13. 1. 2011 22:40 − 2609× − 20

Rally Dakar 2011 – etapa 11

Aktualizace 23:20 Na programu je extrémně dlouhá speciálka téměř pohádkovou krajinou.

7:30

Země zůstává stejná, ale soutěžící budou mít dojem, že vstupují do nové země. Taková bude dnešní etapa z Chilecita do San Juanu, čítající 164 km přejezdů a předlouhých 622 kilometrů speciálky. Podhůří And má někdy typický vzhled dalekého západu, jako v případě téměř pohádkového kaňonu v první sekci etapy. Melodie Ennio Morricone by byla perfektní soundtrack pro písečné pozadí druhé části etapy, kde se soutěžící budou muset navigovat mezi pohádkově vysokými komíny. Ve skutečnosti to žádná pohádka nebude a soutěžící budou muset být plně soustředění po celou dlouhou etapu aby nepromarnili to, čeho doposud dosáhli.


Foto: dakar.com

Splity: gaps.dakar.com/2011/dakar/stage-11/aso/ukie.php

13:25

Vzhledem k tomu, že některé úseky dnešní etapy byly poničeny lokálními dešti, které v poslední době zasáhly region San Juan, se organizátoři rozhodli, v zájmu bezpečnosti, zrušit necelých 100km z druhé části měřeného úseku. Jedenáctá etapy bude tak nově měřit 530km.

13:36

Motocykly

Nejrychleji zatím letí tratí Francouz Cyril Despres, který od začátku nasadil vysoké tempo a na 87. kilometru vede o 76 sekund před Chilanem Lopez Contardem a 95 sekund před svým největším rivalem a celkovým lídrem maratonu, Španělem Marc Comou.

Čtyřkolky

Prvním prujezdným bodem na 21. kilometru projely už i čtyřkolky. Nejrychlejší je domácí Argentinec Halpern, sekundu za ním Polák Laskawiec a třetí Santamarina. Macháček je pátý se ztrátou 89 sekund.

14:55

Motocykly

První 224km dlouhý měřený úsek má špička motorkářů za sebou. Nejlépe si s ním poradil „Chaleco“ Lopez. Ten byl o 1:29 rychlejší než Francouz ve službách KTM Cyril Despres. Despreho největší rival Marc Coma ztratil další 1:31 a nadále si ta drží průběžné vedení. Jezdce teď čeká 360km dlouhý neutralizovaný úsek ke startu druhého měřeného úseku.

Kusé informace ze středečního večera se potvrdily a motorkář Ivan Jakeš už neodstartoval do čtvrteční etapy. Nehoda na neměřeném přejezdu desáté etapy se navíc bohužel neobešla bez zranění. Jak vyšlo později najevo, Ivan si při pádu zlomil klíční kost. V letošní Rallye Dakar je tak po Martinu Plechatém ze stáje KM Racing druhým jezdcem, který nedojede do cíle v Buenos Aires. Jakeš, který chtěl letos bojovat až do cíle s nejlepšími, měl nakročeno k výbornému výsledku. Do středeční etapy odstartoval slovenský motocyklista jako desátý v průběžném pořadí, jenže v etapě mezi Chile a Argentinou ho potkala smůla, když zadřel motor. Ten údajně měnil právě večer před karambolem. Na 254. kilometru spojovacího úseku následoval po poruše agregátu pád, při němž se zranil a rozbil motorku. Mechanici k havárii dojeli a rychle a provizorně mu opravili roztrženou nádrž a nefunkční roadbook. I když si Jakeš po nehodě stěžoval na potlučené rameno, pokračoval dál v jízdě. Později však musel kvůli bolestem zastavit. Jeho stájoví kolegové pak našli v písku mezi CP1 a CP2 už jen opuštěný stroj. Ivan se rozhodl správně, zdraví je přednější. Zavolal záchranáře, a ti jej odvezli na ošetřovnu.

