Vlastimil Resl - eWRC.cz
26. 8. 2010 20:18 − 3479× − 9

Svijany jedou

Jednou z nových tváří letošní domácí motoristické scény je devětatřicetiletý Tomáš Kučera

Jednou z nových tváří letošní domácí motoristické scény je devětatřicetiletý Tomáš Kučera, pilotující na tratích závodů do vrchu v rámci seriálu EDDA Cup žlutého lancera deváté evoluce. Během Tomášova domácího podniku, konaném na libereckém Ještědu, jsem se ho zeptal nejen na dojmy z jeho úvodní sezóny, ale třeba i na loga populárního pivovaru Svijany, zdobící jeho mitsubishi.

Tomáš nepatří do početné skupiny závodníků hltajících motoristický sport a jeho atmosféru už od dětství. „Nějakou představu o závodech jsem samozřejmě měl a rychlá auta se mi líbila asi jako každému chlapovi. Mým největším koníčkem v posledních letech však byl tenis a objížděl jsem nejrůznější amatérské turnaje. K autům jsem se blíže dostal až díky sponzoringu doktora Suchomela, jezdícího s vozy tradiční značky lotus okruhové šestihodinovky a dvanáctihodinovky. Byl jsem se na jeho závodech několikrát podívat a zalíbilo se mi to,“ vysvětluje letošní závodnický nováček svůj pozdní debut. „Po přičichnutí k závodnické atmosféře jsem zatoužil po vlastním sportovním voze. Volba padla na „desítkového“ lancera. Pořídil jsem ho, shodou okolností, od úspěšného vrchaře Aleše Komárka. Ten se mi po čase ozval, že se s manželkou Danielou, mimochodem také závodnicí, dočkali radostné události v podobě přírůstku do rodiny. Z tohoto důvodu se rozhodli pro závodnicku pauzu. A jestli bych prý neměl zájem koupit Alešovu závodní „devítku“. Nezaváhal jsem a stal se majitelem svého prvního opravdového závoďáku. Krátké seznamovací svezení jsem absolvoval na letišti v Hoškovicích za asistence soutěžáka Honzy Sýkory. Jde o speciál nejsilnější kategorie E1 nad 2000 ccm s výkonem 580 koní, tedy dost složité auto pro nováčka. Povinnou výbavou je samozřejmě rám, hasicí přístroj, helma a kombinéza, technicky je však tato třída neomezená.“

Zajímavým způsobem se Tomášově o nové činnosti dozvěděla jeho rodina. „Mám hodnou manželku a jedenáctiletou dceru. Zpočátku jsem se snažil rodině své závodnické plány tajit. Abych odůvodnil „éčkový“ řidičský průkaz na vlek, nechal jsem své blízké v přesvědčení, že tak činím kvůli dceřiným závodům na koních. Při posezení s manželkou v restauraci však k našemu stolu náhodou přišel kamarád – pojišťovák – s dotazem, na jakou částku chci vlek pojistit. V tu chvíli bylo jasné, že nejde o koně, a já musel s pravdou ven.“

Ideálním prostorem pro sbírání prvních závodnických zkušeností jsou podniky pořádané Eduardem Paterou. Seriál EDDA Cup zahrnuje vedle vrchů i dva okruhy – ve Vysokém Mýtě a v Mostě. Právě první z nich se stal místem Tomášova ostrého debutu. „Jely se tréninky a dva závody po třech kolech, jejich časy se sčítaly. Vzhledem k velkému počtu startujících byly posléze hlavní jízdy zkráceny na dvě kola. Zaplatil jsem nováčkovskou daň, zazmatkoval a zamířil po dvou kolech do boxů už v tréninku. Vysloužil jsem si tím přidělení nejhoršího času a startoval z úplného chvostu startovního roštu,“ nešetří sebekritikou severočeský pilot.

Druhým startem Tomáše Kučery byl již klasický vrch v Bečově. „Prioritou bylo opět sbírání zkušeností a vyvarování se havárie. Nemám zatím ty správné závodnické grify a teprve poznávám, jak jet čistou stopu a kdy brzdit. Ztrácel jsem například rychlými příjezdy do zatáček, které jsem musel korigovat smykem, a tím jsem byl velmi pomalý při odjezdech. Prostě klasické nováčkovské chyby. Desáté místo ve třídě mě potěšilo, ale rozhodně mě zatím neopravňuje k velkým ambicím. Ty by ostatně byly spíše na škodu. Chci se především bavit a učit. Naprosto nadšen jsem vynikající a přátelskou atmosférou v depu.“

Přestože se letošní sezóna pomalu chýlí ke konci, příležitosti k dalšímu zlepšení ještě budou. „EDDA Cup ještě letos čekají čtyři podniky. Tři absolvuji já, na Benecku mě vzhledem k oslavě mých čtyřicetin za volantem nahradí Liberečan Michal Dvořák, můj kolega, dvorní mechanik a dlouholetý motoristický fanda. Za jeho pomoc jsem ohromně vděčný. Přece jen nepatřím k lidem, schopným servisovat si auto sám. Také proto pro mě jsou ideální variantou méně finančně a časově nákladné vrchy, než třeba královská rallye. Vzhledem ke krátkým jízdám stačí auto přes sezónu pouze kontrolovat a udržovat. Velká repase přijde až přes zimu, zatímco v soutěžích je nezbytná skoro po každém podniku. Také spotřeba pneumatik není tak vysoká. Pokud se vyvaruji defektu, měla by stačit jedna sada na celý rok. V mém věku a postavení už také musím více myslet na rodinu. Ačkoliv by mě soutěže jednou lákaly, rozhodnutí nezávisí jen na mně.“

Jedním z nejoblíbenějších českých piv jsou v posledních letech Svijany. Právě jejich loga vozí Tomáš na svém lanceru a automaticky tak vyvstala otázka, proč? „Jsem předsedou představenstva společnosti LIF, a. s. Naší nejúspěšnější a na trhu nejviditelnější firmou je právě pivovar Svijany. Své závodní aktivity si sice financuji soukromě, ale přesto se snažím z titulu své funkce naši firmu trochu zviditelnit.“

Na Ještědu už Tomáš Kučera zviditelnil Svijany opět výrazněji. Bezezbytku naplnil své předsevzetí postupně zrychlovat a ve třídě E1+2000 obsadil mezi čtrnácti startujícími šestou příčku.

Foto: Katka Opalecká a Jarda Houba

Komentářů celkem: 9
26. 8. 2010 20:291
0 0
Vychladit, otevřít, vypít... smajlík
26. 8. 2010 20:382
0 0
Točený nemá chybu smajlík
26. 8. 2010 21:363
0 0
Plzeň mají všude, ale Svijany jen někde ... jezdím na ně 220 km
26. 8. 2010 21:404
0 0
Auto s rámem a civilní SPZ? Zajímavé smajlík
26. 8. 2010 23:535
0 0
Taky sem na tu RZ (SPZ uz nejsou) cumel jak puksmajlík
27. 8. 2010 04:496
0 0
skoda ze uz tak posledni rok se to neda pit...smajlík
27. 8. 2010 08:177
0 0
nic jinýho netankuju smajlík
27. 8. 2010 12:488
0 0
Co si dáte?? Svijany 11... Hm a to chcete pít nebo mi hlásíte adresusmajlíksmajlík
27. 8. 2010 13:419
0 0
Pane jo, to jsem se teda nasmál...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!