12. 1. 2011 21:10 − 3448× − 32

Rally Dakar 2011 – etapa 10

Aktualizace 22:37 Dnes čeká posádky návrat do Argentiny přes andské průsmyky a bílé duny Fimbaly.

8:15

Dnešní etapu z Copiapa do Chilecita vrací Dakarský cirkus zpátky z Chile do Argentiny. Na posádky čeká 686 kilometrů přejezdů a 176 kilometrů speciálky. Po přejezdu And a hranice v Paso San Francisco by se posádky měly připravit na tepelný šok. Po okamžicích svěžesti a relaxace je čekají bíle duny Fimbaly a v tomto období tam bývá velmi horko. Jezdci zde sice stráví méně času než v předchozích letech, ale po deseti dnech závodění se tento úsek může ukázat jako rozhodující pro amatéry, u kterých se začínají projevovat první příznaky únavy.


Foto: dakar.com

Splity: gaps.dakar.com/2011/dakar/stage-10/aso/ukie.php

Po včerejší etapě je opět menší česká účast, která přišla o asi nejsledovanější posádku. Ve včerejší etapě měl obrovské problémy Aleš Loprais se svým vozem. Napřed se jim rozletělo turbo a museli pokračovat s pouze 30% výkonu. S tím už se nedají zdolávat obtížné dunové pasáže. Přesto se snažili pokračovat pouští museli neustále kličkovat. Poté ještě při přeskakování jedné duny utrhli tlumič a do cíle dorazili se ztrátou 2 hodiny a 48 minut. A pak přišla poslední rána. S takto poškozeným vozem nešlo projet všechny průjezdní body a jury rozhodla o jejich vyloučení ze závodu. "A to i přesto, že se až neuvěřitelně za nás postavila většina konkurenčních týmů, kteří chtěli, abychom s přesilou kamazů i nadále bojovali," uvedl Loprais.

17:28

Motocykly

První motocykly projely průjezdným bodem 4 na 121. kilometru. Zatím nejlepší z motorkářů je Portugalec Rodrigues, který byl zatím nejrychlejší ve všech třech bodech. Druhý se za ním s minimální ztrátou 19 sekund držel na 71. kilometru Francouz Cyril Despres. Španěl Marc Coma ztrácel 31 sekund. Na třetím bodě stále vede Rodrigues, ale Despres ztratil 9 minut a na druhém místě jej nahradil Coma ze ztrátou 40 sekund na Rodriguese. Na čtvrtém bodě stále vede Rodrigues. Comova stráta se zvětšila na 2:14 a Despres stáhl svou ztrátu na 7:37.

Američan Jonah Street doplatil na nebezpečí prvního na trati a udělal navigační chybu, která jej stála více než 13 minut.

Čtyřkolky

Do etapy vyrazil nejrychleji Josef Macháček. Na 23. kilometru měl na druhého Poláka Laskawiece náskok jediné sekundy. Třetí byl Patronelli se ztrátou 27 sekund. Nyní na 71. kilometru ve druhém bodě vede Laskawiec, Macháček je druhý se ztrátou 1:12 a třetí Patronelli ztrácí 1:45.


Foto: www.volkswagen-motorsport.com

Automobily

Etapa málem nezačala pro jednoho z favoritů, Francouze Stephané Peterhansela. Na přejezdu se mu pokazila převodovka, ale naštěstí kousek za ním jela jeho rychlá asistence a ta stihla vyměnit převodovku tak rychle, že Peterhansel odstartoval včas.

Nějaké problémy, možná spojené s tím že otevíral trať pro automobily, má Carlos Sainz. Na 23. kilometru ztrácel 9 minut a 15 sekund. Tím se splnilo to, na co se včera těšil Katařan Nasser Al-Attiyah, a to že nebude otevírat trať on, ale jeho největší rival a týmový kolega Sainz. Na 23. kilometru býl nejrychlejší, ale na patách mu visel Peterhansel.

Nyní, ve druhém bodě na 71. kilometru vede Peterhansel. Druhý Al-Attiyah na něj ztrácí 11 sekund. Sainz svou ztrátu stáhl na 8:29.

Kamiony

Do etapy nejlépe odstartoval Kabirov. Druhý Čagin na něj na 23. kilometru ztrácí 42 sekund. Třetí Nikolajev ztrácí už 1:48.

