Rally Dakar 2011 – etapa 10
8:15
Dnešní etapu z Copiapa do Chilecita vrací Dakarský cirkus zpátky z Chile do Argentiny. Na posádky čeká 686 kilometrů přejezdů a 176 kilometrů speciálky. Po přejezdu And a hranice v Paso San Francisco by se posádky měly připravit na tepelný šok. Po okamžicích svěžesti a relaxace je čekají bíle duny Fimbaly a v tomto období tam bývá velmi horko. Jezdci zde sice stráví méně času než v předchozích letech, ale po deseti dnech závodění se tento úsek může ukázat jako rozhodující pro amatéry, u kterých se začínají projevovat první příznaky únavy.
Foto: dakar.com
Splity: gaps.dakar.com/2011/dakar/stage-10/aso/ukie.php
Po včerejší etapě je opět menší česká účast, která přišla o asi nejsledovanější posádku. Ve včerejší etapě měl obrovské problémy Aleš Loprais se svým vozem. Napřed se jim rozletělo turbo a museli pokračovat s pouze 30% výkonu. S tím už se nedají zdolávat obtížné dunové pasáže. Přesto se snažili pokračovat pouští museli neustále kličkovat. Poté ještě při přeskakování jedné duny utrhli tlumič a do cíle dorazili se ztrátou 2 hodiny a 48 minut. A pak přišla poslední rána. S takto poškozeným vozem nešlo projet všechny průjezdní body a jury rozhodla o jejich vyloučení ze závodu. "A to i přesto, že se až neuvěřitelně za nás postavila většina konkurenčních týmů, kteří chtěli, abychom s přesilou kamazů i nadále bojovali," uvedl Loprais.
17:28
Motocykly
První motocykly projely průjezdným bodem 4 na 121. kilometru. Zatím nejlepší z motorkářů je Portugalec Rodrigues, který byl zatím nejrychlejší ve všech třech bodech. Druhý se za ním s minimální ztrátou 19 sekund držel na 71. kilometru Francouz Cyril Despres. Španěl Marc Coma ztrácel 31 sekund. Na třetím bodě stále vede Rodrigues, ale Despres ztratil 9 minut a na druhém místě jej nahradil Coma ze ztrátou 40 sekund na Rodriguese. Na čtvrtém bodě stále vede Rodrigues. Comova stráta se zvětšila na 2:14 a Despres stáhl svou ztrátu na 7:37.
Američan Jonah Street doplatil na nebezpečí prvního na trati a udělal navigační chybu, která jej stála více než 13 minut.
Čtyřkolky
Do etapy vyrazil nejrychleji Josef Macháček. Na 23. kilometru měl na druhého Poláka Laskawiece náskok jediné sekundy. Třetí byl Patronelli se ztrátou 27 sekund. Nyní na 71. kilometru ve druhém bodě vede Laskawiec, Macháček je druhý se ztrátou 1:12 a třetí Patronelli ztrácí 1:45.
Foto: www.volkswagen-motorsport.com
Automobily
Etapa málem nezačala pro jednoho z favoritů, Francouze Stephané Peterhansela. Na přejezdu se mu pokazila převodovka, ale naštěstí kousek za ním jela jeho rychlá asistence a ta stihla vyměnit převodovku tak rychle, že Peterhansel odstartoval včas.
Nějaké problémy, možná spojené s tím že otevíral trať pro automobily, má Carlos Sainz. Na 23. kilometru ztrácel 9 minut a 15 sekund. Tím se splnilo to, na co se včera těšil Katařan Nasser Al-Attiyah, a to že nebude otevírat trať on, ale jeho největší rival a týmový kolega Sainz. Na 23. kilometru býl nejrychlejší, ale na patách mu visel Peterhansel.
Nyní, ve druhém bodě na 71. kilometru vede Peterhansel. Druhý Al-Attiyah na něj ztrácí 11 sekund. Sainz svou ztrátu stáhl na 8:29.
Kamiony
Do etapy nejlépe odstartoval Kabirov. Druhý Čagin na něj na 23. kilometru ztrácí 42 sekund. Třetí Nikolajev ztrácí už 1:48.
17:57
Motocykly
Problémy potkaly na 100. kilometru Chilana Francisco “Chaleco” Lopeze na Aprilii. Opravami tam strávil osm a půl minuty.
