Jiří Seliger - eWRC.cz
13. 8. 2010 10:51 − 12306× − 61

Moje setkání s Jirkou Sedlářem

Dnes je tomu 21 let od doby, kdy nás opustil Jiří Sedlář, můj velký kamarád.

Úvodem bych chtěl upozornit na své předešlé články:

Moje první rally Valašská zima
Jak jsem se dostal poprvé k rally
Naše nejlepší Rallye Valašská zima 1982

Další články o Jiřím Sedlářovi

Jiří Sedlář – 20 let od jeho tragické smrti
Fotovzpomínka na Jiřího Sedláře

Podle času bych chtěl dál pokračovat v časech minulých, pokud o ně bude zájem, ale nemohl jsem vynechat člověka, kterého si nesmírně vážím, i toho, že pro mě hodně udělal a trochu jsme se podobali povahově. Tím byl Jirka Sedlář.


Dnes je to již 21 let od jeho tragické smrti a já jsem bohužel nikdy nebyl na tom místě, kde se to stalo. Proto vždy, pokud se dostanu na Zlínsko, tak jdu na pár minut k hrobu jejich rodiny, kde je Jura pohřben.

Moje setkání s Jirkou Sedlářem bylo poprvé při přejímce na jedné Rally Valašská zima, kdy jsem se při jednom ze startů na této rally na pořadatelích dožadoval toho, abych na auto, které startuje přede mnou, měl odstup jednu až dvě minuty, protože se tím nestane to, že auto dojedu a nebudu ho moci předjet. Toto se mi už několikrát stalo a já jsem byl přiděleným časem poškozen a nebyla šance na tom něco změnit!

Vedle mne stal právě Jura a chtěl vědět, co jsem zač?! Já jsem mu vysvětlil, proč to dělám a že mi moc záleží na výsledku, který může být právě tímto zkreslen, protože nikdy nedostanu přidělen ten čas, který tam zajedu sám, bez omezení auta přede mnou, jak se v minulosti už několikrát stalo. Nepamatuji si přesně, který to byl rok, ale jisté bylo, že se mi Jirka představil, a byl se na mě asi taky podívat, aby viděl, jak daleko je teorie a potom praxe.

Po skončení závodu mi přišel popřát k umístění a řekl, že mám "děsně nízké čelo a pud sebezáchovy mi jaksi chybí…" Já mu na to řekl, že když si na takový závod půjčím peníze, které celý rok splácím, tak tam nechci jet jen jako auto do počtu a zvětšení startovní listiny a proto mám zájem na co nejlepším výsledku.

Od té doby jsme se vídali na Rally Valašská zima, Barum rallye, Škoda Rallye a některých menších soutěžích. Protože se taky dozvěděl o tom, že dělám pro cizí posádky rallye team managera a tiskového zástupce, tak se zajímal na téma, jak se dostat k pořádnému autu. Došli jsme spolu k jednomu závěru – pokud mi sem někdo z ciziny přijede, tak se budu snažit zařídit, že Jura sveze toho pilota ve svém autě a potom opačně, nebo v tom nejlepším případě se Jura sveze s ním v jeho autě – ta opačná varianta nebyla tolik zajímavá, protože s tou Škodovkou by se ten zahraniční pilot asi tolik nesvezl?!

Též jsem u něj obdivoval ten klid, kterým odrážel útoky na svou osobnost ve smyslu, že to auto musí být podvod, když prohání Škoda team, ale on pouze s klidem vyzval dotyčného, aby se v tom jeho autě svezl a udělal stejný čas jako on. Tím jasně, jak říkal „bylo odděleno zrno od plev“ a nikdo si dál před ním už nedovolil pokračovat v diskuzi podobným směrem – každého tím odzbrojil!

Jedním z prvních jezdců, kteří k nám jezdili pravidelně a pro kterého jsem pracoval, byl Švéd Bengt Axelsson a přijel s vozem Subaru. Jeho výsledky na rally u nás byly spíše jen snem a on často nedojížděl, ale disponoval tehdy pro nás úžasnou technikou Subaru 4x4, která na Rally Valašská zima byla velkým předpokladem úspěchu!

K prvnímu svezení došlo asi týden před jednou Barum rally, kdy Bengt souhlasil se svezením s Jurou ve Škodovce a potom se uvidí…?! Tak se stalo, jeli jsme za Lukov a Jura s Bengtem odjeli. Za Lukovem je kopec dolů a potom to končí pravou klopenou zatáčkou, jde levá a tak to jde až na horizont s cedulí Lukov. My jsme tam stáli s lidmi od Jury, ale taky mechaniky a přáteli od Bengta, mezi nimi byl též můj přítel novinář Goran Gustafsson z Tranasu, který pořizoval nějaká fota a články do jejich novin. V tomto článku jsem některé jeho fotky uveřejnil. Když se vrátili, tak Bengt seděl v autě a nemohl tomu uvěřit! Nechápal, co ten Jura s takovým autem jede za šílenou „kládu“ a přitom to auto ještě drží pohromadě! Stoupli si ke Škodovce Jury a Goran Gustafsson je vyfotil?!

Při pohledu na oči Bengta je jasné, že je ještě má „vykulený“ a z toho zážitku se nestačil dostatečně vzpamatovat! To jak je o auto opřen taky svědčí o tom, že by se nemusel na nohou udržet, jak se mu klepaly! O jeho vlasech není třeba ani psát….?

Potom následovalo svezení Gorana, který si velmi přál, aby to zažil na vlastní kůži a mohl lépe vše popsat. Nyní Bengt viděl Škodovku v akci jako divák a mohl posoudit, zda to byla náhoda nebo on tak skutečně normálně jede.

