Osobnosti roku dle wrc.com: Petter Solberg
V letošním roce pracoval Petter Solberg takřka nonstop, aby udržel svůj soukromý tým nad vodou. I přes obrovské pracovní nasazení jen zřídka nestíhal tempu těch nejlepších a odměnou mu bylo třetí místo v konečném pořadí mistrovství světa.
Poslední vítězství Pettera Solberga z Walesu v roce 2005 již notně ohlodal zub času a od té doby se norský miláček davů trápil ve skomírajícím týmu Subaru. Po odchodu „modrožlutých střel“ ze světové scény a ročním intermezzu za volantem privátní Xsary WRC přišel v letošním roce kýžený obrat a Petter se opět vyhřívá na výsluní. Petterova letošní bilance, kterou nastřádal ve 13 podnicích mistrovství světa, je opravdu pozoruhodná – 5x skončil na stříbrné příčce, ze třech závodů si odnesl vavřínový věnec za třetí místo a soupis jeho umístění doplňuje jedno čtvrté, dvě pátá a jedno deváté místo. Zdá se být takřka neuvěřitelné, že při takovém tempu jen jedinkrát nedokončil soutěž kvůli havárii (Rally New Zealand). Bezhlavý styl závodění „jeď co to dá“ nahradila „loebovsky profesorská“ jízda hlavou a k úspěchu vedly i nepopiratelná kvalita a spolehlivost vozu Citroen C4 WRC.
Takto se Petter Solberg letos radoval ve Walesu
Milovníkům statistik určitě neunikl fakt, že na několika soutěžích byl Petter Solberg v čele průběžného vedení, o které pak přišel až v závěrečných fázích rally. Z tohoto hlediska je typickou ukázkou třeba soutěž v Japonsku, kde jej v závěrečné etapě předstihl Sébastien Ogier.
Přestože šestatřicetiletý seveřan ani jednou nezvítězil, svého cíle dosáhl – již zmiňované třetí místo v konečné tabulce šampionátu WRC je obrovským úspěchem a motivací do případné další sezóny. Jak už to však v životě většinou bývá, nic není zadarmo. Výborným výsledkům předcházela tvrdá práce, neustálá jednání se sponzory a problémy se zajišťováním financí. Situace dokonce dospěla dvakrát tak daleko, že Petter musel do závodění vložit nemalou část svých vlastních úspor poté, co mu sponzoři odmítli poskytnout předem slíbenou pomoc.
I když Petter Solberg disponoval stejnou technikou, jakou používali tovární jezdci Citroenu, tak se finance staly hlavním limitujícím faktorem. Omezený rozpočet totiž nutně znamenal skromnější přístup k náhradním dílům a díky větší náchylnosti k mechanické poruše musel Petter k vozu přistupovat mnohem šetrnějším způsobem, než tomu bývávalo v minulosti. Svoji roli určitě sehrály i omezené možnosti pro testování, které se častokrát odehrávalo v předvečer samotné rally. A jen díky nekonečné dřině malé skupinky mechaniků byl vůz pokaždé stoprocentně připraven na závod.
Další překážkou, kterou musel Petter Solberg překonat, byla změna spolujezdce. Dlouholetý parťák Phil Mills se po Portugalské rally rozhodl ukončit svoji profesionální kariéru a na horkém sedadle ho nahradil Chris Patterson, který předtím navigoval třeba Nassera Al-Attiyaha nebo Krise Meeka. Tato změna se nakonec ukázala jako zcela bezproblémová a již na první společné akci, kterou byla Bulharská rally, skončil nový pár na třetím místě.
Petter Solberg také několikrát hovořil o osobní oběti a přiznal, že v uplynulém roce strávil jen minimum času se svojí rodinou. Navzdory obrovskému úsilí a úspěchu zatím není jasné, zda si sympatický Nor dokáže zajistit sponzorské peníze na pokrytí mistrovské sezóny 2011. Jedno je však jisté – nominaci na osobnost sezóny WRC 2010 si Petter Solberg určitě zaslouží.
wrc.com
http://www.youtube.com/watch?v=CLKnliJC9RU