17:57

Motocykly

Problémy potkaly na 100. kilometru Chilana Francisco “Chaleco” Lopeze na Aprilii. Opravami tam strávil osm a půl minuty.

NA 71. je z Československých posádek je nejlepší nejlepší Slovák Radek Matoška na 16. místě se ztrátou 9:11. Druhý Slovák Ivan Jakeš, jedoucí za KM Racing je 30. se ztrátou 14:32. Naší David Pabiška a Jan Veselý jsou 36. (+15:50) a 65. (43:49).


Foto: Red Bull

18:20

Motocykly

Despres ztratil čas tím, že následoval Frans Verhoeven, který byl v tu chvíli na trati první, do špatného údolí. Svou chybu zjistili až po několika minutách. Despres se nyní snaží dohonit Comu a minimalizovat tak časovou ztrátu. V šestém bodě, za 163 kilometrem ztrácí na vedoucího Rodriguese 5:10 a na druhého Comu 2:31.

19:40

Těžko říci, co honilo hlavou Rodriguesovi v cíli a co se stalo na posledních desíti kilometrech, že ztratil půl hodiny a propadl ze s prvního na desáté místo. Vítězem etapy se stal Marc Coma, který dokázal navýšit svůj náskok v průběžném pořadí na svého největšího rivala Cyrila Desprese.. Tomu také den nevyšel tak jak si představoval. Hodně času ztratil díky navigační chybě a v cíli mu na druhém místě chybělo na Comu téměř deset minut. Třetí skončil Despresův nosič vody, Portugalec Faria. Pěkně zajel Slovinec Stanovnik., který ztratil 21 min 26 sec a tomu odpovídá čtvrté místo. Během etapy se potýkal s palivovou pumpou Chilan Lopez a tak páté místo v cíli je poměrně pěkný výsledek.

Cyril Despres: „První velkou chybu jsem udělal po 120. kilometru. Do té doby jsem jel dobře. Z navigace jsem přečetl 17 místo 117 a s Verhoevenem jsem skončili ve skalách. Tam jsme ztratili hodně času. Potom jsme udělali ještě jednu chybu v několika posledních kilometrech. Spadli jsme do blátivé díry a nebylo možné se dostat ven. Dohromady mě to stálo deset minut. Ale mohl jsem ztratit mnohem více času. Je to špatný den, ale to jsou závody. Některé dny jsou dobré a jiné jsou špatné.“

Motocykly v 10. etapě
1COMA (ESP)KTM03:06:35
2DESPRES (FRA)KTM+00:09:56
3FARIA (PRT)KTM+00:13:22
4STANOVNIK (SVN)KTM+00:21:26
5LOPEZ CONTARDO (CHL)APRILIA+00:21:43
6KNUIMAN (NLD)KTM+00:22:11
7PIZZOLITO (ARG)HONDA+00:22:16
8PEDRERO GARCIA (ESP)KTM+00:24:40
9DUCLOS (FRA)APRILIA+00:26:56
10RODRIGUES (PRT)YAMAHA+00:27:46
28MATOSKA (SVK)KTM+00:44:48

Motocykly po 10. etapě
1COMA (ESP)KTM38:39:31
2DESPRES (FRA)KTM+00:18:10
3LOPEZ CONTARDO (CHL)APRILIA+00:45:16
4RODRIGUES (PRT)YAMAHA+01:29:37
5FARIA (PRT)KTM+01:34:42
6PEDRERO GARCIA (ESP)KTM+02:29:24
7ULLEVALSETER (NOR)KTM+02:36:39
8AZEVEDO (BRA)KTM+03:11:06
31MATOSKA (SVK)KTM+11:19:57

20:12

Automobily

Zajímavý průběh měla etapa i v kategorii automobilů. Černého Petra si dnes vytáhl Carlos Sainz a po celou etapu výrazně ztrácel. O první místo se přetahovali Al-Attiyah a Peterhansel. Peterhansel si postupně vypracoval náskok na Katařana dvě a půl minuty, ale defekt na 126. kilometru jej srazil 78 sekund za Al-Attiyaha na druhé místo. Ale ani jemu nebylo souzeno vyhrát. Na 160. kilometru udělal navigační chybu a jel 2 kilometry špatným směrem. Výsledkem je ztráta na téměř tři minuty na jeho týmového kolegu, Jihoafričana De Villierse, který tak vyhrál svou první letošní etapu. Al-Attiyah navýšil své průběžné vedení na 12 minut a 37 sekund.

