Jiří Hejčl - eWRC.cz
2. 2. 2004 00:00 − 2307× − 0

V cíli 72. Rallye Automobile Monte-Carlo

KOMENTÁŘ Komentář z prvního podniku Mistrovství světa pro vás připravil Jirka Hejčl.

Trať, diváci Letošní ročník mistrovství světa v Rallye začal trochu očekávaně. Z důvodů velkého množství přihlížejících diváků byla divákům pro výstrahu zrušena první RZ. Pokud si vzpomínám bylo to poprvé, co rok začal zrušením RZ. V rallye SanRemo 1997 byly zrušeny dokonce první dvě RZ. Trať letošního 72. Ročníku Rallye Monte Carlo přinesla posádkám snůšku nejrozmanitějších podmínek, jak již je v posledních letech zvykem. Úvodní část soutěže se jela po zasněžených silnicích, v závěru prvního dne čerstvý sníh. Sobota a neděle již spíše led, mokro a místy sníh. Problémy s diváky byly i na desáté RZ a stejně jako první byla zrušena. Fanoušky navíc obvinil ze své nehody Carlos Sainz. Prý vyjel z trati kvůli sněhu, který diváci naházeli na silnici.

PEUGEOT: Tým připravil pro letošní sezónu nová auta 307 WRC. Vůz se uvedl velmi dobře. První „ostrou“ RZ ovládl Marcus Grönholm a na pět „rychlostek“ se ujal vedení v podniku. O svou pozici, ale v závěru prvního dne přišel. Asi tři kilometry před cílem čtvrté zkoušky havaroval a rozbil čelní sklo svého vozu. Přestože vozovku opustil ještě několikrát a v průběhu celé rallye postupně odstraňoval dětské nemoci nového auta, dokázal svůj peugeot dovézt do cíle na krásném 4. místě. Stájový kolega, Freddy Loix, se potýkal s mnoha technickými problémy nové 307. Ani jezdecky se příliš nepředvedl, když zejména v pátek zůstal daleko za svými možnostmi.

FORD: Tým Ford opět zajel velmi dobrý výsledek. Oba mladí jezdci předváděli vynikající výkon a svým protivníkům dali jasně najevo, že s nimi budou muset počítat. Již v pátek se oba drželi do pátého místa, které však v sobotu a neděli vylepšovali. Lépe začal Martin. Bojoval o druhé místo nejprve za Gronholmem a později za Loebem. Duval začal pomaleji čtvrté až páté místo. V sobotu se karta obrátila a Duval si svým výkonem řekl o ocenění hvězda rallye. Mladý Belgičan zaútočil a na dlouhou dobu byl druhý. O svůj stříbrný stupínek jej připravila, na úkor Martina, týmová režie. Belgičan musel na konci poslední Rz zpomalit a pustit Estonce na druhé místo.

SUBARU: Úvod vůbec nevyšel loňskému šampiónovi Petteru Solbergovi, který na první zkoušce ztratil zhruba 15 vteřin. V průběhu rallye se probojoval na pátou pozici, na „dostřel“ za čtvrtého Gronholma. Ve snaze o vylepšení své pozice se po vítězné 13. RZ, v následující chyboval a zle poškodil předek svého vozu. Přesto se mu s poškozeným vozem podařilo projet i závěrečnou erzetu a v cíli mu patřily dva mistrovské body za sedmou pozici. Od letošní čerstvé posily týmu Subaru, Miko Hirvonena, se toho moc nečekalo a mladý jezdec měl za úkol pouze sbírat zkušenosti a dojet do cíle. Z pro něj nevysvětlitelných důvodů se mu to v Monte Carlu nepodařilo. Snažil se jet vyrovnaně, aby získal zkušenosti, ale v sobotu dopoledne havaroval a musel ze závodu odstoupit.