16:20

Čtyřkolky

V cíli prvního měřeného úseku jsou už i jezdci na čtyřkolkách. Nejlepší čas zaznamenal Sebastien Halpern před Patronellim jenž ztratil 1 minutu. 3. místo patří zatím Laskawiecovi s 4. minutovou ztrátou na Halperna. Výsledky se ovšem mohou ještě měnit, protože jak Maffeiovi, tak Macháčkovi zřejmě nefunguje Iritrack.


Foto: www.x-raid.de

Automobily

176km kilometrů dnešního speciálu mají za sebou první posádky automobilů. Vedení si i nadále udržuje Carlos Sainz před Stephanem Peterhanselem (+1:03) a největším rivalem v boji o celkové vítězství Al-Attiyahem (+1:26).

Kamiony

Prvních 5 kamionů projelo prvním kontrolním bodem na 87km. Nejlepší čas má i nadále Vladimír Chagin na Kamazu, který je 27s před svým týmovým kolegou Kabirovem. Trio Kamazů doplňuje Eduard Nikolaev a 2:24 ztrátou na Chagina. Vlastimil Vildman figuroval na 87km na 12. pozici a ztrátou necelých 19. minut na nejrychlejšího.

22:40

Automobily 410. Tohle číslo si bude „El Matadore“ Carlos Sainz pomatovat hodně dlouho. Na 410. kilometru dnešní etapy poškodil pravý přední tlumič a to tak vážně, že se nedalo pokračovat dál. S opravou mu musel pomoci až asistenční kamion. Sainz tím tak ztratil 1 hodinu a 14 minut na svého největšího rivala Nassera Al-Attiyaha a zároveň šanci bojovat o vítězství. Další etapové vítězství si tak připsal Al-Attiyah před Peterhanselem (+1:13) a De Villiersem (+4:52). Al-Attiyah si tak s přehledem udržuje celkové vedení, kde má náskok 51 minut a 49 vteřin na druhého De Villierse. Carlos Sainz se po dnešní problémech propadl na 3. místo a ztrácí 1 hodinu a 27 minut na Katařana. Na čtvrtého Peterhansela má náskok 13. minut.

Automobily – výsledky 11. Etapy
1AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU)VOLKSWAGEN004:17:27
2PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA)BMW+0:01:13
3DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU)VOLKSWAGEN+0:04:52
4HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL)BMW+0:13:17
5LEAL DOS SANTOS (PRT), FIUZA (PRT)BMW+0:27:13
6SPINELLI (BRA), HADDAD (BRA)MITSUBISHI+0:34:55
7LAVIEILLE (FRA), POLATO (FRA)NISSAN+0:35:33
8VAN LOON (NLD), SCHOLTALBERS (NLD)MITSUBISHI+0:54:49

Automobily – po 11. Etape
1AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU)VOLKSWAGEN038:16:01
2DE VILLIERS (AFG), VON ZITZEWITZ (DEU)VOLKSWAGEN+0:51:49
3SAINZ (ESP), CRUZ (ESP)VOLKSWAGEN+1:27:27
4PETERHANSEL (CHE), COTTRET (FRA)BMW+1:40:45
5HOLOWCZYC (POL), FORTIN (BEL)BMW+4:02:54
6MILLER (USA), PITCHFORD (AFG)VOLKSWAGEN+4:42:38
7LEAL DOS SANTOS (PRT), FIUZA (PRT)BMW+6:15:38
8LAVIEILLE (FRA), POLATO (FRA)NISSAN+7:02:56

Kamiony

V kategorii kamionů jsme i dnes mohli vidět další strhující bitvu dvou týmových kolegů z Kamazu. Kabirov s Chaginem se během dne doslova přetahovali o vítězství. Tím šťastnějším v cíli byl nakonec „Car“ Vladimír Chagin, když porazil Kabirova o 13. minut a skončil na třetím místě. Vynikající výsledek zaznamenal Španěl Vila s Švecem, když se dokázal vklínit mezi dva Kamaze se ztrátou 11 minut na Chagina. V celkovém pořadí si tak „Car“ upevnil náskok na druhého Kabirova, který ztrácí 30 minut. Kamaz v celkovém hodnocení drží neuvěřitelné první 4 přícky. Vlastimil Vildman se cca 30km před cílem držel na 12. příčce.

