Petr Pančocha - eWRC.cz
30. 1. 2004 00:00 − 2808× − 0

Pohled do historie – Švédská rally

Švédská rally, která je jedinou ryze zimní soutěží světového šampionátu, začala psát svou historii v roce 1950. Vítěz prvního ročníku Per Fredrik Cederbaum, který startoval na voze BMW, by se bezpoc

Švédská rally, která je jedinou ryze zimní soutěží světového šampionátu, začala psát svou historii v roce 1950. Vítěz prvního ročníku Per Fredrik Cederbaum, který startoval na voze BMW, by se bezpochyby divil, kam rally po těch více než padesáti ročnících dospěla. V té době rally startovala v několika švédských městech a připomínala tak slavné Rally Monte Carlo. Smyslem soutěže, která se celá odehrávala na veřejných cestách, bylo dodržovat předepsaný ideální čas po celou trať až do cíle. V roce 1951 se rally sestávala ze dvou speciálních testů – obdobou dnešních rychlostních zkoušek. Prvním z nich byl test akcelerace a brždění v cíli ve městě Kiruna, druhým testem byl závod na čas do vrchu u Solleftea. Jako zimní soutěž se však Švédská rally poprvé konala až v roce 1965 a status zimní rally si udržuje až do současnosti. V roce 1967 se centrem rally stalo město Karlstad. Nezvykle teplé počasí provázející Švédskou rally v posledních letech však způsobuje, že tratě rychlostních zkoušek se přesouvají severněji od Karlstadu. Dvakrát v historii soutěže se stalo, že rally musela být zrušena. Poprvé se tak stalo v roce 1974 kvůli ropné krizi, podruhé v roce 1990 kvůli extrémně teplému počasí.

Švédská rally je specifická svojí galerií vítězů, ve které figurují pouze jména skandinávských jezdců. Historickým tabulkám vévodí Stig Blomqvist se sedmi vítězstvími následovaný Björnem Waldegardem s pěti vavříny. Na dalších místech jsou Marcus Grönholm a Tommi Mäkinen se třemi vítězstvími.

Nejúspěšnější značkou v historii Švédské rally je Saab s deseti vítězstvími. Následují Porsche a Peugeot se šesti prvenstvími, přičemž Peugeot má letos velkou šanci si svoji bilanci vylepšit.

Zde je zmiňovaná "švédsko-finská" galerie vítězů.

