3. 2. 2004 00:00 − 2559× − 0

Roman Kresta hodnotí Monte Carlo

Roman Kresta vstoupil do sezóny 2004 startem v tradiční a populární Rally Monte Carlo. Vstup do sezóny se českému jezdci povedl, protože dosahované časy srovnatelné s jezdci nejužší světové špičky neu

Kresta vstoupil do sezóny 2004 startem v tradiční a populární Rally Monte Carlo. Vstup do sezóny se českému jezdci povedl, protože dosahované časy srovnatelné s jezdci nejužší světové špičky neunikly zasloužené pozornosti. Bohužel první start nevyšel extovárnímu vozu Hyudnai Accent WRC, který se na deváté rychlostní zkoušce definitivně zastavil. A jak hodnotí náročnou soutěž samotný Roman Kresta?

„Před soutěží jsme věnovali hodně času přípravě na samotnou soutěž. Náročné bylo především testování vozu Hyundai Accent WRC, se kterým jsem neměl žádné zkušenosti. Pečlivá příprava několika variant nastavení vozu se ovšem bohatě při soutěži samotné velmi vyplatila. Velkým přínosem byly i zkušenosti Phila Roache, který měl na starosti přípravu továrních vozů pro Freddyho Loixe a Armina Schwarze.

Letošní Monte Carlo bylo možná poslední, tak jak ho známe. Já osobně si nedovedu dobře představit, jak bude vypadat tato soutěž po zavedení všech podivných změn v pravidlech ze strany FIA. Podle mého způsobí tato pravidla výrazné zvýšení rizika pro diváky i posádky. Již při seznamovacích jízdách bylo jasné, že se opět bude velmi často střídat povrch tratí od mokrého asfaltu přes sníh až po led. Samozřejmě jsem nemohl spoléhat pouze na spolupráci se spolujezdcem Jendou Tománkem, ale výsledné časy z velké části závisely i na informacích od ledových špiónů Jardy Starého a Míry Fanty. Ti se svého úkolu zhostili výborně.

První rychlostní zkouška byla zrušena kvůli velkému počtu diváků u trati a proto soutěž začala prakticky až druhou rychlostní zkouškou. Šestý čas nás v cíli samozřejmě velmi potěšil. Porazili jsme s podceňovaným Accentem Carlose Sainze, Galliho, Loixe, Paniziho i novou akvizici Subaru Hirvonena. Samozřejmě v první servisní zóně vládla spokojenost, ale na druhou stranu se jednalo o jednu rychlostní zkoušku a tak všichni netrpělivě čekali, jakých časů dosáhneme v druhém průjezdu.

Třetí rychlostní zkouška se nám velmi povedla. Na dvaceti třech kilometrech rychlostního testu jsme ztratili na vítězného Markko Märtina s továrním Fordem pouze 5,6 sekundy a pokořili jsme i Sebastiana Loeba s Citroënem a Pettera Solberga se Subaru.

Ve čtvrté rychlostní zkoušce se nám podařilo osmým časem udržet průběžné šesté místo a stále jsme měli náskok dvanácti sekund na úřadujícího světového šampióna Solberga. V našem servisním stanu zavládla euforie z dosavadního průběžného pořadí. Přeci jenom soupeři měli k dispozici modernější a rychlejší techniku. Šesté místo vozu Hyundai Accent WRC netovárního jezdce vzbudilo výraznou pozornost médií a ještě v servisu jsme poskytli několik rozhovorů.

Pro pátou a šestou rychlostní zkoušku jsem se rozhodl zariskovat. Zvolil jsem mokré pneumatiky a stejnou volbu učinil ze špičky již jenom Loix. Ostatní zvolili pneumatiky vhodné pro sněhový povrch, které výborně fungovaly na páté rychlostní zkoušce, ale pro šestý test se ukázaly vhodné právě pneumatiky pro mokrý povrch. To potvrdil Loix druhým časem, když před touto erzetou zajížděl časy ve spodní polovině hodnocení továrních jezdců. Já jsem podle předpokladů na pátém testu obsadil až desáté místo a chtěl jsem získat právě volbou pneumatik na šesté rychlostní zkoušce. Bohužel technické problémy se zapalovacími svíčkami nám znemožnily využít správné volby obutí v náš prospěch. Těžko říci, jaké umístění by nám v cíli šesté rychlostní zkoušky s fungujícím vozem patřilo. Měli jsme následně kvůli nefungující elektronice problém vůbec dojet s vozem do servisní zóny. Přes tyto potíže jsme po páteční etapě figurovali na sedmém místě, vklíněni mezi oba tovární vozy Subaru.

Sobota začala opět zrušenou úvodní rychlostní zkouškou po havárii Vouilloze, jehož Peugeot týmu Bozian zablokoval trať. Po osmé rychlostní zkoušce jsme se kvůli problémům s elektronikou motoru posunuli o dvě místa níže v průběžném pořadí.

Bohužel v cíli deváté rychlostní zkoušky jsme se již kvůli poruše transmisí neobjevili. Samozřejmě jsme byli velmi zklamáni, ale i technické problémy k automobilovým soutěžím patří.

Pokud nám vůz fungoval, tak jsme drželi krok se světovou špičkou, která měla k dispozici tovární vozy nejnovějších specifikací. Především na technicky náročných rychlostních testech nebyla naše ztráta na vítěze testů nijak závratná. Po této stránce tedy můžeme být s vystoupením v Monte Carlu spokojeni. Samozřejmě odstoupení kvůli technické poruše mrzí vždy každou posádku. My jsme byli zklamáni dvojnásob, protože jsme měli na dosah nejlepší umístění v kariéře,“ řekl Roman Kresta


Foto: Víťa Bezděkovský

Roman Kresta dle plánovaného programu startů se poprvé představí domácím fanouškům s vozem Hyundai Accent WRC na Rally Šumava, kde se bude snažit vystoupit na nejvyšší stupínek. Dalším startem v Mistrovství světa v rally by měla být Rally Akropolis.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!