Kamiony – výsledky 11. Etapy
1CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS)KAMAZ005:12:02
2VILA (ESP), TORRALLARDONA (ESP), VAN EERD (NLD)IVECO+0:11:04
3KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS)KAMAZ+0:13:04
4NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS)KAMAZ+0:14:37
5DUISTERS (BEL), GEUSENS (BEL), VAN MELIS (NLD)IVECO+0:17:30
6VAN VLIET (NLD), BRUYNKENS (BEL), DER KINDEREN (NLD)MAN+0:19:08

Kamiony – výsledky po 11. Etapě
1CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS)KAMAZ044:08:40
2KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS)KAMAZ+0:30:31
3NIKOLAEV (RUS), MIZYUKAEV (RUS), RYBAKOV (RUS)KAMAZ+2:58:43
4MARDEEV (RUS), DEMYANENKO (RUS), MARDEEV (RUS)KAMAZ+5:34:06
5ECHTER (DEU), RUF (DEU), KLEIN (DEU) MAN+5:38:07
6VILA (ESP), TORRALLARDONA (ESP), VAN EERD (NLD)IVECO+7:05:36

23:00

Ohlasy v cíli

Stephane Peterhansel: Carlosovi problémy znamenají, že Nasser bude moci jet poslední dva dny v klidu. Dva roky zpět ztratil Carlos šanci na vítězství dva dny před koncem, stejně jako dnes. Víme, že vždy je velmi komplikované vyhrát dakar a Carlos to právě zjistil. I pro nás to ovšem znamená, že není moc prostoru pro to abychom mohli útočit a stahnout ztrátu na Carlose. Jsme čtvrtí a třetí místo je příliš daleko. Byla by to škoda zakončit naše vystoupení havárií. Čtvrté místo není na to abychom to psali domů, ale bylo by dobré pro tým a mechaniky abychom dostali auto zpět do Buenos Aires na této pozici.

Nasser Al-Attiyah: Měli jsme dobrý start. Zůstali jsme přímo za Peterhanselem. Všechno bylo OK, auto fungovalo velmi dobře a neměli jsme žádné problémy. Místy bylo hodně prachu, ale je dobře že jsme dojeli do cíle a uvidíme co můžeme dělat zítra. Zítra bude úplně jiný den. Nevím co se stalo Carlosovi. Doufám, že bude schopen opravit kolo. Myslím, že Carlos dnes hodně tlačil na pilu. Z mého pohledu jsem opravdu šťastný, odvedl jsem velmi dobrou práci a to samé platí i o mém spolujezdci a týmu. Udělám maximum pro to abych dojel do Buenos Aires.

Carlos Sainz: Tlačil jsem na pilu jak to jen šlo. Byl jsem v prachu za Nasserem a neviděl jsem díru. Vlítnul jsem přímo do ní a zničil tlumiče. Zkoušel jsem utočit jak jsem jen mohl, protože jsem sem nepřijel pro druhé místo. Pro mě je to buď vítězství nebo nic. Druhé nebo třetí místo je v podstatě stejné.

Motocykly

Dnešní etapu opět otevíral Marc Coma a podle toho vypadaly i výsledky zkraje etapy. Vedení se hned ze začátku ujal Cyril Despres a své vedení držel až do 176. kilometru, kdy jej vystřídal Lopez Contardo, který byl nejrychlejší i v cíli první sekce na 224. kilometru. Za ním byli Despres na druhém místě se ztrátou 1:29 a třetí Coma se ztrátou 3 minuty. Na čtvrtém místě figuroval Rodrigues a na pátém Američan Cody.

