--> -->
Bořivoj Chaloupka - eWRC.cz
23. 11. 2010 21:48 − 6190× − 19 0

Rallyarchiv Bořka Chaloupky VII. – Rally Teplice a Sigma

Dnes pro vás máme další díl ze seriálu fotoarchivu Bořka Chaloupky, tentokrát zapomenuté rally Teplice a Sigma.

Při své cestě archivem jsem narazil i na dvě soutěže, které již patří minulosti. Jednou z nich je olomoucká Rallye Sigma. Ta se před lety jezdila v podzimním termínu, startovalo se v Olomouci a jezdci bojovali v kopcích na sever od hanácké metropole. Je to jen několik týdnů, co v této lokalitě hřměly motory soutěžních vozů při Rally Jeseníky a vlastně tak pokračovaly v dávné tradici této soutěže. Druhou automobilovou soutěží, které bych se chtěl tentokrát věnovat, je Rallye Sklo Union Teplice. S odstupem času jsem velmi rád, že jsem měl to štěstí být „na místě činu“ a zažít na vlastní kůži atmosféru obou těchto podniků mistrovství ČSSR patřících k historii českého rallysportu. Daleko nejvíc vzpomínek i fotek mám ze severu Čech. V Olomouci jsem byl bohužel jen dvakrát.


Rallye Sigma 1982 – Můj „křížový filtr“ zafungoval!

Teplická soutěž se jezdila většinou ve druhé polovině dubna nebo na jeho konci. Dokonce jsem jednou odjížděl z teplického nádraží ve chvílích, kdy se v ulicích města chystal prvomájový průvod. Připadalo mi to v té době takové divné. Ale určitě jsem nebyl sám, kdo se nezúčastnil všeobecného jásání. Do severočeského lázeňského města jsem se vypravil poprvé v roce 1979 a z té soutěže mám v archivu jen pár barevných diapozitivů a v paměti úžasnou „střelbu“, kterou tady předváděl v porovnání s domácími jezdci, světem protřelý S. Kvaizar na tovární stotřicítce. Pak se tady nejelo kvůli sněhu a o dva roky později jsem (ještě během vojny) vyrazil na osmý ročník Rallye Sklo Union Teplice. Od vlaku vedla moje cesta nejdříve na náměstí, kde bylo uzavřené parkoviště a také ředitelství v hotelu Radnice.


Preclíky od O. Nývlta (uprostřed za stolkem) byly moc dobré – Sigma 1982

Tady jsem si koupil startovní listinu a program. Tahákem číslo jedna byl pro mě i řadu dalších fandů nový vůz Renault 5 Alpine s černou střechou a ve žlutočerveném pomalování. Slušovický L. Pavlík, který tady s ním vyrazil do boje s domácí konkurencí, tenkrát řekl o autě: „J. Ragnotti s ním jel jen Rallye d´ Antibes. Je to lehoučké auto, neuvěřitelně sedí a brzdí, všude je plno elektroniky.“ A já už byl natěšený, že uvidím v akci tak skvělý vůz. Na české poměry té doby skoro senzace! Na dlažbě náměstí stála kromě Pavlíkova renaultu celá naše špička včetně továrních stotřicítek. Obešel jsem parkoviště, abych si udělal první fotky z rallye a protože se rychle blížil start, musel jsem vyrazit na první rychlostní zkoušku. Autobusem do Žalan, odtud pak došel pěšky do cíle vložky nad Lelovem a na trať, kterou majestátně střežila nedaleká Milešovka.


Sigma 1982 – Souboj dvou Václavů v zatáčkách trati Ecce Homo. Blahna útočí na Suchopára na okruhové zkoušce

Světla pomalu ubývá, když mačkám spoušť svého Zenitu poprvé. Rychlými protahováky s ostřejší levou proletěl L. Pavlík s krásným renaultem jako vítr a za ním M. Lank s barumáckým žigulíkem. A pak už to šlo jako na drátku. Slovák J. Schreiner má u své stotřicítky rozsvícené přídavné reflektory, pomalu se šeří a chlad je čím dál silnější. Na stráni za mnou se rozhořívají malé ohníčky. To je atmosféra! Jedinou krizovku v tomto úseku má na svědomí závada elektriky. Jedné z posádek totiž najednou na okamžik zhasla všechna světla. Brzdy, smyk, ale jezdec to zvládl a jede se dál.