Automobily v 10. etapě
1DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU)VOLKSWAGEN02:53:15
2HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL)BMW+00:04:23
3PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA)BMW+00:05:38
4AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU)VOLKSWAGEN+00:08:54
5SAINZ (ESP), CRUZ (ESP)VOLKSWAGEN+00:18:13
6LEAL DOS SANTOS (PRT), FIUZA (PRT)BMW+00:30:51
7LAVIEILLE (FRA), POLATO (FRA)NISSAN+00:43:23

Automobily po 10. etapě
1AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU)VOLKSWAGEN33:58:34
2SAINZ (ESP), CRUZ (ESP)VOLKSWAGEN+00:12:37
3DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU)VOLKSWAGEN+00:46:57
4PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA)BMW+01:39:32
5MILLER (USA), PITCHFORD (AFG)VOLKSWAGEN+03:40:43
6HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL)BMW+03:49:37

20:55

Čtyřkolky

Pořadí mezi čtyřkolkami se v průběhu etapy neustále měnilo a na vedoucí pozici se střídali Josef Macháček, Polák Lukasz Laskawiec a Argentinec Jorge Santamarina. V cíli se nakonec radoval domácí Santamarina ze svého prvního etapového vítězství na Dakaru. Druhý skončil jeho krajan Halpern a třetí Laskawiec. Macháček skončil pátý se ztrátou 4 min 10 sec. Průběžnému pořadí nadále vévodí Alejandro Patronelli.

Čtyřkolky v 10. etapě
1SANTAMARINA (ARG)HONDA04:14:49
2HALPERN (ARG)YAMAHA+00:00:08
3LASKAWIEC (POL)YAMAHA+00:03:03
4DECLERCK (FRA)POLARIS+00:03:52
5MACHACEK (CZE)YAMAHA+00:04:10
6PATRONELLI (ARG)YAMAHA+00:05:23

Čtyřkolky po 10. etapě
1PATRONELLI (ARG)YAMAHA47:48:53
2HALPERN (ARG)YAMAHA+01:11:08
3MACHACEK (CZE)YAMAHA+02:45:56
4COPETTI (ARG)YAMAHA+05:47:20
5DECLERCK (FRA)POLARIS+05:57:51
6LASKAWIEC (POL)YAMAHA+06:25:55


Foto: dakar.com

22:36

Kamiony

Úvod etapy nejlépe vyšel Kabirovovi na Kamazu. Ale už na 71. kilometru ztrácel na Čagina 3 min. 39 sec. Třetí se sržel třetí kamaz pod vedením Nikolaevem. Na čtvrtém místě jel Belgičan Duisters s Ivecem. Kabirov se v průběhu etapy ještě pokusil o útok a přiblížil se k Čaginovi na 10 sekund, ten mu však ale zase ujel. Duisters se propadl na sedmé místo a na čtvrtém místě jej nahradil Španěl Vila s dalším Ivecem. Před 150. kilometrem ztratil Nikolaev zhruba 30 minut a pustil před sebe Vilu a týmového kolegu Mardeeva. Vítězem etapy se tak stal Čagin s náskokem 21 min a 38 sec. na Kabirova a vrátil se do celkového vedení. Na třetí místo těsně před cílem dokázal poskočit Holanďan Van Vliet s Manem. Vila skončil čtvrtý.

Kamiony v 10. etapě
1CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS)KAMAZ03:21:39
2KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS)KAMAZ+00:21:38
3VAN VLIET (NLD), BRUYNKENS (BEL), DER KINDEREN (NLD)MAN+00:34:37
4VILA (ESP), TORRALLARDONA (ESP), VAN EERD (NLD)IVECO+00:38:44
5MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS)KAMAZ+00:39:55
6NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS)KAMAZ+00:44:26
7SUGAWARA (JPN), SUZUKI (JPN), UnknownHINO+00:55:44
8ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU)MAN+01:04:57
9VILDMAN (CZE), FAJTL (CZE), BERVIC (CZE)LIAZ+01:16:36
10DUISTERS (BEL), GEUSENS (BEL), VAN MELIS (NLD)IVECO+01:22:43