Po startu druhé sekce se před Lopeze Contarda propracovali Despres i Coma, a dělení odstupem dvou minut a nějakých drobných pokračovali ve svém neustálém souboji. Lídrem etapy se opět stal Despres a Contardo jel na třetím místě. Toto pořadí vydrželo až do cíle. V celkovém pořadí stáhl Despres Comu o pouhé 2 minuty a 11 sekund. Comův náskok v soutěži je nyní, dvě etapy před cílem, 16 minut.

Motocykly – výsledky 11. Etapy
1DESPRES (FRA)KTM04:33:13
2COMA (ESP)KTM+00:02:11
3LOPEZ CONTARDO (CHL)APRILIA+00:06:19
4RODRIGUES (PRT)YAMAHA+00:07:44
5DUCLOS (FRA)APRILIA+00:10:03
6CODY (USA)HONDA+00:10:17
25MATOSKA (SVK)KTM+00:45:36
44PABISKA (CZE)YAMAHA+01:11:58
70VESELY (DEU)YAMAHA+01:58:22

.
Motocykly – výsledky po 11. etapě
1COMA (ESP)KTM19:14:55
2DESPRES (FRA)KTM+00:15:59
3LOPEZ CONTARDO (CHL)APRILIA+00:49:24
4RODRIGUES (PRT)YAMAHA+01:35:10
5PEDRERO GARCIA (ESP)KTM+02:42:55
6ULLEVALSETER (NOR)KTM+02:57:45
31PABISKA (CZE)YAMAHA+10:40:18
39MATOSKA (SVK)KTM+12:03:22
66VESELY (DEU)YAMAHA+21:59:38

Čtyřkolky

Dnešní etapa patřila domácím Argentincům. Vítězem etapy se stal Halpern, s náskokem necelé dvě minuty na Maffeie a čtyři a půl minuty na lídra závodu, Alejandra Patronelliho. Toho tato ztráta ve vedení absolutně nemůže ohrozit.

Dalším odstoupeným Českým zástupcem je Josef Macháček, který na 105. kilometru utrhl zavěšení kola u svého stroje závod pro něj skončil.

Čtyřkolky – výsledky v 11. etapě
1HALPERN (ARG)YAMAHA05:35:30
2MAFFEI (ARG)YAMAHA+00:01:52
3PATRONELLI (ARG)YAMAHA+00:04:36
4LASKAWIEC (POL)YAMAHA+00:09:28
5DECLERCK (FRA)POLARIS+00:36:45
6SERGIO LA FUENTE (URY)YAMAHA+00:41:29

Čtyřkolky – výsledky po 11. etapě
1PATRONELLI (ARG)YAMAHA53:28:59
2HALPERN (ARG)YAMAHA+01:06:32
3DECLERCK (FRA)POLARIS+06:30:00
4LASKAWIEC (POL)YAMAHA+06:30:47
5COPETTI (ARG)YAMAHA+06:34:57
6SANTAMARINA (ARG)HONDA+10:10:21

Zdroj: dakar.com, kmacing.cz

Komentářů celkem: 20
13. 1. 2011 08:03
0 0
Mám takovou otázečku, všichni asi víme, jakou přezdívku má Karel Loprais (Monsieur Dakar), a taky víme, proč ji dostalsmajlík Ale pokud Chagin letos vyhraje, myslíte si, že si tu přezdívku bude nárokovat on? A pokud ano, myslíte si, že na ni má právo?