Stopka sedmé rychlostky. O své dojmy z trati se dělí R. Hahnel. Píše se rok 1982 – Sigma

Druhé kolo se tady pojede před jedenáctou a já se po průjezdu posledního auta přesouvám asi dva kilometry do stopky sedmé rychlostní zkoušky. Žárovek do blesku nemám moc a tak fotím jen čelo startovní listiny a některé další vozy. Fotky z cíle zkoušky se mi moc nepovedly. To jsem ale zjistil až doma po vyvolání filmů. Zpátky do Teplic mě vzal jeden z pořadatelů autem a tak jsem byl na náměstí ještě svědkem průjezdu posádek do třetího kola. Kolem půl druhé v noci sem přijíždí Pavlík, před 15 ČK si protáhne tělo a pak pokračuje dál. Znovu k Milešovce, přes Ústí nad Labem, Tisou, Krásný Les a Krupku do cíle soutěže. A za ním pak další posádky.


V uzavřeném parkovišti Rally Sigma v Olomouci čeká na start Pavlíkův renault a ostatní soutěžní auta – Rallye Sigma 1982

Stánek s občerstvením ještě funguje a tak si dávám kafe, abych vydržel a neusnul ve stoje. Všude je pěkný nepořádek po provozu stánku a pár opilců se snaží o zpěv. Klid na náměstí najednou vystřídal dramatický boj o vteřinky. Fiat 132 S posádky Horák – Krumpholc bere všechny zatáčky kolem náměstí smykem, kola gumují kostky a sprintující soutěžák jen těsně míjí některá zaparkovaná auta. Fiat zastavuje až v časové kontrole. Cink! Píchačky označí na kartu čas. Stihli to! Nad ránem odjíždím vlakem z Teplic a ani už nečekám na cíl. Podle předpokladů vyhrál L. Pavlík s extovárním renaultem.


Před startem noční zkoušky. Posádka AMK RŘ Otrokovice M. Facek – M. Drda – Sigma 1983

O rok později potěšil pilot slušovického týmu fanoušky v okolí Teplic zase renaultem. Tentokrát představil široký vůz Renault 5 Turbo ve žlutém provedení, ale putovní pohár Rudého práva, o který se v Teplicích pravidelně bojovalo, nezískal. Turbo nejelo podle představ jezdce a tak se z vítězství mohla radovat jiná slušovická posádka. Bratři Končekové se na náměstí K. Marxe půl hodiny po půlnoci usmívali ze všech nejvíc a slavili jeden ze svých největších úspěchů kariéry.


Na startu olomoucké soutěže nemohou chybět Gronych s Mikšíkem – Rallye Sigma 1983

Nemohu zapomenout na rok 1986, kdy jsem si poprvé z blízka prohlédl zničené lesy v Krušných horách a byl také svědkem úžasného a těsného souboje tovární jedničky L. Křečka se soukromníkem J. Sedlářem (oba Š 130 LR) na poslední rychlostní zkoušce. Křečka tenkrát trápil motor a všechno ještě umocňovala pro zdejší kraj typická pěkně hustá mlha. Díky přesnému rozpisu tenkrát vyhrál L. Křeček.


Po širokém asfaltu na okraji Šternberka uhání erko posádky P. Šofr – J. Ginsl – 1983

Pěknou vzpomínku mám na Dubí u Teplic. Ta se ale rozhodně netýká proslulých zdejších sociálních pracovnic u frekventované komunikace. Dokonce jsem v tom roce 1983 vůbec ani netušil, v jaké lokalitě se nacházím. A asi to tam taky nevypadalo tak jednoznačně, jako v letech příštích. Po zdokumentování odpoledních příprav posádek u stadionu a večerního startu v Teplicích jsem se autobusem přesunul do Dubí a pak k místnímu nádraží, kde byla sedmá časová kontrola Rallye Sklo Union Teplice. Špička startovního pole tady projíždí v noci z pátku na sobotu, v kopcích se pomalu ochlazuje a já hledám místo, kam se do čtvrté ranní a dalšího průjezdu aut schovám. V čekárně nádražíčka Dubí se mi to daří až do chvíle, než ji muž v modré uniformě zamkne s tím, že teď už nic nepojede a že by se mu tam stahovala různá individua. Už jsem se smířil s tím, že mám smůlu a budu klepat kosu v přírodě. A když přišla řeč na účel mého pobytu, že fotím auta, železničář zamkl čekárnu a pozval mě na čaj do služební místnosti. Jestli tím porušil předpisy nevím, ale dnes už je to stejně promlčené. Byl jsem v teple a docela dobře jsme si popovídali o autech a jiných věcech. Všude kolem byl klid. Blížila se čtvrtá ranní a já vyrazil na patnáctou rychlostní zkoušku vybavený půjčeným železničářským vaťákem.


