváckému místu D905 nad Pelíkovicemi. Příjezd do D905 od Rychnova u Jablonce.

Divácké místo D905

Zde je možné vidět napojení na hlavní silnici s hranou a také přehledný úsek v klesání k DM. Po průjezdu Pelíkovicemi a následuje klesání se serpentinami ve velmi pěkné obci Radoňovice a náročné rozbité klesání do Hodkovic nad Mohelkou, kde trať po průjezdu úzkým železničním podjezdem nejprve prudce odbočí vlevo na most a znovu vlevo. Následně trať pokračuje mezi domy na náměstí. Zde se nachází atraktivní a přehledné komentované divácké místo D906, kterým je ostrá levá zatáčka při objetí historické kašny s následnou pravou kosou mezi domy. Příjezd do Hodkovic nad Mohelkou po silnici R 35.

Divácké místo D906

Po průjezdu úzkých místních silniček Hodkovic následuje rychlý průjezd březové aleje s rychlým skokem v pěšky dostupném diváckém místě D907. Přístup do diváckého místa D907 bude umožněn pouze před startem rychlostní zkoušky !

Divácké místo D907

Po úzké kvalitní komunikaci se trať dostane přes Sedlejovice následným rychlým úsekem mezi poli s těžkými zatáčkami až k obci Vrchovina, kde v diváckém místě D908 odbočí vlevo mezi ploty.

Divácké místo D908

Následuje klesání s těžkými zatáčkami před obcí Třtí a rychlé levé napojení na hlavní silnici v D909.

Divácké místo D909

Po odbočení u mostu a následném úseku mezi poli se soutěžní posádky dostanou do obce Radostín, kde je čeká náročný přejezd přes železniční most a serpentina v klesání na výjezdu z obce směrem k Sychrovu. V údolí pod zámkem po přejetí mostu přes potok čeká na jezdce pravý vracák a trať začíná v úzkém stoupat až k zámku, kde je po průjezdu branou na okraji parku připravené divácké místo D910 s následnou levou zatáčkou do cíle. Příjezd a parkování u zámku Sychrov.

Divácké místo D910

Věříme, že vám takto sestavený průvodce pomůže vybrat si atraktivní a bezpečné místo pro sledování Rally Bohemia.
Komentářů celkem: 13
25. 6. 2010 14:49
Divácké místo D401 - tam sem byl před dvěma lety a je to slušný místosmajlík
25. 6. 2010 15:05
Velké díky Mravenčesmajlíksmajlíksmajlík
25. 6. 2010 15:19
0 0
Škoda že v přihlášených na historic show chybí Lancie 037 nebo Delta S4 Volta byl vždycky třešnička na dortusmajlík
25. 6. 2010 15:23
Za tohle veledílo díky...
25. 6. 2010 16:51
0 0
Velká škoda skoku ve Vrkoslavicích..Jedno z mých nejoblíbenějších míst v českém mistráku. smajlík
25. 6. 2010 18:35
DM 304 je přístupné z Nové Vsi a né Nových Pasek smajlík
25. 6. 2010 19:49
0 0
eWRC průvodce po Rally Bohemia nemá tam být eWRC průvodce pro Rally Bohemia ?
26. 6. 2010 10:30
Perfektní. Skvělá práce! Děkuji Děkuji Děkuji smajlík smajlík
26. 6. 2010 12:56
0 0
já taky moc děkuji.Fantastická práce.Je to pro mě pomoc jako hrom,nebot naposledy jsem byl na bohemce v roce 2004. smajlík
27. 6. 2010 01:01
absolutně dokonalá práce. díky mocsmajlíksmajlík
28. 6. 2010 17:11
0 0
Supr hodně to pomohlo v rozhodování
29. 6. 2010 23:35
Zrušené loňské RZ se mi zdáli zajímavější, ale je pravda že zde je mnohem více dobře přístupných míst, které stojí za to. Jen mně mrzí, že nejede Kopecký, takže přeji Pechovi, aby Škodu porazilsmajlík, smajlík
1. 7. 2010 20:54
0 0
Jen bych chtěl pro bezpečnost diváků a všech, kteří se budou pohybovat kolem tratí Bohemky upozornit na to, aby chodili na Rz a na místa kde chtějí rally sledovat, včas. Nejlépe aby zaujali své místo 60 min před příjezdem prvního soutěžního vozu. Píšu to hlavně kvůli lidem, kteří velmi rádi chodí na poslední chvíli(říkáme jim čumil), a klidne se deset minut před startem RZ promenádují po trati, vlezou si kam chtějí s tím, že pokud je upozorníte aby nevstupovali na trať, tak vás odbydou, že ještě nejedou, je čas. Ale jedou a není jich málo.
Uzavírka trati je asi 1,5 až 2hodiny před prvním soutěžním vozem.
60 min před prvním projíždí uzavírací vůz(s červeným praporkem),
50 min informační vozidlo, 45 min organizační vozidlo,
40 min ředitel, sportovní komisař, pozorovatel FIA,
30 min hlavní bezpečnostní činovník, 25 min dvě inspekční vozidla,
20 min bezpečnostní delegát, 15 min 1.předjezdec, 12 min 2.předjezdec,
10 min 3. předjezdec.
Přitom právě někteří činovníci mohou rozhodnout či doporučit, některá dodatečná bezpečnostní opatření, nebo i připadě neukázněnosti RZ doporučit ke zrušení. Navíc ne všechna tato vozidla jsou vybavena majáky a houkačkami,takže v některých specifických místech tratí, kde není přiliš slyšet tato přijíždějící vozidla, hrozí i střet s diváky, kteří se potulují po trati.
Takže ti co chodí na poslední chvíli, by si měly uvědomit, že velmi komplikují situaci pořadatelům, a hlavně těm ukázněným divákům, kazí to proč přišli, závody. A nesmí se zapomínat, že ty měsíce příprav a úsilí, přijdou vniveč, jen kvůli neomaleným lidem, kteří si dělají co chtějí, a nejsou ochotni přimout pravidla rally. Je to jako by si jezdci řekli, že chtějí jezdit bez přileb, že jim je vedro. Jezdci a pořadatelé se pravidly musí řídit, kéž by se jimi řídili i všichni diváci.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!