(Tyhle myšlenky mě napadly po přečtení několika článků, kde všichni shodně tvrdili, že Chagin je namyšlený a arogantní člověk, který se k ostatním chová nadřazeně, přičemž takový Kabirov je jeho úplný opak. Proto si myslím, že je tu určitá šance, že si ji Chagin bude nárokovat, přeci jen mu pokora podle těch článků jaksi chybí...)
13. 1. 2011 08:40
0 0
Já myslím že tady někde vedle zaznělo, ža Chagin je pohodář?! Nebo že bych si to spletl s Kabirovem?
Myslim že ji mít nebude, ať si říká třeba Car ( smajlík ). Loprais ji má z dob, kdy byl Dakar takový rytířský a startovalo se v Paříži. Proto by asi přezdívka Monsieur v době, kdy se jezdí ve španělsky mluvících zemích, byla nesmyslná? smajlík
13. 1. 2011 10:42
0 0
Jo, Čaginovi říkaj na ofic. stránkách "Car"
13. 1. 2011 11:16
0 0
O té jeho přezdívce jsem nevědělsmajlík četl jsem, že Kabirov je pohodář, Chagin je prý arogantní, ale co je na tom pravdy nevím...
13. 1. 2011 11:33
0 0
Car se mu rika uz roky. Pouzivame tuto prezdivku i v clancich. Staci cist smajlík
13. 1. 2011 11:37
0 0
Já vim, proto smajlík smajlík
13. 1. 2011 12:30
0 0
Myslím, že Čaginova přezdívka "Car" je proto, že je nejúspěšnějším Rusem na Dakaru. Největší Rus... Několik let je i lídrem týmu, jezdcem číslo 1. Myslím, že i on je pohodář. Ale tohle je těžké hodnotit. Je to věc osobních sympatií, osobního kontaktu, kdy a v jaké situaci s kým mluvíme... Monsieur Dakar, neboli Karel Loprais, to je legendární oslovení. Karel byl nesmírně populární a oblíbený a také ho brali jako skvělého pilota! Navíc, jeho jméno nebylo Francouzům "cizí", když ho viděli napsané, znělo jim hodně francouzsky! Všichni bez problému říkali "Šárl Lopré"...
13. 1. 2011 15:12
0 0
Když jsem za sebou ještě tahal kačera, tak jezdily šestikolové Tatry a měly na zadní nápravy speciální nástavce a tím se "lehce" vysvobodily ze zapadnutí z písku. Jeden ročník, prý hrozně moc aut a kamionů uvízlo na jednom místě a Tatry je všechny vyprostily a nakonec za to byly po zásluze potrestány vyloučením, protože nestihly logicky časový limit. Jak to tenkrát bylo doopravdy?
13. 1. 2011 15:23
0 0
Stará dobrá šlapadla smajlík Hromadné vyloučení kvůli nestihnutí startu se tenkrát opravdu konalo. Jen myslím že všichni zapadli v bahně, kde narozdíl od písku, šlapadla nefungovala...
13. 1. 2011 15:45
0 0
Ty šlapadla si taky pamatuju, pro "neznalé" jsem je našel na jednom videu z testů (v čase 1:30 a dál) - http://www.youtube.com/watch?v=ZZ3FGcVeVaI&feature=related smajlík
13. 1. 2011 15:50
0 0
vzhledem k tomu co nám pokaždé vykládá Pepa Kalina u nás v hospodě o Rusácích, tak Chagin je prej takovej chladnej, nekomunikativní člověk, úplný opak Kabirova, ten prej je naprostý pohodář, který si vždy rád popovídásmajlík
13. 1. 2011 19:53
0 0
Carlos Sainz má na 410 km problém- pravý přední tlumič, doufam že to pro něj neni konec, to by byla velká škoda....
13. 1. 2011 19:57
0 0
Prej je i první úmrtí... smajlík smajlík
13. 1. 2011 23:15
0 0
Při sledování těch šlapadel jsem si je představil v tomhle videusmajlíksmajlíksmajlík
http://www.youtube.com/watch?v=L2Xar-CD6MM
13. 1. 2011 23:16
0 0
Čagin nesmí vyhrát smajlík
14. 1. 2011 14:00
0 0
