Martin Viďourek - eWRC.cz
5. 1. 2011 21:05 − 3792× − 46

Rally Dakar 2011 – etapa 4

Aktualizováno 0:03 Čtvrtá etapa se nese ve znamení přesunu z Argentiny do Chile. A taky začátku Atacamy.

7:00

Čtvrtá etapa ze San Salvador de Jujuy do Calamy nabídne jednu trasu pro všechny. 554 kilometrů spojovačky a 207 kilometrů speciálky. Závodní konvoj překročí Andy přes průsmyk Paso de Jama ve výšce 4 800 metrů nad mořem, ve stejné výšce, do jaké ční například Mont Blanc. Bez maček a bez hřebů. Posádky se k tomuto stoupání vydají již v průběhu noci.


Foto: dakar.com

Závod se tak přesune z Argentiny do Chile. A příjezd do Chile také znamená začátek pouště Atacama, nejsuššího místa planety. A taky začátek prvního offroadového závodění v rally. Relativně krátká speciálka začne ve 3 300 metrech nad mořem. Odtud se posádky vydají po kamenech vstříc dunám.


Foto: dakar.com

Splity: gaps.dakar.com/2011/dakar/stage-04/aso/ukie.php

12:08

Kamion Martina Kolomého z Czech Dakar Teamu měl včera "nehodu" a Martin Kolomý s Jaroslavem Lamačem byli vrtulníkem přepraveni do nemocnice. V horším stavu je navigátor Jaroslav Lamač, který má dva obratle rozdrcené. Martin Kolomý má jeden obratel prasklý. Je potřeba poznamenat, že nešlo o nehodu, ale o drsnější přeskočení pár hrbů. A připomenout je asi potřeba i na poslední chvíli nařízené použití HANS. Třetí člen posádky, David Kilián, dojel s kamionem v pořádku do cíle. Za připomenutí také stojí prasklé obratle Miroslava Zapletala z loňského ročníku. Opět při použití HANS a ráně zespoda. Do třetice bych chtěl připomenout Mílu Janáčka, který byl propuštěn z memocnice se třemi zhmožděnými obraty po té, co byl hospitalizován po havárii, kdy se Zdeňkem Sládkem ulomili u jejich Hummeru kolo.

Na druhou stranu se sluší také poznamenat, že HANS si velmi pochvaloval Tomáš Tomeček po havárii v roce 2009, kdy najel na kámen a kamion šel do vývrtky, na bok a na střechu.

14:00

Zákulisí

Mezitím v poušti Atacama…

Daleko od bivaku a shonu kolem rally je průzkumný team organizátorů, který má jediný cíl: zkontrolovat a připravit každou etapu na její start. Rally ještě nedorazila do Calamy, ale organizátoři jsou již v Arice… Je to v podstatě vůz číslo 1 na trati letošního Dakaru. Není vidět na oficiální startovní listině, avšak do cíle v Buenos Aires dorazí dřív než nejlepší jezdci Volkswagenu či X-Raid BMW teamu. Za volantem této 4X4 sedí bývalý vítěz této rally, Jean-Pierre Fontenay, doprovázen bývalým profesionálním spolujezdcem Stephanem Le Bailem. Spolu s dalším autem a truckem tvoří průzkumný tým, který je na trasu vyslán zkontrolovat přesnost roadbooku, který byl napsán již před 3-4 měsíci. "Projíždíme trasu o 5 dnů dřív a každý večer posíláme změny do roadbooku, které pomáhají při kompletaci finálního roadbooku, jenž je dán jezdcům," vysvětluje Jean-Pierre Fontenay. Nejčastěji je to z důvodu rozdílného počasí mezi plánováním trasy a samotným závodem. „Například nedávné deště na trati 3. etapy rozvodnily řeky a ty některé cesty spláchly. Potřebujeme naplánovat jinou trasu pro případ takového scénáře. Díky změně počasí se může také stát, že nebezpečné úseky, které byly klasifikovány jako level 1, bude potřeba přehodnotit na level 2.“ I když rychlostní zkoušky projedou takovou rychlostí, že by se v celkovém pořadí mohli umístit v TOP 50, to proto aby se co nejvíce přiblížili podmínkám kterým budou čelit závodníci, tak Jean-Pierre a Stephane pošlou každý večer desítky poznámek, kterých může být někdy i nesčetněkrát více. Na jejich cestě se občas zvláště zaměřují na extra nebezpečná místa, aby bylo zajištěno, že si jich budou závodníci skutečně vědomi. To se týká i citlivých oblastí životního prostředí. „Například v místě, kde je stupeň nebezpečí označován jako level 3 (tedy nejvyšší stupeň) , postavíme občas vedle trati upozornění z hromady kamenů, aby nebyl jezdec či spolujezdec tímto místem zaskočen.“

18:00

Motocykly

Poté co posádky průsmykem Paso de Jama překročili Andy, odstartovali do první chilské etapy letošního ročníku. Na 146 kilometru z dnešních 207km si zatím nejlépe počíná včerejší vítěz Marc Coma. Lídr průběžného pořadí, Cyril Despres, je mu však v patách a na druhé pozicí ztrácí pouhých 23s. Třetí místo zatím patří domácí hvězdě Contardo Lopezovi, který zaostává 1:30 za Marcem Comou. Ve skvělé formě pokračuje Štefan Svitko, když drží průběžnou 15. příčku.

Čtyřkolky

Na trati už jsou také čtyřkolkáři. Zhruba v polovině dnešní etapy vede Patronelli ml. před celkovým lídrem Halpernem. V těsném závěsu za nimi je dvojice české stáje KM RACING, Josef Macháček a Martin Plechatý. Všichni tito jezdci jedou v rozmezí necelých 2 minut.

18:15

Motocykly

Z vítězství v dnešní krátké 207km etapě se raduje Marc Coma, který pokořil svého největšího rivala Cyrila Despreho o pouhých 16 vteřin. I to mu ovšem stačilo, aby se ujal celkového vedení v soutěži a to o pouhé 2s před již zmíněným Francouzem. Třetí místo si zajistil domácí miláček Contador Lopez, jenž zaostal 2 minuty za vítězným Comou. Třetí příčka mu patří i v celkovém pořadí.

Motocykly ve 4. etapě
1COMA (ESP)KTM02:04:00
2DESPRES (FRA)KTM+00:00:16
3LOPEZ CONTARDO (CHL)APRILIA+00:02:05
4PAIN (FRA)YAMAHA+00:06:20
5RODRIGUES (PRT)YAMAHA+00:06:55
6PEDRERO GARCIA (ESP)KTM+00:07:15
7VILADOMS (ESP)YAMAHA+00:08:22
8CASTEU (FRA)SHERCO+00:08:53
17SVITKO (SVK)KTM+00:14:10
21JAKES (SVK)YAMAHA+00:17:33
58PABISKA (CZE)YAMAHA+00:35:19
98VESELY (DEU)YAMAHA+01:07:24

Motocykly – po 4. Etapě
1COMA (ESP)KTM011:43:12
2DESPRES (FRA)KTM+0:00:02
3LOPEZ CONTARDO (CHL)APRILIA+0:20:12
4GONÇALVES (PRT)BMW+0:25:40
5RODRIGUES (PRT)YAMAHA+0:26:02
6PEDRERO GARCIA (ESP)KTM+0:26:23
7FARIA (PRT)KTM+0:27:07
8RODRIGUES FILHO (BRA)BMW+0:27:16
9VILADOMS (ESP)YAMAHA+0:30:11
10CASTEU (FRA)SHERCO+0:30:20
15 SVITKO (SVK) KTM + 00:49:21
24 JAKES (SVK) YAMAHA + 01:21:06
44 PABISKA (CZE) YAMAHA + 02:16:36
86 VESELY (DEU) YAMAHA + 04:26:54

19:20

Automobily

Dnešní Etapa bohužel vystavila stop americkému showmanovi Robby Gordonovi. Tomu na přejezdu ke startu explodoval motor jeho monstrozního Hummeru a diky tomu neodstartoval do dnešního měřeného úseku. Letošní Dakar tak pro něj končí.

Čtyřkolky

Kategorii čtyřkolek i nadále vévodí trio argentinských závodníku, kteří znovu obsadili pódiová umístění. Druhé vítězství si připisuje Tomas Maffei, který mladšímu z bratrů Patronelliových nadělil necelé 3 minty. Dosavadní lídr Sebastian Halpern ztratil na Patrinelliho další minutu a půl a přišel tak o celkové vedení v závodě, které převzal dnešní vítěz Maffei. Až za touto trojicí se umístilo duo českých borců v pořadí Macháček, Plechatý. Ti ztratili na vítěze 9,5 minuty a v celkovém pořadí ztrácejí 27 respektive 30 minut na vítěze.