Při jejich sjezdu dolu k Lukovu, Jura dokázal do té pravé jet s oběma pravými koly mírně ve vzduchu, ale pouze pod úhlem, jak byla klopena ta zatáčka, jinak by to auto šlo ven! Pohled na to byl úžasný, ale Bengt věděl své, protože v tom seděl a nyní to i viděl! Pak došlo k tomu, kam jsme s tím směřovali – Bengt souhlasil, aby ho Jura svezl v jeho autě. O to jsme měli zájem, aby měl možnost srovnání a popřípadě dobrého výběru auta k dalším závodům.

Stalo se něco neskutečného – po jejich návratu byl Bengt ještě víc překvapen a jinak nemluvní Švédové mluvili jeden přes druhého a já ani nikdo kolem nevěděl o čem se baví. Téma bylo jasné, ale počkal jsem, až mi anglicky vysvětlili, o čem se spolu bavili.

Bengt se přiznal, že se ještě nikdy v životě nesvezl tak rychle ve svém vlastním autě a byl Jurou nadšen! To nadšení ale při rally zmizelo ve chvíli, kdy se podíval na své časy z RZ a časy Jury. Jura mu „naděloval“ jak Mikuláš a s železnou pravidelností! Obdiv Švédů k Jurovi neměl meze a jeho pověst mezi nimi rostla. Tak jsme jim svěřili náš plán a požádali je, zda by mohli nějak pomoci. Potřebovali jsme pro Juru sehnat dobré auto a nějakého sponzora, který by dopomohl k jeho startům v zahraničí. Musím ale přiznat, že se to po „švédské“ linii nikdy nepovedlo.

Dalším naším pokusem byla Barum rallye, kde jsem pracoval pro Johna Price. Tento již ne mladý pilot přijel poprvé na naší rallye se svým týmem a jeho auto bylo přesně to, co Jura hned prohlásil „To by bylo ono!“. Pokud se podíváte na rozvor a rozchod, tak se to podobá půdorysem motokáře a na ní byl Jura jako „doma“!

John mel perfektně připravený vůz Renault 5 Turbo Maxi a jeho byznys byl a je, že má několik těchto aut, spolu s MG Metro 4x4, která za peníze pronajímá ke startům na rallye. Jeho spolujezdec byl v té době Derrick Davies, přijel s ním taky jeho bratr, dva mechanici a měli pouze tažné vozidlo Renault a na podvozku zavodni speciál.

Pro ilustraci uvádím několik foto z mé návštěvy u Johna v Anglii, kde jsem byl s Mírou Klofáčem a poznal Johnova syna Stevena.


Steven Price + Míra Klofáč + Richard Thomas

Dal jsem se s Johnem do rozhovoru na téma – máme mladého a talentovaného jezdce, kterému chceme pomoci jak autem, tak jeho zviditelnění v Evropě na rally, ale v režimu v jakém žijeme, to není dost dobře možné. Navrhnul jsem proto Johnovi, že jej seznámím s Jurou, ten mu ukáže své zázemí a sveze ho ve svém závodním autě. Pokud by to bylo možné, tak bychom byli rádi, aby se Jura mohl svézt v jeho autě a John by posoudil, zda má tento český talent šanci prorazit do Evropy.

Nejdříve jej Jura pozval k sobě domů. Zajímal se, čím by měl Johna pohostit nebo co má rád? John měl pro nás velmi neobvyklé přání – chtěl totiž vařenou kukuřici se solí a máslem! Jak to Jura zařídil nevím, ale když jsme přijeli k nim domů, jeho maminka jen měla strach, aby ta kukuřice byla do měkka uvařená a aby mu skutečně chutnala! Cely dům byl provoněn vařenou kukuřicí a tak po tomto pohoštění a kávičkou s bábovkou pro ostatní členy týmu jsme vyšli ven. Za domem byla dřevěná kůlna a venku klece s králíky. S nimi si John chvíli hrál a potom ho Jura uvedl do svého království. V té kůlně byla dílna a na stole byla motokára, kterou si Jura připravoval k závodům. John v němém úžasu nechápal!


John Price na Barumce

Jura byl velmi dobrý – jezdil Evropu a byl několika násobný mistr republiky a taky mezinárodně velmi úspěšný – tady přesně neznám jeho úspěchy, proto se o tom jen zmiňuji. John nevěřil, že v těchto podmínkách je někdo schopen připravit špičkovou motokáru a jezdit s tím na špičce doma i v Evropě.

Pak jsme odjeli do JZD Podhoran do Lukova, kde měl Jura garáž a dílnu, kde si připravoval své soutěžní auto. V JZD to byla velká událost. Jura vyjel se svoji Škodou ven, předtím Johnovi ukázal jak vnitřek dílny a vybavení. John opět jen kroutil hlavou, protože on jako profesionál dobře věděl, že to není sen, ale na tom klukovi musí byt něco úžasného!

Po nastartování si sedl John do Škody a Jura s ním odjel. Byli dosti dlouho pryč a doprovod Johna již měl starosti, kde jsou tak dlouho. Po jejich návratu bylo už na autě vidět, že ho Jura protáhl místními „kotáry“, které dobře znal. Z brzd se kouřilo, motor běžel, aby vychladl a John jen otevřel dveře a zůstal dlouho sedět uvnitř, nemluvil, jen osahával dveře, rám, palubní desku, zkoušel se zapřít nohama apod. Několikrát se syn Steven ptal, co se stalo?

Odpověď ale dostal až po několika dlouhých minutách. Jeho přátelé včetně syna Stevena na něj spustili palbu otázek, já jsem nemohl překládat – mluvili welšsky – potom ale anglicky, tak jsem překládal, aby Jura a ostatní co u toho byli, věděli o čem je řeč. John stále seděl s otevřenými dveřmi, nevěřícně kroutil hlavou a osahával střechu, rám, „škubal“ sedačkou, sahal na rám dveří, protože byl z toho totálně „na bednu“…. Steven – jeho syn se stále vyptával, co se stalo, ale odpovědi se stále nedočkal!

