28. 6. 2010 11:37 − 2868× − 9

Na slovíčko s Matějem Ehlem

K rozhovoru se nám uvolil Matěj Ehl, kterého můžete znát z účinkování v RC či VP a následně také v MČR.

K rozhovoru se nám uvolil Matěj Ehl, kterého můžete znát z účinkování v RC či VP a následně také v MČR, kde jeho poslední vystoupení s Mitsubishi Lancer EVO IX od Karla Trojana bohužel nedopadlo zrovna nejlépe a Matěj si odbývá nedobrovolnou zdravotní pauzu.

Kolik Ti je Matěji vlastně let?
30, hrůza. Většinou si ale připadám jak malý dítě.

Jaké vykonáváš povolání?
To se těžce specifikuje, asi bych se zařadil mezi vrcholové managery, i když teda nedávno jsem se na nějaké diskusi dočetl, že jsem manažerský prase…

Jak jsi na tom s rodinou?
Mám fantastický rodiče a sourozence. Hlavně mamka s taťkou museli skousnout spoustu řekněme nevšedních výstřelků svého prostředního syna a dneska s odstupem času se až divím, jak to všechno mohli ustát. A že toho nebylo málo.

Co tvoje začátky v oblasti rallyového sportu?
Jak čtu v profilech soutěžáků, tak každý o tom snil od malička. Já jsem úplně jiný případ. Je to tak 3 a půl roku zpátky co sedím v Praze před barákem a kouřím, tak na pohodu. Najednou vyběhnul z baráku jeden pán a naskočil do stříbrného auta s křídlem. Natočil motor a vystřelil, otočil se přes ručku na místě, plyn, křižovatka zase na ručku… no já na to čuměl jak vyoraná myš. Tak jsem to hledal na internetu a zjistil jsem, že je to Evo 8. Pak už to bylo rychlý. Sehnal sem si katalog Evo IX, půl roku jsem ho ždímal v ruce až jsem se jednou s hrůzou v noci probudil, a věděl jsem, že ráno jdu Evika pořídit.
Pak jsem se dostal díky sousedovi Honzovi, který měl tu stříbrnou osmu, ke Karlovi Trojanovi a za další rok jsem zjistil, že jezdím do práce v autě, který má ten správný rám, sedačky, 6ti bodový pásy, tvrdý silentbloky… Takže si představ tu srandu, jak jsem lezl skrz rám do závodní sedačky v kvádru a když mě někdo u toho spatřil… Pak jsem musel uznat, že to není zrovna praktický takhle jezdit po Praze a bylo jasný, že s tím odjedu závod RC a uvidím, co dál. Mezitím jsem ještě zažil testování v Milovicích a to asi byly moje tři nejdražší km v životě, kdy jsem to auto kompletně očesal.
Myslím, že pro všechny zúčastněné bylo velice úsměvný, když jsem přijel v kvádru, vzal si závodnický boty, připoutal se, odjel dvě kola a rozbil to na sra***. Když jsem vystoupil z auta, vyslechl jsem si od Karla památnou větu: „Mám pro tebe dvě dobrý zprávy a jednu špatnou. Ta první dobrá je, že jsi celej, druhá dobrá je, že to asi půjde opravit. Ta špatná je, že to bude drahý“. Tak jsme se tomu společně “zasmáli“, kluci ten vrak naložili, já si přezul boty a odfrčel do práce.

Jak dlouho tedy vlastně účinkuješ v cirkusu, zvaném rally?
Když se nad tím tak zamýšlím, tak to bude rok, plus mínus týden. Od sešrotovaní auta v Milovicích loni po letošní odpanění Karlova auta na Lužičkách.
Pro mě je velkým úspěchem to, že až na poslední nehodu jsem v žádném závodě neboural, nikomu a ničemu jsem neublížil a postupně jsem se zlepšoval. To zase musím pochválit Karla za bezvadnou psychologickou přípravu a předávání jeho zkušeností. Karel sice říká, že jsem ho neposlouchal a nedodržoval všechny jeho rady, ale já si myslím opak a Karlovi děkuji za trpělivost se mnou. Udělal jsem s ním ohromnou zkušenost a každému kdo začíná, bych moc přál podobnou spolupráci.