burianvlasta: Tak s tím uvíznutím v bahně, to byl ročník 1986. Tatry jely poprvé, dvě šestikolky a hned skvěle. Po celou dobu soutěže sváděli vražedný souboj Jan De Rooy s DAFem Turbotwinem a "Jojo" Groin s Mercedesem... De Rooy ztratil čtyři hodiny, pak se to šílenou stíhačkou snažil dohnat, přeskočili hlubokou škarpu, utrhli přední nápravu, Jan si o volant zlomil ruku a byl konec... Groin si jel pro celkem jasné vítězství... Ale... Předposlední etapa z Kiffy do Saint Louis začínala spojovačkou dlouhou 456 km do Boutilimitu. To je hrozná díra mezi skalisky, kde je 365 dní v roce písečná bouře a byla i tehdy... Moskalova Liazka začala už na spojovačce mít problém se zadní nápravou, rozdrcená ložiska a tak museli vymontovat zadní poloosy a zadní kardan a jet jen na předek. První speciál měřil 175 km a vedl s Boutilimitu do Rossa. Moskal v prvních dunách uvízl a tak museli znovu zadek namontovat a zkusit to... Karel Loprais tam měl dva defekty a zůstali bez jediné rezervy. Druhý speciál toho dne vedl z Rossa do Saint Louis a měřil 139 km. Tatrováci rychle mezi soupeři sháněli alespoň jednu náhradní gumu, nakonec uspěli u nějakého doprovodného Mercedesu. Většina kamionů mlela z posledního a náhradní gumy už prostě nebyly... Tragickým osudem pro řadu posádek se stala vesnička Djago. Kolem teče řeka Senegal, před Dakarem byly vydatné deště a záplavy a z původních pist se staly nebezpečné bažiny... První beznadějně zapadl Groin, pak spousty ostatních, obě naše Tatry, Liaz Jirky Moskala, dva šestikolové Mercedesy týmu Mitsubishi Nikon... Postupně se přes noc všichni navzájem vyprostili, ale nestihli start do poslední etapy a to je diskvalifikace... Kamiony vyhrál tenkrát Ital Giacomo Vismara s Mercedesem Unimog. Vismara později jezdil v kategorii automobilů a myslím, že se "sklouzne" někde občas i teď... Alespoň jsem ho někde ve výsledcích v posledních letech ještě viděl. Druhý dojel Hans Heyer s MANem. Toho známe hlavně jako bývalého okruhového mistra Evropy cestovních vozů, jezdil i v Le Mans, v DTM (spíš tehdejší DRM). Třetí dojel Španěl Salvador Canellas s Pegasem. Tenhle chlapík začínal v mistrovství světa silničních motocyklů ve třídě 125 ccm, pak přešel do rallye, jezdil i MS, mimo jiné s továrním Seatem...
Zmíněná šlapadla fungovala, ale jen na šestikolové Tatře na zadní dvojici náprav a v písku... Na čtyřkolku to bylo nepoužitelné... Později se hojně začal používat trik známý už za války mezi britskými jednotkami SAS, válčícími v poušti, podhušťování kol na minimum... Pak se v dunách dá vyjet všechno... Tatry měly později dohušťování přímo z kabiny, fixní, to později napodobila většina konkurence a dnes to mají snad všichni, jak v kamionech, tak v automobilech...
14. 1. 2011 14:35
0 0
Vismara jezdí s Unimogem stále. smajlík Letos však odstoupil relativně brzo http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/532.html
14. 1. 2011 17:48
0 0
Josef Vrátil - nejsem si jistý, ale někde sem četl, že dohušťování z kabiny mají povoleno jen kamiony a "dvoukolky". Ale možná se mi to s něčím plete
14. 1. 2011 18:36
0 0
smradzjzd: Asi neplete! Asi máte pravdu! Teď jsem si uvědomil, že ty hadičky měl vždycky Schlesser, Gordon, Vigoroux a všichni ti s bugynama! Ale úplně jistý si tím reglementem nejsem...
15. 1. 2011 18:33
0 0
je to tak, z kabiny můžou dofukovat jen vozy s jednou poháněnou nápravou. Robby Gordon co jel s Hummerem před startem říkal, že má výhodu oproti čtyřkolám v tom, že může dofukovat
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!