Potom vylezl a začal mluvit. Říkal, že se s něčím takovým ještě nesešel, že nechápe, jak to auto přitom jak „letí“ ještě drží pohromadě a o Jurovi se vyjadřoval jako o talentu, jaký ještě neviděl! V té chvíli jsme ještě nevěděli, že má už jednu takovou akci za sebou a to v podobě anglického talentu jménem Mark Lovel! Ještě dlouho se bavili na to téma a John popisoval některé „finty“, které Jura při řízení používal, byl vědom, že to tam Jura dobře zná, ale to jak s nim jel ho zcela ohromilo a nechápavě stále osahával auto i zvenku, protože nevěřil, jak to, že to ještě drží pohromadě!

Bohužel musel z toho být natolik mimo, že nedošlo k tomu, jak jsme si původně mysleli, aby se Jura mohl svézt v jeho autě. Můj osobní nazor byl, že se doslova bál, protože si uměl představit, jak by s ním Jura jel?! Johnovi bylo ale jasné jedno – on jako „Lišák“ a obchodník dobře věděl, že toto se dá dobře prodat a taky, že se toho zúčastní a vydělá na tom.

Trochu odbočím – jednou jsem na Eurosportu viděl medailon s Johnem Pricem, kde řekli, že do té doby startoval na šestistech rallye a jeho John Price Rallying půjčoval auta v Anglii a ne jen tam, právě mladým talentům, kteří mu platili za kilometr ujetý na RZ.

John Price startoval na Barum rally jen dvakrát. Poprvé to bylo, když se Barum rally jela jen u „nás“ na Moravě a podruhé se jela jako Barum-Tríbeč rally, část rally se jela na Slovensku. Po této druhé soutěži prohlásil, že již nikdy nepřijede, protože prorazil všechny pneu co měl sebou a zůstaly mu jen ty 4kusy na autě! Řekl, že rallye je krásný ale taky hodně drahý sport a že je škoda, že RZ vedou po tak děsně rozbitých místech, kde se ničí auta a práce lidí, kteří na tom musí před a po soutěži pracovat, aby vozy opět dali dohromady. To stoji spoustu práce a hlavně peněz!

Při samotné rally sledoval časy Jury, který mu „dával“ kudy jel a protože John v té době nebyl nijak mladý pilot, tak díky svému perfektně připravenému autu, jeho bezchybnou pilotáží, ale již ne tak na „hraně“ soutěže dojížděl bez havárií a dostal se postupně nahoru.

Po dobu rally jsme jen kontrolovali auto, myli okna, měnili pneu a dělali zcela obyčejné věci. Žádná oprava, žádný stres s nějakou opravou něčeho, prostě dodnes slyším jeho slova: „Stay cool George…“.

V předvečer startu celý tým byl tuším v jedenáctém patře hotelu Moskva, kde byl noční bar v tehdejším Gottwaldově – jiní spali a John a jeho tým se bavil, na mé poměry dost dlouho do noci před startem. Dělali si ze všeho legraci. Potom John něco pošeptal jednomu z mechaniků, ten odešel a za chvíli byl zpět. Donesl nafukovací balonky a celý tým je nafukoval a házel na taneční parket nebo se je snažil dát mezi dva tančící, podle druhu hudby, aby jej mezi sebou udrželi – potom balonek prasknul a John a členové jeho týmu všem z velké krabice rozdávali lolipoops – lízátka – a tak všichni tančící nebo netančící měli v puse lízátko, z pusy jim koukala jen ta tyčka, a když ho snědli, tak tu tyčku hodily na zem, která byla plná prasklých balonků. Objevili se vrchní, začali je sbírat a chtěli Johnovi říci, ať už nikomu nic nedává, že je tam z toho nepořádek, ale on se smál a nabízel jim taky lízátka a říkal – „stay cool boys…“. Bavili se náramně a smáli se jak „v úkole“.

Během celé rally jsme s jeho autem neměli jediný problém, ale pouze to, jak Jura „odděloval zrno od plev“ dával Johnovi jasně najevo, že od něj dostává slušný obklad, i když Jura s ním nejel ve stejné třídě, ale při posouzení v absolutním pořadí. Srovnávat Jurovo auto s Johnovým nemělo cenu ani ve snu!

Tady musím opět trochu odbočit, abych ukázal na Juru a jeho talent. Pracoval jsem jako rally team manager a press agent pro švédského jezdce a tím nebyl nikdo jiný, než Lars Eric Walfridsson, který přijel ke mně do Teplic s vozem Renault 5 Turbo Maxi s motorem Tour De Course z Dieppe a výkonem kolem 280 koni. S tímto autem přijeli jeho mechanici Christer a Nebe s tím, že Lars přijede později. Protože měli nějaké problémy s přívěsem, na kterém toto auto přivezli, tak jsme „závoďáka“ sundali dolů a naložili na Avii, kterou jsme ho odvezli do místa rally v Gottwaldově.

Lars už v té době dělal ve Volvu velkého šéfa a později nechal kvůli kariéře u Volva závodění. Když přijel Lars do místa rallye, řekl po tréninku s mým žigulíkem, že máme dovézt jeho „závoďák“ – chce se s ním pár kilometrů projet, zda je vše OK. Požádal jsem ho o svezení na slušovickém okruhu, který jsem jezdil na Rallye Valašská zima. Nikdy v životě na to nezapomenu, protože to bylo poprvé, kdy jsem se svezl v takovém autě a s takovým pilotem!

