Rosťa Kutěj - eWRC.cz
12. 3. 2011 11:06 − 2999× − 7

46. Mogul Šumava Rallye se hlásí o slovo

U redakčního mikrofonu seděl ředitel rallye Jiří Valenta.

U redakčního mikrofonu seděl ředitel rallye pan Jiří Valenta. Dobrý den pane řediteli. Dnes máme 8. 3. 2011 do startu rallye zbývá přesně měsíc. Ze strany jezdců, spolujezdců a konečně i zainteresovaných fanoušků se ozývají spekulace o tom, že rallye není připravena, že nejsou schváleny tratě a podobně. Co Vy na to?

Dobrý den. Mogul Rallye Šumava Klatovy se připravuje a soutěž se pojede. Je nutno říci, že máme oproti minulým rokům skluz, nicméně pokud nezasáhne nějaká vyšší moc, tak se rallye pojede. Jistě si všichni pamatujeme minulý rok, kdy se stala v Rusku tragická nehoda Polského vládního letadla, a do poslední chvíle jsme nevěděli, zda vyhlášený státní smutek neohrozí konání rallye. Takové události pochopitelně nemůže nikdo z nás předvídat a nelze je vyloučit. Znovu ale opakuji, že pokud se nestane nic mimořádného tak se rallye pojede!

Co stojí za letošním skluzem v přípravě?

Do přípravy nám bohužel zasáhly komunální volby. Stará zastupitelstva už nechtěla rozhodovat, a po volbách jsme byli odkázáni na to, že v několika obcích, přes které jsme plánovali vést trasu RZ se zastupitelstvo poprvé sešlo až 15. prosince a dokonce ve dvou obcích byl starosta zvolen až v samém závěru roku. Bohužel jsme se i přes přísliby nedostali na některé RZ viz třeba Strážov a Kolinec. Bohužel. Tam vzniklo to zpoždění a my jsme museli na začátku ledna vybírat nové zkoušky. V pátek máme tedy připraveny dvě rychlostní zkoušky, jedna nám nevyšla na Pocínovicku, kde nás správce honitby nepustil do lesa a jednu RZ jsme sami zamítli, jelikož již máme předepsaný počet km RZ. Tak jsme se rozhodli nechat si ji na podzimní Historic Vltava Rallye.

Máte na mysli zkoušku vedoucí přes Obytce a Habartice? Tam jsem od jednoho ze zastupitelů zaslechl, že sice byla povolena rallye Šumava, ale nikdo se neptal na Historic Vltava rallye.

Ano, my jsme žádali frontálně o Šumavu. A dostali jsme povolení na více místech. Při najíždění finální podoby trati, jsme zjistili, že máme již cca 185 km rychlostních zkoušek z povolených 190 km, a že 28 km přejezd nám do pátečního schématu až tak nezapadá. Posádky by nás za tak dlouhý traťový úsek asi nepochválily. Proto jsme se rozhodli tuto RZ do trati letošní Mogul Rallye Šumava Klatovy nezařadit. Navíc se profilem nijak zásadně nelišila od zařazené RZ Libkov – Soustov. My jsme do zastupitelstev poslali poděkování za povolení, a současně jsme konkrétně v případě zkoušky vedoucí přes Obytce požádali o povolení na Historic rallye. S tím, že historické vozy neudělají tolik škody a podobně.

AJR už trat schválila?P

V neděli jsme spolu s Petrem Uhlem projeli celou trať a zatím nemáme od AJR připomínky. Jsme na ně připraveni, víme jen, že příští neděli zkoukne novou RZ Libkov Soustov Pepa Peták zřejmě kvůli umístění retardérů, které na této poněkud rychlejší RZ být musí. Bohužel to jinak nejde.

Takže v pátek se pojede tradičně okruh a dvě RZ?

Ano, pojede se okruh, pak bude následovat servis a dvě RZ. Pojede se pozměněný Koráb. Pojedeme z Bukové přes Slavíkovice a Úsilov. Bude to jiné než v minulém roce. Neříkám, že to bude lepší, ale bude to jiné. AJR chtěla na trať RZ umístit jeden retardér v místě, kde bude poměrně rychlý nájezd a prudké brzdění. S tím nemáme problém, jezdcům rádi vyhovíme.

