Daniel Porazil - eWRC.cz
16. 5. 2005 00:00 − 3036× − 0

Analýza Matador Rally Tatry 2005

Analýza – Další, tentokrát čtvrté dějství Global Assistance Mezinárodního mistrovství České republiky, se konalo v Půchově na místní 36. Rallye Matador Tatry.

Další, tentokrát čtvrté dějství Global Assistance Mezinárodního mistrovství České republiky, se konalo v Půchově na místní 36. Rallye Matador Tatry. Slovenští pořadatelé a především hlavní sponzor pneumatikářská firma Matador má eminentní zájem na zvýšení koeficientu v rámci FIA Evropského poháru, a tak se dalo očekávat, že diváci uvidí nadstandardní podívanou. Rychlé a ne příliš technické tratě přivítaly nakonec 93 posádek. Snažení jezdců z 5ti zemí popisuje naše tradiční analýza.

A8
Počet vozů na startu: 6
Počet vozů v cíli: 6
Počet zemí: 2 (5x CZ, 1x SK)
Počet značek: 5 (2x Škoda, 1x Peugeot, Ford, Toyota, Mitsubishi)
Počet WRC: 4 (Pech, Š. Vojtěch, Kopecký, Trněný)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

Stejně tak jako ve Vsetíně se i na Slovensku sešlo 6 vozů nejsilnější třídy A8. Čest slovenských pilotů zachraňoval domácí Béreš senior na obstarožním Lanceru, ale do bojů o přední příčky nezasáhl. K největším favoritům patřil lídr dosavadního průběhu mistrovství Václav Pech a Jan Kopecký. Ten na přání sponzorů statoval s tovární Fabií WRC, která ho měla dovést k vítězství. Právě zmíněná tovární technika, která měla být výhodou, se v konečném důsledku ukázala jako jedna z příčin porážky, kterou dvojici Kopecký – Schovánek uštědřil Pech s Uhlem. O kvalitě továrního speciálu se v kuloárech diskutovalo již před soutěží, ale po první etapě soutěže se zdálo být vše v pořádku. Kopecký vedl před Pechem, třetí byl Štěpán Vojtěch, pro mnohé morální vítěz soutěže. Trněný s Octavií WRC se držel na čtvrté pozici, Otto s Celicou byl pátý. Rozuzlení přinesla druhé etapa, která znamenala technické problémy pro Kopeckého, ale i pro Š. Vojtěcha, který svůj vůz otočil přes střechu. Do čela se dostává Pech a jízdou bez rizika Matador vyhrává. Kopecký se trápí s ovladatelností vozu a v cíli ztrácí tři čtvrtě minuty. Od prvních kilometrů třetí Štěpán Vojtěch dokončuje soutěž na bronzové pozici. Následují Trněný, Otto, jehož trápilo řazení, a Béreš senior. Soutěž poznamenalo zrušení měřených testů 4, 8 a 12, které měly patřit mezi ty techničtější a důvod? Nesjízdnost vozovky…

A7
Počet vozů na startu: 4
Počet vozů v cíli: 2
Počet zemí: 1 (4x CZ)
Počet značek: 4 (1x VW, Honda, Nissan, Seat)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

„Úzké“ á-sedmičky startovaly na Slovensku společně ve třídě A7 s velkými kity a také s našimi diesely. Obdobně jako ve Vsetíně se souboj „úzkých“ dvoulitrů odehrával ve čtyřech. Zcela neohroženě zvítězil Skoupil s Almerou před Fišerem s Golfem, který na RZ3 těsně před cílem boural a poškodil nárazník a chladič. Pospíšil s Integrou a ani Mol s Ibizou nedokončili nástrahy první etapy.

