Luboš Tenkl - eWRC.cz
6. 12. 2010 21:19 − 6879× − 145

Jak dlouho to budou jezdci a diváci trpět?

Luboš Tenkl je z letošního průběhu Pražského Rallysprintu řádně rozladěn.

Luboš Tenkl je z letošního průběhu Pražského Rallysprintu řádně rozladěn. Přečtěte si jeho reakci na právě proběhnuvší závod.

„Vůbec nevím, co si mám o pořadateli Pražského Rallysprintu myslet. Tři roky se mu snažíme pomáhat radou, půjčujeme mu lidi na stavbu rychlostní zkoušky na Strahově, snažíme se mu vysvětlovat, co je podstatné pro jezdce i pro diváky, ale mám stále silnější pocit, že je to úplně zbytečný. Když se na stadioně poprvé stavěla dráha ze zámkové dlažby, říkali jsme, že je to nesmysl, a že se kostky vytrhají…Podle slov pana ředitele to byl nesmysl. Pak jsem po dohodě dva týdny před soutěží jel na Strahov se závodním autem dráhu vyzkoušet a po dvou průjezdech se celá rozlezla a mohla se dělat znovu. Jen díky tomu, že jsme tam poslali lidi s hevery, tak se to mohlo odjet.

Už dva roky říkáme, že trať na stadioně je příliš úzká a na pořádný smyk tam není místo. Lidi si zaplatí za to, že chtějí sledovat show a ne jezdce, kteří tam jedou jak bába pro mlíko…zase zbytečná práce. Pan ředitel má svou hlavu. Pražský Rallysprint by mohl být neskutečně krásný závod, kdyby se tady neustále nedělaly nějaké nesmysly, které postupně odrazují diváky i jezdce.

Ve Velké Chuchli jsem upozorňoval na to, že jet jen po trávě je risk, že v případě, že zaprší z toho budou bahenní lázně a auta se budou nekontrolovatelně klouzat, pokud vůbec projedou. Budou naštvaní diváci i jezdci. Naštěstí pro pana ředitele trať zmrzla a zasněžila se, a tak se nestačila rozjezdit, ale když jsme na ni najeli, byla vyleštěná jak zrcadlo a nedalo se na ní pořádně jet. Koho pak takovéto závodění baví? Diváky? Když stojí na tribuně a baví se o tom, že jejich „stará“ by tam jela rychleji?

Týden před závodem jsem navrhoval možnost, že zajistím posyp rychlostní zkoušky Karlík-Roblín, protože se dalo čekat, že se to uklouže tak, že se nebude dát jet. Na poslední chvíli to pan ředitel zrušil. Stálo by to peníze. Tak nás radši nechá tam ničit auta za miliony, aby ušetřil desetitisíce… Koho bavilo sledovat bezmocně klouzající se závodní auta na zimních gumách do retardéru u Lomů Mořina, který se nedal na ručku pořádně projet, protože proti kopci se na tom ledu auto nechtělo rozjet?

Organizační paskvil vyvrcholil na Strahově, který se jel o půl hodiny později. Nikdo nevěděl co se děje, kdy se co děje a my jen čekali na to, až někdo zavelí ke startu. Před tím jsme díky zmršenému harmonogramu museli jezdit po Praze jako blázni, abychom stihli časovku…Trať kolem Strahova byla uklizená Pražskými službami jen tam, kde jezdí autobusy, jinde se na to pan ředitel vyfláknul. Musel to být zážitek sledovat jak se závodní auta klouzají rychlostí koňského povozu na ledu a sněhu. Přeji všem jezdcům, aby se při sledování videa od JNK pohodlně usadili, otevřeli si lahvičku vína a sledovali, jak jedou stejně rychle, jak bába do práce…nedalo se na to dívat.