P. Valoušek v plném nasazení – Rallye Sigma 1983

K levému odbočení z asfaltu na šotolinu jsem došel ve chvíli, kdy se tady pomalu začali probouzet diváci přebývající v autech a v blízkém okolí. Při pohledu na prokřehlé a unavené postavy jsem byl za pobyt na nádraží vděčný. Od Krupky už je slyšet řev soutěžních aut a za pár minut tady pokračoval tvrdý souboj o vteřinky Pavlík, Končekovi, Blahna … Dosud vedoucího P. Valouška se stotřicítkou v noci zpomalil defekt. A v osm ráno se jede u Dubí potřetí a naposled. To už jsem taky pěkně prokřehlý. Po průjezdu vozů s díky vracím vaťák na nádražíčko a jsem rád, že jsem ho měl. V kopcích nad Teplicemi bych bez kabátu tak studené ráno asi neustál.


Také P. Hambálek s J. Nerušilem předvádějí pěkný průjezd – Rallye Sigma 1983

Když se řekne Rallye Sigma Olomouc, vybaví se mi podzimní chlad, Ecce Homo, Sigma team a preclíky. Hned to vysvětlím. O tom, že na říjnové soutěži bude chladno, asi není třeba nijak dlouze diskutovat. Užil jsem si ho tady dost. Podzim také pro všechny znamenal vyvrcholení domácího šampionátu a závěrečné boje o tituly v celkovém hodnocení i ve třídách. Sigma měla prostě svoji váhu. Pořádat rallye v blízkosti trati slavného závodu do vrchu Ecce Homo a nepustit posádky na jeho asfalt, to by bylo škoda! A tak jsem se díky rally dostal i k trati známého závodu ve Šternberku. Jedno z nejhezčích pomalování soutěžních vozů měl v té době olomoucký Sigma team. Tři odstíny modré ve vlnách na bílém žigulíku se moc pěkně fotily a jezdci Hambálek, Malásek, Gronych a Chlustina byli vždy dobře vidět na trati i ve výsledcích.


Už před Rallye Sklo Union Teplice 1979 je středem pozornosti vůz Renault 5 Alpine slušovického L. Pavlíka. Zub času zapracoval i na barevném diapozitivu ORWO

V roce 1982 jsem tady poprvé a úspěšně v jedné ze zatáček čtvrté rychlostní zkoušky vyzkoušel vlastnoručně vyrobený „křížový filtr“. Protože u nás nebyl běžně k dostání a na západ jsem nejezdil, rozhodl jsem se pro výrobu na koleně. Do vyříznuté krytky objektivu svého fotoaparátu Fed 5 jsem vlepil obráběcím plátkem porýpané čiré sklo ze svářečské kukly. Takto upravené sklo jsem používal až do začátku devadesátých let. Výsledný efekt byl celkem dobrý, ale hodně záleželo na úhlu záběru. Originál pořízený v Německu byl nesrovnatelně lepší.


Tovární stotřicítky v uzavřeném parkovišti na náměstí – Rallye Sklo Union Teplice 1979

Další moje vzpomínka patří stopce osmé rychlostní zkoušky, kde byl „velitelem“ časoměřičů legendární O. Nývlt. Ten nejdřív bavil své okolí historkami ze života a pak všem kolem autobusu s odklopeným zadkem rozdal výborné preclíky, které přivezl na závody. I já jsem jeden ochutnal a jako mladík s foťákem jsem to tenkrát bral jako velkou poctu. Ještě než první posádky přijíždějí do cíle rychlostní zkoušky, usedá legendární časoměřič s typickým kloboučkem ke stolku s hodinami a začíná pro něj rutina. Já fotím zastavující posádky a nechávám se ohřívat teplým vzduchem od motorů a brzd soutěžních aut.


