Rozhovor s Eddou Paterou
Po podzimní Rallye Berounka Revival se kvapem blíží start Rallye Praha Revival. Zeptal jsem se hlavního organizátora a duchovního otce obou akcí, dosud aktivního závodníka Edy Patery.
Co tě k pořádání podobných akcí vedlo?
Jsem promotérem Českého mistrovství ZAV, které letos poběží již čtvrtou sezónu už vlastně v zaběhnutých kolejích. Jednak mne baví vymýšlet stále něco nového a za druhé jsem i díky našemu seriálu kopcových závodů poznal mnoho závodníků s úctyhodnou závodní kariérou, o jejichž účast jsem vždy stál a snažil se je pro start u nás získat. Byla to jména, která jsem obdivoval už třeba jako kluk a nikdy by mne nenapadlo, že je budu vítat na přejímce. Tak u nás na kopcích startovali třeba Václav Blahna, Zdeněk Halada, pravidelně jezdí Tomáš Hank, Josef Srnský, Zdeněk Ponec, Jiří Hák, abych vyjmenoval jen některé, doufám, že se nebudou zlobit ti ostatní. Při jejich startech jsem viděl, jak je závodění stále baví, ale nejen závodění, i jejich vyprávění o tom, co zažili za volanty, by se dalo poslouchat donekonečna. Jsem radotíňák a v blízkém okolí vedly v minulosti tratě Rallye Berounka i Rallye Praha. Tyhle věci se mi v hlavě nějak spojily a začal jsem vymýšlet nějakou akci, kde by si tito velcí jezdci mohli přerušit svůj závodnický důchod.
A tak vznikla Rallye Berounka Revival
Vlastně ano. Sice je pořádání závodu do vrchu a jízdy pravidelnosti, což oba naše revivaly oficiálně jsou, rozdílné, ale věřil jsem tomu, že se to musí povést. Věděl jsem, že se při pořádání mohu spolehnout na lidi, kteří se mnou dělají na kopcích. Během příprav jsem oslovil Pavla Šubrta, který má z rallye neocenitelné zkušenosti a známosti, a velmi mi pomohl a pomáhá. Pavel vlastně získal pro pořádání Jana Cihelku z AK Bílá Labuť, tedy autoklubu, který původní Rallye Praha pořádal a nyní opět převzal nad akcí záštitu.
Překvapil tě ohlas revivalové Berounky?
Nepochybně. Nikdo z nás organizátorů ani jezdců vlastně nevěděl, do čeho jdou. Já jsem do poslední chvíle před startem nevěděl, jestli někdo přijede, posádky zas nevěděly, jak bude celá akce připravena a zabezpečena, jen jsme se všichni těšili. Nakonec z 62 přihlášených přijelo 62! posádek, navíc i když byl listopad, panovalo vlastně květnové počasí, v organizaci nedošlo k žádným zásadním výpadkům a drobné zádrhele se podařilo s úsměvem vyřešit, takže většina zúčastněných odjížděla spokojena a v podstatě se už hlásila na další akci.
Jen abychom nechválili, Berounce byla vytýkána malá propagace před závody, nebyla to chyba.
To je pravda, ale byl to záměr a hlavní byly dva důvody. Ten první byl ten, že jsem opravdu měl strach, jak akce dopadne, a rozhodně jsem nechtěl dopředu vyhlašovat, bude to bomba a super, když jsem si nebyl jist výsledkem. Druhý důvod byl ten, a ať se na mne diváci a fanoušci nezlobí, že tohle je akce primárně pro závodníky. Prostě není to akce typu legendy v San Marinu, to opravdu není v našich silách. Zatím.
Přesto ti musí být jasné, že o podobnou akci fandové zájem mít budou.
To je samozřejmé, jen si musí uvědomit, co mohou od jízdy pravidelnosti čekat. Nicméně při Rallye Praha Revival jsou i pro fandy připraveny bonbónky. Slibně se rýsuje slavnostní start na atraktivním místě, kde bude možnost shlédnout auta účastníků v „úpéčku“ před startem, a pak bych divákům doporučil zvláštní úseky nazývané Show Section na ploché dráze v Divišově, v Sedlčanské kotlině a zajímavé věci se děly při Berounce i na polygonu v Dlouhé Lhotě, kde pojedou i účastníci revivalové Prahy.
Jak jsi spokojen s účastí a zájmem o start?
Zájem o start byl a je veliký. Hned po Berounce mi volala nebo přes různé známé vzkazovala spousta jezdců, které bych se skoro ostýchal sám oslovit, jak to, že jsem je nepozval. Takže hned, když bylo jasné, že na jaře bude další akce, přihlásilo se snad celé startovní pole Berounky a k tomu celá řada těch, které přilákal její ohlas. Velký zájem mne velmi těší a všechny nás zavazuje. Musím ale říct, že i když opravdu chci, aby u nás startovalo co nejvíc jezdců historie československého motosportu…
Promiň, že ti skáču do řeči, ale ty jsi i pro některé jezdce sháněl auta?
Je to pravda. Třeba Miroslav Adámek s Oldřichem Gottfriedem jeli s mojí Škodovkou, zprostředkoval jsem auto pro posádku Václav Blahna – Lubislav Hlávka. Tomáš Fuchs s Josefem Stočesem startovali s Mercedesem, který můj tým nasazuje v kopcovém mistrovství. Start Zdeňka Halady byl pro mě tak velký sen, že jsem zakoupil hezké Porsche 944, aby mohl startovat…Ale to jsme odbočili. Chtěl jsem říct, že stojím o každého, přesto jsem musel jedno špičkové jméno odmítnout. Jeho podmínka byla, že mu odpustím startovné. To jsem z principu neudělal, jednak si myslím, že startovné není nijak vysoké, ale hlavně mi to přišlo ne úplně fér k ostatním, kteří prostě zaplatí.
Startovní listina už je kompletní a definitivní?
Hlavně je strašně dlouhá. Byl bych rád, kdyby kompletní a definitivní byla, a opravdu už se nijak zásadně neměnila, ale počítám s tím, že pár jezdců se ještě omluví, ale i tak to bude přehlídka naší závodnické historie.
Mohou se ještě případní zájemci přihlásit?
Uzávěrka přihlášek je už za námi, spolupracovníci z organizačního týmu se na mne zlobí, že už máme moc plno, ale kdyby se ještě nějaký známý a úspěšný bývalý jezdec s hezkým autem rozhodl jet, tak ho do startovní listiny propašuji :)
To jsi hodnej :). Nebudu tě už dál zdržovat od přípravných prací, poděkuji ti za rozhovor a případné zájemce o bližší a podrobnější informace bych odkázal na webové stránky
Poznámka redakce: eWRC je mediálním partnerem soutěže a o všech důležitých informacích v souvislosti se soutěží budete na stránkách www.ewrc.cz informování.
Teď na to koukám - ty jsi ze Šťáhlav, nebo je to shoda jmen?
Ze Šťáhlav nejsem, ani tam nemám příbuzné.
A na obou autech máme lak hezký