9. 9. 2010 15:46 − 3606× − 6

Zdeněk Vrátníček: 30 let na scéně

Ing. Zdeněk Vrátníček je již dlouhá léta neodmyslitelnou součástí českých rally.

Ing. Zdeněk Vrátníček je již dlouhá léta neodmyslitelnou součástí českých rally. Sympatický brněnský soutěžák vždy patřil spíše mezi hobby jezdce a se svým skromným zázemím nemohl myslet na boj o nejvyšší příčky v absolutní klasifikaci. Do automobilových soutěží však vložil velký kus svého srdce a o tom, že předpokladem úspěchu nejsou jen peníze, svědčí řada pěkných výsledků, kterých během své dlouhé kariéry dosáhl. Ačkoliv se v poslední době na tratích objevuje jen zřídka, do rally sportu je zapálený dodnes. Se svou podomácky připravenou Felicií se po kratší přestávce objeví na nadcházející XIX. Admiral rally Vyškov, na které oslaví kulaté jubileum za volantem soutěžního automobilu.

Zdá se to být neuvěřitelné, ale od debutu Zdeňka Vrátníčka letos uplynulo přesně 30 let. Dodnes si dobře pamatuje den 20. dubna 1980, kdy si na tehdejší Rallye Vyškov a na známé RZ Ježkovice – Račice odbyl křest soutěžáckým ohněm. „Začínal jsem s odolným vozem Moskvič 412. Jediná úprava na něm byla po vzoru fotek ze Safari rallye – na přední kola jsme dali zástěrky, které sloužily k tomu, aby nešplíchalo na okna. Proto již ve čtvrté zatáčce vůz přestal brzdit a pak již nezačal – brzdil jen mírně. Bubnové brzdy, jak se rozpálily, prostě odmítaly spolupráci. No a ruční brzda šla jenom zatáhnout a pak již nešla povolit," vzpomíná s úsměvem na svůj první start jezdec, který za uplynulé více než čtvrt století vystřídal řadu závodních vozů. „Moskvič se nakláněl tak, že jeden měl pocit, že vystoupal o patro výš. Spolujezdec Ivo Štěpánek měl zelenou helmu a jeho tatínek málem nemohl poznat, kde mu začíná obličej a kde helma,“ doplňuje Zdeněk Vrátníček.

Moskvič 412 po pěti letech vyměnil za Moskvič 2140 1600 SL Rallye v úpravě AZLK, ale pak postupně vystřídal i několik škodovek, z nichž nejraději vzpomíná na éru ve voze Škoda 130. Kromě českých startů se několikrát objevil také na podnicích v zahraničí. V oblibě měl především soutěže v předhůří Alp, které byly pověstné nádhernými tratěmi a vstřícnými pořadateli. Z rakouských startů vzešel i jeden z Vrátníčkových nejcennějších výsledků kariéry – 3. místo ve třídě na slavné Rallye Semperit 1997. Mezi největší úspěchy z českých závodů zkušený jezdec řadí vítězství ve třídě na Rallye Vysočina Tišnov 1985, kde startoval ještě s Moskvičem, stejné umístění na Valašské rallye 1986 ve Vsetíně, či o rok později v Rallye Beskydy (už se Škodou 130). Z Katovic v roce 1992 si kromě prvenství ve třídě odvážel také čtvrté místo absolutně.

Zdeněk Vrátníček po revoluci strávil nejvíce sezón v oblíbeném Favoritu, několik startů však absolvoval i v modernější Felicii, kterou má v garáži dodnes. V posledních letech se objevuje pouze na vybraných podnicích sprintového šampionátu, již dlouhou dobu ale silně zvažuje přestup do kategorie historických vozidel. K tomuto kroku mu prozatím chybí optimální závodní technika.

Na startu letošní Admiral rally se ostřílený brněnský harcovník objeví za volantem osvědčené Škody Felicia se zkušeným navigátorem Karlem Hédlem po boku. Prakticky domácí brněnská posádka na trati poveze startovní číslo 79 a bude bojovat o co nejlepší umístění v rámci třídy A do 1400 kubických centimetrů (A5).

Text: Jiří Dokulil, Pavel Jelínek
Foto: Jiří Dokulil, archiv Zdeňka Vrátníčka

Komentářů celkem: 6
9. 9. 2010 18:351
0 0
Tak k tomu jubileu přeju cílovou rampu smajlík A pak už každou všude smajlík
9. 9. 2010 18:582
0 0
Ten "ragulin"nemá chybu a na akrobatické kousky těhle samochodek se nezapomíná.Kočírovat tohle dílo sovětských soudruhů vyžaduje opravdu zoceleného a uvědomělého pilotasmajlík
9. 9. 2010 22:233
0 0
Tak to máme úplně stejné výročísmajlík! Akorát já už si to zase tak úplně přesně nepamatuju! Tak ať se Ti vše daří! Ota
10. 9. 2010 13:294
0 0
Zdeňku vše nejlepší k třicetinám. Mrzí mě,že se do Vyškova nedostanu abych ti pogratuloval osobně.
11. 9. 2010 21:435
0 0
Tak nakonec nejen cílová rampa, ale navíc bedna. Gratulacesmajlíksmajlík
12. 9. 2010 21:426
0 0
Díky gratulantům za přání, ale zcela sebekriticky musím říci, že jsme byli se spolujezdcem Karlem Hédlem rádi i za dojetí soutěže, protože to letos byla první účast a loni jsem třikrát odpadl na první RZ,což zapříčinil potměšilý rozdělovač, který už skončil v popelnici.Takže jsem seděl po roce v soutěžním autě a podle toho to taky vypadalo,málem jsme políbili svodidla při prvním brždění,pak nenapsaný retardér na první rychlostce/velká ostuda/,prasklý píst od 2.RZ, výměna kondenzátoru/skoro jsme nedojeli vložku/,spotřeba litr oleje na každou rychlostku atd.,atd. Nakonec sice třetí místo, ale s neradostí, protože to bylo zapříčiněno neštastnou nehodou Vendy Kopáčka s Klárou Šillerovou.Naštěstí bez následků na zdraví,škody na autě sice finančně "bolí", ale je to jenom plech.Takže , i po těch šílených letech a všech trablech vyššího věku ale rádi zjišťujeme, že nás to stále baví a vlastně neznáme nic lepšího. Je prostě lepší i s problémy a nedokonale se zúčastnit, než stát na mezi a jenom se dívat.
smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!