3. 2. 2011 22:01 − 3053× − 0

Arctic Lapland Rally – komentář

Letošní finský šampionát otevřela tradiční zahajovací soutěž s rychlostními zkouškami vedené oblastí za severním polárním kruhem.

1. podnik finského mistrovství, 28. – 29. ledna, Rovaniemi, sníh, 10 RZ – 231 km


Arctic Lapland Rally sice není zařazena do žádného významnějšího mezinárodního šampionátu, přesto její prestiž přesahuje finské hranice. Zahajovací podnik finského mistrovství, do kterého jsou vzhledem k jejich náročnosti obě etapy započítávány samostatně, se odehrává za polárním kruhem. To neznamená nic jiného než pravidelné zajištění sněhových podmínek, které vytvářejí společně s nádhernými úseky až pohádkovou atmosféru této rally.

Vzhledem k pravidelnému zařazení soutěže na konec ledna slouží Arctic Rally jako skvělá příprava pro světovou Swedish Rally, která se odehrává za obdobných podmínek. Vloni do Laponska otestovat své speciály Citroën C4 WRC přijeli Dani Sordó a tehdy ještě nováček za volantem tohoto vozu Kimi Räikkönen. Španělovi se rally podařilo vyhrát, v domácí klasifikaci se pak radoval Kosti Katajamäki s Mitsubishi Lancer EVO IX.

Španěl pro letošek přestoupil k Mini, které ve Švédsku nepojede, a stejně jako Katajamäki, který ukončil po sezóně kariéru, tak na start nedorazil. O největší rozruch se naopak měla postarat finská dvojka továrního týmu Ford. Mikko Hirvonen s Jari-Mattim Latvalou zde měli v rámci příprav na Švédsko odzkoušet zcela novou Fiestu WRC. Druhý jmenovaný Fin ji ovšem během testování rozbil a stáj se rozhodla zůstat na testování ve Švédsku. Tím bohužel rally přišla o hlavní zahraniční tahák.

Největší zajímavostí soutěže se tak stal boj předních posádek tamního „národku“, které si to rozdaly ve dvou dnech o dvojitý přísun bodů. Na první zkoušce si nejlepší čas připsal úřadující mistr Finska Juha Salo znovu jedoucí s Mitsubishi Lancer EVO X. Od druhého testu ale převzali otěže jeho mladší soupeři. Do čela se vyšvihl Matti Rantanen s pronajatým Peugeotem 207 Super 2000, kterému na záda dýchal Jarkko Nikara s produkčním Lancerem EVO IX.

Zkušený Salo se potýkal se slábnoucím motorem a do cíle první etapy se „dobelhal“ až na čtvrté příčce s odstupem více než minuty na nejrychlejšího. Bez technických problémů se s prvním dnem nevypořádal ani Joonas Lindroos, u jehož Subaru Impreza Sti N16 zlobila převodovka. Nakonec ale mladík dokázal o 6,6 sekundy uhájit svůj bronzový post. Elektronika vystavila po RZ 4 stopku vedoucímu po první sekci Rantanenovi. Do čela se dostal Nikara, který svou pozici uhlídal až do konce dne. Janne Tuohino startující s Fordem Fiesta Super 2000 mu cestu za prvním místem ulehčil, neboť mu na čtyřce nefungovala světelná rampa.

Do druhého dne vlétl po důkladné prohlídce svého vozu ve večerním servise ve velkém stylu Salo. V první části etapy si dokázal v rámci samostatné klasifikace dne vyjet náskok téměř půl minuty na Lindroose. Toho ze zadu pořádně tlačil Tuohino, který se po RZ 7 vyhoupl do čela celkové klasifikace rally. Nikara totiž na tomto úseku chyboval a ztratil dvacet minut. Ani jezdci Fordu nebylo přáno soutěž vyhrát, neboť jej před závěrem rally přeskočil mocně finišující Salo. Ten si tak připsal vítězství v rámci druhé etapy a zároveň opanoval i celkovou klasifikaci. Druhým v druhém dnu a třetím celkově se stal Lindroos. Ze zahraničních jezdců si nejlépe vedl Michal Solowow s Fordem Fiesta Super 2000, který při sedmém startu zde dojel šestý.

Pořadí v cíli:
1. Juha Salo/Marko Salminen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X 2:03.22,2
2. Janne Tuohino/Risto Pietiläinen (FIN) Ford Fiesta S2000 +9,2
3. Joonas Lindroos/Pasi Kilpeläinen (FIN) Subaru Impreza WRX STI +22,1
4. Kari Ali-Rantala/Jukka Toivonen (FIN) Škoda Fabia S2000 +4.14,6
5. Riku Tahko/Markus Soininen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X +4.17,5
6. Michał Sołowow/Maciej Baran (PL) Ford Fiesta S2000 +4.33,2
7. Mikko Lehessaari/Lassi Hartikainen (FIN) Subaru Impreza WRX STI +7.15,2
8. Juha Sipilä/Juha Lummaa (FIN) Mitsubishi Lancer Evo IX +7.32,1
9. Juha Pylvänäinen/Timo Hantunen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X +7.43,8
10. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN) Citroen C2 R2 Max +8.26,2 (1. SM2)

Stav šampionátu: 1. Salo 23, 2. Tuohino 22, 3. Lindroos 22, 4. Nikara 15, 5. Tahko 12, 6. Ali-Rantala 11

Konečné výsledky celé soutěže naleznete na ewrc-results.com.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama