Karel Porsch - eWRC.cz
6. 1. 2011 09:36 − 2666× − 0

Exotické šampionáty – Kypr

Přestože Kyperskou rally zná a pravidelně sleduje kdekdo, místní mistrovství se takové pozornosti rozhodně netěší.

Přestože Kyperskou rally zná a pravidelně sleduje kdekdo, místní mistrovství se takové pozornosti rozhodně netěší. Hlavní původce je třeba hledat především ve dvou organizacích, které si obě nárokují výsadní právo vyhlašovat domácího šampiona. Dlouhodobý spor, který v uplynulé sezoně vygradoval až k blokacím tratí na soutěžích jedné organizace tou druhou, zaměstnává „bafuňáře“ natolik, že na nějakou propagaci nemají ani pomyšlení. Licencovaným jezdcům je „domácími“ organizacemi zakazováno startovat na podnicích, pořádaných protistranou, pod hrozbou různých sankcí nebo ztrátou licence. Výsledkem „kravaťáckých“ tahanic jsou poloprázdné startovní listiny a téměř nulový zájem zahraničních novinářů a fanoušků.

Statut oficiálního mistrovství drží člen FIA, organizace CAA (Cyprus Automobile Association). Pod její křídla navíc patří i na začátku zmíněná Cyprus Rally. I s ní čítal loňský kalendář 6 závodů v průměrné délce kolem 100 ostrých kilometrů. Bodový systém začíná deseti body pro vítěze a končí jedním bodem pro osmého v pořadí. Kyperská rally pak byla, vzhledem k počtu najetých kilometrů, hodnocena koeficientem 1,5.

Hlavními favority byli od začátku především Constantinos Tingirides a dnes již předloňský Pirelli Star Driver Nicos Thomas (oba Lancer Evo IX). Další mohli do bojů o titul z různých důvodů zasáhnout jen teoreticky. Spyros Pavlides totiž startoval jen sporadicky a Savvas Savva se potýkal, spíš než se soupeři, s nedostatkem finančních prostředků a na část sezony byl nucen vyměnit Mitsubishi za Peugeot 306 S16. Zbytku startovního pole pak chyběla konkurenceschopná technika, výkonnost nebo spolehlivost.

Hned první soutěž sezony, únorovou Rally Adonis, poznamenaly blokace tratí, které musely dokonce rozhánět zástupci policie. Čtvrtina závodních kilometrů se tak vůbec neodjela a celá soutěž nabrala přibližně dvouhodinové zpoždění. Při absenci hlavního soka Tingiridise splnil povinnost Nicos Thomas a s tratí se vypořádal v součtu o třičtvrtě minuty rychleji než celkově druhý Pavlides, ten zase pro změnu nadělil stejnou porci třetímu, kterým byl Patroklou s šestou evolucí produkčního Lanceru. Dvoukolky ovládl Iorgos Pais s áčkovou Corsou. Vítězství v pro našince exotickou kategorii terénních vozidel po sebe získal Doros Thoedorou se Suzuki Vitara.

Na druhou soutěž, březnovou Rally Germasogeia, se dostavil už i Tingirides a od začátku potvrzoval svou třídu. Jeho dominance se ještě zvětšila, když pro závadu na řízení opustil soutěž Thomas. Zklamání jednoho z favoritů bylo o to větší, že se jednalo o druhé odstoupení krátce po sobě – před druhou soutěží na Kypru totiž hostoval na řecké Olympiako Rally a i tam cíl nespatřil. Tingirides tak bez větších obtíží zvítězil, když jeho náskok v cíli činil téměř čtyři a půl minuty na druhého v pořadí, který byl Andreas Filippou se Subaru N15. Třetí Komodromos už ztrácel propastných devět minut.

