8. 11. 2010 19:58 − 2728× − 16

Kdo bude korunován prvním králem SWRC?

Světový šampionát v automobilových soutěžích nejsou jen speciály kategorie WRC.

Světový šampionát v automobilových soutěžích nejsou jen speciály kategorie WRC, byť ty pochopitelně hrají hlavní roli. Kromě jejich pilotů si ale na své přijdou i jezdci s vozy slabších kategorií, kteří doposavad bojovali o body v rámci PWRC pro vozy produkční a JWRC pro mladé jezdce s vozy Super 1600, R3 a R2. K těmto dvěma doprovodným mistrovstvím v této sezóně přibylo nové, určené pro speciály kategorie Super 2000. A při svém premiérovém ročníku hned SWRC zastínilo oba zaběhlé šampionáty a přichystalo docela strhující souboje, které o víkendu vygradují finálním soubojem o titul.

Ještě než se podíváme blíže na tři hlavní protagonisty tohoto velkolepého souboje, jaký se má na tratích britské Wales Rally odehrát, ohlédněme se za sezónou těch méně úspěšných. Na samém chvostu kategorie se během svých vystoupení většinou pohyboval Andořan Albert Llovera. Zde je třeba ale dodat, že řídil dnes již takřka nekonkurenceschopný Fiat Punto Super 2000 a hlavně se jedná o handicapovaného sportovce, který vůz řídí pouze rukama. A za těchto okolností si za své výkony jistě zaslouží obrovské uznání.

Jeden z účastníků SWRC si během sezóny počínal výrazně lépe než Španěl a přesto má na jejím konci na svém kontě nulu bodů. Jedná se o Janne Tuohina, který se svým Fordem Fiesta Super 2000 sezónu rozjel skvělým druhým místem ve Švédsku. Následující Jordánsko dojet nedokázal a hodně bodů a hlavně peněz jej stál výlet na Nový Zéland. Tam byly body vzhledem k menšímu počtu konkurentů snáze k získání, ovšem bylo třeba spatřit cíl. A to se Finovi po problémech s motorem nepodařilo.

Ani v Portugalsku jej smůla neopustila, po problémech si ale dojel alespoň pro deváté místo. Když ve Finsku sezónu předčasně zakončil, bylo takřka jasné, že jej nemine postih za neúčast svého týmu v povinném počtu podniků. To se samozřejmě stalo a Tuohino musel všechny získané body „odevzdat“ a finální klasifikaci SWRC opustit. Dostatečného počtu soutěží se nezúčastnila ani stáj RUFA, za kterou pravidelně startoval Per-Gunnar Andersson. Švédský dravec na domácí půdě nedal nikomu šanci a dojel si hned na začátku roku pro největší bodový obnos.

V Jordánsku se sice nevyhnul poškození svého vozu, ale i tak stanul na bedně. V Portugalsku už na tom tak dobře nebyl, ale znovu se mezi nejlepší trojici propracoval ve své domovské Skandinávii. Na rychlých finských šotolinách nestačil pouze na hostujícího mistra IRC Juho Hänninena. A špatně si Andersson nevedl ani na asfaltech v Německu, kde obsadil třetí příčku. V této fázi šampionátu to vypadalo, že bude jediným z pilotů Škodovek, kdo bude bojovat o titul v SWRC. Bohužel ale v Německu Anderssonova pouť sezónou předčasně skončila, jeho stáj se následně nezúčastnila nominovaného Japonska a Švéd o všechny body kromě těch ze Švédska (startoval na divokou kartu) přišel.

Jedním z bezesporu nejslabších jezdců šampionátu určeného vozům kategorie Super 2000 byl pilot Fordu Bernardo Sousa, jenž doposud získal pouze o sedm bodů více než zmiňovaný Andersson za jedinou soutěž. Své konto ale bude moci Portugalec obohatit ještě při startu ve Walesu a dost možná tak v konečné klasifikaci přeskočí Nassera Saleha Al-Attiyaha. Katařan se zpočátku roku trápil za volantem nespolehlivé Fabie z dílen René Georges Rallysport. Tu před Portugalskem vyměnil za Fiestu, ale ani s ní moc štěstí nepobral a na poslední dvě soutěže přenechal starty pod hlavičkou stáje Barwa jiným jezdcům (Japonsko – Martin Prokop, Wales – Craig Breen).