Když jste zmínil retardéry nelze než se vrátit k minulému ročníku. Penalizace Romana Kresty vyvolala velkou diskuzi a řešilo se i to, že retardéry jsou málo těžké. Padali návrhy na jejich zatížení tak, aby na autě bylo jasně vidět, že došlo ke kontaktu.

Retardér podle mě na RZ nepatří. Pokud to jde, neumisťujeme je. Ale bohužel je to tak, že cesty u nás jiné nebudou. Díky novým povrchům se silnice mírně rozšíří, někde i narovnají a tím také zrychlí. Pak se mnohdy nejen na Šumavě retardérům nevyhneme. Nehledě na to, že zrychlují i auta. Kupříkladu Josef Peták mluvil minulý rok o tom, že jen díky dokonalejším pneumatikám se zrychlil o cca vteřinu na kilometr. Když si k tomu přidáme kvalitnější podvozky tak nám toho moc nezbude. Buď musíme použít retardéry anebo musí FIA vymyslet jiné „chytřejší“ řešení. Můj názor je ten, že když už retardéry, tak ano, ale rozhodně ne tak, aby retardér při kontaktu ničil auta za x desítek milionů. Sporný Krestův retardér nebyl jen Krestův. Penalizaci dostal i Pech a ve finále je to možná dobře, že to byli tito dva přední jezdci. Zabránilo to možná spekulací o tom, že chceme ovlivnit pořadí. Je potřeba zdůraznit, že penalizace se udílejí na základě rozhodnutí rozhodčího faktu. Ten je stanoven standardními propozicemi rallye dle mezinárodních sportovních řádů a nedá se proti jeho rozhodnutí protestovat. Venca Pech, když viděl video kde je kontakt, protest stáhl a nakonec i Roman Kresta uznal penalizaci. Otázkou je možná váha sudů. Loni byly zatížené na 60 kilo, letos přistoupíme k zatížení na minimálně předepsaných 80 kilo.

Nepomohlo by, kdyby rozhodčí faktu měl kupříkladu videozáznam?

Pomohlo, ale jde o to, kam kameru umístit ve standardním retardéru. Kamer by muselo být více a to je prakticky vyloučené. Šlo by na sudy umístit jakási čidla pohybu, ale to by bylo opravdu drahé řešení. Možná, a to berme s nadsázkou, by pomohla asistence NASA, která by nám online snímala retardéry z výšky. Tady je prostě potřeba, aby jezdec retardér projel řádně, a pořadatel musí řádně školit rozhodčí faktu. Nic jiného s tím udělat pravděpodobně nejde. Minulý rok bylo vytýkáno, že rozhodčí faktu hned nerovnal výše zmíněné retardéry, ale je potřeba si uvědomit, že na okruhu se auta pohybují v jiných většinou rychlejších intervalech než na běžné RZ a rozhodčí faktu nemůže riskovat život.

Pane řediteli, na programu letos není Plzeň, znamená to, že se v Plzni už Šumava nepojede?

Víte, když jsme v Plzni jeli poprvé, sklidili jsme před soutěží obrovskou kritiku. Po soutěži se hodnocení rozdvojilo. Jedni byli nadšení, jíní ji zatracovali. Mluvilo a psalo se o tom, že to je příležitost k prezentaci sponzorů, posádek a podobně. Když byla Plzeň zrušena, sklidili jsme kritiku znova za to, že ji nejedeme. Mě dokonce jeden z předních členů AJR řekl, že ať v Klatovech uděláme cokoli, nemůže to být dobře. Bohužel s tímto se musíme smířit.

Teď v této době je tedy trať hotová, kdy budou schválena ZU? Tam už je skluz.

