Karel Porsch - eWRC.cz
7. 1. 2011 10:05 − 2582× − 5

Exotické šampionáty – Madagaskar

Národní šampionát na Madagaskaru nebojuje s počtem posádek, nedostatkem financí, ani s rozmary počasí.

Národní šampionát na Madagaskaru nebojuje s počtem posádek, nedostatkem financí, ani s rozmary počasí – do organizace rally se nejvíce promítá politika. Nepříznivá politická situace sportu mnohdy moc nepřeje a tak například ročník 2009 musel být odvolán. Loni se ale místním organizátorům podařilo připravit šestidílný seriál a s požehnáním úřadů tak byl národní šampionát odstartován.

Madagaskarské mistrovství je pro Evropany záhadou nejen kvůli neuceleným informacím, které lze nalézt na internetu, ale i několika zvláštnostmi. Tak například – posádky nestartují pod celým jménem, celé startovní pole vystupuje pouze pod přezdívkami nebo křestním jménem. Důvodů je více, ale hlavní roli v tomto ohledu hraje délka příjmení a jejich obtížné vyslovování. Také rozdíly v časech v cíli jsou mnohdy v minutách a tak se měří pouze na celé vteřiny.

Poslední známý mistr, Sitraka Rakotomanga alias Sissi, do mistrovství nastoupil s repasovaným Subaru N12 v barvách firmy Total. Rudou Imprezu chtělo na cestě za obhajobou potrápit hned několik borců s produkčními vozy. Převahu měly různé verze Subaru Impreza, několik kusů starších Lancerů už většinou trpělo opotřebením a s ním souvisejícími technickými závadami. Jednou z mála čestných vyjímek tvořil Irina Rabetafika, který do bojů vyrazil s poslední evolucí Evo X. Po tříleté absenci se do mistrovství vrátil horký favorit, zkušený Joda (celým jménem Jean Yves Ranarivelo), osedlal stejný vůz jako obhájce titulu a počítat se muselo i s Mathieu Andrianjafym, bývalým spolujezdcem Sissiho, který se pro sezonu 2010 osamostatnil a usedl za volant Imprezy N10.


Mathieu

Vítězstvím v první soutěži, Rally FSAM, vykročil rázně za titulem Joda se Subaru Impreza N12. Celou soutěž mu sice zdatně sekundoval Mathieu, ale recept na největšího kandidáta na titul nakonec nenašel. Joda vyhrál z deseti měřených testů přesnou polovinu a jeho celkový náskok na nejbližší pronásledovatele činil v cíli 24 vteřin. Sissi ztratil šanci na lepší umístění již v první RZ, kde nachytal třičtvrtě minuty. V průběhu soutěže se marně snažil ztrátu umazat a jeho konto rozhodně nevylepšila ani minutová penalizace. V cíli z toho bylo čtvrté místo, za které mohl být pilot červeného Subaru ještě rád.

Druhý podnik kalendáře, Rallye Club Dzama Sport, nabídlo hned několik dramatických zápletek. Z počátku sice nic nenasvědčovalo tomu, že by se mělo něco měnit na souboji dvou nejrychlejších z úvodního podniku, když první dva testy ovládli piloti Subaru Joda a Mathieu, když pro sebe každý urval jeden dílčí triumf. Z boje se ale ve třetí RZ vytratil Mathieu, který zůstal stát na trati kvůli problémům s transmisemi. Ani Joda se ale nevyhnul potížím. Záhy vyfasoval šestiminutovou penalizaci za předčasný příjezd do časové kontroly a do senzačního vedení se dostal Toavina se Saxem T4. Sissi se i na „Dzamě“ trápil a i přes problémy svých hlavních konkurentů se nezmohl na lepší, než průběžné čtvrté místo se ztrátou půl minuty. Do pátého testu tak nastupoval Joda ze 13. a Mathieu dokonce až z 33. pozice. Oba pochopitelně nasadili ke stíhací jízdě s jediným cílem – smazat co největší porci ze ztráty a dojet alespoň na bodech. Jen těžko uvěřitelný výkon podal hlavně Joda, kterému dokonce k návratu do průběžného vedení stačily tři následující testy! Ani Mathieu se ale nenechal zahanbit a po desáté RZ už figuroval na devátém místě. To už ale nepokračoval Sissi – jeho trápení ukončila technická závada. Na dvanáctce se už neobjevil senzačně jedoucí Toavina a Jodův náskok rázem vzrostl už na necelých pět minut. Zbytek testů tak vyhrál dotahující Mathieu, který půlhodinovou ztrátu z úvodu soutěže proměnil v páté místo v cíli. Luxusním odstupem od pronásledovatelů, který činil téměř čtrnáct minut (!), se mohl na konci soutěže pochlubit Joda a v tabulce mistrovství tak byl bodově stoprocentní.