Změnu techniky si podobně jako Katařan během sezóny neodpustil Michal Kosciuzsko, jen s tím rozdílem, že Polák začínal s Fordem a před Portugalskem přešel na Škodu. Jeho nejslabším momentem roku se stala havárie v Jordánsku, během které poslal Fiestu ze srázu. Naopak nejlépe si polský mladík počínal ve Francii, kde vybojoval jedno ze tří třetích míst a v tomto případě byl vítězi nejblíže. V závěru roku jej ještě čeká zajímavý duel s Eyvindem Brynildsenem rovněž startujícím s Fabií.

Ani tento Nor to neměl během roku jednoduché, když jeho ambice na úspěch ve sněhové Swedish Rally přibrzdily dva defekty, v Mexiku zazlobila podobně jako v Portugalsku technika a v Jordánsku si pro změnu vyrobil problémy chybou sám. I tak v Jordánsku zajel nejlepší výsledek, když byl z dlouhé řady jezdců využívajících SupeRally nejrychlejší a skončil celkově druhý. K vítězství měl Nor dobře našlápnuto v posledním odjetém podniku SWRC ve Francii. Z vedoucí příčky jej sesadil defekt a v horečné snaze se vrátit zpět se Brynildsen nevyhnul havárii.

Před norským jezdcem Fabie jsou v průběžném hodnocení už jen čtyři nejlepší borci, z nichž pouze Martin Prokop nebude ve Walesu startovat a nemá tak už šanci na titul. Český soutěžák si celý rok počínal poměrně konsistentně a mezi pravidelnými účastníky šampionátu vyjma Francie pokaždé dojel na bedně (nepočítán hostující Hänninen ve Finsku). Největší očekávání byla na Prokopa kladena hlavně na dvou asfaltech, v Německu mu k vítězství nakonec chybělo 4,7 sekundy a Francie byla jedno velké trápení se s neposlušnou technikou.

Velkolepého finále se tak s šancí na zisk titulu zúčastní trojice borců, z nichž dva startují s Fordy a jeden se Škodou. Patrik Sandell coby jediný zástupce české značky má situaci nejsložitější, když má na svém kontě bodů nejméně. Do sezóny nastupoval Švéd poněkud vlažněji a v úvodních rally nebyl schopný držet s nejlepšími krok. Situaci mu v prvních třech soutěžích nevylepšilo ani porouchané zavěšení v Jordánsku, které jej tam poslalo do SupeRally. Ve Finsku přišel důležitý zlom, když se na této soutěži Sandellovi dařilo to, co bylo předtím nemožné, držet krok s rychlým Anderssonem.

Naplno do boje o titul ale jezdce Škody paradoxně vrátily následující dvě asfaltové rally. Na těchto soutěžích nikdo od jezdce skandinávské školy nic moc neočekával, ovšem ten všem vytřel zrak. Německo i Francii ovládl a do Walesu jde stále s šancí na zisk koruny. K tomu, aby na titul dosáhl, musí Švéd oba své soupeře porazit. Na Jariho Ketomu mu stačí získat o dva body více a na Xeviho Ponse pak osm. Pokud tato trojice obsadí první tři místa pořadí SWRC, pak je matematika jednoduchá. Sandell musí vyhrát a zároveň Ketomaa porazit Ponse.

Ketomaa se z nejlepší trojky po celý rok ukazoval jako nejrychlejší, celkem si již připsal tři vítězství (Nový Zéland, Portugalsko a Japonsko) a poražen byl v přímém boji jen na své první asfaltové rally ve Francii. V Jordánsku a Finsku jej z boje o vítězství vyřadily technické problémy jeho Fiesty. Jeho matematické předpoklady před Walesem jsou poměrně jednoduché, stačí mu navázat na rychlost z předešlých soutěží a znovu své rivaly dokázat porazit.