ZU jsou odeslány do Paříže na schválení a čekáme na jejich doručení zpět. V každém případě okamžitě poté, co je dostaneme do ruky, budou řekněme do hodiny na webu. (od 11. 3. jsou ZU dostupná na zde)

V nových sportovních řádech jsou poměrně vysoké pokuty za překročení rychlosti na přejezdech. Bude pořadatel nějak speciálně jezdce školit anebo ponecháte kontrolu plně na PČR, která jezdce bude kontrolovat?

Za porušení jsou stanovené poměrně kruté pokuty. Jsou stanoveny vysoké pokuty za překročení rychlosti, byť jen o kilometr. Můj názor je ten, že tam mohla být nějaká tolerance. V soutěžním autě udržet 50 rychlost je poměrně těžké. Otázka je, zda by ta tolerance nebyla zneužívána. V seznamovacích vozech však rychlost dodržovat lze. My budeme jezdce seznamovat s tím, že policie si ke spolupráci pozvala i krajská družstva.

Jakou čekáte účast posádek??

Upřímně řečeno nevím. Já bych byl rád, kdyby se v Klatovech ukázalo alespoň 60 aut. Já budu rád za každou posádku, která přijede. Ostatně rallye děláme pro posádky. Uvidíme, jak se projeví to, že se krátce před Šumavou jede Valašská rallye, že roste cena PHM, dále pokračuje krize. Zatím je otázka účasti otevřená. Naším cílem je, aby posádky byly spokojené.

Součástí rallye je legend show. Na co se diváci mohou těšit?

Diváci uvidí auta jednou po prvních sekcích. Budou to určitě místní matadoři. Zdeněk Kroupar má v přípravě nové auto, Hostaš má otestované nové auto. Myslím, že cca 10 – 15 zajímavých aut bude k vidění.

Znamená to, že show s vozy skupiny B tak, jak ji známe třeba z Krumlova, to nebude?

Ne, nebude. My jsme tyto jezdce kontaktovali, ale nedosáhneme na to finančně. Posádky chtějí kupříkladu ubytování zdarma. Ale ne jen v termínu rallye, chtěli by zajistit ubytování až do Krumlova. A přece jen platit ubytování na takto dlouho dobu nemůžeme. Další poplatky jsou požadovány za auta. Bohužel nemáme v rozpočtu místo na tyto poplatky.

Chystáte nějaký doprovodný program pro diváky? Nějaký rallye stan a podobně?

Určitý program je připraven. Rallye stan byl v podstatě na okraji zájmu diváků, takže ho letos nebudeme dělat. Máme například nabídku od provozovatele restaurace v areálu kasáren v Janovicích, že na místě zajistí v místní restauraci občerstvení, výsledkový servis a podobně. O něčem podobném zatím jednáme i v servisní zóně ve Vimperku. Ve Vimperku je to zatím ale jednání otevřené. Mimo jiné bude v klatovském kulturním domě Družba probíhat výstava k 85. výročí PAMK.

Bude v Janovicích dostatek místa pro parkování diváků? Minulý rok jsem byl svědkem situace, kdy „divák“ odstavil vozidlo před vjezd do servisu a pořadatelům dalo dost práce vjezd uvolnit.

Místa je poměrně dost na příjezdové komunikaci. Apeluji na diváky, aby se chovali rozumně a nebránili v průjezdu soutěžním vozům. Silnice je tam dost rovná a široká aby se dalo parkovat pohodlně. Věřím tomu, že většina diváků ctí to, že příjezdy do servisů nebo na RZ musí zůstat volné. Bohužel konkrétně do areálu v Janovicích už diváky nemůžeme pustit, prosím diváky, aby parkovali rozumně na příjezdové cestě.

Jak to bude se vstupným na rallye? Už víte, kolik bude vstupné?

Já vím, že jsme jedni z posledních, kteří vstupné vybírají. Je fakt, že dneska se platí vstup skoro na vše, na každou památku a podobně. Prozatím, ale nevím kolik vstupné bude. To rozhodne organizační výbor. Ale informace bude včas na webu.

Odrazí se to, že v pátek se pojede o jednu RZ méně, na počtu pořadatelů?

