Martin Viďourek - eWRC.cz
10. 1. 2011 22:50 − 3351× − 58

Rally Dakar 2011 – etapa 8

Aktualizace 22:50 Dnes čeká posádky etapa náročna na navigaci z Antofagasty do Copiapoa

8:20

Dnešní osmá etapa má na programu 776 kilometrů z Antofagasty do Copiapoa. 268 kilometrů přejezdů a 508 kilometrů měřené speciálky. A opět pro všechny stejně. Dnešní etapa obsahuje tři rozdílné fáze se vzrůstající náročností. Nutná bude maximální péče o jemnost navigace na začátku etapy. V otevřeném prostoru Chile, kde se bude "skákat" z údolí do údoli a záchytné body v krajině jsou spíše raritou je velmi jednoduché se ztratit. Další ztracení hrozí na důlní stezce uprostřed etapy a to může být velmi nebezpečné. velmi důležitá bude také dlouhá písešná zóna ke konci etapy. Bude vyžadovat dobrou viditelnost, takže bude lepší ji zvládnout ještě za denního světla než potmě s reflektory.


Foto: dakar.com

Splity: gaps.dakar.com/2011/dakar/stage-08/aso/ukie.php

14:15 Motocykly:

Dočasný lídr etapy, Portugalec Paulo Goncalves na BMW, měl nehodu těsně před 55. kilometrem, na kterém je první kontrolní bod, nehodu a stěžoval si na bolest ramene. Při krátké lékařské prohlídce v kontrolním bodě byla diagnostikována zlomená klíční kost. Tím pro něj závod končí a čeká na odvoz.

Na 77. kilometru je ve vedení Španěl Marc Coma s náskokem 5 sekund na Francouze Cyrila Desprese a 21 sekund na Chilana Lopeze.

15:25 Automobily

Začátek etapy zvládl nejlépe Miller s Volkswagenem. Na zhruba 55. kilometru má náskok 14 sekund na Peterhansela s BMW a 21 sekund na stájového kolegu De Villierse. Čtvrtý Sainz ztrácí 35 sekund a šestý Al-Attiyah 68 sekund.

Čtyřkolky

Mezi čtyřkolkami je na prvním měřeném bodě nejrychlejší Argentinec Halpern. Alejandro Patronelli je až pátý se ztrátou 2 minuty a 34 sekund a Josef Macháček šestý se ztrátou 3 minuty a 43 sekund.

Kamiony

Do kontrolního bodu dorazily první 4 kamiony. Nejrychlejší je zatím Čagin. Druhý Kabirov ztrácí 1 minutu a 23 sekund a třetí Aleš Loprais 2 minuty a 11 sekund.

19:15 Automobily

Do cíle dnešní 506km dlouhé etapy zbývá prvním automobilům posledních cca 100km. Na 406. kilometru tahá za nejdelší konec provazu lídr průběžného vedení Carlos Sainz.Od samého začátku je mu v patách jeho týmový kolega a největší soupeř Nasser Al-Attiyah. Jeho ztráta je pouhé 2 minuty a 15 vteřin. Do cíle dnešní etapy jim však stále chybí cca 100km a to převážně v dunách, takže můžeme ještě očekávat nějaké změny. Třetí do party je Jihoafričan Giniel De Villiers, který nestačí zběsilému tempu jeho kolegů a ztrácí již 13 minut. Bohužel nestačí ani Peterhansel se svým BMW, jenž zaostává o dalších pět minut za De Villiersem. Smolná etapa je dnes pro zatím skvěle jedoucího sympaťáka Holowczyce, který už v polovině etapy ztrácel masivní 1 hodinu a 40 minut.

Kamiony

Opravdu vysoké, až vražedné tempo dnes nasadil „Car“ Vladimír Chagin. Jeho první obětí byl před polovinou etapy vítěz předchozích dvou etap Aleš Loprais. Časová ztráta (15minut) odpovídá defektu pneumatiky. Druhou obětí se nejspíše stal stájový kolega Chagina, Firdaus Kabirov, který na WP6 ztrácel přijatelných 7 minut, už na WP7 nefiguruje. Je zde ovšem stále varianta, že Kabirovovi nefunguje Iritrack. Možné je ovšem i varianta, že Kabirov visí na duně a doluje svůj kamion z útrob písku. Na 283km tak vede Chagin před Nikolaevem (+15:35) a Lopraisem (+28:30). Nicméně do cíle, stejně jako automobilům, zbývá dlouhých 130km a to převážně dunami……