NA 71. je z Československých posádek je nejlepší nejlepší Slovák Radek Matoška na 16. místě se ztrátou 9:11. Druhý Slovák Ivan Jakeš, jedoucí za KM Racing je 30. se ztrátou 14:32. Naší David Pabiška a Jan Veselý jsou 36. (+15:50) a 65. (43:49).
Foto: Red Bull
18:20
Motocykly
Despres ztratil čas tím, že následoval Frans Verhoeven, který byl v tu chvíli na trati první, do špatného údolí. Svou chybu zjistili až po několika minutách. Despres se nyní snaží dohonit Comu a minimalizovat tak časovou ztrátu. V šestém bodě, za 163 kilometrem ztrácí na vedoucího Rodriguese 5:10 a na druhého Comu 2:31.
19:40
Těžko říci, co honilo hlavou Rodriguesovi v cíli a co se stalo na posledních desíti kilometrech, že ztratil půl hodiny a propadl ze s prvního na desáté místo. Vítězem etapy se stal Marc Coma, který dokázal navýšit svůj náskok v průběžném pořadí na svého největšího rivala Cyrila Desprese.. Tomu také den nevyšel tak jak si představoval. Hodně času ztratil díky navigační chybě a v cíli mu na druhém místě chybělo na Comu téměř deset minut. Třetí skončil Despresův nosič vody, Portugalec Faria. Pěkně zajel Slovinec Stanovnik., který ztratil 21 min 26 sec a tomu odpovídá čtvrté místo. Během etapy se potýkal s palivovou pumpou Chilan Lopez a tak páté místo v cíli je poměrně pěkný výsledek.
Cyril Despres: „První velkou chybu jsem udělal po 120. kilometru. Do té doby jsem jel dobře. Z navigace jsem přečetl 17 místo 117 a s Verhoevenem jsem skončili ve skalách. Tam jsme ztratili hodně času. Potom jsme udělali ještě jednu chybu v několika posledních kilometrech. Spadli jsme do blátivé díry a nebylo možné se dostat ven. Dohromady mě to stálo deset minut. Ale mohl jsem ztratit mnohem více času. Je to špatný den, ale to jsou závody. Některé dny jsou dobré a jiné jsou špatné.“
Motocykly v 10. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | COMA (ESP) | KTM | 03:06:35 |
2 | DESPRES (FRA) | KTM | +00:09:56 |
3 | FARIA (PRT) | KTM | +00:13:22 |
4 | STANOVNIK (SVN) | KTM | +00:21:26 |
5 | LOPEZ CONTARDO (CHL) | APRILIA | +00:21:43 |
6 | KNUIMAN (NLD) | KTM | +00:22:11 |
7 | PIZZOLITO (ARG) | HONDA | +00:22:16 |
8 | PEDRERO GARCIA (ESP) | KTM | +00:24:40 |
9 | DUCLOS (FRA) | APRILIA | +00:26:56 |
10 | RODRIGUES (PRT) | YAMAHA | +00:27:46 |
28 | MATOSKA (SVK) | KTM | +00:44:48 |
Motocykly po 10. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | COMA (ESP) | KTM | 38:39:31 |
2 | DESPRES (FRA) | KTM | +00:18:10 |
3 | LOPEZ CONTARDO (CHL) | APRILIA | +00:45:16 |
4 | RODRIGUES (PRT) | YAMAHA | +01:29:37 |
5 | FARIA (PRT) | KTM | +01:34:42 |
6 | PEDRERO GARCIA (ESP) | KTM | +02:29:24 |
7 | ULLEVALSETER (NOR) | KTM | +02:36:39 |
8 | AZEVEDO (BRA) | KTM | +03:11:06 |
31 | MATOSKA (SVK) | KTM | +11:19:57 |
20:12
Automobily
Zajímavý průběh měla etapa i v kategorii automobilů. Černého Petra si dnes vytáhl Carlos Sainz a po celou etapu výrazně ztrácel. O první místo se přetahovali Al-Attiyah a Peterhansel. Peterhansel si postupně vypracoval náskok na Katařana dvě a půl minuty, ale defekt na 126. kilometru jej srazil 78 sekund za Al-Attiyaha na druhé místo. Ale ani jemu nebylo souzeno vyhrát. Na 160. kilometru udělal navigační chybu a jel 2 kilometry špatným směrem. Výsledkem je ztráta na téměř tři minuty na jeho týmového kolegu, Jihoafričana De Villierse, který tak vyhrál svou první letošní etapu. Al-Attiyah navýšil své průběžné vedení na 12 minut a 37 sekund.