Kamiony po 10. etapě
1CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS)KAMAZ38:56:38
2KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS)KAMAZ+00:17:27
3NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS)KAMAZ+02:44:06
4ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU)MAN+04:56:26
5MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS)KAMAZ+05:06:10
6VILA (ESP), TORRALLARDONA (ESP), VAN EERD (NLD)IVECO+06:54:32
13VILDMAN (CZE), FAJTL (CZE), BERVIC (CZE)LIAZ+18:47:55

Zdroj: dakar.com, sport.cz

Komentářů celkem: 32
12. 1. 2011 16:3921
0 0
Josef Vrátil: No, "staré vedení", nevím jak je to s lidma co tam sedí, ale soutěže Dakar pořád organizuje A.S.O., které patří léta ochranná známka Dakar. A baťůžkáři, taky nevymřeli stačí se dívat na sestřihy ČT4, předvčerem o nich vykládali, tych bylo dycky víc jak 2/3. "Starý dakar" to je taky relativní pojem. I poslední léta afrického dakaru se taky říkalo, že už to néni "starý dakar". Jestli si dobře vzpomínám tak všecí byli rádi že mohou startovat aspon v te Americe. Myslím si, ale že to neztratilo nic na statusu nejtěžší soutěže světa, pořád se prožívají krušné chvíle, bloudí se, pomáhá se navzájem atd. Akorát cílová destinace nesedí s názvem soutěže.
12. 1. 2011 19:0622
0 0
burianvlasta: Víte, třeba v těch divácích se strašně mýlíte... Já pamatuji osobně "jen" devadesátá léta, ale to ještě jezdila spousta lidí, kteří u toho byli od začátku, nebo od jedněch z prvních ročníků... Ti diváci tam nikoho nezajímali, o tom maratóny nejsou... O tom jsou závody... Právě tím symbolem opravdového Dakaru bylo to, že se jezdec pohybuje v nekonečné pusté poušti, hledá trasu, hledá směr jízdy, jede z místa A do místa B, tedy z Paříže (a jiných měst) do Dakaru... Pro spousty lidí bylo tím snem, tím obrovským zadostiučiněním, že dojeli do cíle a šli se podívat na Cap Manuel, nejzápadnější cíp Afriky nedaleko Dakaru... Nějaký čas, nějaké umístění je vůbec nezajímalo... Šlo o to ryzí dobrodružství! Protože Dakar vznikl jako nástupce u nás v podstatě neznámých, ale ve Francii nesmírně populárních afrických pouštních maratónů, jako byly Nice-Abidjan-Nice, nebo Rallye Oasis... Tyhle věci byly tenkrát spíš pro dobrodruhy, než pro nějaké profesionální závodníky... A věřte mi, "dakarákům", co pamatovali ty úžasné počáteční doby, řekněme do začátku 90. let, těm bylo úplně jedno, jestli někde jsou, nebo nejsou diváci... Tam šlo o tu poušť, o Afriku a o to dobrodružství... Také se strašně změnil styl... Nese to celkový vývoj komunikační techniky, možnosti satelitní navigace... Dneska v podstatě nelze zabloudit... Tenkrát jezdec musel prvně najít trasu, najít kudy jet a pak teprve jel rychle... Tenkrát Sabine na brífingu řekl "tady někde" je průjezdová kontorla, nebo tankovačka pro motocykly... A to "tady někde" znamenalo možná prostor o rozloze Jižní Moravy... Proto