19:34 Čtyřkolky

Na prvním měřícím bodě byl sice nejrychlejší Halpern, ale 40 sekund za ním byl Polák Lukasz Laskawiec a ten začal rychle stahovat. Na druhém bodě ztrácel jen 9 s a na třetím již byl ve vedení. Na čtvrtém bodě Halpern ztratil 26 minut a propadl se na osmé místo. Na druhém místě jej nahradil jeho krajan Jorge Santamarina se ztrátou čtyř minut na Laskawiece. Na šestém kontrolním bodě se před druhého Santamarinu dostal Alejandro Petronelli a začal vedoucího Laskawiece mocně stahovat. V sedmém bodě na něj ztrácel již jen 2:50 (v předchozím bodě to bylo 6:26). Josef Macháček je v sedmém bodě na 4. místě se ztrátou 10 minut a 36 sekund. V osmém bodě se již Patronelli dostal do vedení, druhý se ztrátou 4:45 je Laskawiec a třetí Macháček se ztrátou 5:21.

Motocykly

Vítězství v dnešní etapě si připsal Marc Coma. Po celou etapu však byl za nim na dostřel Francouz Cyril Despres. O třetí místo po celou etapu bojovali domácí Chilan Lopez Contardo a Portugalec Rodrigues.

Výborně si v průběhu etapy vedli i Slováci Štefan Svitko a Ivan Jakeš. Na sedmém bodě byl Svitko na šestém místě, na osmém však již nebyl ve výsledcích. Zatím žije naděje, že jde jen o vadný Iritrack. Jakeš byl na desátém bodě třináctý a David Pabiška na osmém bodě 59. Aktualizováno: Štefan Svitko bohužel zadřel motor svého motoru a z průběžného 6.místa se tak s dakarem loučí.

Motocykly – výsledky 8. etapy
1COMA (ESP)KTM006:05:02
2DESPRES (FRA)KTM+0:01:55
3LOPEZ CONTARDO (CHL)APRILIA+0:04:21
4RODRIGUES (PRT)YAMAHA+0:08:38
5ULLEVALSETER (NOR)KTM+0:25:03
6FARIA (PRT)KTM+0:29:06
7DUCLOS (FRA)APRILIA+0:36:10
8AZEVEDO (BRA)KTM+0:38:41
16JAKES (SVK)YAMAHA+0:50:51
33MATOSKA (SVK)KTM+1:26:53
38PABISKA (CZE)YAMAHA+1:28:29
66VESELY (DEU)YAMAHA+2:54:33

Motocykly – výsledky po 8. etape
1COMA (ESP)KTM032:18:52
2DESPRES (FRA)KTM+0:09:19
3LOPEZ CONTARDO (CHL)APRILIA+0:22:48
4RODRIGUES (PRT)YAMAHA+0:41:42
5FARIA (PRT)KTM+1:09:59
6ULLEVALSETER (NOR)KTM+2:02:26
7PEDRERO GARCIA (ESP)KTM+2:03:01
8CODY (USA)HONDA+2:31:36
9AZEVEDO (BRA)KTM+2:40:48
10JAKES (SVK)YAMAHA+2:55:00
30PABISKA (CZE)YAMAHA+7:39:32
48MATOSKA (SVK)KTM+10:23:39
62VESELY (DEU)YAMAHA+14:52:51

20:15 Automobily

V dnešní etapě udělal Al-Attiyah významný krok v boji o letošního krále dakaru. Celou etapu se držel za zády svého největšího soka Carlose Sainze, aby ho před cílem etapy předjel a vyjel si náskok 6,5 minuty, což u těchto dvou rivalů je docela výrazný rozdíl. Carlos podle svých slov ztratil nejvíce času zaseklý na vrcholku duny, kdy mu „chcípl“ motor. Al-Attiyah se tak ujal celkového vedení s náskokem 5 minut a 14 vteřin. Další dva vozy v cíli byly „překvapivě“ opět VW. Třetí De Villiers se ztrátou 17 minut a 22 vterin a čtvrtý Mark Miller s 20. minutovou ztrátou. Největší rival VW, Stephane Peterhansel, dnes ztratil 1 hodinu a 13 minut a zdá se že do boje o celkové vítězství už s největší pravděpodobností nezasáhne. Skvělý čas dnes zajel Nani Roma s Nissanem a s hodinovou ztrátou si tak zajistil 5 místo. Po dnešní etapě to tedy vypadá, že finálové podium bude trošku monotónní.