CITROEN: S vylepšeným vozem vstupoval do soutěže největší favorit, domácí Sebastian Loeb. Celou soutěž absolvoval celkem bez problémů a velmi suverénně. Po zmiňovaných problémech Gronholma se v 6. RZ ujel vedení, nikomu již nedal šanci a také s přehledem vyhrál. Zopakoval tak vítězství z loňského roku. Sám v cíli paradoxně prohlásil, že letos bude hrozně důležité dojet do cíle co největšího počtu soutěží. Nevadí, když vám chybí rychlost – pořád můžete dojet na bodech. Vyplatí se tedy jet pomaleji a zajistit si body. Pro mě by bylo lepší, kdyby se body počítaly podle starého systému. Že by kritika FIA? Bývalý mistr světa Španěl Carlos Sainz nezačal sezónu právě nejlépe. V pátek se mu příliš nedařilo. Začal ze sedmého místa, postupně se propracoval na páté. Po celý zahajovací den sváděl souboj o místa pod stupni vítězů s mladým jezdcem Fordu Duvalem. V osmé RZ se propadl na místo páté, ale v deváté erzetě dlouhé 28 kilometrů urazil kolo svého citroënu a skončil. Jeho reakce se týkaly neukázněných diváků, kteří naházeli sníh na cestu, ale z video záznamu jsem sníh nezaznamenal. Nevím?

MITSUBISHI: Nedá se říct, že by Mitsubishi v Monte Carlu zrovna zazářilo. Gilles Panizzi, který před soutěží prohlašoval, že jednou dokáže v Monte Carlu vyhrát, skončil až šestý. Nebudeme podezírat Panizziho, že by na mokrém asfaltu neuměl, takže chyba je na straně auta. Zahájil místy v polovině druhé desítky. Několik desítek sekund ztratil opravami ( řízení, brzdy ), ale na šesté místo se dostal jen díky výpadkům a problémům ostatních.Tým i samotný jezdec hodnotí výsledek úvodní soutěže s úžasem a upozorňují na to, že jejich nový Lancer má za sebou necelých 200 testovacích kilometrů a nikdy nejel delší vzdálenost než 70 kilometrů v jednom kuse. Nepřipomíná Vám to něco?? Jeho týmový kolega začal lépe. V první RZ nadělil týmovému kolegovi cca 30 sekund. I nadále jezdil lepší časy a pohyboval se na bodovaných místech. Pátý test se mu však stal osudným. Za hustého sněžení nezvládl svůj Lancer a havaroval.

ČEŠI: Český tým Pro Racing Int. nastoupil do legendární soutěže se dvěma vozy Hyundai Accent WRC pilotovanými Romanem Krestou a Jozefem Bérešem, které doplnil Ital Riccardo Errani na Škodě Octavia WRC. Největší ambice měl Kresta, který v pátek předváděl famózní výkon kolem 6. místa. V závěru prvního dne si trochu pohoršil, když se začaly projevovat problémy s elektronikou motoru. Bohužel problémy se mu nevyhnuly ani v sobotu ráno a po poruše transmisí musel odstoupit. Jeho týmový kolega Slovák obsadil deváté místo. Za bodovanou pozicí zaostal o necelé dvě minuty. V průběhu první etapy se pohyboval okolo 15. místa. Za svého největšího soupeře měl na stejném voze jedoucího Fina Valimakiho. Jejich výkon byl na hranici WRC a vozů Super 1600, když zejména Andersson jim zle „zatápěl“. V průběhu soboty a neděle se postupně propracovával do první desítky, k čemuž mu pomohly technické problémy zmiňovaného Fina a odpadnutí mnoha posádek. Pro technickou závadu už dříve musel odstoupit také Errani, který se jel hlavně „svézt“.

OSTATNÍ: Chtěl bych se zmínit o pětici jezdců: Vouilloz, Campos, Burri, Warmbold a Vallimaki. O Vallimakim již byla řeč. Jeho výkon byl podobný Berešovému. Nejlepší výkon z nich podával Vouilloz, který až do své havárie zajížděl časy na úrovni první desítky. Campos, Burri a Warmbold zajížděli časy těsně za hrabicí první desítky a bojovali s Panizzim. Campos ovšem havaroval na 6. Rz a Vouilloz na sedmé, přičemž totálně zablokoval trať. Tým Bozian tak nezopakoval výborný výkon z loňského roku s Krestou a Robertem za volanty. Warmbold si jel pro body, ale v předposlední RZ havaroval a musel odstoupit. Vallimaki po technických problémech dojel 11.

ZÁVĚREM: Bez Rallye Monte Carlo si nelze představit žádný ročník mistrovství světa. Organizátoři si dokázali poradit s množstvím diváků, s rozmanitosti počasí i s nevyzpytatelností pánů z FIA. Tratě byly jako vždy zajímavé a Col de Turini je jen jeden za celý rok. Kdo nebyl, nezná – kdo byl rád se vrací. Největší slabinou je množství posádek na tratích. Druhý den zůstalo v soutěži pouhých 24 posádek a poslední den ještě méně.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!