také do jisté doby byly šance všech srovnány... Ještě v době, kdy tam lítal po dunách Vatanen s Peugeotem bylo možné a stalo se, že jednotlivé etapy vyhráli "pouštní vlci" s nějak jen lehce upraveným Range Roverem, nebo Pajerem... Špatné bylo už to, že na nátlak továrních týmů vznykla kategorie asistenčních vozidel, jedoucích po silnici... Kdysi muselo všechno, co chtělo asistovat, po trati... Jen pro malé srovnání. V roce 1986 vyhrál René Metge na Porsche 959 a Porsche nasadilo tři "speciály", jedno řídil Metge, druhé Jackie Ickx a třetí létající inženýr a mechanik Kussmaul... K tomu dva kamiony MAN, jedoucí v závodě (!!!)... Dnes má tovární tám Volkswagen čtyři tovární vozy a k nim přes 50 (!!!) doprovodných vozidel! Je to normální??? Je tohle maratón? Sabine chtěl, aby jezdec uměl nejen jet a jet rychle, ale aby dokázal svůj stroj udržet při životě! PR a marketing, to je dneska zaklínadlo... Ale myslíte si, že bez televize to nejde? Já myslím, že jde... Oni ti Frantíci se o to umí postarat... Je určitě dost francouzských a španělských časopisů, které budou mít bohaté reportáže i o Africa Race... Vydávají knihu-ročenku... Mají tam skvělé fotografy, jako je můj kamarád (na což jsem náležitě pyšný) Alain Rosignol... Točí sestřihy všech účastníků... Sponzorům je co nabídnout. Tam jde o to rozdílné pojetí... Sainz, nebo Volkswagen budouch chtít vždycky ty světla ramp, špalíry diváků, televize celého světa, publicitu, po etapě pohodlí a komfort... Ale dobrodruzi budou chtít raději tu pustou Afriku...
12. 1. 2011 19:1223
0 0
Parádní příspěvky, díky za ně! Původně jsem chtěl dělat i články z Afriky, ale nedá se to stíhat...
12. 1. 2011 19:1424
0 0
Ale B: A.S.O. je nástupnická organizace bývalé T.S.O., tedy Thierry Sabine Organization... Už to přejmenování o něčem svědčí... Než přišel současný ředitel Lavigne, tak to bylo T.S.O. A stará parta organizátorů? To byli lidé, jako Hubert Auriol, Patrick Zaniroli, René Metge, Anne Marie Gerandi, Marie Cristine Lamy, Roger Kalmanowicz a řada dalších... Ti všichni byli "odejiti"... Ti všichjni tam byli léta, někteří od prvního ročníku... Pozadí neznám, ale A.S.O. patří mediálnímu gigantu Le Equipe, kterému patří i třeba Tour de France... Osobně jsme mluvili s Auriolem a s Anne Marie v Barceloně při MotoGP v roce 2005. Byli hosty týmu Repsol Honda. Když jsme se ptali, co se stalo, tak nechtěli mluvit, jen velmi kulantně řekli, že museli všichni odejít... Samozřejmě, že poslední léta afrického Dakaru nešlo srovnávat s tradicí... Nelze říct, kdo je za to odpovědný... Myslím, že z velké části právě nové "komerční" vedení... Ale i nástup gigantů, jako je Volkswagen...
12. 1. 2011 23:3125
0 0
Moc zajímavé příspěvky, pane Vrátile, díky za ně.smajlík
13. 1. 2011 08:3526
0 0
"Před 150. kilometrem ztratil Nikolaev zhruba 30 minut a pustil před sebe Vilu a týmového kolegu Mardeeva."