Automobily v 10. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU) | VOLKSWAGEN | 02:53:15 |
2 | HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL) | BMW | +00:04:23 |
3 | PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA) | BMW | +00:05:38 |
4 | AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU) | VOLKSWAGEN | +00:08:54 |
5 | SAINZ (ESP), CRUZ (ESP) | VOLKSWAGEN | +00:18:13 |
6 | LEAL DOS SANTOS (PRT), FIUZA (PRT) | BMW | +00:30:51 |
7 | LAVIEILLE (FRA), POLATO (FRA) | NISSAN | +00:43:23 |
Automobily po 10. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU) | VOLKSWAGEN | 33:58:34 |
2 | SAINZ (ESP), CRUZ (ESP) | VOLKSWAGEN | +00:12:37 |
3 | DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU) | VOLKSWAGEN | +00:46:57 |
4 | PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA) | BMW | +01:39:32 |
5 | MILLER (USA), PITCHFORD (AFG) | VOLKSWAGEN | +03:40:43 |
6 | HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL) | BMW | +03:49:37 |
20:55
Čtyřkolky
Pořadí mezi čtyřkolkami se v průběhu etapy neustále měnilo a na vedoucí pozici se střídali Josef Macháček, Polák Lukasz Laskawiec a Argentinec Jorge Santamarina. V cíli se nakonec radoval domácí Santamarina ze svého prvního etapového vítězství na Dakaru. Druhý skončil jeho krajan Halpern a třetí Laskawiec. Macháček skončil pátý se ztrátou 4 min 10 sec. Průběžnému pořadí nadále vévodí Alejandro Patronelli.
Čtyřkolky v 10. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | SANTAMARINA (ARG) | HONDA | 04:14:49 |
2 | HALPERN (ARG) | YAMAHA | +00:00:08 |
3 | LASKAWIEC (POL) | YAMAHA | +00:03:03 |
4 | DECLERCK (FRA) | POLARIS | +00:03:52 |
5 | MACHACEK (CZE) | YAMAHA | +00:04:10 |
6 | PATRONELLI (ARG) | YAMAHA | +00:05:23 |
Čtyřkolky po 10. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | PATRONELLI (ARG) | YAMAHA | 47:48:53 |
2 | HALPERN (ARG) | YAMAHA | +01:11:08 |
3 | MACHACEK (CZE) | YAMAHA | +02:45:56 |
4 | COPETTI (ARG) | YAMAHA | +05:47:20 |
5 | DECLERCK (FRA) | POLARIS | +05:57:51 |
6 | LASKAWIEC (POL) | YAMAHA | +06:25:55 |
Foto: dakar.com
22:36
Kamiony
Úvod etapy nejlépe vyšel Kabirovovi na Kamazu. Ale už na 71. kilometru ztrácel na Čagina 3 min. 39 sec. Třetí se sržel třetí kamaz pod vedením Nikolaevem. Na čtvrtém místě jel Belgičan Duisters s Ivecem. Kabirov se v průběhu etapy ještě pokusil o útok a přiblížil se k Čaginovi na 10 sekund, ten mu však ale zase ujel. Duisters se propadl na sedmé místo a na čtvrtém místě jej nahradil Španěl Vila s dalším Ivecem. Před 150. kilometrem ztratil Nikolaev zhruba 30 minut a pustil před sebe Vilu a týmového kolegu Mardeeva. Vítězem etapy se tak stal Čagin s náskokem 21 min a 38 sec. na Kabirova a vrátil se do celkového vedení. Na třetí místo těsně před cílem dokázal poskočit Holanďan Van Vliet s Manem. Vila skončil čtvrtý.