Na čele průběžného hodnocení a tedy s nejlepšími vyhlídkami před koncem sezóny se vyhřívá Xevi Pons. Španělský jezdec, který už si v minulosti vyzkoušel roli továrního jezdce Citroënu a Subaru, do sezóny nastoupil ve velkém stylu. V Mexiku i Jordánsku vyhrál a v případě druhé zmiňované rally cíl jako jediný z účastníků SWRC spatřil bez využití SupeRally. Na Novém Zélandu a v Portugalsku sice nestačil na rychlejšího Ketomu, ale i body za druhá místa nebyly k zahození. Slabší momenty si Španěl vybral až na následujících dvou asfaltových rally v Německu a Francii, kde se mu ani trochu nedařilo. To jej ale před Walesem zas tak moc trápit nemusí, tam se na asfaltu rozhodně soutěžit nebude. Vzhledem k bohatšímu bodovému obnosu si může dovolit i trochu taktizovat. Nejvíce si ale musí hlídat Ketomu. Pokud Fin pojede na vítězství, což se dá očekávat, pak Ponsovi nestačí k titulu ani druhá příčka a s Finem bude muset zabojovat a v přímém souboji jej porazit. V duelu se Sandellem může Španěl využít svého osmibodového náskoku.

Zmiňované ambice jednotlivých pilotů předpovídají, že se v Británii bude bojovat o každou sekundu a nikdo z nejlepší trojice si nemůže dovolit přehnané taktizování. Rally je ale nevyzpytatelným sportem a do boje můžou vedle dalších pravidelných účastníků zasáhnout i dva jednorázově startující borci Ir Craig Breen a Nor Andreas Mikkelsen, kteří rovněž pojedou o body. Celá situace se tím stává ještě komplikovanější a o to více nutí bojující trio jet absolutně naplno. Jiná cesta k opanování prvního ročníku SWRC nepovede.

Průběh soutěže budete moci sledovat na ewrc-results.com, kde se můžete podívat i na výsledky předcházejících soutěží a naleznete zde i aktuální tabulku pořadí SWRC.

Komentářů celkem: 16
8. 11. 2010 20:32
0 0
alberto llovera je z andory nikoliv ze spanelska...
8. 11. 2010 20:33
0 0
Já tupuji Xavíka Ponsíka smajlík
8. 11. 2010 20:57
0 0
Llovera opraven.
haq
8. 11. 2010 22:18
0 0
Ještě to bude zajímavé smajlík
8. 11. 2010 22:23
0 0
Myslím si,že je zadělané na dramatický boj. Oba seveřani poletí jak šutr a doufám,že jeden z nich nakonec na titul dosáhne. Ponsovi bych to moc nepřál,spíš bych to přál Jarimu smajlík
8. 11. 2010 22:54
0 0
Já jako patriot bych to přál škodovce. Po titulu v IRC, který mnozí neberou zas tak vážně, by titul SWRC možná potvrdil i pro nevěřící janky, že je to po fiasku ve WRC auto na světové úrovni smajlík
9. 11. 2010 00:03
0 0
... když se dva perou ... Sandell se směje smajlík
9. 11. 2010 06:43
0 0
Když ne Čech, tak aspoň Škodovka! Takže držím palec Sandálovi smajlík
9. 11. 2010 07:50
0 0
Nesmí chybět klasika GO ŠKODA GO!!!!!!smajlík
9. 11. 2010 09:27
0 0
neopraveno - Jeden z účastníků SWRC si během sezóny počínal výrazně lépe než ____Španěl___ a přesto ... než Andořan ne?
9. 11. 2010 09:28
0 0
Ten konec bude zajímavej, ale jinak... Sice je to napínavější než MS, ale to dneska je leccos...smajlík
9. 11. 2010 22:47
0 0
A proč že Prokop nestartuje?? Není to škoda, zbytečně se neucházet o titul.
10. 11. 2010 06:46
0 0
Prokop se mohl naposled uchazet o body ve Francii ted uz ma svoje nominovane souteze odjete a kdyby jel tak bez moznosti bodovat do SWRC proto startoval na Kypru
10. 11. 2010 07:35
0 0
považuji sice IRC za druhou ligu rally, ale v kategorii S2000 je tomu právě naopak (vše pouze můj názor) což mi potvrdil Juho ve Finsku. Na začátku roku to vypadalo dobře, teď je to chudé. Ostatně jako rally celkově už několik roků. smajlík
10. 11. 2010 15:00
0 0
McTell: Je to tak. A je to proto, že s S2000 jedeš v IRC o absolutní vavříny a ještě za míň peněz. Proto si ho vybíraj i méně movití jezdci. Tudíž je to tam jezdecky silnější.
11. 11. 2010 09:07
0 0
panove se na mne nebudou zajiste zlobit za muj laicky nazor: me zase pripada nezajimave WRC, tam je to dane a nudne, v podstate dve znackysmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!