Kruci, jak jsem na to kouknul, tak jsem si říkal co dělá Maevad na dakaru smajlíksmajlík
13. 1. 2011 08:4227
0 0
Suhlasim s p. Vrátilom a dakujem za paradne pre mna veci osvetlujuce info. S tymi asistencnymi vozmi je to az smiesne...50??
Ohladom bezpecnosti: Zaujimave ze Africa Race sa kona a nikoho tam nestrielaju.... Som utvrdeny v nazore ze to bola len zamienka...
Ohladom reportazi Africa Race- myslim ze do buducna bude nutne aby sme sa propagacie chytili my ako komunita...
Otazka na redakciu: Reportaze Tomeceka (Tomecka- opravte ma prosim) sa dali zahliadnut na inych ceskych serveroch, ale tu nie. Je ich uverejnenie vecou komplikovanej dohody medzi serverom a posadkou?
13. 1. 2011 10:1328
0 0
Maestro: Jak jsem psal vyse, chtel jsem se Afraca Race venovat, ale uz tak me plne vytezuje Dakar. Jestli ma Tomecek tiskovky, to nevim, proste jsem to nesledoval.
13. 1. 2011 12:2329
0 0
Maestro: S tou bezpečností to až tak jednoduché není. Předně, cirkus, jaký se teď pohybuje v Jižní Americe by z mnoha stránek byl vítaným terčem teroristů. Už jen kvůli té obrovské medializaci. A teroristům jde hlavně o tu medializaci... Zasadit "nenáviděnému Západu" velkou ránu, o které se dozví celý svět a velmi rychle... Druhá věc je ta, že takový cirkus plný velkých a bohatých týmů by byl lákavou kořistí pro zloděje a pouštní bandity... Ti zase nemají zájem zabíjet, ale chtějí materiál a peníze... Vzpomínám si na rok 1998, kdy bandité přepadli naše dvě Tatry a jednu ukradli... Jarda Lamač se stal tenkrát hrdinou, protože nějakého toho jejich vůdce chytil pod krkem a držel před sebou jako štít... Pak jim vysvětlili, že nikoho zabít nechtějí, že chtějí tu Tatru, protože je to skvělý stroj do pouště, materiál a peníze... A postřílet všechny mohli, jen kdyby chtěli... Tenkrát na základě výpovědí našich jezdců bylo hodně lidí z organizace toho názoru, že si Tatru vyhlídli už v Paříži, že to auto znali, že s ním bez jakýchkoliv problémů odjeli... Byla to tenkrát dlouhá a strašně těžká etapa v nekonečných dunách, dojíždělo se do bivaku ještě dlouho do noci... Někdo tenkrát vyprávěl, myslím že právě Jarda Lamač, že ten vůdce banditů, když viděl ty světla bloudící všude kolem v poušti, tak se prý jen usmál a řekl něco v tom smyslu, že tady umí jezdit jen oni, ne my, Evropané... Ale to jen taková vsuvka...
Další, pro Afriku velmi podstatný problém, je přístup nás, cizinců, hostů... Jste na chudém kontinentu, v zemích, kde lidé jsou sice v mnoha směrech šťastni, umí se smát, bavit, ale z našeho "standardu" nemají ani zlomek... Ti, kdo zakládali Dakar, byli Afrikou odkojeni. Troufám si tvrdit, že řada z nich měla v rodině, mezi předky i pracovníky z kolonií... Znali Afriku do posledního detailu... Víte, proč se Auriolovi říkalo "Afričan"? Nejen proto, že tam byl jako doma, že byl opálený a vypadal jako filmová hvězda... Ale jeho matka byla Habešanka... A v bývalé T.S.O. člověk narazil na mnoho dalších takových... Josef Sláma, čistokrevný snědý Alžířan, žijící v Paříži a pracující kdysi na T.S.O. Tatík původem český voják Cizinecké legie (prý...), matka Alžířanka... Tihle všichni měli k Africe a k Afričanům vstah... Pamatuji se z 90. let, jak Hubert Auriol jako ředitel v každém bivaku provázel místní hodnostáře, nebo i presidenty, představoval jim kde jaký tým, kde jakého jezdce... Byl a je v Africe nesmírně populární... V zemích, kudy Dakar projížděl, se vyhlašovaly na ty dny dokonce státní svátky... Lidem a děckám se rozdávaly dárky... Vstahy byly ještě úplně normální, řekl bych francouzky žoviální... Pro Afričany byla Rallye Paříž-Dakar obrovská pýcha. A tehdejší účastníci, převážně Francouzi, tam byli vlastně doma... Ale to se změnilo... V roce 2007 už byly nejen mezilidské vstahy v bivaku mizerné, neboli typicky evropské, neboli každý si hraje jen na svém písečku a po ostatních je mu prd... Dřív každý každému pomáhal... Co k nám chodilo motorkářů vařit rám a jiné věci, tatrováčtí mechanici byli na