Neodrazí, my naopak posílíme pořadatelskou službu na ostatních RZ, takže v globálu budeme potřebovat cca 800 pořadatelů. Posílen bude například okruh, kde přidáváme 30 pořadatelů, prodloužili jsme zkoušky na Vimpersku, takže pořadatelů budeme potřebovat přibližně stejný počet jako v loňském roce.

Letos bude na Šumavě nasazena technická novinka a to sice centrální spojení od dodavatelské firmy.

My už dva roky využíváme služeb firmy Konektel, která nám zajišťuje několik RZ. Máme 15.3. zkoušku systému a podle ceny se rozhodneme pro nasazení. Výhoda jejich sytému je online přenos informací přímo na dispečink. Osobně se mi tento systém líbí, a budeme se snažit, aby byl plně nasazen. Jde v podstatě o mobilní radiovou sít, kdy na dispečinku má operátor informace v přímém přenosu. Je to nepochybně přínos v otázce bezpečnosti.

Když jste zmínil otázku bezpečnosti, zeptám se, co chystáte na letošní ročník rallye? Šumava byla inovátorem, pokud šlo o nasazení vrtulníku. Bude vrtulník použit i letos?

Nebude. Já jsem osobně v roce 2009 cítil za povinnost jasně deklarovat a ukázat, že nám záleží na rallye. Že chceme, aby se v Čechách jezdila a nedošlo na slova pana Ječmínka o zákazu rallye, pokud by docházelo k tragédiím jako v roce 2008 a na počátku roku 2009. Já si myslím, že v roce 2009 byla Šumava po stránce bezpečnosti jedna z nejpovedenějších rallye. Svůj podíl jistě mělo i to, že diváci byli ukáznění a zodpovědní. Bohužel v roce 2009 jsme paradoxně nedostali úplně nejlepší bezpečnostní hodnocení. Letos budeme bezpečnost zajišťovat standardní cestou. Tzn. bezpečnostním delegátem, pořadatelskou službou a v neposlední řadě i velice kvalitním školením pořadatelů. Dá se říci, že většina pořadatelů poté naše předpisy používá jako podklady pro své školení pořadatelů. Věřím, že pro bezpečnost uděláme maximum.

Já trošku odbočím od Šumavy a zmíníme jen krátce Historic Vltava rallye. Ta se jede podle mého názoru v poněkud nešťastném termínu. Koliduje s Rallye Legend v San Marinu. Nebude to znamenat odliv jezdců?

To je bohužel pravda, nicméně termín nám byl přidělen a my s tím nemůžeme mnoho dělat. Nemyslím si, že by to znamenalo odliv jezdců. Pokud budou jezdci potřebovat body tak jistě Vltavu pojedou. Trochu se obávám odlivu diváků. I já bych se na legendy do Itálie rád podíval, takže mně termínová kolize mrzí. Mrzí nás i proto, že HA začínají být stále zajímavější a do budoucna je to ideální doplněk k Šumavě. Letos si nicméně Vltava zaslouží, aby se jela samostatně. Chceme pro jezdce připravit společenské zajištění, na které byli zvyklí na minulých Vltavách. Chceme prostě, aby Vltava měla letos takové společenské zajištění, jaké si k 20. výročí zaslouží.

Můžete tedy v krátkosti nastínit, jaký bude harmonogram Šumavy?

Ve středu vydáme itineráře, odpoledne se posádky seznámí s první etapou. Ve čtvrtek bude seznámení s druhou. V pátek ráno proběhnou administrativní a technické přejímky ve firmě Arbo v Janovicích. Přejímky budou částečně přístupné veřejnosti. Poté bude shakedown pokud se tedy přihlásí minimálně 10 posádek. O tom, kde se bude konat, budeme informovat na webu. V pátek v 16:15 bude start na náměstí v Klatovech a v 16:30 se pojede okruh. Po okruhu bude servis a pak se pojednou dvakrát dvě RZ. Už není tajemstvím, že první RZ bude Buková Kdyně což je mírně pozměněný Koráb a druhá RZ bude Libkov Soustov. V sobotu ráno startujeme v Janovicích, přejede se do Vimperku a pojedeme dvakrát 4 RZ. První RZ je beze změn Podzuklín Kváskovice, druhá RZ je na trase Mačice – Hoslovice. Poté RZ Malenice, ale tentokrát přes les, a Lštění až do Smrčné. RZ je prodloužena z 9 na 18 km. Poslední na programu je RZ Dvory – Trpín která je také prodloužená na 12 km.

