Jiří Hejčl - eWRC.cz
3. 2. 2004 00:00 − 2335× − 0

Startuje Švédská rally

PREVIEW Švédská rallye odstartuje již ve čtvrtek večer přímo z rampy na místním náměstí Main Square v Karlstadu. Závěrečná třetí etapa bude končit v neděli odpoledne tamtéž. Po dobu tří dní záv

Švédská Uddeholm Rally je jedinou čistě zimní soutěží mistrovství světa. Jako zimní se pořádá teprve od roku 1965, všechny předcházející ročníky se konaly na šotolině. Domácí a samozřejmě Finští jezdci dominují této soutěži od jejího založení. Nejblíže k pokoření Skandinávců měl v roce 2001 Carlos Sainz, který skončil třetí se ztrátou pouhých devíti sekund.

Centrem soutěže, jak je v posledních letech obvyklé, je město Karlstad. Samotná soutěž se však odehrává přibližně 100 km severněji v okolí města Hagfors, aby se co možná nejvíce zajistily zimní podmínky. Švédská rallye je v mnoha ohledech velmi specifickou soutěží. Za nízkých teplot a na velmi kluzkých silnicích, dosahují auta velmi vysokých rychlostí, proto je kladen velký důraz na přesnost jízdní stopy. I malá chyba může znamenat mnohaminutovou ztrátu ve sněhové závěji. Z ní se bez pomoci diváků nedá auto vůbec vydolovat. Více než kdekoli jinde tu hrají roli zkušenosti jezdců s tímto specifickým povrchem. Obrovskou výhodu proto mají severští závodníci, zvyklí využívat odrazu vozů od sněhových bariér. Za ideální situace jsou totiž silnice lemovány vysokými sněhovými bariérami, které jezdcům pomáhají vůz zpomalit a držet jej v ideální stopě. Zní to možná paradoxně, ale platí čím více sněhu, tím rychleji je možné v těchto podmínkách závodit. Také používání velmi úzkých zimních pneumatik s hroty vyžaduje odlišný styl jízdy oproti jakékoliv jiné soutěži. Problémem se v posledních letech stává teplejší počasí. Dlouhé hřeby se na holých šotolinových úsecích uvolňují z pneumatik rychleji než při jízdě na asfaltovém povrchu. Jízda po švédských lesích má ovšem další specialitu, speciální kůly označující cestu.

Švédská rallye odstartuje již ve čtvrtek večer přímo z rampy na místním náměstí Main Square v Karlstadu. Závěrečná třetí etapa bude končit v neděli odpoledne tamtéž. Po dobu tří dní závodníci absolvují 19 RZ o délce 400 km. Prioritní jezdci 1 a 2 budou startovat po dvou minutách. Servisní area po všechny tři dny bude umístěna na místním letišti přibližně 10 km západně od města. Shakedown se bude konat ve čtvrtek 5.2. od 8 do 16 hodin poblíž města Hagfors.

První etapa je totiž založena na dvojím průjezdu nejdelší a neznámější, nejsevernější rychlostní zkouškou Granberget, které budou tvořit dvě třetiny pátečních ostrých kilometrů. Posádky však nejprve čekají dvě „rychlostky“ na zahřátí. Poslední RZ dne tvoří divácká RZ v Hagforsu. Sobotní etapa je nejdelší. Bude ji tvořit 8 RZ o celkové délce 152 km. Etapa je velmi kompaktní, divácká a bude se konat východně od servisní zóny. Závěrečnou etapu bude tvořit dvojí průjezd dvěma RZ severozápadně od města Hagfors. První posádky jsou v cíli očekávány o půl páté.