Teplice rok 1981 a náměstí K. Marxe. V parkovišti stojí žigulík M. Lanka a hned za ním Pavlíkův renault

V Teplicích už se bohužel mistrák nejezdí. A je to škoda, protože rychlostní zkoušky v Krušných horách měly vysokou sportovní hodnotu, byla tady i pěkná šotolina, která je dnes nedostatkovým zbožím všech soutěží. Svého času se tady jezdila i část Rallye Škoda. Ale to už je dávno! Naopak Rallye Sigma našla nedávno své pokračování v Rally Jeseníky a to je dobře! Jesenická lokalita má mnoho pěkných úseků vhodných pro rallysport.


Úsměv na tváři bratrů Končekových – zvítězili jsme! Teplice 1982


Všichni sledují start novinky na českých soutěžích – Renault 5 Turbo. I já jsem si žluté auto nafotil snad ze všech stran- Teplice 1982


Z. Pipota na žlutočerné stotřicítce vždycky patřil ke špičce domácího mistráku. V Teplicích jel vlastně doma – 1982


Bratři Raichlové připravují tovární stotřicítku na jubilejní desátý ročník teplické soutěže – 1983


Na rok 1983 v Teplicích asi nevzpomíná dobře posádka Trabantu 601 Webinger – Civín


Na trati noční rychlostní zkoušky u Dubí je L. Zelený s kupátkem – 1983


Je studené ráno a na trati bojuje V. Arazim – Teplice 1983


Tato stotřicítka patří K. Šimkovi a já vyzbrojen vaťákem fotím jednu posádku za druhou. Elektronický blesk funguje bez problémů – Teplice 1983


Slovák C. Pacala se stotřicítkou býval pravidelným účastníkem našich mistrovských podniků – na startovní rampě teplické soutěže – 1983


Škodovácký prototyp na náměstí v Teplicích – 1984


Nádhernou šotolinovou zatáčku teplické soutěže právě projíždí L. Březík se stodvacítkou a na sedadle spolujezdce mu čte noty můj kamarád ze studií ve Zlíně M. Juříček. To už snad není ani pravda!


Porsche Carrera – vedle Pavlíkovy manty to bylo asi nejsilnější auto, které kdy v Teplicích startovalo. Za volantem P. Valoušek – 1985


Všechno je relativní… M. Dolák v časové kontrole – 1985


A zase „moje sledovačka“. Roztočená kola a rozmazané okolí. Takhle jsem soutěžní auta vždycky rád fotil. P. Maňas uhání po asfaltu teplické soutěže – 1985


Píše se rok 1986. V Teplicích vrcholí drama v souboji mezi L. Křečkem a J. Sedlářem. Mladoboleslavský jezdec kontroluje motor, kolem je mlha …


I po takových cestách se tenkrát v jezdilo. Krušné hory dokonale prověřily každý vůz i posádku – 1986


Slušovická audina na startu rychlostní zkoušky – Teplice 1987


Tak jak to tam ti fabrikanti mají vlastně udělané? Teplice 1987


Tesař s Ondrouškem právě odstartovali do rychlostní zkoušky – Teplice 1987


J. Sedlář v roce 1987 svoji stotřicítku v Teplicích lehce otloukl


To je parádní průjezd … – Teplice 1987


K. Smolík s ladou v plném tempu na trati teplické soutěže v roce 1987


Tento záběr je důkazem, že i podceňovaný dvoutakt dokáže jet pěknou kládu – Teplice 1988


Vždycky jsem si myslel, že takto servisují svá auta jen Rusové. O opaku mě ale přesvědčil Agrotem JZD Slušovice v Teplicích – 1988