Nejdříve mne asi 20 minut oba mechanici pomáhali připoutat se, protože bylo nutno změnit nastavení 6ti bodových pásů. Marně jsem se snažil vysvětlit, že se zapřu a že to na tu chvíli stačí, ale dodnes si neumím představit, co si o mne mysleli, protože prostě mě poutali, ať jsem říkal cokoliv! Potom jsme vyjeli relativně pomalu a projeli okruh, který se jel při samotné rally, aby viděl kolik je tam aut a jak vypadá situace. Pak to začalo – moje pocity? Nééé-to byla euforie od začátku do konce, protože teprve teď jsem zcela pochopil ten trapas, jak jsem jim říkal, že se zapřu! To auto nemělo chybu a bylo to přesně to, co by ten Jura potřeboval! Nahoru k obci Hrobice asi ve 160 km/h a tu hranu jsme skočili. Potom ta pilotáž kolem těch plotů zahrad a přejezd na rovinu nahoře – to jsem jen zíral, jak se to auto řídí! Potom to končilo dlouhou levou zatáčkou a pak byl padák dolů mezi mezemi. Lars zatáhl za „ručku“ – měl systém fly-off tím dostal auto do bočního smyku a pod plným plynem a korekcí volantu letěl z široké cesty mezi ty dvě meze dolů, tam ubral, protože jsme skákali jak tenisáky a díky upoutání jsme neotiskly své hlavy do střechy! Šílené zrychlení, perfektní sezeni vozu a ty brzdy. To byl pro mě zážitek!

Ještě jednou mě svezl na Majáku a tam jsem teprve pochopil, proč oni mají jiný rozpis. Já měl např. napsáno – 100 rovina – pravá 4 do 3 a následuje levá 3 na výjezdu plný…. To byla moje slabá teorie, protože tady se diktovalo medium right a easy left, ale v takové palbě, že jsem neměl čas ani si uvědomit, že kolem nejsou stromy a keře jednotlivě, ale zelená nebo hnědá stěna, ve kterou splynuly! A jeho práce rukou na volantu,strmá převodka řízení dělala své, nebo práce nohou při brzdění z takových rychlosti, na tak malém kousku a úzkých cestách? Opět velké nééé – to byl pan pilot Lars Eric Walfridsson – nezapomenu!!!

Nyní proč jsem to psal? Také s ním jsme se dostali do jednání na téma Jury. Neměli jsme ale žádnou šanci – to byl pan pilot a neměl žádný zájem na tom, někomu něco půjčit nebo pomoci talentu nahoru, ale jeho samolibost silně klesla, když jsem ho upozornil na konci jedné RZ, že mu tam Jura nadělil 18 vteřin!!! Vyběhl z auta a šel ke stolku a ptal se, zda ten Jurovo čas na tabuli je pravda nebo omyl! Nebyl, byla to skutečnost a on to nechápal, jak nějaká Škodovka se Sedlářem mu dává takový „obklad“!!! Potom se mě ještě několikrát ptal a chtěl všechny časy Jury po rally z RZ a konfrontoval si to se svými.

Pouze chci napsat, že Lars Eric rally nedokončil ze dvou důvodů: ten, který jsme dali pořadatelům, jako důvod odstoupení byl, že se ulomily zuby na rychlostním stupni a tak šlo řadit z pěti rychlostí pouze tři a s tím nemělo cenu pokračovat, ale ten první důvod přišel daleko dříve a nevěděl jsem si s tím rady?! Ericovi bylo velmi zle a dostal křeče do žaludku. Nikdo z nás nevěděl, že od rána nic nejedl a pil pouze Coca colu a kouřil nějaké švédské mentolové cigarety. Požádali jsme o pomoc u jedné ze sanitek u trati RZ, kde byl lékař, já překládal a Eric se z toho vyznal, protože díky nervozitě a stresu, kouření na lačný žaludek dostal křeče a byl na tom tak špatně, že chtěl odstoupit! Ten doktor tehdy byl super – řekl, ať někde seženeme kuřecí nebo slepičí polévku s nudlemi a to jej postaví na nohy! Ať se prostě jen nají?!

Tak jsme se rozběhli k domům, ptali se lidí co vaří. Ti na nás koukali jak na blázny a my jim vysvětlovali náš problém. Až jedna paní měla již uvařeno, dala nám hrnek husté polévky s nudlemi, zeleninou a s rohlíkem a my běželi k Ericovi, který když ji snědl, byl na tom skutečně daleko lépe. Bohužel asi o 2-3 RZ později si stěžoval, že má potíže s řazením. Nebe a Christer hned zvedli zadek auta a vypustili olej z převodovky a při vypouštění to tam několikrát cvaklo do plechové vany! Při prolévání oleje přes síto se objevily zachycené ulomené zuby a bylo „vymalováno“ a rally jsme ukončili.

Tak tomuto borci Jura „dával“ na „jeho“RZ lekci! Nic nebylo platné, že ten motor a auto bylo zcela nesrovnatelné s technikou, se kterou jel Jura!

Zpět k Johnovi – při rallye Barum, jsem jel jako doprovod Johna a on při svém prvním startu tuto rally dokončil a odjížděl s velmi dobrým pocitem, že se sem opět vrátí. Potom jsme se dali do hovoru na téma Jury. Učinil velké rozhodnutí! On poskytne Jurovi auto a plný servis po celou dobu jeho startu na rally, kam ho pozve a sežene sponzora, který to cele zaplatí! Plni radosti a očekávání jsme se Johnem a jeho týmem rozloučili a čekali na zprávy od něj.

Zhruba za měsíc jsem dostal zprávu, že auto je připraveno – OK a jako sponzor bude British Telecom, který je sponzorem anglického talentu, kterým tehdy byl Mark Lovel, kterému dělal spolujezdce samotný velký Terry Harryman – na You Tube je jinak také ve voze s Ari Vatanenem, kde z on-bord kamery, je jedna z nejrychlejších RZ ve Welsu té doby.

Vatanem – Harryman – to video je učebnice pro spolujezdce, ale i piloty….