Joda

Třetí dostaveníčko, Rallye TASAM, poznamenalo zrušení poloviny testů kvůli nepříznivému počasí. Ani to ale nezastavilo suverénního Jodu, který opět zvítězil, když si s celkově druhým Mathieuem rozdělil vítězství RZ na polovinu. Z letargie se na chvíli probudil Sissi a v cíli obsadil konečně třetí místo, když dokázal zaznamenat dokonce druhé místo v RZ. Bodový náskok Jody na čele tabulky mistrovství opět trochu povyrostl a Mathieu, pokud chtěl ještě pomýšlet na triumf, musel v druhé polovině sezony Jodu začít bezpodmínečně porážet.

První příležitost měl na následující rally. Na jezdce čekalo 235 ostrých kilometrů nejvýznamnější soutěže na ostrově, Total Rally Madagascar, která měla statut kandidáta afrického šampionátu. Stylem start-cíl tu ale opět zvítězil Joda, když vyhrál deset ze dvanácti měřených testů. Prohrál jen na obou průjezdech superspeciálky. Mathieu po úvodním vítězství ve speciálce opustil předčasně souboj o triumf kvůli problémům s brzdami. Místním novinářům si dokonce postěžoval, že minimálně tři testy už brzdil pouze motorem. Krok se snažil držet Sissi, ale nejen že nestačil na Jodu, ale několikrát prohrál i s Toavinou, který na soutěži představil svoji novou zbraň, Citroen C2 R2 Max. Změna vozu mu viditelně svědčila, celou soutěž se držel v popředí a v cíli z toho bylo senzační druhé místo. Problémy s turbem připravily o první výraznější úspěch Irinu a soumrak favoritů uzavřel hostující Rajoel, který se celou soutěž pral s nefunkčním řazením. Cíl nakonec vidělo pouhých šest posádek.


Sissi

Předposlední soutěž, Rally SICAM Orange, už nemohla nic změnit na tom, že mistrem Madagaskaru pro rok 2010 bude korunován Joda. Nečekané problémy novému šampionovi přichystal zřídka startující Laza s Lancerem Evo IX, když vyhrál první dva testy a usadil se na čele. Joda kontroval až na RZ 3, smazal ztrátu a vystřídal Lazu na první pozici. Jeho náskok ale činil jen sedm vteřin. Zajímavý souboj mezi Jodou a Lazou nakonec předčasně ukončilo odstoupení druhého jmenovaného. Laza ale za sebou zanechal velmi dobrý dojem a zbývá jen doufat, že letos sežene dostatek financí a absolvuje kompletní program. Joda zbylé tři testy projel v naprostém poklidu a umožnil soupeřům mírně stáhnout jeho náskok. V konečném účtování mu byl nejblíže Mathieu se ztrátou dvaceti vteřin. Pro třetí místo si nikým neohrožován dojel Irina s Lancerem a čtvrté místo nakonec po boji urval Sissi.

Na závěrečnou Rally du Litchis už nedorazil Mathieu a zdálo se, že Jodu už na cestě za stoprocentním skóre nebude možné zastavit. Proti byl ale Irina, který konečně vyladil svou novou zbraň a mohl poprvé závodit bez obav. To se projevilo hned od začátku, kdy úplně vymazal Sissiho a vyšlápl si i na šampiona. Joda s ním prohrál několik testů a než se zmohl na odpověď, ztrácel půl minuty. Přetahovaná o vteřinky v závěru soutěže už na senzačním vedení Iriny nic nezměnila a ten si tak mohl připsat premiérové vítězství v šampionátu. Druhý skončil Joda a třetí Sissi, který se ani v poslední soutěži nedostal z celoroční krize a na Irirnu ztratil více jak 16 minut.


Irina

Největší radost fanouškům na Madagaskaru přichystala na závěr roku FIA, když Rally Madagascar zařadila do letošního kalendáře mistrovství Afriky.

Komentářů celkem: 5
7. 1. 2011 10:391
0 0
A král JELIMAN nejel ? To se divím že si nechá takovou věc ujít smajlíksmajlík
7. 1. 2011 10:462
0 0
pěkný článek smajlík. Je zajímavé si přečíst něoc o rally na druhém konci světa... největší práci mi dalo přečíst ty jména, toje teda masakrsmajlík
7. 1. 2011 11:033
0 0
Supr místo na focení, akorát tu červenou hlínu musíte mít asi všude... smajlík
DaveRallyMen
7. 1. 2011 11:404
0 0
Ty už taky nevědí kde co udělat jinač pěkné foto smajlíksmajlík
7. 1. 2011 16:175
0 0
to varkel: Nejel, musel trsat smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!