2003 Marcus Grönholm / Timo Rautiainen FIN/FIN Peugeot 206 WRC
2002 Marcus Grönholm / Timo Rautiainen FIN/FIN Peugeot 206 WRC
2001 Harri Rovanperä / Risto Pietiläinen FIN/FIN Peugeot 206 WRC
2000 Marcus Grönholm / Timo Rautiainen FIN/FIN Peugeot 206 WRC
1999 Tommi Mäkinen / Risto Mannisenmäki FIN/FIN Mitsubishi Lancer Evo VI
1998 Tommi Mäkinen / Risto Mannisenmäki FIN/FIN Mitsubishi Lancer Evo V
1997 Kenneth Eriksson / Staffan Parmander S/S Subaru WRC
1996 Tommi Mäkinen / Risto Mannisenmäki FIN/FIN Mitsubishi Lancer RS
1995 Kenneth Eriksson / Staffan Parmander S/S Mitsubishi Lancer RS
1994 Thomas Radström / Lars Bäckman S/S Toyota Celica GT4
1993 Mats Jonsson / Lars Bäckman S/S Toyota Celica Turbo 4WD
1992 Mats Jonsson / Lars Bäckman S/S Toyota Celica GT4
1991 Kenneth Eriksson / Staffan Parmander S/S Mitsubishi Galant VR4
1990 Rally se nekonala
1989 Ingvar Carlsson / Per Carlsson S/S Mazda 323 4WD Turbo
1988 Markku Alén / Ilkka Kivimäki FIN/FIN Lancia Delta HF 4WD
1987 Timo Salonen / Seppo Harjanne FIN/FIN Mazda 323 4WD Turbo
1986 Juha Kankkunen / Juha Piironen FIN/FIN Peugeot 205 T16
1985 Ari Vatanen / Terry Harriman FIN/GB Peugeot 205 T16
1984 Stig Blomqvist / Björn Cederberg S/S Audi Quattro
1983 Hannu Mikkola / Arne Hertz FIN/S Audi Quattro
1982 Stig Blomqvist / Björn Cederberg S/S Audi Quattro
1981 Hannu Mikkola / Arne Hertz FIN/S Audi Quattro
1980 Anders Kulläng / Bruno Berglund S/S Opel Ascona 400
1979 Stig Blomqvist / Björn Cederberg S/S Saab 99 Turbo
1978 Björn Waldegard / Hans Thorzelius S/S Ford Escort RS 1800
1977 Stig Blomqvist / Hans Sylvan S/S Saab 99 EMS
1976 Per Eklund / Björn Cederberg S/S Saab V4
1975 Björn Waldegard / Hans Thorzelius S/S Lancia Stratos
1974 Rally se nekonala
1973 Stig Blomqvist / Arne Hertz S/S Saab V4
1972 Stig Blomqvist / Arne Hertz S/S Saab V4
1971 Stig Blomqvist / Arne Hertz S/S Saab V4
1970 Björn Waldegard / Lars Helmér S/S Porsche 911 S
1969 Björn Waldegard / Lars Helmér S/S Porsche 911 L
1968 Björn Waldegard / Lars Helmér S/S Porsche 911 T
1967 Bengt Söderström / Gunnar Palm S/S Ford Cortina Lotus
1966 Ake Andersson / Sven-Olof Svedberg S/S Saab 96 Sport
1965 Tom Trana / Gunnar Thermaenius S/S Volvo PV 544
1964 Tom Trana / Gunnar Thermaenius S/S Volvo PV 544
1963 Berndt Jansson / Erik Pettersson S/S Porsche Carrera
1962 Bengt Söderström / Bo Olsson S/S Morris Cooper
1961 Carl-Magnus Skogh / Rolf Skogh S/S Saab 96
1960 Carl-Magnus Skogh / Rolf Skogh S/S Saab 96
1959 Eric Carlsson / Mario Pavoni S/S Saab 93
1958 Gunnar Andersson / Niels Peder Elleman-Jacobsen S/S Volvo PV 544
1957 Ture Jansson / L. Jansson S/S Volvo PV 544 LS
1956 Harry Bengtsson / Ake Righard S/S VW
1955 Allan Borgefors / Ake Gustavsson S/S Porsche 1500
1954 Carl-Gunnar Hammarlund / Erik Pettersson S/S Porsche 1500
1953 Sture Nottorp / B.Jonsson S/S Porsche 1500
1952 "Grus-Olle" Persson / O. Norrby S/S Porsche 1500
1951 Gunnar Bengtsson / Sven Zetterberg S/S Talbot Lago
1950 Per-Fredrik Cederbaum / B. Sohlberg S/S BMW 328

A jak tomu bylo v minulém roce? Zvítězil Marcus Grönholm na voze Peugeot 206 WRC před Tommi Mäkinen na Subaru Impreza WRC a Richardem Burnsem na Peugeotu. Toni Gardemeister hájící barvy týmu Škoda Motosport za volantem speciálu Škoda Octavia WRC dokončil rally na bodovaném osmém místě v těsném závěsu za Sébastienem Loebem. Roman Kresta, pro něhož byla Švédská rally "sněhovou" premiérou na voze Peugeot 206 WRC v barvách Bozianu, se v cíli objevil na 14. místě.

1. Grönholm / Rautiainen FIN/FIN Peugeot 206 WRC3:03:28.1
2. Mäkinen / Lindström FIN/FIN Subaru Impreza WRC3:04:18.9
3. Burns / Reid GB/GB Peugeot 206 WRC3:04:46.0
4. Märtin / Park EE/GB Ford Focus RS WRC3:05:13.9
5. McRae / Ringer GB/GB Citroen Xsara WRC3:05:43.9
6. Solberg / Mills N/GB Subaru Impreza WRC3:05:47.2
7. Loeb / Elena F/MC Citroen Xsara WRC3:06:42.8
8. Gardemeister / Lukander FIN/FIN Škoda Octavia WRC3:06:47.3
14. Kresta / Hůlka CZ/CZ Peugeot 206 WRC3:11:18.2
16. Auriol / Giraudet F/F Škoda Octavia WRC3:16:14.9
34. Béreš / Starý SK/CZ Toyota Corolla WRC3:29:08.5

Podrobnou preview Švédské rally Vám přineseme v nejbližších dnech.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!