Čtyřkolky ve 4. etapě
1 MAFFEI (ARG) YAMAHA 02:30:23
2 PATRONELLI (ARG) YAMAHA + 00:02:54
3 HALPERN (ARG) YAMAHA + 00:04:23
4 MACHACEK (CZE) YAMAHA + 00:09:28
5 PLECHATY (CZE) YAMAHA + 00:09:47
6 SERGIO LA FUENTE (URY) YAMAHA + 00:21:41
7 SANTAMARINA (ARG) HONDA + 00:23:09
8 COPETTI (ARG) YAMAHA + 00:25:29

Čtyřkolky – po 4. Etape
1MAFFEI (ARG)YAMAHA013:33:56
2PATRONELLI (ARG)YAMAHA+0:01:54
3HALPERN (ARG)YAMAHA+0:03:11
4PLECHATY (CZE)YAMAHA+0:27:43
5MACHACEK (CZE)YAMAHA+0:30:48
6COPETTI (ARG)YAMAHA+1:10:12
7SANTAMARINA (ARG)HONDA+1:31:31
8CENKOV (BGR)CAN-AM+2:23:49

20:15

Automobily

Další etapové vítězství, v pořadí již třetí, si po dnešním dni připsal „El Matadore“ Carlos Sainz. I když to dlouho vypadalo na první letošní vítězství Stephana Peterhansela, který měl v čele již minutový náskok, nakonec v cíli skončil třetí, když ho krom vítěze porazil i Nasser Al-Attyiah. Carlos Sainz si tak i nadále udržuje celkové vedení před katarským kolegou a francouzským „panem Dakarem“. Česká posádka Honda, Tománek se v půli etapy pohybovala kolem 36. místa s 15 minutovou ztrátou na první posádku.

Automobily ve 4. etapě
1 SAINZ (ESP), CRUZ (ESP) VOLKSWAGEN 01:57:09
2 AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU) VOLKSWAGEN + 00:00:50
3 PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA) BMW + 00:01:22
4 DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU) VOLKSWAGEN + 00:02:17
5 MILLER (USA), PITCHFORD (AFG) VOLKSWAGEN + 00:02:43
6 TERRANOVA (ARG), PALMEIRO (PRT) BMW + 00:04:04
7 CHICHERIT (FRA), PERIN (FRA) MINI + 00:04:38
8 HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL) BMW + 00:05:56
41 HONDA (CZE), TOMANEK (CZE) MITSUBISHI + 00:51:59
67 MIKULA (CZE), NOVAK (CZE) TOYOTA + 01:09:16

Automobily – po 4. Etape
1SAINZ (ESP), CRUZ (ESP)VOLKSWAGEN011:09:14
2AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU)VOLKSWAGEN+0:04:24
3PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA)BMW+0:05:41
4DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU)VOLKSWAGEN+0:19:14
5HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL)BMW+0:27:45
6TERRANOVA (ARG), PALMEIRO (PRT)BMW+0:33:11
7NOVITSKIY (RUS), SCHULZ (DEU)BMW+0:49:40
8SPINELLI (BRA), HADDAD (BRA)MITSUBISHI+0:59:45
9ROMA (ESP), PICARD (FRA)NISSAN+1:08:32
10MILLER (USA), PITCHFORD (AFG)VOLKSWAGEN+1:08:36
32 HONDA (CZE), TOMANEK (CZE) MITSUBISHI + 03:41:25
103 MIKULA (CZE), NOVAK (CZE) TOYOTA + 10:05:36

21:05

Čtyřkolky

Loňský vítěz v kategorii čtyřkolek, Marcos Patronelli, se rozhodl vzdát boj o letošní titul na Dakarské rally. Přimělo ho k tomu zranění kolene, které si přivodil při pádu během včerejší etapy. Rozhodl se ale pokračovat v asistenčním týmu, aby mohl sledovat výkony svého staršího bratra Alejandra a v případě problému mu i pomoci.

23:55

Kamiony

Jako první vyrazil do dnešní etapy Kamaz řízený Vladimirem Čaginem a vyhrál ji stylem start – cíl. Celkově se toho v etapě moc nedělo a pořadí na minimálně prvních osmi místech se vůbec neměnilo. Druhý dojel Kamaz řízený Kabirovem se ztrátou 2 minuty a 18 sekund. Třetí skončil Loprais se ztrátou šesti minut. Stejné pořadí je i průběžně. Čagin „už“ má před druhým Kabirovem náskok 8 minut a 41 sekund a třetí Loprais ztrácí 12 minut a 36 sekund. Ale tohle je Dakar a 12 minut ztráty ještě není žádná tragédie a lehce so to může obrátit.

Vildman s Liazem dojel 21. a celkově je 28. se ztrátou čtyři a půl hodiny. Randýsek dojel 33. a celkově je 35. se ztrátou téměř deset hodin. Úvod závodu ale absolvoval jako asistenční kamion.