Když dopředu upozorníte pana ředitele na to, že jezdci budou mít problém na tomhle povrchu jet, tak vám řekne: Já na ně se…u. Ať si dělají co chtějí a když nepřijedou, tak přijede někdo jinej…Když mu řeknete, že to diváky nebude bavit, tak vám řekne: Já na diváky se… dělají stejně jenom bordel…

Pokud to takhle ale půjde na sprintu dál, tak mám pocit, že jezdci i diváci řeknou, že na to pěkně se…ou, a pan ředitel si bude moct udělat tak maximálně závody pro koloběžky. Jak se asi cítili spolujezdci, kteří jsou v Praze hlavně sponzoři a viděli ten bordel? Jak se jim asi líbilo, když se někde klouzali stejně rychle, jako když je vozí jejich řidič do práce? Dají na takový cirkus ještě peníze? Kvůli tomuhle by měl být sprint v Praze výkladní skříní a vzorem, ale opak je pravdou. Tohle je skutečnost a není to jen můj názor, ale někteří kolegové jezdci jsou trochu připosraní, říct svůj názor veřejně. V servisu má každý ramena, ale nakonec jsou všichni zticha. Takže budu za rejpala asi zase jako obvykle sám, ale nevadí mi to."

Komentářů celkem: 145
7. 12. 2010 21:35121
0 0
willy dostal banána!
7. 12. 2010 21:42122
0 0
To Pivas: Na první průjezd jsme byli v kombinaci rychlé pravé za DM3, která přecházela v rychlější levou přes velký horizont do sjezdu a pak stoupání. Na druhý průjezd jsme byli ve stoupání k DM3 - rozevlátý vyjezd ze středně težké levé, dlouhá rychlá pravá a do težší levé pod diváckým místem. Také tem byli jedni vicemistři republiky v jedné skupině a Shacki, tedy všechno poměrně nároční diváci, ale myslím, že se všichni bavili velice dobře. Samozřejmě, rozdíly v předvedených jezdeckých výkonech byly exterémní, protože tady se teprve pozná, kdo na to má a kdo ne.
7. 12. 2010 21:43123
0 0
Clanek od Lubose Tenkla, me opravdu dostal!

Presne to co Lubos rikal v sobotu odpoledne ve stanu, uvedl take v tiskove zprave! Cekal jsem, ze ta horkost a nastvanost vysumi po jednom ci dvou vyspani, ale Lubos to v pondeli zopakoval a to verejne.
Spoustu lidi nema pana Tenkla rado za jeho chovani. Chapu je, protoze nekdy Lubos podava sve nazory zvlastne a spoustu lidi v nem vidi bud cholerika, nebo co hur, arogantniho cloveka. Mozna je to take o protejsku, o tom jak se s nim jedna, protoze ja s nim problem nikdy nemel. Pokud na me byl Lubos ostrejsi, melo to vzdy duvod. Moje zkusenost je vsak takova, ze stoji za to se pres druh jeho projevu (pokud je zrovna agresivni) prenest a poslouchat jeho obsah. Nakonec totiz temer vzdy dojde na to co on rekne z voleje. At zacne delat pan Tenkl cokoliv, ma to uspech. A hlavne to pritahuje lidi!!

K tematu jako takovemu:
Je pravdou, ze pan reditel je zvlastni kus. Jenze mozna, ze kdyby zvlastni nebyl, tezko by takovou akci vubec zorganizoval. Vidim hodne veci co se mi nelibi, ale z druhe strany obdivuji, ze se porada v roce 2010 uprostred prahy rally a to navic po tragicke nehode z predlonska.
Bohuzel vsak musim souhlasit s vetsinou toho co Lubos vyse uvedl. Ani ja jsem si to moc neuzil a to jsem jel s vlastnim autem. Predstava, ze si za 400 tis pujcim WRC a pak jezdim stejne rychle jako s cvickou je silena! Jelikoz jsem auto neposkodil (odstoupili jsme kvuli tomu, ze jsem byli chyceni pri pouzivani hrebiku na RZ 3 a 4) koukam na celou vec tak nejak normalne. Kdybych na tech nesjizdnych silnicich naboural naseho milacka, asi bych tady prskal mnohem vic!