Automobily – výsledky 8. Etapy
1AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU)VOLKSWAGEN005:16:30
2SAINZ (ESP), CRUZ (ESP)VOLKSWAGEN+0:06:36
3DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU)VOLKSWAGEN+0:17:22
4MILLER (USA), PITCHFORD (AFG)VOLKSWAGEN+0:20:01
5ROMA (ESP), PICARD (FRA)NISSAN+0:52:51
6PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA)BMW+1:13:41
7LEAL DOS SANTOS (PRT), FIUZA (PRT)BMW+1:22:11
8KAHLE (DEU), SCHUENEMANN (DEU)SMG+1:23:09

Automobily – po 8. Etape
1AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU)VOLKSWAGEN28:39:50
2SAINZ (ESP), CRUZ (ESP)VOLKSWAGEN+0:05:14
3DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU)VOLKSWAGEN+0:48:45
4PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA)BMW+1:33:30
5MILLER (USA), PITCHFORD (AFG)VOLKSWAGEN+2:32:23
6LEAL DOS SANTOS (PRT), FIUZA (PRT)BMW+4:51:29
7KAHLE (DEU), SCHUENEMANN (DEU)SMG+7:06:57
8ROMA (ESP), PICARD (FRA)NISSAN+10:10:10

22:10 Ohlasy v cíli

Pal-Anders Ullevalseter : „Tohle byl můj styl etapy. Až do půlky mi to šlo dobře, ale potom jsem dvakrát ztratil. Ale nakonec je to dobrý výsledek pro celkové pořadí a postupuju výše. Je to velmi pozitivní a těším se na zítřejší etapu.“

Helder Rodrigues: „Byla to pro mě těžká zkouška. Jel jsem 508 kilometrů sám. Coma a Chaleco me dohonili, ale já jsem se jich nedokázal držet. Poté jsem jel sám a bylo to těžké. Chaleco na mě získal čtyři minuty. Není to moc. Ztratit čtyři minuty v etapě jako je tahle je dobré, to je pozitivní.“

Marc Coma: „Byla to těžkázkouška a velmi dlouhá se spoustou dun. Jeli jsme dohromady s Cyrilem a Chalecem. Střídali jsem se také ve vyhledávání cesty v rychlých pasážích. Byl jsem dneska spokojený s tempem. Byla to dobrá etapa po včerejších komplikacích. Ale nakonec se vše v dobré obrátilo. Jsem rád, protože to bylo 500 kilometrů speciálky. A to je sakra hodně.“

Cyril Despres: „Nebylo to dnes tak špatné.Ujeli jsme 505 kilometrů. A nebylo snadné hledat trasu, takže vás ostatní obvykle dojedou. Chaleco a já jsme hledali cestu a měli jsme dobrý čas. Dneska se hrálo o setrvání před mým pronásledovatelem. Moc neriskoval, ale víte jak to je, stane se. Moc toho dělat nemůžete. Chaleco hledal cestu rychle ve všech rychlých partiích a já v dunách. Na konci jsem jej k mé spokojenosti předjel a projel cílem první. Ne o moc ale po dni jako byl ten dnešní mě to uspokojilo. Problém s navigací je jako v cyklistice kdy se vám někteří přisajou k zadnímu kolu jako pijavice, tak v dálkových rally je to stejné. Ale to je součástí hry.“

Carlos Sainz: „Doufán, že dnešek byl pro nás nejhorší den na Dakaru. Ke konci jsme dvakrát uvázli v duně a museli jsme vystoupit a kopat. Někdy je všechno a pohodě a jindy to není až tak dobré. Musíme prostě pokračovat dál. Musíme zaútočit. V závodě je každá rally dlouhá a těžká. Uvidíme co se bude dít. Je jasné, že jsme ztratili nějaký čas, ale rally ještě není u konce. Ještě před námi jsou další etapy.“

Nasser Al Attiyah: „Ze začátku jsme byli opravdu opatrní. Carlos nás dojel velmi rychle. V poslední části v dunách jsme jeli naplno, protože tam na Carlose můžeme získat nějaký čas. Jsem docela spokojený šťastný, že jsme vyhráli etapu a staly se lídry soutěže. Mohu teď kontrolovat závod.“