Kamiony v 10. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS) | KAMAZ | 03:21:39 |
2 | KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) | KAMAZ | +00:21:38 |
3 | VAN VLIET (NLD), BRUYNKENS (BEL), DER KINDEREN (NLD) | MAN | +00:34:37 |
4 | VILA (ESP), TORRALLARDONA (ESP), VAN EERD (NLD) | IVECO | +00:38:44 |
5 | MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS) | KAMAZ | +00:39:55 |
6 | NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS) | KAMAZ | +00:44:26 |
7 | SUGAWARA (JPN), SUZUKI (JPN), Unknown | HINO | +00:55:44 |
8 | ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU) | MAN | +01:04:57 |
9 | VILDMAN (CZE), FAJTL (CZE), BERVIC (CZE) | LIAZ | +01:16:36 |
10 | DUISTERS (BEL), GEUSENS (BEL), VAN MELIS (NLD) | IVECO | +01:22:43 |
Kamiony po 10. etapě | |||
---|---|---|---|
1 | CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS) | KAMAZ | 38:56:38 |
2 | KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) | KAMAZ | +00:17:27 |
3 | NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS) | KAMAZ | +02:44:06 |
4 | ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU) | MAN | +04:56:26 |
5 | MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS) | KAMAZ | +05:06:10 |
6 | VILA (ESP), TORRALLARDONA (ESP), VAN EERD (NLD) | IVECO | +06:54:32 |
13 | VILDMAN (CZE), FAJTL (CZE), BERVIC (CZE) | LIAZ | +18:47:55 |
Zdroj: dakar.com, sport.cz
Kruci, jak jsem na to kouknul, tak jsem si říkal co dělá Maevad na dakaru
Ohladom bezpecnosti: Zaujimave ze Africa Race sa kona a nikoho tam nestrielaju.... Som utvrdeny v nazore ze to bola len zamienka...
Ohladom reportazi Africa Race- myslim ze do buducna bude nutne aby sme sa propagacie chytili my ako komunita...
Otazka na redakciu: Reportaze Tomeceka (Tomecka- opravte ma prosim) sa dali zahliadnut na inych ceskych serveroch, ale tu nie. Je ich uverejnenie vecou komplikovanej dohody medzi serverom a posadkou?
Další, pro Afriku velmi podstatný problém, je přístup nás, cizinců, hostů... Jste na chudém kontinentu, v zemích, kde lidé jsou sice v mnoha směrech šťastni, umí se smát, bavit, ale z našeho "standardu" nemají ani zlomek... Ti, kdo zakládali Dakar, byli Afrikou odkojeni. Troufám si tvrdit, že řada z nich měla v rodině, mezi předky i pracovníky z kolonií... Znali Afriku do posledního detailu... Víte, proč se Auriolovi říkalo "Afričan"? Nejen proto, že tam byl jako doma, že byl opálený a vypadal jako filmová hvězda... Ale jeho matka byla Habešanka... A v bývalé T.S.O. člověk narazil na mnoho dalších takových... Josef Sláma, čistokrevný snědý Alžířan, žijící v Paříži a pracující kdysi na T.S.O. Tatík původem český voják Cizinecké legie (prý...), matka Alžířanka... Tihle všichni měli k Africe a k Afričanům vstah... Pamatuji se z 90. let, jak Hubert Auriol jako ředitel v každém bivaku provázel místní hodnostáře, nebo i presidenty, představoval jim kde jaký tým, kde jakého jezdce... Byl a je v Africe nesmírně populární... V zemích, kudy Dakar projížděl, se vyhlašovaly na ty dny dokonce státní svátky... Lidem a děckám se rozdávaly dárky... Vstahy byly ještě úplně normální, řekl bych francouzky žoviální... Pro Afričany byla Rallye Paříž-Dakar obrovská pýcha. A tehdejší účastníci, převážně Francouzi, tam byli vlastně doma... Ale to se změnilo... V roce 2007 už byly nejen mezilidské vstahy v bivaku mizerné, neboli typicky evropské, neboli každý si hraje jen na svém písečku a po ostatních je mu prd... Dřív každý každému pomáhal... Co k nám chodilo motorkářů vařit rám a jiné věci, tatrováčtí mechanici byli na roztrhání... V roce 2007 byly bivaky takřka hermeticky uzavřené, ředitel Lavigne nejen že nekomunikoval s místními, ale nebyl ani vidět mezi svými, mezi účastníky... Auriol kdysi každý večer procházel do noci bivak, s každým mluvil, ptal se na problémy... Nikdo mu nebyl šumafuk, nikdo mu nebyl lhostejný... Tenkrát to byli prostě opravdoví dobrodruzi, které ta Afrika okouzlila, kteří se té Afriky neštítili... A tohle nedělá na "hostitele" dobrý dojem a tak Dakar, ten oficiální, ztratil pro Afriku glanc... Také vznik Africa Race Afričané vítali s otevřenou náručí, vlády už před prvním ročníkem slíbily maximalní zabezpečení armádou a policií... A myslím, že to funguje... Dokud to zůstane podnikem pro dobrodruhy, pro nadšence, pro soukromníky, bude to bezpečné...