Pravda je, ze vseobecny zakaz pouzivani hrebiku (naprosto nesmyslny !!!) spolecne se snehovou nadilkou je vrazedna kombinace. To pocasi byla vazne smula (otazka je, jak by to bez sneho vypadalo v chuchli) a prazsky zavod takove co pamatuji nemel. Kdyby se jelo na suchu mozna by tiskova zprava a nazory divaku vypadali uplne jinak.
Smutne je, ze vsechny napady a rady co Lubos mel (a nahlas je rikal uz dlouho pred zavodem), by vedly k mnohem povednejsi akci. Pan reditel o tom nechtel slyset a jel po vlastni linii. Chapu ho, je to jeho zavod a muze si jej organizovat jak chce. Jde jen o to, jestli to posledni dobou neni trochu kontraproduktivni vuci budoucnosti celeho prazskeho sprintu.

Aby to nevyznelo, ze hraju na vsechny strany a chapu kazdeho, tak ja osobne nesouhlasim se spoustou veci. Vsudypritomny zmatek, Strahov Inside kde se dalo v 40km/h rychlosti dost poskodit auto, ledova chuchle kde se i ta nejdokonalejsi rally technika pohybovaly po trati rychlosti fabie combi, nebo kluziste pro divaky v arealu servisu to byl opravdu NAREZ!

Pravdou ale take je, ze neni duvod narikat. Podminky jsme vsichni videli a presto do zavodu odstartovali. Kdyby jsme nechteli, nemuseli jsme jezdit. Pristi rok to po letosnich zkusenostech urcite zvazim. Vice se ale tesim na to, ze pristi rok bude Rally Praha opet super akce a prinese spoustu radosti !!

Motorsportu a prazskemu rallysprintu zdar! Jirka Navratil
7. 12. 2010 21:58124
0 0
ufozt: žádný, jen s ním souhlasím,nauč se snášet kritiku!!! ....Kuří oko..to jsem nikdy neměl!!

smajlík
7. 12. 2010 22:31125
0 0
forde: jen jsem se slušně zeptala smajlík a už dost OT smajlík
7. 12. 2010 22:52126
0 0
Jinak příspěvek Jirky Navrátila..To je krásná smeč Ales Guteovismajlík
Sice krásně a dramaticky popsal svou pasáž....ale je vidět, že každý to vidí prostě jinaksmajlík
7. 12. 2010 23:52127
0 0
Jeste doplneni k predeslemu nazoru, po chvily se mi zda az moc pozitivni.