Jako první rally byla určena slavná Lombard RAC Rally! Ta se měla jet v listopadu, takže bylo dost času.Tak si byl John Price jistý Jurovým úspěchem a jeho jezdeckým talentem! Věděl, že pokud se to povede, bude to pro mnohé z rally sportu velké překvapení, šok a také vynikající reklama pro Johnovo auto!

Potom ale přišlo to, co nikdo nečekal…. Kdo přesně za tím byl a na čí příkaz se to nepovedlo, se asi už dnes nedá zjistit, ale Jura jel do Prahy žádat o souhlas na UAMK ke startu na RAC s cizím vozem. Vrátil se a informoval mě velmi stručně! Pokud tam pojedu a uskutečním to, tak budu mít České republice zákaz startu na rally a nedají mi už licenci!!! A tím vše skončilo! Nikdo to nechápal. Dodnes je mi ale jasné, že v tom měla prsty továrna Škoda, které se vůbec nehodilo „do krámu“, aby nějaký Sedlář na cizím autě jim dal „nakládačku“ a i když by jel ve zcela jiné třídě, tak nebyl důvod mu tuto rally a případný úspěch dovolit. Je to jen moje domněnka a Jurův manažer Chudárek se mi k tomu tenkrát ani nevyjádřil, jak byl zklamaný??? Jak se vyjádřil John se raději ani nebudu zmiňovat.

John se k nám na rally Barum vrátil – byla to ta spolupráce Česko-Slovensko a přinesla změnu jména na Barum-Tríbeč rally, kterou, jak už je uvedeno výše, John nedojel, protože mu doslova došly všechny pneumatiky, které mel sebou! Zbyly poslední 4 na autě!

Při této rally, jsem opět jel jako jeho doprovod a u obce Držková havaroval a zcela zničil své auto!

Můj rodinný klenot – alias rallye car zůstal takto zničený téměř rok u Jury v garáži, než jsem měl tolik peněz, abych si pro něj s „odtahovou“ přijel. Tam ho prohlíželi všichni „kováři“ a klempíři, kteří uměli z „koule plechu“ něco vyrobit, ale všichni se shodli na tom, že to je konec!!! Auto bylo do vrtule – byl pomačkaný středový tunel a ani nejlepší karosář nemohl říci, že by se s tím dalo dělat něco jiného, než rozřezat a dát do sběru! Jura mi tím moc pomohl, ale taky se musím zmínit o pomoci Bengtu Axelssonovi – věřte nebo ne, ale on přijel se svým závodním Subaru po ose ze Švédska k němu do garáže a stěžoval si, že jde špatně řadit. Jura mu dovolil, ať to dá k němu do garáže a vyndali převodovku. Když ji otevřeli, tak údiv nebral konce! Uvnitř nebyla ani kapka oleje a předlohová hřídel byla zcela do fialova vytavena! Když ji dali pod lis a chtěli lisem stáhnout ložiska, tak všichni utekli z garáže a Jura držel v ruce „prodlužovák“ s ovladačem, kterým ovládal lis, aby se to povedlo, protože pokud by to prasklo nebo uletělo, tak nám to tam všem pěkně namlátilo! Bengt pouze v klidu volal na všechny světové strany a my jen jeli druhý den do Prahy na letiště, kam si nechal poslat novou převodovku! Kolik byla cena této „srandy“ si nedovedu dodnes představit?!

Závěrem se musím přiznat, že jsem se o Jurově smrti dozvěděl velmi pozdě, protože jsem byl pracovat v cizině. Velmi mě tato zpráva zasáhla společně s tím, že už pro něj nebudu nikdy moci nic udělat a nikdo z nás netušil, že přijde rok 1989 a že se změní poměry natolik, a jsem ještě dnes přesvědčen, že pokud by Jura byl mezi námi, tak by jistě dosáhl všech cílů, které si přál dosáhnout, ale ta doba nepřála ani jemu, ani jiným a myslím si, že toto o Jurovi věděl málokdo, protože to zklamání z vyjádření v Praze – tak tím se nikdo nechlubil a nechápal!

Musím se ještě zmínit o jednom jeho startu u nás na Rally Teplice. Tato příhoda ukázala, že i Sedlář, se má ještě co učit a on to tak bral a šel k úspěchu gratulovat vítězům a zcela uznal, že pan Bořek Motl je pan spolujezdec!!! To se mi na něm právě líbilo, že vždy uměl odhadnout to, na co měl, na co nemá a ještě že se musí učit.

Při této rally Jura dával továrně jasně najevo, že s nim nejen musí počítat, ale taky že je lepší, i když jeho podmínky se s jejich nedají ani ve snu srovnávat. Při této rally Jura byl po kontrole přeskupeni jako první absolutně a byla před ním poslední RZ – Nakléřov – Fojtovice – Horni Krupka. Za nim startoval Láďa Křeček s Bořivojem Motlem – již si nepamatuji o kolik za Jurou byli v celkovém pořadí. Jisté bylo jen jedno -říkalo se mezi soutěžáky, že první a poslední vložka se „prodávají“. Tady to byla otázka Škoda versus Sedlář – na poslední RZ padla velká mlha a nebylo vidět ani na pár metrů!

Po startu Častulík sice diktoval, ale Jura nic neviděl a rychle se nedalo vůbec jet – spíše krokem a v mlze hledat kudy to vůbec vede, najednou zezadu ho dojel právě Láďa Křeček a protože Bořek Motl měl bohatou praxi z podobných rally a vyznal se jak navigovat jezdce v mlze pomocí „Tripmasteru“, tak Juru předjeli a tomu nezbylo, než se za nimi do konce RZ pouze držet a sledovat ho, kudy vlastně vede cesta! Pro Juru to muselo být něco neskutečného, ale on to v klidu přijal a skutečně šel hned po dojetí a gratuloval jim, speciálně Bořkovi, protože věděl, že to byl on, kdo tuto rally Křečkovi vyhrál absolutně!