Kamiony ve 4. etapě
1 CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS) KAMAZ 02:10:18
2 KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ + 00:02:18
3 LOPRAIS (CZE), HOLAN (CZE), KALINA (CZE) TATRA + 00:05:59
4 ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU) MAN + 00:11:08
5 NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS) KAMAZ + 00:12:48
6 DE AZEVEDO (BRA), MARTINEC (CZE), JUSTO (BRA) TATRA + 00:13:22
7 MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS) KAMAZ + 00:16:41
8 DUISTERS (BEL), GEUSENS (BEL), VAN MELIS (NLD) IVECO + 00:19:58
21 VILDMAN (CZE), FAJTL (CZE), BERVIC (CZE) LIAZ + 00:49:34
33 RANDYSEK (CZE), SISKA (CZE), SKRICEK (CZE) MAN + 01:04:34

Kamiony po 4. etapě
1 CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS) KAMAZ 11:49:16
2 KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ + 00:08:41
3 LOPRAIS (CZE), HOLAN (CZE), KALINA (CZE) TATRA + 00:12:36
4 ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU) MAN + 00:46:08
5 NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS) KAMAZ + 00:51:46
6 DE AZEVEDO (BRA), MARTINEC (CZE), JUSTO (BRA) TATRA + 01:04:20
7 VILA (ESP), TORRALLARDONA (ESP), VAN EERD (NLD) IVECO + 01:06:31
8 MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS) KAMAZ + 01:12:10
28 VILDMAN (CZE), FAJTL (CZE), BERVIC (CZE) LIAZ + 04:30:13
35 RANDYSEK (CZE), SISKA (CZE), SKRICEK (CZE) MAN + 09:43:53

Ohlasy automobilů v cíli

Guerlain Chicherit: „Bylo to skvělé. Zajeli jsme perfektní etapu bez jakýchkoliv chyb. Netlačili jsem až tak moc a vážně jsme si tu jízdu užili. Poslední tři etapy jsme měli problém s brzdami a já jsem doufal že už to bude v pořádku. A naštěstí bylo. Dneska jsme se nesoustředili na čas. Prostě jsme chtěli jet v dobrém rytmu a nedělat si starosti s výpadky. Zdá se, že auto funguje dobře. Je před náma ještě dlouhá cesta.“

Stéphane Peterhansel: „Mohl to být dobrý den, protože jsme uprostřed etapy vedli. Potom jsme ale dostali defekt a museli jsme měnit kolo, což zabralo dvě nebo tři minuty. To je to co jsme potřebovali k vítězství v etapě. To znamená, že jsme dobře navigovali a neměli jsme problémy ve velkých výškách. Takže i když to nebyla naše strategie, být na zítřek třetí, tak to nakonec nebude špatné. Tím, že budeme startovat třetí můžeme získat zpět vzácné minuty.“

Giniel De Villiers: „Není to tak špoatné. V jednom místě bylo asi patnáct motocyklů a hledali správnou cestu. Taky jsme tam trošku zaváhali. Jeli jsme konstantním tempem. Znovu jsme na Carlose ztratili kolem dvou minut, ale pořád je to lepší než pět minut včera.“

Nasser Al Attiyah: „Není to jednoduché vyrážet na trať jako první, ale zvládli jsme to v excelentním čase. Carlos Sainz na nás získal jenom 15 sekund. Dnes mě to vážně bavilo. Dobrou zprávou je, že zítra budeme startovat za Sainzem a budeme schopní útočit. Problémy s autem, které jsem měl v posledních dnech, byly asi jenom v mé hlavě.“

Carlos Sainz: „Měli jsme nějaké navigační problémy a trošku jsme vyjeli z trati. Dnes jsme jeli velmi rychle. Doufám, že byl někdo rychlejší než já a bude zítra otevírat cestu. Peterhansel, Al Attiyah a dokonce i De Villiers jsou nebezpeční soupeři. Jsou mezi námi jen malé rozestupy.“