Ve vetsine co vyse Lubos uvedl je mnoho pravdy a hlavne s malou snahou mohl cely zavod vypadat jinak. Vic jsme si ho mohli uzit mi jako jezdci (a verim ze ne jen historiku) a vic si ho mohli uzit i divaci. Ale je vubec sance to zmenit? Treba jako se loni nepodarilo prosadit historiky do startovniho pole, nebo jako se zvedla letos v lete vlna proti Hans, jez se stejne dal pouziva a sestelovani sedacky pod dohledem techniku je jen alibi autoklubu. Nebo kauza licencovanych jezdcu na volnych zavodech, atd ...
Je spoustu temat o kterych jsem s Lubosem mluvil, pred tydnem, mesice, rokem, nekolika lety. Ve vetsine pripadu mel dle meho spravny nazor a mel ho uz tenkrat. Proc se jednoduse rozumne nazory nezacnou pouzivat a porad jen poslouchame co a proc nejde.
Proc porad nekdo hazi klacky pod nohy a prosazuje svuj (nebo nejaky divny) nazor. A chce vlastne vubec nekdo neco zlepsit, nebo je to jen boj o moc a kontakty?
Mozna ze ryba smrdi od hlavy, ale to je asi na jinou a delsi diskuzi.
8. 12. 2010 01:14128
0 0
http://translate.google.cz/translate?hl=cs&langpair=en%7Ccs&u=http://www.rallybuzz.com/network-q-rac-rally-1993/ Tohle je zasněžené RAC rallye v r.1993.Protože FIA vypsala hřebíky jen na Monte a na Švédsko,tak se jelo bez nich.A hotovo.Šumava se taky jezdila bez hřebů,tak nevím co zrovna v Praze by to mělo ubrat na hodnotě pouťáku.To by se za chvilku při dešti,mělo čekat až to oschne.Proto souhlasím s AlesGute.Rallye je o tom,že se jede na tom,co je zrovna na silnici.
8. 12. 2010 10:08129
0 0
Podle mě se tu jako diskutující zbytečně nervujete, protože tan článek je v podstatě vzkaz pořadateli této akce ! Pan Tenkl opravdu nestojí o "výkřiky do tmy" Ale je zábavné to číst ... (všech 128 komentářů) Willy je nejlepší smajlík.
Abych vyjádřil tedy také svůj názor, v "globálu" s jeho názorem nesouhlasím.
miura
8. 12. 2010 10:10130
0 0
To starej pes: ohledně vyjádření o jízdě na jakémkoliv terénu. Souhlasím s touto metodou a byl jsem vždy ten kdo se pozastavoval nad tím když třeba v roce cca 2002 zrušili RZ z důvodu deště, toto mě přišlo jako výsměch rally. Ovšem to se jednalo o skutečnost, že podmínky byly pro všechny stejné. Na letošním Rallysprintu tomu tak nebylo, stačí se podívat na časy jednotlivců a pochopíte, že zejména na RZ Karlík Roblín se podmínky měnily defacto vůz od vozu. Když první vozidlo jede v podmínkách kdy lze ještě předvádět "závodní" jízdu a poslední předvádí boj o holý život a setrvání na silnici nelze s touto skutečností souhlasit. Pavel Šubrt
8. 12. 2010 10:41131
0 0
A ještě dovětek, s Lubošem jsem prošel kus své závodní kariéry a ať jsme si co jsme si, nemůžu o něm prohlásit a nikdy jsem to ani neudělal dvě věci, a to že by byl hloupý nebo lakomý. Proto s jeho článkem souhlasím. U Luboše je problém pouze s jeho výkladem, je emotivní, ale s obsahem jako takovým lze jenom souhlasit. V našem motorsportu je mnoho věcí které by bylo třeba změnit, ale není k tomu ze strany řídícího orgánu (rozuměj AK) žádná vůle. Luboš je v tomto směru bílou vránou a já za to obdivuji a přeji mu aby se nestal rallyovým Don Quijotem. smajlík
8. 12. 2010 11:42132
0 0
Já taškařici v Práglu bojkotuji z úplně jiného důvodu již několik let ale čtením diskuze se náramně bavím. Přečtením článku jsem pochopil, že si Luboš stěžuje na to, že soutěž mohla být o hooodně zajímavější pro diváky i jezdce, pokud by nebyl ředitel pařez. Ovšem příval "odborných posouzení" mimo některé opravdu fundované mne nutí si přečíst článek Láďi Kopelenta o diskuzich a určité kultůře diskutujících. Mimo jiné jsem zde našel i jeho hodnocení a pohled, který mne tak trochu uvedl do jiného úhlu. Hlavně jsem z něj vycítil pohled profesionálního pilota, který vidí zvládnutou techniku na uklouzané trati a ne povedenost celé akce, která je měřitelná pouze subjektivním dojmem každého diváka. Po tomto přečtení i subjektivním dojmem Luboše Tenkla. Já mám třeba zcela jiný důvod, proč mne Praha, matička to stověžatá na své soutěži neuvidí. Přesto bych si nedovolil svůj zásadní odpor k politikům, a to i ex, za sklem soutěžního auta, někomu vnucovat. Prostě si myslím, že politika by neměla byť na exhibici, být se sportem spojována a proto do Prahy nepojedu. Je toto ale důvod abych tady veřejně ukřižoval Pražský rallysprint? Toto je můj jiný pohled na to, proč považuji taškařici v Práglu za nepovedenou. Přesto si nedovolím někomu vnucovat svůj názor, nebo jej považovat za správný. Luboš si posteskl a ono je z toho revoluce na eWRCu. Jinak řečeno, komu se to nelíbí tak jako mojí maličkosti, tak ať zůstane doma a hotovo.