Komentářů celkem: 19
23. 11. 2010 22:05
00
Moc hezké fotky a vzpomínání! Jinak z Teplic i Sigmy tady mám z té doby docela dost výsledků, brzy to budu nahazovat. Dík teď patří hlavně Petru Hejtmánkovi. smajlík
23. 11. 2010 22:12
00
Tyhlety články mě vždycky dostanou. Paráda smajlík
24. 11. 2010 01:31
00
Petr Hambálek v roce 1983 byl hodně nasran.. že nedostal nové auto a na spartakiádním stadionu se rozhodl, že staré zničí. Ve vracáku u tribuny šel 2x ze tří průjezdů na boudu. To byly krásné časy. Bohužel poslední soutěž. Sakra já jsem ale starý.smajlíksmajlík Tehdy to byla asi jediná soutěž s městskou okruhovou vložkou. Byla to nádhera vidět pohromadě třeba pět aut.
24. 11. 2010 03:19
00
Nevhodný příspěvek byl odstraněn. Redakce eWRC.cz
24. 11. 2010 08:17
00
to je let... všechny ty fotky z Teplic mi připomněly, co tady projelo lidí a aut... v roce 1975 jako student jsem dělal poprvé pořadatele a pamatuju si to dodnes... nádhera a moc díky smajlík
24. 11. 2010 08:50
00
olda31: smajlík prostoduché fotbalové výkřiky nám sem nezavlíkej, nikdo na ně není zvědavej smajlík

Taková otázka do diskuze: V pravé části fotografie Webingerova "vytuněného" Trabíka - ten fousatej pán - není to Béda Eberle?

Jinak jsou to nádherné fotky, jen by to chtělo víc posádek ASK Stavby Praha, máte-li (určitě máte, že jo...) - co třeba posádka Porsch - Mudra, nebyla by? Táta by si určitě moc rád zavzpomínal na svoje závodnický léta smajlík
24. 11. 2010 09:02
00
Nevíte někdo jak se spojit s panem Chaloupkou, chtěl bcyh ho o něco poprosit.
24. 11. 2010 09:54
00
Napiš na redakční mail, kontakt dostaneš, tady ho veřejně nebudeme psát, dík za pochopení.
24. 11. 2010 11:27
00
Pěkný, pěkný, opravdu pěkné vzpomínání..
24. 11. 2010 11:28
00
Výborná práce - fotograficky i literárně.smajlíksmajlík
24. 11. 2010 17:12
00
Tratě tehdejších Teplických RZ může závidět i opěvovaná BR.A to tam už dnes není fialová nebo modrá mlha a faunasmajlíka při pohledu na "bakelity"letící z Komáří Výžky do Krupky by ztuhnul úsměv nejednomu dnešnímu vyznavači S2ooosmajlíkJe to lokalita pro rally jako stvořená,bohužel už dlouho nevyužitá.
24. 11. 2010 18:51
00
krásný počtení...a fotečky smajlík
24. 11. 2010 19:32
00
Z těch fotek je opět dušička v péřů a čtení taky suprsmajlíksmajlík
24. 11. 2010 20:20
00
skunny: Opravdu na obrázku je Béda Ebrle, bývalý spolujezdec nedávno zesnulého Vládi Vitáčka a zřejmě první spolujezdec Karla Trojana jr. Pozdravuj tátu a ať se nechá vidět na nějaké akci pro seniory.
24. 11. 2010 21:28
00
Správně Skuny i Zdeňku je to Bedřich a taky s B Ladou Karel a Petr Smolíci z Klatov,bejvalí Trabanťáci ale taky hned pod nima je Karel Soumar na Trabíku.Jinak Skuny od Vency ze Zdíkova taky pozdravuj tátu Karla A mamku Danu.
25. 11. 2010 12:21
00
z.soucek, starej pes: Pozdravy vyřídím, díky... :D
25. 11. 2010 14:43
00
Teplice 86.....to jsem byl snad na první rally vůbec....v 7 letech zážitek...
25. 11. 2010 16:57
00
Super článek, opravdu škoda, že se v Krušných horách už nejezdí. Úplně mě to tak navnadilo, že si za chvíli cestou z práce udělám velkou zajížďku a zajedu si třeba tu Fojtovickou RZ projet (od Krupky na Telnici). Snad tam bude i něco sněhu smajlík
29. 11. 2010 09:24
00
škoda, že takýchto článkov tu nie je viac, krásne spomienky, ešte krajšie čítanie

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->