A7 VK
Počet vozů na startu: 2
Počet vozů v cíli: 2
Počet zemí: 2 (1x SK a PL)
Počet značek: 2 (1x Nissan a Škoda)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

Bez našich domácích jezdců se bojovalo ve třídě velkých kitů. Slušelo by se říci, že se boje odehrávaly pouze mezi dvěma jezdci Polákem Fryczem s Almerou Kit Car a Slovákem Liptákem s Ibizou Kit Car, ale výkonnostní rozdíl mezi oběma jezdci byl tak velký, že k přímému boji nedošlo. Frycz byl doslova famózní a Liptáka porazil o více než 13 minut. Nošením dříví do lesa je povzdech, že nádherné skvosty z minulých let – Škoda Octavia Kit Car, Ford Escort Kit Car nebo Peugeot 306 – citelně chybí.

A6
Počet vozů na startu: 8
Počet vozů v cíli: 8
Počet zemí: 2 (7x CZ, a 1x PL)
Počet značek: 5 (2x Škoda, 1x Renault, Suzuki, Citroen a Fiat)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

Averze je pryč, á-šestky jsou bez diskuzí prestižní záležitostí. Na Slovensku se sešlo 8 vozů, z toho 4 plnohodnotné S1600. Přestože Valoušek i Prokop Matador neabsolvovali, bylo se nač dívat. Skvěle se prezentoval Polák Grzyb s Ignisem S1600, který zbylé protivníky doslova deklasoval. Systémem start-cíl a pravidelným umisťováním se v TOP TEN dosáhl na 7. místo absolutně. O druhé místo bojovala dvě Clia S1600 s piloty Petákem a Odložilíkem. V poločase soutěže byl druhý překvapivě Odložilík, ale v cíli se ze stříbra po zlepšeném výkonu radoval Peták. Po pomalejším začátku se po RZ7 dostal na čtvrté místo Tlusťák se Saxem a udržel za zády krásné Punto Kouřila. O 7. místě Vlašína a 8. místě Pokladníka nebylo sporu od samotného začátku. Z hlediska statistiky je pozoruhodné, že z 8mi odstartovavších posádek jich 8 dorazilo do cíle.

A5
Počet vozů na startu: 5
Počet vozů v cíli: 3
Počet zemí: 2 (3x SK, 2x CZ)
Počet značek: 1 (5x Škoda)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

Za normálních okolností kralují ve třídě áčkových čtrnáctistovek pohárové Fabie. Tatry se ovšem do Fabia Cupu nezapočítávaly (chyběl Hughes i Sedláček), ale i tak se souboje odehrávaly v režii vozů Škoda. Jasným vítězem se stal Slovák Haluška s Fabií. Dlouho mu sekundoval krajan Lipčák s další Fabií, ale jen do RZ12, kdy musel odstoupit. Na stejné vložce skončil i Achs. Druhé místo převzal s Felicií jedoucí Pilka a třetí další Slovák Molnár (Felicia).

N4 – PRODUKČNÍ VOZY
Počet vozů na startu: 21
Počet vozů v cíli: 15
Počet zemí: 3 (15x CZ, 3x SK, 1x PL, A, I)
Počet značek: 2 (15x Mitsubishi, 6x Subaru)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

Produkční vozy se staly kořistí domácích slovenských jezdců. S přehledem kraloval Béreš se Subaru před Cserhalmim na Lanceru. Třetí místo s jistotou získal Václav Arazim. Smůla s turbem doslova po pár metrech potkala Trojana, který nabral velkou ztrátu, ztratil i Votava a oba tak přišli o možnost zajet dobrý výsledek. Čtvrté místo vybojoval Jandík, páté Poulík, šestý Barvík. Zajímavostí byl start Itala De Cecca s enkovou Imprezou ladičské firmy TOP RUN, který se pravidelně zúčastňuje Evropského poháru. Jezdec se zkušenostmi s vozy WRC však moc nepřesvědčil a dojel na 9. místě ve třídě. Další možnost reparátu před našimi diváky bude mít v červenci na Rally Bohemia. Ještě hůře se dařilo dalšímu známému z našich soutěží K. Rumplerovi z Rakouska, který z 18. místa odstoupil na RZ16.