8. 12. 2010 11:54133
0 0
Miura.Jsem rád,že někdo potvrdí že závodí se na všem.Já si za léta závodění užil povrchy jak ve předu,tak vzadu.Je daný,že když jedeš vzadu,tak máš pokaždý horší povrch než vepředu.Když zaprší těm vpředu,klidně se z důvodu bezpečnosti RZ zruší.Těm vzadu ne.Ti musí jet na čemkoli.A tak to bylo i v Praze.To všechno samozdřejmě ze závodů znáš.Ale jediný řešení je,to co udělal Petr Pospíšil(Pospa).Vydal taky prohlášení,že v Praze končí a už nejezdí.Nic jinýho s Mihulem nesvedeš.Dokud bude dostatek jezdců,kteří jsou ochotni svézt VIP hosty v Praze,nic se asi nezmění.Jeho vstah k jezdcům i divákům je známej dávno.Že je třeba změnit mraky věcí,tak to s tebou i Lubošem taky souhlasím.Ale bohužel,u vrchnosti s tím asi nepochodíme.K tomu aby něco měnili k lepšímu,tam asi vůle nebude.Jinak ti i ostaním přeju příjemný svátky.Venca Sova.smajlík
8. 12. 2010 12:07134
0 0
S panem Tenklem nesouhlasím. Vůči dobrým jezdcům rally mám například obdiv i pro jejich úžasnou schopnost přizpůsobit se různým podmínkám, různému povrchu a různým vlivům. Právě skutečnost, že se pro rally nestaví speciální zametené cestičky, nevytváří se umělé až laboratorní podmínky zcela vytržené z reality a s denodenní realitou naprosto nesouvisející mi přijde na rally úžasné. Ta auta a lidé v nich jezdí neskutečný nářez v reálných podmínkách a ve třídách s menším počtem dovolených úprav (kdysi s iznačením N, ale to už dnes samozřejmě neplatí) by se dalo hovořit i o skutečně reálném soupeření různých značek a typů automobilů i lidí...
Panu Tenklovi se Pražský rallysprint prostě nevydařil. To neznamená, že by byl špatný jezdec, ale prostě tyto podmínky mu asi nejsou úplně vhod. Mně taky ne, na sněhu a ledu taky už ve svém věku jezdit neumím (za mlada mě to bavilo, ale pak ubylo sněhu a přibylo let...). A co? Holt tady nejsme na podobné podmínky tak úplně zvyklí a přiznejme si, že M3 možná taky není nejlepší nářadí pro zimní rally (i když bylo tam další M3, které výborně vodil jakýsi Rakušan). Zase má jiné přednosti. Vzal to čert.
Nemyslím si ale, že je na místě kvůli tomu označovat ředitelství soutěže za idioty na hlavu padlé. Po představení rodiny Semerádovic na zimáku byli diváci naprosto nadšení a úzká trať nebo ledové plotny jim nijak nevadily, spíš asi naopak. Kdo se zabořil do bariéry, byl odměněn diváckým aplausem. Nevyhrál, ale pobavil a i mnozí jezdci se při hrabání z bariér docela dobře bavili. "Dyť vo co de?" A na Strahově ani rychlost projíždějících nikomu nepřišla směšná - naopak, právě výjezdy z táhlých oblouků vzbuzovaly mnohdy obrovský respekt k jezdeckému umění některých mistrů volantu. A že já k nim nepatřím? A co?
A když nepojmem podnik jako typickou soutěž, ale spíš jako show, tak já vidím hodnocení zcela odlišně, než pan Tenkl. Stál jsem vedle hromady Němců a Poláků, kteří se stejně jako my, Češi, velmi dobře bavili. Žádné větší rozladění nebylo patrné, krom onoho zpoždění na prvním Strahově, ale to s prvním startujícím zmizelo jak loňský sníh...
8. 12. 2010 12:41135
0 0
To Miura: Dovolil bych se nesouhlasit, byli jsem na Karlíku na oba dva průjezdy (rychlé pasáže kolem DM3 -lokalizace viz výše) a podle vlastního dojmu i podle komentářů přihlížejích, kteří byli na oba průjezdy v té samé zatáčce, vetšina jezdců předváděla lepší sport až ve druhém průjezdu. Takže nesouhlasím s tím, že zatímco špička mohla jet, vzadu už byly neregulérní podmínky. Podle mě byly tak konstantní, jak mohou na sněhu být (hlavně, že to netálo). Obrovské rozdíly mezi jedci byly, ovšem při prostém pohledu na rozdíly v jízdě (pokud tedy člověk nestál někde ve vracáku, kde jedou všichni stejně) byl patrné, že je to primárně kvůli jezdeckému stylu a schopnostem, případně kvalitě obutí atp.). Třeba na takového Šlehofera nebo Černého byla radost se podívat i s předokolkami. Pokud to někomu na sněhu nejde nebo nebaví (ať už jezdce nebo diváka) tak je to jeho věc, není to chyba závodu. Příležitostí jezdit po asfaltu je během roku dost.
8. 12. 2010 13:14136
0 0
pačes: co je špatného na tom, když se (ex)politik zajímá o rally, neboli se tam exhibuje? A to špatné je jen když jede (líbí se mi výraz "za sklem" :+smajlík, nebo byl byl špatný i kdyby se jen díval u trati? A herci a zpěváci jsou také špatní, že se exhibují, nebo ti mohou a špatní jsou jen (ex)politici? A týká se to i komunálních politiků nebo jen těch mediálně profláknutých?