22:30 Kamiony

Carská jízda. Tak by se dala pojmenovat dnešní etapa, kterou suverénním stylem start-cíl vyhrál „CAR“ Vladimír Chagin. Druhému v cíli, Firdausi Kabirovovi nadělil celou půl hodinu, konkrétně 31 minut a 49 vteřin. I třetí místo v cíli obsadil Kamaz a sice řízený Nikolaevem. Jeho ztráta v cíli na vítězného Chagina činila 36 minut a 55 vteřin. Aleš Loprais zaostal o 41 minut a 36 vteřin a na vině byl nejspíše i defekt pneumatiky před polovinou etapy. „Car“ se tak po dnešní výkonu, kdy dokončil celkově na 5. místě i v kategorii automobilu!, dostal i do čela celkového hodnocení a přeskočil tak o 3,5 minuty týmového kolegu Kabirova. Aleš Loprais na třetím místě ztrácí necelou půl hodinu. Vzhledem k povaze dalších etap není tedy ještě vše ztraceno.

Kamiony – výsledky 8. Etapy
1CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS)KAMAZ006:01:12
2KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS)KAMAZ+0:31:49
3NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS)KAMAZ+0:36:55
4LOPRAIS (CZE), HOLAN (CZE), KALINA (CZE)TATRA+0:41:36
5MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS)KAMAZ+1:28:00
6ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU) MAN+1:32:27

Kamiony – výsledky po 8. Etapě
1CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS)KAMAZ032:42:00
2KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS)KAMAZ+0:03:27
3LOPRAIS (CZE), HOLAN (CZE), KALINA (CZE)TATRA+0:29:36
4NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS)KAMAZ+1:52:28
5ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU)MAN+3:29:52
6MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS)KAMAZ+4:04:00


22:50 Čtyřkolky

Patronelli dnes zabil dvě mouchy jednou ranou. Vyhrál dnešní etapu a tím se dostal i do celkového vedení v závodě. Bohužel dosavadní lídr Thomas Maffei stále nefiguruje ve výsledcích a zdá se, že v boji o vítězství je o jednoho jezdce méně. Na druhém místě dnes dokončil Josef Macháček, který zaostal za Patronellim o 8 minut a v celkovém pořadí tak figuruje na 3 místě se skoro 3. hodinovou ztrátou. Průběžně druhý Halpern dnes na 5. místě se ztrátou 34 minut. Celkově ztrácí na Patronelliho 58 minut.

Čtyřkolky – výsledky 8. Etapy
1PATRONELLI (ARG)YAMAHA007:57:26
2MACHACEK (CZE)YAMAHA+0:08:02
3LASKAWIEC (POL)YAMAHA+0:11:00
4SANTAMARINA (ARG)HONDA+0:32:51
5HALPERN (ARG)YAMAHA+0:34:50
6HANSEN (ARG)POLARIS+1:04:57

Čtyřkolky – po 8. Etape
1PATRONELLI (ARG)YAMAHA039:45:14
2HALPERN (ARG)YAMAHA+0:58:32
3MACHACEK (CZE)YAMAHA+2:41:48
4COPETTI (ARG)YAMAHA+4:47:30
5DECLERCK (FRA)POLARIS+5:25:19
6LASKAWIEC (POL)YAMAHA+6:18:00
7HANSEN (ARG)POLARIS+7:37:26
8SANTAMARINA (ARG)HONDA+8:18:39