Po Tvém boku jsme měli možnost vidět již celou plejádu spolujezdců, můžeš nám v tom směru udělat nějakou menší inventuru?
To je nádherná otázka. Za svůj jepičí závodnický život, jestli se to tak dá vůbec nazvat, jsem jel s Michalem Sveřepou nějaké RC a VP a myslím, že nás to oba šíleně bavilo.
Petr Chlup je naladěný na stejný notě, ten mi otevřel oči v tom, jak má vypadat rozpis, co psát a co naopak nepsat. Má fantastický styl předčítání, hodně emotivní a to se mi líbí. Navíc jsme se spolu svezli loni při VP s evíkem i letos s Fabií v Třebíči. Naštěstí má prozíravou manželku a ta ho nepustila se mnou na Lužičky. Petr Řihák to nemusím ani komentovat, to je navigátorský guru a úplně mě fascinovalo, že čte rozpis ať se děje co se děje jak když předčítá noviny :-) Navíc mě nutil psát pořádně rozpis a to mi dalo taky moc. I když jsme spolu jeli jen jednou, byla to zkušenost k nezaplacení.
Marcela Dolečková, šikovná holka, trošku hysterická mi připadala na první vložce loni na podzim v Kralovicích. Ale musím říct, že jinak perfektní, což dokazuje letos a vlastně i loni :-) Ta až si to přečte, tak se mnou nebude mluvit, hehe.
Petr Dufek, jsem rád, že jsem měl tu čest. Bezva kluk, který ví, co dělá. Škoda jen, že jsme si dali spolu jen 1,5 RZ.
Ještě se vrátím k Michalovi. Ten udělal během našich šesti společných závodů takový pokrok, za který by se nemusel nikdo stydět, hlavně a to bych chtěl zdůraznit, že když se člověk octne u tragédie, jako my na Rally Posázaví 2009, kde jsme byli první u nehody pana Švece… Člověk vidí makat toho kluka takovým způsobem, že se mu chce brečet. Absolutně se nepokládám za hysterika, ale v této situaci jsem taky nevěděl zrovna moc dobře co si počít a Michal to byla perla mezi všema zúčastněnýma. Organizoval posádku sanitky, hasiče a ve finále i policajty, co se na místo nehody dostavili. Nerad bych, aby se zapomnělo na to, že jeho práce a úsilí zachránilo život spolujezdci. Jestli ne ze 100%, tak ze 75% minimálně je to Michalova zásluha a dost mě mrzí, že se na to zapomíná. Na druhou stranu, jsou vždycky hrdinové ti, o kterých se neví.

Sám si také absolvoval jeden závod coby spolujezdec, s Karlem Trojanem v Praze s Octavií WRC, jaké to bylo?
Ted si uvědomuju, že jsem vlastně začínal jako spolujezdec předloni na podzim v Kralovicích. To jsem taky četl Karlovi. Sice jen poslední sekci tří rz, ale bylo to záživnější než sprint v Praze.
Svezeni s WRC bylo fajn, hlavně závodiště v Chuchli mě bavilo. Kdyby jsme netrefili dlažební kostku na rz okolo Strahova a neudělali gumu byla by to nuda, ale jet po třech s nasazením jakým jel Karel skoro celou rz bylo perfektní, to přiznávám. Chápu význam akce, baví to diváky i řidiče ale pro toho kdo sedí vedle na sedačce to není takový, když víš, že pilot to může jet po slepu.

Musím se také přeptat na Tvůj aktuální zdravotní stav.
Tak to je oříšek, po nehodě na Lužických horách se necítím zrovna nejlíp. Minulý týden jsem prodělal druhou operaci, po který mi není moc příjemně. Na druhou stranu je nesmysl závodit a myslet si že se nic nestane… Takže to tak asi mělo být. Za chyby se platí.

Jaké koníčky máš mimo rallye, zvládáš vůbec ještě něco?
Tak to musím popřemýšlet, když tě spolkne rally, tak vlastně jinýho koníčka nemáš. Ale baví mě třeba sekat trávu traktorem :-)

Co říkáš na výsledky voleb?
Jsem spokojen, nemusím se stěhovat.

Co ty a HANS, jistě je to problematika, která se Tě dotýká?
Jsem přesvědčen o jeho funkčnosti za určitých okolností a nebráním se mu.

Přesto ale vše nasvědčuje tomu, že HANS stojí za tvým zraněním, nebo to tak není?
Je to tak, bohužel. Celý jsem si to způsobil pravděpodobně nevhodnou sedačkou. Na druhou stranu je chyba na straně FAS, popřípadě technického komisaře, kterej tě nechá projít technickou přejímkou.
Schválně se podívej do vaší fotogalerie na Wilkse jak malou měl sedačku na Sardinii. Nedivím se, že mu popraskaly obratle taky. Takže je to celý hloupý a škoda každý páteře, která zase praskne. Je ale vidět, že kluky z FAS to nezajímá. Jinak bych neviděl fotky posádek z rally Krkonoše, kteří až s tím praští, tak mě můžou následovat. Když bude HANS dobrovolný na sprintech, tak mají všichni po problému. Z mé praxe, dvě bouračky, jedna s HANS druhá bez – šílená rána zespoda, stejná sedačka, pásy a nic… kdybych se tady z toho měl vypovídávat, tak to je na samostatný rozhovor jen o HANS.
Takovému panu Jandovi fandím, ten bojuje za naše zdraví a má podle mě argumenty, kterým druhá strana nesahá ani po kotníky. Vzhledem k tomu, že FAS nic nedělá, tak radím soutěžákům, ať radši vynechají závod a investují do sedačky, která pro ně má oka na pásy ve správné výšce na jejich postavu. Tím výrazně eliminují pravděpodobnost poranění páteře.