Pokud přijedu do Zlína a mám čas, jdu k hrobu Jury, kde jsou i členové jeho rodiny, protože neznám přesně místo jeho nehody. Tam mu věnuji tichou vzpomínku a nejsem sám – několikrát tam se mnou byli přátelé ze Švédska, i z Anglie, kteří na něj dodnes v dobrém vzpomínají, a je nám všem velmi lito, že Jura nemohl dokázat a ukázat své pilotní umění, jak jsme si to plánovali s Johnem Pricem. Jistě by se později našli i další sponzoři a případně továrna, která by mu s radosti svěřila své auto, protože Jura by je vždy a velmi dobře reprezentoval!


Foto: Jiří Pavelka

Čest jeho památce a já osobně na něj nikdy nezapomenu!

S úctou Jirka Seliger

Komentářů celkem: 61
15. 8. 2010 00:37
0 0
To Vrátil: Donutil jste mne k troše hledání, výsledek: první verze turba s motorem uprostřed je správně označována Renault 5 Turbo 2 (asi pro rozlišení od přeplňované předokolky R5 první geberace), objem 1398 cm3, byla homologovaná pro Gr. 4. Druhá verze homologovaná pro Gr. B byla značena Renault maxi 5 Turbo, motor 1527,4 cm3. Budeme-li doslovně brát oficiální označení, máte pravdu, ale už od počátku byly v tisku označovány jako Maxi všechny pětky s motorem uprostřed. Jedná se stále o identický základ, něco jako Evo V. a Evo VI.
15. 8. 2010 00:50
0 0
Jiříček: Konečně jste zahledal! Nicméně, ani teď nemohu souhlasit. Pro mě je směrodatná odborná literatura. Například knihy Reinhard Klein: Rally Cars, nebo ročenky Martina Holmese. Zajisté uznáte, že tito pánové jsou odborníky nejvyšší úrovně, kteří celý život s továrními týmy mistrosvtví světa v rallye žijí, komunikují... Žádný Renault 5 Turbo 2 jsem neviděl a nikdy nic takového jsem nečetl... V rallye před Renaultem 5 Turbo (skupiny 4 a skupiny B) žádná přeplňovaná předokolka "první generace" nikdy nejezdila... Klasický Renault 5 Turbo byl homologován nejprve ve skupině 4, následne ve skupině B. Vůz Renault 5 Maxi Turbo je zcela jiný vůz a byl JEN ve skupině B... Nikdy jsem se v žádném seriozním tisku za 25 let nesetkal s tím, že by někdo označobval jakýkoliv Renault 5 Turbo jen tak přívlastkem "Maxi", protože je to naprostý nesmysl... A já doufám, že už to nebudu psát znovu...
15. 8. 2010 00:52
0 0
http://www.foltyn.cz/car/renault_5T.htm
http://www.foltyn.cz/car/renault_5alpine.htm
Myslím, že Maxi u nás nikdy nebylo. John Price u nás startoval s 5 Turbo.
Tečka.
15. 8. 2010 01:22
0 0
Ještě pod tu tečku musím přidat info o Renault Maxi 5 Turbo. Ten měl objem 1527, takže s přepočtem šel do třídy nad 2 litry. Patřil mezi extrémně drahá monstra skupiny B s 350 koníky a byl určen pro mistrovství světa. Ragnotti s ním vyhrál hned při premiéře Korziku. Zvenčí se poznal podle velkého křídla - lopaty a čtyř kruhových světlometů v předním nárazníku.
15. 8. 2010 01:33
0 0
Pro Stiga a Vrátila: Renault 5 GT Turbo, který jsi patrně Stigu vlastnil, byla normální prodejní verze předohrabu, která ale díky váze 830 kg a výkonu 116 koní dokáže v akceleraci obložit ještě dost současných pseudosporťáků... Bylo vyrobeno 450 ks upravených pro seriál závodů Coupe Renault. Jestli měl i nějakou FIA homologaci nevím, je to ale možné.
Tím jsem snad pomohl ve při vaši.
15. 8. 2010 01:38
0 0
Foly.To by tedy měl bejt ten,co s ním u nás jezdil Venca Stejskal?
15. 8. 2010 01:40
0 0
Já vycházím z civilních verzí, ze kterých vznikaly homologační verze. Verze označovaná oficiálně Maxi je vývojový stupeň Turbo 2 (mrkněte i do Renaultu, nejen do Kleina, fabrika bude vědět asi lépe, co vlastně vyráběla).
Ono tohle archeologické bádání je vždy vlastně dopřesňování z několika zdrojů, a jak koukám, i vás to dohnalo k listování.
Pro optické rozlišení: Civilní a sk. 4 měly třetí (zadní) dveře opticky shodné s běžnou R5, vpředu měly směrovky a obrysovky v nárazníku - civilní vodorovně, soutěžní svisle, sk. B, tedy oficiální Maxi má třetí dveře vystouplé, větší zadní křídlo, vpředu napevno 4-6 přídavných světlometů a směrovky na blatníkách. Vzhledově shodné civilní auto s Maxi se nevyrábělo.
15. 8. 2010 01:41
0 0
Skusim vniest trosku svetla k problematike renaultu. Keďže som fanúšik značky a auta tak o tom kusok viem (mal som 1 GT Turbo a 5 GTE kusov.)
zacalo sa to koncom 70tych rokv verziou Renault 5 Alpine (atmosfericka 1.4 - oznacovaný aj Cleón blok motora z rodu C1J - hlava upravena rozvod OHV ventily proti sebe) - v anglicku oznacovana ako Gordiny(cca 100 koni). Po nej prišla verzia Renault 5 Alpine (Gordiny) Turbo. Motor rovnaký, s nižšou kompresiou pridany garett T3 pred karburator = najprv sa vyrobila zmes ta bola potom stžlacena turboduchadlom a dopravena do valcov. Toto vozidlo jazdilo v Gr.4 (napr. Ragnotti)potom prisiel Renault 5 Turbo 1.
Seriova verzia => motor pred zadnou nápravou, 1.4L garett T3, medzichladic (verzia maxi mala vymennik chladený vodou), Vstrekovanie L-jetronic a výkon 160 koní.)
potom prisla verzia Renault 5 Turbo 2 - boli tam len malé pdlisnosti (iná palubná doska a pod.) V rallye sa robili viacere verzie, po prijati Gr. B pravidiel sa postavila verzia R5 turbo maxi. odlišovala sa od seriovej verzie vacsim kridlom na 3tichdverach a tak isto aj ich pozmenenym tvarom, ako aj pevnymi pridavnymi svetlometmi vpredu - o upravach motora sa nebudem rozpisovat
.
Detail zadnych dverí :
http://www.kolumbus.fi/jukka.suvisalmi/cars2/JP3/ra3.jpg
tot je Turbo maxi s ktorou vyhral ragnotti tour de corse:
http://1.bp.blogspot.com/_hbkPCZsvP9w/SwlAQ5xKcXI/AAAAAAAACCs/mq82nUjlMTI/s1600/renault5maxiturbo03fw1.jpg src="img/smilies/ad.gif" alt="smajlík">

