Změny v pneumatikách pro MS
Monopol dodavatele pneumatik pro mistrovství světa v rally končí. V letech 2008 až 2010 byla jediným dodavatelem firma Pirelli, od příští sezóny mohou ale týmy jezdit i na pneumatikách i jiných značek. Členové Světové rady FIA totiž ve faxovém hlasování odsouhlasili, že od roku 2010 otevřou MS v rally i dalším výrobcům. "Chceme získat větší pouto k sériovým technologiím, ohleduplnosti k životnímu prostředí a zároveň i kontrole nákladů. K tomu to pro amatérské jezdce v MS bude znamenat větší svobodu," zdůvodňuje FIA své rozhodnutí v oficiálním stanovisku.
Výrobci, kteří mají zájem na zastoupení v MS, se musí u Světové organizace FIA registrovat, ta pak nejpozději 15. září představí seznam nominovaných značek. S těmito pneumatikami pak budou muset jezdit všichni jezdci s vozy s pohonem všech kol, výjimku mají neprioritní jezdci s těmito vozy a jezdci s poháněnou jen jednou nápravou.
Dále FIA představila pravidla, která mají vyrovnat šance mezi týmy a vést k finanční úspoře. Pneumatiky budou označeny čárovými kódy a FIA je bude mezi jezdce rozdělovat na základě náhodného výběru. Zároveň bude stanovana maximální cena za pneumatiku, dojde i k omezení počtu testovacích dnů před začátkem sezóny. Pro příští rok zůstává počet povolených pneumatik na jednu soutěž stejný, v letech 2012 a 2013 má každý rok dojít ke snížení tohoto počtu o 15 až 20%.
No, tak to nevim, co si o tom myslet. Vice vyrobcu pneu vidim jako prinos, nicmene zpusob jejich vyberu mi nejde uplne do hlavy. Na zaklade ceho se ten vyber bude odehravat? Pocitam, ze vyrobce asi nebude muset prijit s hotovou pneumatikou, vzhledem k tomu, ze by na to mel 35 dni, ale pak mi nejde uplne do hlavy, proc jednoho vyrobce nominovat a druheho ne. Pokud by to bylo na zaklade zkusenosti a portfolia, tak si krome Pirelli a BFG nikdo nevrzne.
Taky mi prijde bizarni myslenka nahodneho pridelovani jednotlivych pneumatik jezdcum (v ramci vytvoreni rovnych podminek mezi tymy nebo uvnitr tymu). Cili pokud treba Ford (na zacatku sezony nebo pred zavodem??) rekne: my pojedem vyrobce A, Citroen rekne: my vyrobce B, tak se gumy rozlosuji schematem A-cka mezi Ford, B-cka mezi Citroen? To se apriori predpoklada, ze pneumatiky jednoho typu a znacky nejsou stejne? Nebo se to snad pomicha uplne, aby nikdo dopredu vlastne nevedel, na cem to pojede?
Nebo že by lobovalo už Mini s BFG.
"Speeder: no, rozlosovavat gumy od jednoho vyrobce ma jaky smysl?" asi aby nedostal lepší směs jen jeden jezdec, třeba Loeb ,ne?