Na druhý podnik mistrovství světa 2004 jsou přihlášeny 102 posádky, z toho je 26 vozů specifikace WRC, což z této soutěže dělá jednu z nejlépe obsazených soutěží letos. Jak již bylo zmíněno, největší šanci na vítězství mají severští jezdci, takže začněme s nimi. Největší favority bych viděl v dvojici Gronholm ( Peugeot ) a Solberg ( Subaru ). Nový Peugeot je hodně povedené auto a pokud nebudou Fina provázet nějaké technické problémy, zvítězí. Mistr světa nepředvedl v Monte Carlu nijak mistrovský výkon, ale ve Švédsku bude mít velkou podporu svých fanoušků z nedalekého Norska. Pro oba seveřany budou velikou hrozbou zejména oba jezdci nominovanými týmem Ford. Novým partnerem Martina bude pro tuto soutěž Fin Tuohino. Oba tovární jezdci Citroenu ( Loeb a Sainz ) mohou jen překvapit. Sainz již není tak rychlý jak před několika lety a vyhovují mu spíše těžké soutěže. Loeb nemá mnoho zkušeností s tímto povrchem, ale jeho velký cit pro vůz a technické přednosti Xsary by jej mohli postavit na stupně vítězů. Hirvonen ( Subaru ), Loix ( Peugeot ) a Duval ( Ford ) budou nejspíše bojovat o pozice na konci první desítky. Obě posádky týmu Mitsubishi ( Panizzi a Sohlberg ) budou spíše do počtu a stejně jako dříve škodovka budou čekat na problémy ostatních jezdců.

Rovněž mezi netovárními vozy se sejde velmi kvalitní konkurence. Kromě českým divákům známých Béreše na Hyundai a Kuzaje s Fordem Focus, se představí zejména starší bratr mistra světa Henning Solberg (Peugeot 206 WRC), Daniel Carlsson se stejným vozem, Tobias Johansson (Toyota Corolla WRC), Andreas Eriksson (Ford Focus WRC), kteří mohou myslet na velmi vysoké příčky. Z dalších jezdců pojedou s Fordy Focusy WRC Jari Viita, Antony Warmbold a Ioannis Papadimitriou, Kristian i Tomas Kolbergové s Hyundai Accenty WRC. Na startu se objeví také Nor Schie ( Toyota Corolla ), kterého známe z loňské Bohemky. Myslím si, že se můžeme těšit na jeden z vrcholů této sezóny.

Švédská rallye je také zahajovacím podnikem Production World Rally Championship. Letošní vozový park této kategorie se trochu vyrovnal. Již nejde o přebor vozů Mitsubishi Lancer různých evolucí, ale po loňském velkém úspěchu konkurenční značky Subaru mnoho jezdců pro letošek vsadilo právě na ni. Z favoritů mistrovství je třeba jmenovat především Japonce Toshi Arai (Subaru Impreza WRX), Karamjit Singh (Proton Pert), Daniel Sola (Lancer), Marco Ligato (Impreza), Alister McRae (Impreza STI), Manfred Stohl (Lancer), Jani Paasonen (Lancer), Mark Higgins (Impreza), Gianluigi Galli (Lancer). V těchto specifických podmínkách bych se, ale přikláněl k severským jezdcům, kteří jsou jednoznačnými favority soutěže. Mezi nimi by měl vyčnívat Jani Paasonen.

Víte že :

  • Dva ročníky musely být zrušeny, v roce 1974 z důvodu ropné krize a v roce 1990, kdy podnik nemohl být uskutečněn z důvodu teplého počasí
  • V sedmdesátých letech byla velmi populární rychlostní zkouška pořádaná na dostihové dráze. Závodila vždy čtyři auta najednou.
  • V osmdesátých letech se některé rychlostní zkoušky jezdily na hladině zamrzlého jezera. Nejznámější byla poblíž města Torsby
  • V roce 1981 právě zde poprvé vyhrálo auto s pohonem všech čtyř kol Audi Quattro s posádkou Mikola – Hertz
  • V roce 1983 tehdy dominantní tým Audi ve snaze prosadit vítězství Mikoly, posadil Blomqvista do nového Audi 80 Quattro. Tento vůz byl slabší nejméně o 200 koní, přesto byl Blomqvist v cíli později o pouhých 47 vteřin
  • V roce 1986 zde úspěšně debutovalo jedno z nejkrásnějších rallye aut historie – Ford RS 200
  • O rok později,v roce 1987, Mazda poprvé triumfovala v podniku MS – Salonen, typ 323 4WD
  • V roce 1987 pořadatelé poprvé uspořádali tzv. superspeciální RZ pro diváky. Posádky absolvovaly vytyčenou trať po večerní zasněžené sjezdovce. Událost byla mírně znehodnocena mlhou.
  • V roce 1993 na těchto tratích debutoval vůz Opel Calibra Turbo 4WD s Blomqvistem za volantem.
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!