Minulý rok bylo na některých soutěžích kritizováno špatné značení diváckých míst. Na Šumavě byla tato místa vždy značena celkem bezproblémově. Jak tomu bude letos?

Značení má na starosti stejný člověk z pořadatelského sboru, předpokládám tedy, že bude na standardně dobré úrovni. Prozatím máme připraveno cca 18 diváckých míst. Snažíme se, abychom využili maximum míst, kam můžeme zajistit přístup diváků, parkování a taky možnost bezpečného sledování rallye. Zejména v páteční části je několik nových diváckých míst. Mapy diváckých míst budou zveřejněny v dostatečném předstihu. Předpokládám, že na konci března budou mapy na webu. Prosím touto cestou diváky, aby si tratě RZ projížděli rozumně. Mnozí rádoby závodníci nám totiž dělají problémy a těm chceme zabránit.

V loňském roce byl kritizován flexi servis. Bylo poukázáno na to, že obsluha nevěděla jak postupovat. Co uděláte jako pořadatel pro to, aby letos podobné problémy nebyly?

My flexi servis opět zařadíme, myslíme si, že pro jezdce je to výhoda. Věříme, že časoměřiči budou řádně poučeni a také si myslíme, že minulý rok byla komplikace jen jakousi nováčkovskou daní a letos už bude vše bez problému.

Já bych naše povídání pro dnešek uzavřel. Máte nějaké pozvání pro diváky?

V první řadě chci pozvat posádky, aby se diváci měli na co dívat. Snažili jsme se pro Vás připravit to nejlepší z toho, co v současnosti můžeme do soutěže zařadit, dobře zabezpečenou trať a zázemí. Dále zvu diváky, i pro diváky jsme se snažili připravit maximum možného a rádi Vás v Klatovech uvítáme. Na závěr bych rád poděkoval sponzorům, partnerům a hlavně Městu Klatovy, všem obcím na trase rallye a všem pořadatelům za spolupráci při přípravě letošní rallye. Bez jejich pomoci a podpory bychom nebyli schopni soutěž připravit. Taky bych rád pozval každého, kdo má nějaký nápad ke spolupráci. Každý kdo má zájem může napsat na valenta@pamk.cz a sdělit mi svůj názor. Děkuji.

I já děkuji za rozhovor a přeji Vám, aby 46. Mogul Šumava Rallye proběhla bez větších problémů.

Komentářů celkem: 7
14. 3. 2011 22:35
0 0
"Retardér podle mě na RZ nepatří" panečku, to je slovosmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
15. 3. 2011 10:43
0 0
Že retarder na rally nepatří je sice pravda, ale tak proč se tedy zařazují takové rychlostní zkoušky, kde by bez retardérů byl průměr 150 ?
15. 3. 2011 11:00
0 0
Nebylo by spatne na uvod rict, s kym presne se ten rozhovor vlastne vede smajlík
15. 3. 2011 11:25
0 0
U redakčního mikrofonu seděl ředitel rallye Jiří Valenta. to je celkem asi výmluvná větasmajlík
15. 3. 2011 12:54
0 0
R.Kutej: to každopádně, jen škoda že neni napsaná taky v článku smajlík
15. 3. 2011 15:36
0 0
Presne tak, ono se jde na clanek dostat napr. kliknutim na nejnoveji komentovane clanky a pak ctenar ani poradne nevi, s kym ten rozhovor vlastne probiha smajlík
15. 3. 2011 16:28
0 0
Fatál error to mi vůbec nedošlosmajlík už je tamsmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!