22. 6. 2005 00:00 − 2219× − 0

Komentář k 62. RAJD POLSKI

Komentář – Mistrovství Evropy se po třech letech strávených jen na asfaltových tratích znovu vrací na šotolinu. Děje se tak na podniku, který se ještě vloni jezdil na jihu Polska na rychlých as

2. podnik Mistrovství Evropy
10. – 11. června, Mikolajki, šotolina, 14 RZ – 270 km
posádky (start/cíl) – 70/40

Mistrovství Evropy se po třech letech strávených jen na asfaltových tratích znovu vrací na šotolinu. Děje se tak na podniku, který se ještě vloni jezdil na jihu Polska na rychlých asfaltech. Vzhledem k polským ambicím na pořádání soutěže MS však bylo nutné sloučit Rajd Polski s Rajdem Kormoran v oblasti Mazurských jezer. Na rychlé šotoliny vyrazila celá skupina pravidelných účastníků ME obohacená o novou akvizici Renata Travagliu. Ten po vítězství na domácí Mille Miglia sehnal peníze a vyráží obhájit titul z roku 2002. Do Polska přivezl Lancer EVO VII, na dalších soutěžích ale hodlá startovat se svým tradičním náčiním z italského šampionátu, Renaultem Clio Super 1600. Rajd Polski svou účastí poctil i jeden z předloňských největších polských nadějí Lukasz Sztuka. Tenkrát s produkčním Mitsubishi brázdil tratě MS, dnes je odkázán na sbírku svých fanoušků a je rád i za jeden start. Naše barvy bude letos v Evropě hájit Milan Chvojka. Na start v Polsku jej doprovodil další náš jezdec Jan Kopecký. Z dalších zajímavých jezdců, kteří se neúčastní pravidelně Mistrovství Evropy ani Polska, je třeba zmínit domácího Krzysztofa Holowczyce a Seveřany Oscara Svedlunda se Saku Vierimou.

Nejlépe do soutěže vlétl Holowczyc s Imprezou spec. C, který se do rallyového vozu vrátil po několikaměsíční pauze. Na druhém testu jej na chvíli ve vedení vystřídal severský návštěvník Svedlund s Lancerem EVO VII, na přední masce nesoucím znak Scania. Ovšem hned na následujícím prvním průjezdu nejdelší zkouškou soutěže Derc (40 km) místní rodák Holowczyc opět zatáhl a vrátil se do čela. V tu chvíli už byly ze hry další dvě Imprezy nejnovější specifikace. Po defektu a vážném poškození podvozku si po RZ 3 na další závodění musel nechat zajít chuť Tomasz Kuchar. Naproti tomu Leszek Kuzaj, v úvodním testu si připisující 10 sekund penalizaci za předčasný start, mohl po technických problémech pokračovat. Výchozí ztráta přes 6 minut ale nenaznačovala jakoukoliv šanci na dobrý výsledek… Na třetí pozici do servisu přijížděl nejlepší český účastník Jan Kopecký, který výtečně zvládl právě nejdelší test soutěže. Tuto pozici si však po průjezdu následujících dvou testů kvůli počínajícím problémům s vozem neudržel. To znamenalo posun pro překvapivě rychle jedoucí polskou dvojici Abramowski (Lancer EVO VII) a Staniszewski (Lancer EVO VI). Měnilo se pořadí i na samotném čele. Holek neustál Svedlundův atak a byl tak o 2,5 sekundy druhý. Na poslední RZ dne, kterou nebylo nic jiného než druhý průjezd Dercem, postihly problémy oba dva. Svedlund opustil trať a začal mít problémy s turbem. Holka pozlobily brzdy a palivová nádrž, nicméně byl z této dvojice ten šťastnější. Po první etapě mu totiž patřilo vedení s poměrně komfortním náskokem 37 sekund. Problémy motorového rázu zastavily Jana Kopeckého. Na bedně se po Abramowského problémech se stávkujícím motorem (ztráta 9 minut) tak objevil vedoucí muž polského mistrovství Michal Bebenek. Ve výčtu obětí drsného testu Derc ještě chybí Lukasz Sztuka (porucha motoru). V polské klasifikaci Super 1600 dominující Grzyb tentokrát zachyboval. Na RZ 4 zlínský Ignis převalil přes střechu a po velké časové ztrátě nechal prostor ostatním jezdcům. Po první etapě tuto kategorii vedl Jean-Joseph následován Fryczem. Třetí z Rajdu Elmot Mariusz Pelikanski trefil strom a poničil svou dvěstěšestku, Giandomenico Basso na Dercu také vylétl mimo trať. Se soutěží se pro poruchu motoru inovované Fiesty Super 1600 musel rozloučit Bruyneel.

Na druhou etapu se jezdci přesunuli dále na východ na zkoušky s tvrdším podkladem. To ale v první sekci na prvních pozicích nepřineslo žádnou rošádu, jen drobné časové rozdíly. V případě nejrychlejší dvojice činil rozdíl po desáté RZ 49 sekund ve prospěch Holowczyce. Ten měl nadále problémy s palivovou nádrží, avšak cíle se nakonec dočkal. To se už bohužel nedá tvrdit o jeho švédském rivalovi. Po potížích s turbem napřed na RZ 12 nechal přes dvě minuty, aby do následující už vůbec nenastoupil. Z druhého místa se tak mohl radovat Michal Bebenek, pro nějž to znamená upevnění vedení v Mistrovství Polska. Třetí místo je senzačním úspěchem pro Staniszewského a čtvrté dobrý odrazový můstek do dalších evropských bojů pro Travagliu. S patnácti body je mezi pravidelnými účastníky kontinentálního šampionátu jasně první. Basso má na kontě body tři, Solowow jeden…a ostatní jezdci žádný. Zvláště Leszek Kuzaj může litovat další nevydařené domácí soutěže. Ani v Polsku, ani v Evropě na tom nyní není vůbec dobře. Pro úplnost je ještě třeba zmínit výsledky kategorie Super 1600. O tři minuty nakonec Frycze porazil Jean-Joseph, třetí dojel Kosciuszko. A jediný Čech v cíli Milan Chvojka byl klasifikován jako šestnáctý. Výsledky však zůstávají neoficiální, neboť se ještě podrobně bude přezkoumávat vůz vítěze.

Pokračováním ME je Ypres Westhoek Rally v Belgii.

Pořadí v cíli:

1. Krzysztof Hołowczyc/Łukasz Kurzeja (PL) Subaru Impreza WRX STI spec. C
2. Michał Bębenek/Grzegorz Bębenek (PL) Mitsubishi Lancer Evo VIII +2:18,0
3. Zbigniew Staniszewski/S. Rozwadowski (PL) Mitsubishi Lancer Evo VI +2:58,7
4. Renato Travaglia/Flavio Zanella (I) Mitsubishi Lancer Evo VII +3:00,2
5. Tomasz Czopik/Łukasz Wroński (PL) Mitsubishi Lancer Evo VIII +3:14,4
6. Stefan Karnabal/Bartłomiej Boba (PL) Mitsubishi Lancer Evo VIII MR +4:21,0
7. Maciej Oleksowicz/Andrzej Obrębowski (PL) Subaru Impreza WRX STI spec. C +5:14,8
8. Michał Sołowow/Maciej Baran (PL) Mitsubishi Lancer Evo VIII MR +6:05,5
9. Simon Jean-Joseph/Jack Boyere (F) Renault Clio S1600 +6:10,3
10. Leszek Kuzaj/Maciej Szczepaniak (PL) Subaru Impreza WRX STI spec. C +6:42,0
Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!