20. 9. 2010 18:03 − 2541× − 0

Sanremo před padesátkou a po ní

V pátek se rozjede dvaapadesátý ročník světově proslulé Rally Sanremo, dalšího dílu seriálu IRC.

Italská klasika Rally Sanremo patřila v minulosti neodmyslitelně ke světovému šampionátu. V dobách dnes už dávno minulých se odehrávala na dvou typech povrchů, kdy se část odjela na krásných šotolinách v Toskánsku a část pak na zrádných asfaltových cestičkách v horách nad San Remem. V pozdějších dobách, konkrétně v roce 1997 se italský podnik přesunul výhradně na asfaltové úseky. Nesoutěžilo se tehdy ale pouze v horách nad centrem rally, nýbrž jedna etapa soutěžní pole zavedla i severovýchodně na neméně krásné a náročné zkoušky kolem Acqui Terme.

Tuto oblast nakonec pořadatelé Sanrema taktéž definitivně opustili. Stalo se tak v roce 2000, kdy světový šampionát šokovali nejkompaktnějším formátem rally v MS vůbec. Vše se na přelomu milénia odehrálo pouze na známých úsecích v horách nad hostujícím městem. Jelikož musela soutěž splňovat danou kilometráž, po celé tři dny, z nichž ten poslední obsahoval pouze dva symbolické testy dohromady čítající 40 kilometrů, se jezdilo na několika úsecích sem a tam.

Pro tento podnik byl takový formát poměrně riskantní volbou, neboť se tím ještě výrazněji umocnilo obležení rychlostních zkoušek temperativními italskými fanoušky. Organizátoři situaci zvládali horko těžko a nevyhnuli se ani zrušení jedné RZ. S tímto inovativním formátem ale organizátoři jedné z evropských rallyových klasik v MS vydrželi jen čtyři roky. V sezóně 2004 se italská federace rozhodla předat post svého podniku v elitní společnosti organizátorům ze Sardinie.

Pořadatelům ze severu Itálie tak nezbylo než vymyslet nový směr, jakým se jejich soutěž bude ubírat dále. Z nejvyššího stupně na pomyslném žebříčku šampionátů spadli na lokální úroveň a v letech 2004 a 2005 se jejich rally odehrála jen jako součást italského šampionátu. S jednoetapovým formátem se Rally Sanremo stala oproti předchozím ročníkům spíše sprintem. V roce 2006 díky nově vzniklému seriálu IRC jedna z nejproslulejších rally ale zamířila znovu vstříc mezinárodní soutěžní scéně.

Organizátoři se rozhodli připomenout účastníkům dřívější léta, kdy se hodně kilometrů odjezdilo za tmy, a přichystali na úvod noční etapu. Ta se nakonec kvůli silným dešťům a s tím spojeným povodním neodjela. Ve zbylých testech, které byly ve stylu dřívějších let pojmenovány podle květin, kraloval Paolo Andreucci. S tehdy ještě novotou vonícím Fiatem Punto Super 2000 tehdy dosáhl i na vysoce ceněný domácí titul. O rok později se již noční sekce tvořená jedním ale o to náročnějším testem o délce 44 kilometrů odjela.

Na tomto královském testu si nejlépe počínal Giandomenico Basso s továrním Abarthem. Na vítězství ale tehdy nedosáhl, když jej o 8,7 sekundy překonal Luca Rossetti s Peugeotem 207 Super 2000. Ani to ale Bassovi nezabránilo v tom, aby se v cíli radoval ze zisku domácího titulu. V sezóně 2008 se odjel jubilejní ročník Rally Sanremo a na oslavu tohoto pěkného výročí organizátoři prodloužili trať na 258 kilometrů a hlavně prodloužili noční test na monstrózních 60 kilometrů! Skoro půl minuty tam ostatním nadělil Giandomenico Basso znovu startující s Fiatem Punto Super 2000 a výrazně tak zadělal na svůj pozdější triumf. Kaňkou na zajímavosti této zkoušky byl fakt, že ji absolvovalo jen pár jezdců a cílovou časomíru proťalo pouhých šest z nich.

Loňský ročník už takto megalomanskou záležitost nenabízel, délka noční zkoušky se vrátila na původních 44 kilometrů. Kris Meeke se v cíli rally stal prvním neitalským jezdcem po Sebu Loebovi, který italskou asfaltovou klasiku ovládl v roce 2003. Pro letošní dvaapadesátý ročník si organizátoři v rukávu chystali pořádný trumf. Po deseti letech strávených výhradně v oblasti Imperia je bezesporu již čas na pořádnou změnu. Během letošní Rally Sanremo tak měly posádky zavítat i na dlouhou dobu ladem ležící úseky v Toskánsku. Nakonec ale ze zařazení šotolinové etapy z finančních důvodů sešlo a i tento víkend se bude o vteřinky bojovat jen na tradičních asfaltových cestách. Formát soutěže se od toho loňského tak v ničem zásadním nemění.

Na startu by se na konci tohoto pracovního týdne mělo sejít kolem stovky posádek, z nichž jedenatřicet bude disponovat favorizovanými speciály kategorie Super 2000, což je v seriálu IRC nový rekord. Prezentovat se budou vozy celkem pěti značek. Z nich se dá nejslabší výkon s velkou pravděpodobností čekat od Protonu, který ale zaujme aspoň jezdeckou sestavou. Vedle Niala McShea osedlá druhou Satrii Gilles Panizzi, který bere i díky své babičce, která mu zde tolikrát dobře radila s předpovědí počasí, Sanremo za svou domácí soutěž.

Po triumfu v úvodním Monte Carlu zatím žádné další vítězství nepřipadlo na konto Fordu. V Sanremu to ale bude pro tuto značku hodně těžké. Andreas Mikkelsen na asfaltu není žádný přeborník a bude zde startovat poprvé. Umberto Scandola a Andrea Navarra jsou na Sanremu naopak jako doma, ovšem letos se horko těžko prosazovali i přes nejrychlejší domácí piloty. Jednou dokázal italskou špičku porazit náš Jan Kopecký, který by si na Sanremu jistě rád připsal co nejvíc bodů do klasifikace IRC i italského mistrovství. Společně s Freddym Loixem, jenž tři letošní straty v IRC přetavil v tři vítězství, a Juho Hänninenem bude náš zástupce hlavním bojovníkem za značku Škoda.

V řadách značky Peugeot, která se silné konkurenci bude bránit početní převahou i novou specifikací 207, je třeba hledat hlavní favority na úspěch v této trojici. Kris Meeke bude obhajovat loňský triumf, zatímco Paolo Andreucci bude vystupovat v pozici vedoucího muže italského šampionátu a pomoci v boji o vítězství má francouzské značce i francouzský jezdec Bryan Bouffier. S inovovaným Puntem Super 2000 se zahraniční konkurenci postaví i tovární stáj Abarth. Ta se z IRC letos stáhla, ale při úspěchu inovovaného speciálu by si mohla dveře z Itálie znovu otevřít. Sanremo v tom bude hrát důležitou roli a do boje vedle vítěze z roku 2008 Giandomenica Bassa a 2007 Lucy Rossettiho půjde se třetím továrním Abarthem Renato Travaglia.

Nezbývá než si přát zajímavý průběh našlapané italské soutěže a do příštího roku, aby se už konečně povedl návrat do Toskánska…

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!