roztrhání... V roce 2007 byly bivaky takřka hermeticky uzavřené, ředitel Lavigne nejen že nekomunikoval s místními, ale nebyl ani vidět mezi svými, mezi účastníky... Auriol kdysi každý večer procházel do noci bivak, s každým mluvil, ptal se na problémy... Nikdo mu nebyl šumafuk, nikdo mu nebyl lhostejný... Tenkrát to byli prostě opravdoví dobrodruzi, které ta Afrika okouzlila, kteří se té Afriky neštítili... A tohle nedělá na "hostitele" dobrý dojem a tak Dakar, ten oficiální, ztratil pro Afriku glanc... Také vznik Africa Race Afričané vítali s otevřenou náručí, vlády už před prvním ročníkem slíbily maximalní zabezpečení armádou a policií... A myslím, že to funguje... Dokud to zůstane podnikem pro dobrodruhy, pro nadšence, pro soukromníky, bude to bezpečné...
13. 1. 2011 16:4630
0 0
Josef Vrátil: Dovolím, si trošku oponovat, že vzájemná pomoc byla a už néni. Ono mezi továrnímy týmy určitě neni. Ale mezi ostatníma pořád je. Aj Loprais to letos řikal, že za nim chodili v konkurenčních kamionů jestli neco nepotřebujú. A ono i jeden motorkář to říkal, že jede Dakar jenom, protože tam má kamošů, že si navzájem pomáhajú a u aut to bude to stejné. Takže ona ta přátelská atmosféra vládne pořád. Ale jinak pěkné příspěvky, to se mosí nechat. smajlík
13. 1. 2011 23:5831
0 0
Ale B: Samozřejmě máte pravdu v jedné věci, v každé "společnosti" se najdou lidé, kteří k sobě mají nějak blíž, komunikují spolu, kamarádí se. A to platí i o tom současném Dakaru... Ale kdyby jste zažít atmosféru Dakaru alespoň těch 90. let... To prostě bylo zcela něco jiného... Tenkrát jsme všichni bez rozdílu národnosti a dá se říct i týmu chodili několik dní v jednom zaprášeném propoceném tričku, v jedněch kraťasech, jednou za dva tři dny byla sprcha kýblovka a všichni jsme jedli to stejné ze země... To bylo podstatné... Když jezdci přijížděli do bivaku, tak jsme je v pohodě zpovídali, co bylo, jak bylo a všichni byli rádi, že je o ně zájem, že s nimi ta hrstka bláznů novinářů komunikuje... Klidně jsme po dojezdu seděli třeba hodinu s Arcaronsem, nebo Kinim a povídali... Takhle vznikala krásná prátelství! Třeba v roce 1997, kdy se jel Dakar-Agadez-Dakar a my doprovázeli naše dva motorkáře, Ivoše Kaštana a Standu Zlocha, tak od začátku se na nás "přilípli" (v dobrém!!!) další vlci samotáři... Jürgenu Mayerovi jsme vozili pití a cigára... Fernándu Gilovi jsme vozili pití a cigára... Norbertu Schilcherovi jsme vozili pití a spacák... Najednou jsme měli báglů, že jsme potřebovali nosiče... A každý směl do novinářského letadla jen s dvěma bágly... Když to Auriol viděl, usmál se, řekl že to je v pořádku... Moc dobře věděl, o co jde... V roce 2007 jsem přijeli do Maroka do prvního afrického bivaku, začali přijíždět motorkáři, Coma, Esteve Pujol, Despres a další, chtěli jsme nějaké komentáře k etapě a ejhle... "Tiskový mluvčí týmu KTM vydá zprávu"... Začala přijíždět auta a to stejné... Najednou byly v Africe manýry Formule 1... Vatanena jsme poznali a dost se zkamarádili na Dakaru 1996. Byl fantastický! denně jsme s ním seděli a povídali o všem možném i nemožném... Když mě v půlce skolily horečky a zimnice, chodil sám za mnou, jak dojel etapu a ptal se, jak mě je, jestli je to lepší... Pak jsme se potkali ještě na řadě soutěří MS a pořád byl stejný... V roce 2007 jel za Volkswagen... A strašně smutně nám vysvětlil, že nesmí s novináři jen tak mluvit, že to mají ve smlouvě, že na to mají PR managera... Když jsem po tom bivaku večer chodil, nevěřil jsem svým očím... Všichni v košilích, vymydlení, načesaní... Jedlo se u stolů a sedělo se na židlích... Tohle pro mě už nebyl Dakar, tohle pro mě nebyla už Afrika... Snad jsem vysvětlil srozumitelně, kam se to dostalo, jak se to vyvinulo...
14. 1. 2011 08:3232
0 0
Josef Vrátil -hezky popsaná změna Dakaru od původní myšlenky závodu jako takového .Zrovinka včera jsme se k tomuto tématu dostaly ,že už to je jiný ,,Dakar" smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!