Před třetím kláním tak měli oba favorité na svém kontě shodně deset bodů. Stejná situace panovala i mezi dvoukolkami, když s odstoupivším Paisem srovnal krok Charalambous s Hondou Civic. Tingirides teď navíc držel v ruce žolíka – Thomas totiž na květnovou Rally Larnaca vůbec nedorazil, když se nechal zlákat na placenou show do Chorvatska. Cestu za dalším vítězstvím adepta na titul tak mohl překazit snad jen Spyros Pavlides, ale toho po pár kilometrech začal zlobit motor jeho Subaru N14. Výkon z předchozí soutěže nezopakoval Filippou a v cíli se musel spokojit jen se třetí příčkou. S Tingiridisem tak dokázal držet krok jen další zástupce značky Subaru, Kyriakos Kyriakou. I tomu ale pilot Mitsubishi s jedničkou na dveřích nadělil více jak minutu a bez větších obtíží zvítězil. Druhou výhru si na své konto připsal i Charalambous mezi dvoukolkáři. Terénních vozidel poprvé v sezoně dojelo více než jedno (jinými slovy – dojela dvě), tím úspěšnějším byla Vitara Sotose Trikomitise.

Koncem července měli účastníci oficiálního mistrovství na programu čtvrté dostaveníčko, Rally Keryneia. Tam se bohužel opakovala situace z Rally Adonis, kdy blokáda tratí dokonce znamenala zrušení celé první sekce. Již od prvních kilometrů té druhé ale bylo jasné, že na nepříjemnosti ze začátku soutěže bude brzy zapomenuto. A postarali se o to obě hlavní domácí hvězdy. Thomas totiž musel nutně svého soka porazit, aby ještě mohl pomýšlet na titul. První přímý souboj nakonec rozhodlo pouhých 1,2 vteřiny ve prospěch Tingiridise. Třetí Posedias do boje o vítězství vůbec nezasáhl a na vedoucí dvojici ztratil již více než tři minuty. Mezi dvoukolkami triumfoval Charalambous a s předstihem si zajistil ve své kategorii titul mistra.

Jak dopadla Kyperská Rally je sice známo, ale alespoň telegraficky. Nejrychlejším domácím borcem tady byl Thomas s vypůjčeným Peugeotem S2000, Tingirides po problémech obsadil třetí příčku. Pro Thomase to byl triumf o to důležitější, že díky koeficientu stáhl ztrátu na čelo na šest bodů a alespoň teoreticky se vrátil do boje o titul.

Rozhodnutí měla přinést prosincová Rally Nicosia. Tingirides měl lepší výchozí pozici, když mu stačil zisk čtyř bodů pro jistotu titulu bez ohledu na to, jak dopadne Thomas. Veškeré propočty ale vzaly za své na čtvrtém testu, kde to vedoucí muž mistrovství přehnal s rychlostí, havaroval a byl s podezřením na zlomeninu žeber převezen do nemocnice. Na koni byl v tuto chvíli Thomas, kterému pro změnu stačilo k obhajobě titulu druhé místo. Jeho sen se ale rozplynul pouhé tři kilometry před cílem poslední rychlostní zkoušky, když si v jeho Mitsubishi postavila hlavu převodovka a bývalý PSD musel vzdát. Tingirides tak získal druhý titul šampiona Kypru z nemocniční postele.

Na poslední chvíli zachraňoval mezi dvoukolkami druhé místo Pais. Při neúčasti již jistého mistra Charalambouse měl práci o něco snažší a jeho tažení bylo nakonec úspěšné. V kategorii terénních aut si pro třetí triumf v sezoně dojel Doros Theodorou a v liduprázdné skupině stanovil náskok na čele na konečných 28 bodů. Podobně jednoznačné bylo konečné účtování mezi značkami, kde nejvíce bodů nasbíralo Mitsubishi. Zástupci Subaru zatížili konto japonské značky přídělem o 26 bodů nižším.

Kompletní přehled krácených konečných výsledků si můžete prohlédnout i na eWRC-results.com – Kypr 2010.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!