Zdroj: dakar.com

Komentářů celkem: 58
10. 1. 2011 21:4841
0 0
Uff...tak to musela byt strelba jak hovado
10. 1. 2011 21:5742
0 0
tak Aleš ztratil 17 minut měněním píchlého kola a 10 minut ztratili kvůli špatné navigaci...
10. 1. 2011 21:5943
0 0
dneska jel Chagin naprosto naplno... a vyplatilo se
10. 1. 2011 22:3544
0 0
Ted v TV byl super původní příspěvek z hlavního sestřihu od organizátorů, který přejímá i ČT a dalších 190 televizí - LOPRAIS AND GOLIASH smajlík Opravdu trefné na Kamazy...
10. 1. 2011 22:4245
0 0
Tak Aleš ztratil celkově něco kolem 45 minut a jinak, skončilo BMW a Chicherit nebo jak se to píše, poslal Mini do kytek..Totálně rozmlácený..
10. 1. 2011 22:5346
0 0
Jirka225: S Chicheritem jsi dva dny pozadu smajlík
10. 1. 2011 22:5447
0 0
Tak to pardon...Dva dny jsem se nedostal k Dakaru :D.Dneska konečně smajlík
10. 1. 2011 22:5748
0 0
bohužel skoncil i Stefan Svitko, který zadrel motor.. to musi byt k nas...aní, kdyz do o volném dnu mněnil. Kazdopadne jezdil paradne a patri mu palec nahoru smajlík
10. 1. 2011 23:1049
0 0
Super, v cíli je teď jen 15 posádek automobilů a 8 kamionů.. Bojím se, že zítřejší etapa bude zrušena :-(
10. 1. 2011 23:1650
0 0
Ty výsledky kamionů jsou nějaký špatně ne? smajlík.Těžko když Aleš dostal dneska 41s tak celkově strácí jen 29 smajlík
10. 1. 2011 23:1751
0 0
Omlouvám se za spam: ztrácí" smajlík
10. 1. 2011 23:1952
0 0
jirka225: je to dobre.. Chagin byl po vcerejsku cca 12 minut za Lopraisem
10. 1. 2011 23:2153
0 0
Jirka22 - tas asi fakt spadl z Marsu. Vůbec netušíš jaký bylo včera pořadí, časové jednotky taky neuznáváš....
10. 1. 2011 23:2554
0 0
vida_cz: Díky za opravu smajlík
smradzjzd: Aby ses nezbláznil chytrolíne..
Cj
10. 1. 2011 23:3455
0 0
Pánové, Čagin je prostě HOVADO a BEZMOZEK, to co dnes zajel je fenomenální a to i bez ohledu na to jaké má zázemí. Zalouží si obrovský repsekt.
Ale jak jinak, než: Ať žije Tatra!smajlík
Cj
10. 1. 2011 23:3556
0 0
Ach jo...respekt samozřejmě. smajlík
11. 1. 2011 07:1557
0 0
Pánové, Vladimír Čagin není ani bezmozek, ani hovado... Vím samozřejmě, že to nebylo myšleno ve zlém... Je to příjemný a přátelský chasník, stejně jako většina lidí od Kamazů... A vždycky byli... Neustále se zabývat jejich zázemím je také zcestné... To, že má Kamaz tovární tým není chybou Kamazu, je ale chybou jiných automobilek, včetně naší Tatry, že ho nemají! Jasně, je to tovární tým, ale také je nutné si uvědomit, že tým Kamaz Master je soukromý subjekt, který sice fabrika přímo podporuje, ale i tento tým si musí hledat své sponzory na provoz. Viz. Red Bull, dříve DHL, různé banky, letecké společnosti a podobně... To nejdůležitější z toho jejich "zázemí" je materiál a přístup k věci... Čagin s Kabirovem každý den jezdí ve stepi s ostrými kamiony v rámci tréninku, resp. pracovní náplně... Klidně každý rok nějaký ten kamion zničí... Materiálu je dost... Tohle si nemůže dovolit žádný jiný jezdec! Jinými slovy, Čagin s Kabirovem jsou tak vyježdění a "rozjetí", jako nikdo jiný ve startovním poli! Prohlédneme li si jejich závodní Kamaz, tak se na tom autě roky a roky nic nemění, jen se podle získaných zkušeností dolaďují detaily... Je to jednoduchý a spolehlivý stroj s patřičným výkonem a vychytanými jízdními vlastnostmi... Oni neexperimentují... Oni nestřídají motory jak na běžícím pásu... Ten tým dlouhé roky funguje precizně a jako tým... Oni nemají potřebu hledat členy/celebrity do týmu "za peníze"... Všechno jsou to zkušení a hlavně sehraní parťáci! Také je třeba si uvědomit, jak dlouho Čagin a Kabirov jsou ve hře! Proti nim je Aleš stále ještě učeň! A když se podíváte do minulosti, i takoví profesionálové udělají chybu! V roce 2007, při posledním africkém Dakaru, rozjeli doslova pekelnou honičku Hans Stacey s MANem a Čagin s Kamazem... Jak to skončilo? Stacey vyhrál, Čagin svůj Kamaz rozvěsil v několikanásobném saltu a skončili všichni tři v nemocnici na Kanárských ostrovech... I cara může potkat závodnická smůla... Takže Alešovi a celému Lopraisovic týmu držím pěsti a hlavně dojeďte!
11. 1. 2011 10:1958
0 0
Tak hlavně nutno říct, že Tatrováci měnili defekt, proto ta ztráta.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!