v roku 1985 prisla na scenu vynovena R5 s nazvom Super 5. Tu sa robili 2 silne verzie . GTT s motorom Cleon s turbom a karburatorom Solex s intercoolerom, a verzia GTE s motorom F3N (OHC s 4bodovym vstrekom, RJ Renix alebo Bendix)z oboch verzii existovali verzie Coupe ktore mali nizsiu vzbavu a bol to akysi zaklad pre stavbu sutaqznych vozidiel. Oficialne podklady uvadzaju ze R5 GTT jazdilo MS v skupine N, podla clankov co som cital sa nepokracovalo v ackovom vyvoji xz dovodu kratkeho razvoru kolies a neposednej povahe. s Motorom Cleon jazdilo sk.A R11 Turbo, s výkonom 180 koni, avsak vdaka nizkej vahe dosahovalo dobre vysledky.
Z osobnych skusenosti mozem povedat ze je to auto stvorene na klukate asfaltove cestickz, slalomove preteky popripade kopce. V spravnych rukach je to velmi dobre a rychle vozenie.
15. 8. 2010 01:44
0 0
opravujem alpine turboa aalpine jazdili Gr2.
15. 8. 2010 02:07
0 0
Nějak jsme utekli od článku, alespoň jsme si oživili i technickou historii, mimochodem Foly má na stránce o Alpine zamíchanou druhou generaci od 84 označovanou Super5, která už verzi Alpine neměla.
Sedlář se pak dostal k slibně vypadajícímu zahraničnímu vozu, ale Lancia Delta Integrale pro skupinu N byla nadrůměrně nespolehlivé auto nejen v českých podmínkách díky nedostupnosti dílů, ale obecně. Fungovala jen v Ačku, kde bylo vše jiné.
15. 8. 2010 02:27
0 0
Starej pes: Stejskal jezdil s turbo předohrabem druhé generace, tedy označení R5 GTT (motor napříč, první generace podélně za přední nápravou)
15. 8. 2010 02:35
0 0
Jo, to je jen nástin, kam se dál Pětka ubírala. Podstatné podle mě pro komentování tohoto článku je, že Price tady s verzí Maxi nebyl a Jirka Sedlář ji tím pádem nepotkal. Tohle je potřeba uvést na pravou míru. Šlo o dost nabušenou verzi 5 Turbo, ale byla mimo jiné zařazena do třídy B do 2000 (nahlédl jsem do startovky, byl jsem tam a je v mém archívu). Maxi byla poslední vývojovou verzí o větším objemu a jiné vizáže (viz Oreilleho odkaz).
Jinak jsem rád, že jsem měl tu čest párkrát vidět Jirku Sedláře v akci a je opravdu škoda, že se narodil do blbé doby (nebo spíš na blbé straně opony). Větší talent jsme neměli. Co se týče jeho výše zmíněné jízdy po Brněském okruhu, údajně jel tehdy v něčí kombinéze a přilbě kvůli zmatení sporťáků a zajel kolo o 6 vteřin (což na tu délku nebylo o moc) pomalejší než tuším Tomášek a byl z toho trochu rozhozený. Jako okruhář motokárař si myslel, že to bude lepší. Ale to byla jen nepodstatná epizodka.
Já jdu chrupkat, je můj čas.
15. 8. 2010 04:17
0 0
Trošku se tu pletou jablka s hruškama, nicméně skoro všichni máte vlastně pravdusmajlík)

Prostě označení Turbo měla jak verze předohrabu tak verze 5tky rozšířená" s motorem před zadní nápravou.

Novej jak obě? Obě 5tky Turbo na videu co jsi sem dal, jsou verze 2 přesně řečeno. Pak jsou, ale na videu záběry další.. z Monte"... tam je zas vidět ještě verze 1.

Tyhle Turbo -rozšířené- 5tky byli dvě verze tedy, ta druhá vypadala dá se říct prostě stejně, hlavní rozdíl a proč vůbec vzniklo pak EVO2 jakoby-správně tedy řečeno R5 Turbo 2...Byl přestup auta do jiné skupiny (B), jak tady někdo již psal.
Tedy větší objem...turbo..mezichladič, jinak haubna trošku jinak, spoilery atd..Mám o tom taky literaturu, zítra si to připomenu a kdyžtak něco doplním.

Na těch fotkách tady od pana Selingera bude tzv.první verze Turba dle mě...