Jak se díváš na RC, VP případně MČR?
Tak to jsou krásný seriály. RC hodně organizátorů, hodně názorů… teď mě začne značná část RC obecenstva kamenovat, ale to že není dohoda s FAS, je podle mě špatně. Místo aby RC šel nahoru, tak padá k zemi. Ale krásný závody – Kostelec, Kralovice, Nostalgie… jen nechápu kam to spěje, rally bez přejezdu není rally. VP tam jdou vlastní cestou, nic neřeší. Organizace závodů fantastická. Krásný soutěže.
MČR, vzhledem k tomu, že jde o mistrák tak je jasný, že je to na jiný úrovni než VP a RC. Ale jinak to soudit nemůžu. Jen nechápu povinnost HANS, když by teoreticky i prakticky mohl byt jen doporučený.

Jaké máš do budoucna plány, respektive cíle?
Plány máš na mysli závodní? Tak ty nemám už žádný, škoda, že to musím takhle říct, ale pro letošek to pro mě skončilo a uvidím co dál.

Letošek je tedy uzavřená kapitola, ale co příští rok?
Záleží hlavně na zádech… A taky jestli budu mít práci, díky který si tuhle srandu můžu dovolit. Jako závodník jsem se nenarodil, tak budu muset zohlednit i své nejbližší. Klíčové je pro mě taky pokračování spolupráce s KORNO Motorsport. Kdyby všechno bylo OK, tak si střihnu vybraný RC, všechny VP a sprinty, ale to jsem chtěl i letos…

Jak strávíš léto, plánuješ něco jako prázdniny?
Léto a prázdniny neznám osm let a pochybuju, že se na tom něco změní. Takže já prázdniny strávím v kanceláři a ostatním přeju, ať si to pořádně užijou :-)

Chtěl bys něco vzkázat čtenářům eWRC?
Ať laskavě přestanou diskutovat o “závodních“ víkendech pod průběžnými výsledky na vašich stránkách a radši jedou podpořit svoje posádky přímo na závody. Těm co pravidelně jezdí, ať si pořádně užijí letošní souboje na erzetách.

Komentářů celkem: 9
28. 6. 2010 11:58
0 0
.... a pak se nemaj stavat prusery. Nic proti panu Ehlovi, neznam jej osobne, ale tahle "zavodnicka kariera" se neslucuje ani s "duchem rallye" ani s bezpecnosti na nasich tratich a kolem nic.

Ale to neni problem dotycneho. Pravidla to nezakazuji, tak proc ne. Plne chapu,ale za spravne to nepovazuju.
28. 6. 2010 12:27
0 0
Pěkný rozhovor smajlík
28. 6. 2010 12:42
0 0
daniel.de: nějak nechápu tvuj příspěvek smajlík
28. 6. 2010 12:51
0 0
Rozhovor celkem pěkný a že má málo odježděno to taky zaslouží obdiv kdo vůbec jede rally.Jinak o HANSU tady toho bylo mraky a nejlíp to popsal v reportáži z Krkokonoš tech.kom.a odborník přes Hans že 75% ve špatnosti použ.Hansu může jezdec sám nebo je nedostat.informován o správné instalaci HANSU...smajlík
28. 6. 2010 13:03
0 0
Tak byl to tech.komisař p.Stránský a bylo to v Hustopečích,to jen pro upřesnění a reportáž je na mediasportu...smajlík
Miloš-V
28. 6. 2010 13:06
0 0
Mně se líbí že se Lanceru nebojí a pořád se zlepšuje, na jeho jízdu je moc pěkný pohled, stejně tak Šikl a Kabátsmajlíksmajlík
28. 6. 2010 15:13
0 0
No střihnout si RC, VP a do toho nějaký sprinty to už asi nepude.
28. 6. 2010 22:13
0 0
Příspěvek od histerky: počkej, až se oženíšsmajlík
1. 7. 2010 10:26
0 0
Teď už chápu příspěvěk od MARALLY lépe a Matějovu kritickou poznámku taky smajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!