DOTAZ NA REDAKCI: čím to, že Pavel Šubrt jednou píše jako miura a podruhé jako Pavel Šubrt? Z kontextu vyplývá, že se jedná o tu samou osobu a čitatele to trochu mate, když tady jeden člověk má možnost vystupovat pod dvěma jmény. Čím to? smajlík
8. 12. 2010 15:10137
0 0
Nejsem sice redakce,ale vysvětlím to sám. Už mě nabavila ta anonymita a podepisování každého příspěvku. Proto jsem požádal Petra Eliáše "Mravence Z" zda by nešlo změnit Nick. Petr mě velice ochotně pomohl a tak zanikl nick "miura" a jsem už jednou provždy "Pavel Šubrt". Doufám, že jsem tím někoho nepohoršil. Jest-li ano tak se omlouvám.
8. 12. 2010 15:21138
0 0
To AlesGute: Na Karlíku jsem nebyl, moje info pochází z výsledků na http://www.rally-base.com které jsem pečlivě sledoval jak v sobotu a dnes jsem si to ještě ověřil dělá to v průměru na každého jezdce cca 20 sec. Jedna věc je divácký dojem a druhá je dosažený čas. Z vlastní zkušenosti vím, že se ne vždy jedná o přímou úměru. smajlík
8. 12. 2010 16:08139
0 0
V pomalých pasážích jako bylo hloupé DM3 ,nebo v údolí se to určitě uklouzalo,ale v místě o kterém píše AlesGute byl rozdíl v rychlosti opravdu viditelnýsmajlíkpřestože se tam povrch neměnil ani při druhém průjezdu.Tím nechci říct,že se nemělo posypat-naopak!Pustit to takhle bylo diletantsví.
Někdo tady psal,že je to srandapodnik a nezáleží na výsledku,to je velký omylsmajlík
8. 12. 2010 17:50140
0 0
Už druhej den dumám, co provedl Tenkl tak špatnýho? Řekl svůj názor, to se snad smí. Řekl to na plnou hubu, tak jako to dělá celej život. On i pan řiditel si servítky neberou, proč by měl bejt špatnej jen jeden? Radši jasně, byť drsně formulovanej názor, než stránka popsaná diplomatickou hatmatilkou. A že nejel rychle, nebo pro oko? Viděli jste časy? To nebyla pomalá jízda a že nejel smykem jako Glisic? Hm, to je vysoká laťka, Niki je bavič od přírody, který ignoruje, že rallye je postavená na měření času. On jede, jako by se bovala krása podobně, jako v krasobruslení. A proto ho taky máme rádi. A abych nezapomněl, tak ještě znovu: Co udělal Tenkl tak špatnýho? Že je mu líto, že povedená (po letech) soutěž (show) mohla být ještě lepší, kdyby se odstranitelné pihy odstranily včas?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!