Jinak...to Označení Maxi vzniklo, se vžilo, až co se týče uvedení závodní verze...Ale není prostě součástí názvu sériového auta.
Já tedy s oblibou nazývám Maxíkem i to sériové auto-Turbo, ať už verzi 1 bo 2...Prostě je pěkně rozkydlej, takže Maxík jak ten závodnísmajlík(o tom tu asi vedem tu debatu:-DD

Jinak pozdější reinkarnace tohodle auta tedy Clio V6 používá vlastně stejné označení, neboli Clio V6 a pak phase 1 (225ps) nebo phase 2 (255ps), v té ph2 sem jel, má ji teď Vašek Stejskal a taky jednu se stejnou barvou vlastní Jirka Pošík... krásná vobluda, takovej francouzkej muscle car:-D

Co se týče předohrábku,tak Venca Stejskal jezdil ten poslední facelift s motorem 1.4T... v základu to mělo tuším 110-120ps(nevím jistě kolik jsem hlavně přes Cliosmajlík...Kamarád další s tím jezdil kopce, ten v tom měl nafoukáno" okolo 160ps, což při váze pod 900ps byl trošku kotel !!
Taky to jezdilo i Áčka, nevím na kolik to ladili, ale dnes v inzerátech se tyhle auta pohybujou klidně s 200ps,to musí zabíjet...!!!!!!
Před tímhle faceliftem byla starší verze ta měla jinčí lampy a tak...menší výkon v sérii a označení Alpine".
Ale nepopírám, že nějakou edici Alpine neměla i verze dva, ten facelift, teď mi to po ránu ještě tolik nemyslí..takže sorry
15. 8. 2010 04:28
0 0
Jinak všechna čest Jirkovi Sedlářovi, je velká škoda, že ho nepotkalo více štestí v životě...
Ty svinstva jaký se tehdy v zákulisí asi děli, snad ani nemá cenu rozebírat.
Čest jeho památce a snad dál závodí, tam nahoře.....
15. 8. 2010 12:17
0 0
J.Seliger:díky za skvělou vzpomínky na J.Sedláře znal jsem ho osobně.A to místo
trgické nehody je mezi obcemi Lešná-Palačov směr z Hranic n mor.-Val.Meziříčí
před V.M.( na kruháči )směr Lešná po projetí obce směr (Palačov,St.Jičín) asi 500m za obcí je esíčko přes mostek za tím mostkem vlevo je pomníček
15. 8. 2010 12:38
0 0
... Jura Sedlář byl opravdový borec... a R 5-ka Turbo zase špicová kára... škoda, že jim to společně nikdy nevyšlo...
15. 8. 2010 15:37
0 0
Jenom na doplnění,to ,že Jirka Sedlář nezajel nějak dobrý čas v Brně zcela chápu, já tam v tom roce najezdil hafo kilometrů a pro mne jako soutěžního jezdce,zvyklého na okresní silničky či na lesní cesty byla ta šířka nejenom tratě, ale i unikových zón/ 15,15 a zase 15m,tedy cca45mšířka/ stále nepřekonatelná,to jsem tam najížděl denně min 50 kol.
Mě stačilo na potvrzení talentu J.Sedláře to, když si zapůjčil někdy na podzim 1986 nebo 87 na školení ve Švábenicích a zajel tam s naší klubovou 130 MTX, v které seděl poprvé, o tolik lepší čas, že jsme chtěli s kolegou Novotným skončit se závoděním smajlík
Myslím, že u nás první R5 turbo přední náhon jezdil Jirka Pošík,někdy na začátku 90 let,Leo Pavlík na svou R5 t zadní náhon dost nadával, že nejede,taky ji myslím dost brzo rozbil.
15. 8. 2010 16:07
0 0
JJ Jirka Pošík ji měl a tuším, že tovární dozeptám se ho, až k němu pojedu nějak zas.
Jinak povím vám názor mladého Jirky Pošíka, s kterým sem často v kontaktu.. a stotožňuju se s jeho názorem na tohle docela...
Ten měl tuhle půjčené new Clio cup a během pár kol byl několikrát v kačírku, jelikož ztratil koncentraci...jak se to furt dokola a dokolečka vopakuje....
Někoho prostě ani okruh nebaví, já byl třeba jezdit v Mostě a měl jsem stejný problém jak mladej Poša, zatímco na okrsce,nebo kopcích to kulím co to jde, udržuju se totálně soustředěný a lehce vykradený,pěkně v tempu ...Tak na okruhu mě to zcela po kole,dvou přestává TOTÁLNĚ bavit...dělám chybky a vyloženě to sabotuju, strašně mě to nudí, to samé motokáry, ty mě absolutně nic neříkaj..
Není nad úzkou rozkákanou cestusmajlík
Po zkušenosti z Mostu, musím říct, že prostě okruhy mi absolutně nic neříkají...rád bych tam třeba zkusil silnou zadokolku, ale ostatní koncepce ani ne.
Myslím, že pan Sedlář to mohl mít stejně....Prostě pokud nemá někdo vztah k okruhům je to těžké....Ale neznamenáto, že by třeba jinde nezajel, to je teorie Williho nikomu to necpusmajlík
Je fakt, že spousta dobrých pilotů z okruhů se přemístila do rally a vedou si skvěle...to nepopírám, ale obráceně je to pro některý asi nuda po rally...Jen můj názor...smajlík
15. 8. 2010 22:30
0 0
Tak dnes jsme byli dát Jirkovi kytku k pomníku (osudné místo) a zhrozil jsem se
min.měsíc tam nikdo nebyl takže zítra znovu a lépe křovinák do auta a jedem tam posekat zarostlé oklí pomníkusmajlík
15. 8. 2010 22:33
0 0
jo ty pomníky jsou tam dva starý a nový takže ještě foták a vše nafotit
fotky pošlu na tyto stránky
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!