N3
Počet vozů na startu: 9
Počet vozů v cíli: 4
Počet zemí: 2 (3x CZ, 5x SK)
Počet značek: 5 (4x Honda, 2x Ford, 1x Opel, Nissan a Seat)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

6 slovenských posádek se postavilo 3 posádkám z České republiky v kategorii sériových vozů o obsahu motoru do dvou litrů. Přestože jsme byli v menšině, vítězství patřilo našim barvám. Křížek s Civicem jasně vyhrál a i druhý Koukola s přehledem uhlídal stříbro. Třetí dojel Slovák Talpaš s Escortem, čtvrtý byl jeho krajan Kiselička s Focusem. Zpočátku velmi rychlí Čikor a Krajčík, stejně tak Knapek, Csente a Michalík do cíle rychlé soutěže nedorazili.

N2
Počet vozů na startu: 6
Počet vozů v cíli: 3
Počet zemí: 1 (6x CZ)
Počet značek: 2 (5x Honda, 1x VW)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

Vládcem třídy N2 se v Půchově stal Tarabus s Civicem, který během celého závodu před sebe nikoho nepustil. Do RZ 8 držel druhé místo pilot dalšího Civicu Běhálek, pak ale odstoupil. Na uvolněné místo poskočil Trojan s VW, na třetí pak Bartončík. Víc vozů do cíle nedojelo.

N1
Počet vozů na startu: 3
Počet vozů v cíli: 0
Počet zemí: 2 (1x CZ, 2x SK)
Počet značek: 1 (3x Škoda)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

Ve třídě sériových čtrnáctistovek odstartovaly v Půchově pouze 3 vozy, do cíle však nedorazil ani jeden, což nebývá zrovna obvyklé. Nejlépe přitom začal domácí Kapušanský s Fabií, kterému na RZ7 odstoupil první z tria Ševěček (Felicia). Kapušanský se ovšem poroučel také, a to na RZ13. Poslední ve hře zbyl Pollák, ale ani ten svou Fabii do cíle nedovezl…

D9
Počet vozů na startu: 3 Počet vozů v cíli: 2 Počet zemí: 2 (2x CZ, 1x SK) Počet značek: 1 (3x Škoda)
Tabulka a graf pořadí po jednotlivých RZ

Jak již bylo zmíněno, vozy A7, A7 VK a D9 startovaly v Půchově společně ve třídě A7. Vedle těchto vozů jelo také trio nafťáků se slovenskými jezdci s vozy Seat Ibiza TDI, které ovšem naše analýza nezohledňuje. Předmětem srovnání jsou znovu výkony tradičních dieselistů Bočka s Octavií, Tučka s Fabií a domácího Podhájeckého také na Fabii. Ten využíval znalosti domácího prostředí a až do RZ15 neohroženě vedl. Poté musel odstoupit a do čela šel Boček, následovaný Tučkem. Obrazně řečeno, v tomto pořadí protnuli i cílovou pásku.

36. Rallye Matador Tatry 2005
Datum: 29.4. – 1.5. 2005
Místo: Půchov, Slovenská republika
Zařazení: Global Assistance Mezinárodní mistrovství ČR, FIA Evropský pohár v rally Východ – koeficient 5, Mistrovství Slovenska
Délka soutěže: 744,95 km
Počet RZ: 21 (RZ 4,8,12 zrušeny)
Délka RZ: 190 km
Počet posádek na startu: 93
Počet posádek v cíli: 48
Vítězství v RZ: Kopecký 14x, Pech 4x.

Absolutní pořadí po čtyřech podnicích Global Assistance MMČR:
1. Pech, Ford Focus WRC 90 bodů
2. Š. Vojtěch, Peugeot 206 WRC 67 bodů
3. Kopecký, Mitsu. Lancer, Škoda Fabia WRC 52 bodů
4. T. Vojtěch, Peugeot 206 WRC 30 bodů
5. Arazim, Mitsubishi Lancer 26 bodů

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!