Zdroj: dakar.com

Komentářů celkem: 46
7. 1. 2011 14:47
0 0
Nik: Psát jednou větou k tématu podle mě nemá smysl, když už píše, tak ať obsáhle. Pepa není pouhý fanda a má k tomu jistě co psát. Navíc Pepa píše rád a hlavně třeba co se týče Dakaru, pod kterým je tato diskuze, má asi nejvíc informací tady ze všech.
7. 1. 2011 15:07
0 0
Pro jednu starnu není jiná možnost,než HANS obhajovat stejně tak jak pro druhou stranu ho odsuzovat,protože obě strany se možná pletou a musely by přiznat chybu. Řešení je víc než jednoduché - nechme kluky jezdit zase 2 sezóny bez toho "hebla" a pak si to jednoduchou matematikou druhé třídy spočítáme.........
7. 1. 2011 15:15
0 0
Gill:ale konkrétní důkaz o užitečnosti "té věci"(pro závodníky)zatím nedal.Hezky píše o nějakém institutu bezpečnosti u FIA,ale četl jsi na AJR dopis Novákovi od těch odborníků ?A ty výplody FASu jsi četl ?To jsou seriozní vysvětlení ?
7. 1. 2011 16:26
0 0
Romane, mohu si myslet o FIA co chci a já osobně v mnoha věcech s jejich postupy a "politikou" zásadně nesouhlasím. Nikde samozřejmě ale není napsáno, že třeba moje představy o motoristickém sportu jsou ty správné, nebo by byly ty správné... To, co Ty navrhuješ, je něco podle mě nereálného. Když teď vystoupíš s tím, že HANS se ruší, tak Tě všichni čeští jezdci ukamenují a spousta z nich si to stejně bude muset na krk dávat, díky tomu, co kde jedou... Ten systém byl léta vyvíjen, ten systém byl léta praktikován ve světě... Nemá smysl tady vyhledávat, co kdo z jezdců kdy řekl. Viděl jsem velmi ošklivé havárie jak na okruzích, tak v rallye v době bez HANSu a v době s HANSem a věř mi, že dnes je to zcela určitě bezpečnější... Myslím, že kdo má zájem, vypátrá v paměti i archivech dost našich i zahraničních soutěžních jezdců, kteří se už o HANSu měli možnost vyjádřit v tom smyslu, že jim zachránil zdraví, nebo život... myslím, že i na okruzích byla spousta havárií, které by bez HANSu dopadly tragicky... Neexistuje ani jeden případ, kde by bylo doloženo, že HANS zavinil někomu zranění, objektivně doloženo. Neznám případ, kdy by si někdo v zahraničí na HANS ztěžoval! Dál už opravdu nemá smysl nad tím filozofovat... Ta hysterie vznikla proto, že se to nařídilo, že soutěžní posádky musely investovat nemalý peníz do nového vybavení... To je vše... A s tou matematikou druhé třídy bych byl také opatrný. Musel by totiž někdo KAŽDOU havárii, která by se kde na rallye stala, bez zranění i se zraněním podrobně zpracovat, příčiny, průběh, výsledek a pak teprve se dá dělat nějaká statistika...
STIG: Dopis od Nováka, který je na stránkách AJR, jsem původně obdržel já a s dotyčnými lidmi jsem já i komunikoval. Zdá se Vám na něm něco špatného? Možná asi ano, že to nekomunikuje s Vašim názorem...
7. 1. 2011 16:57
0 0
Vrátil:píšu o dopisu pro Nováka a v něm mimo tvrzení(jak jinak)o neškodnosti HANSu není nic,co by cokoli dokládalo,vyvracelo nebo potvrzovalosmajlíkNejvětší problém podle odborníka je vysoká rychlost na rychlostních zkouškách........můj názor je,že na závodech se prostě závodí.......seriozně se ví,že obratle se lámou i při minimální rychlosti......... práce MR. CIMBU se mě jeví jako důvěryhodnější a zodpovědnější.
7. 1. 2011 18:55
0 0
STIG: Tak já teda nevím, jaký dopis pro Nováka jste četl... Pokud máte na mysli vyjádření Dr. Gramlinga, pak buď neumíte číst, nebo jste to nečetl vůbec, nebo se snažíte věci překrucovat (jak je tady u jiných lidí obvyklé) a lhát... Tam o "vysoké rychlosti na rychlostních zkouškách" nic není... Tam je naprosto věcně rozebráno, že k těmto zraněním dochází při nárazech zespodu, dopady po skoku, že páteř v kompresi příliš nevydrží, že se s kolegy zamýšlel i nad problémem sedadel, o riziku tzv. submariningu, že to s HANSem nemá nic společného a tak dále... Nicméně, pro Vás to samozřejmě žádní odborníci nejsou, raději jste to nějakým výmyslem zesměšnil a odborníkem je pro Vás Cimbu... Dobře, Váš problém, Vaše starost... Má cenu takhle dál diskutovat? Já myslím že ne... Pro mě zcela určitě ne... "Vyvracet" někomu jeho vlastní výmysly a lži mě opravdu nebaví...
Diskuse byla předčasně ukončena

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!