Jak vypadá rally v Číně
Rallysport je populární i v destinacích, které jsou pro Evropana velmi exotické. Jednou z nich je bezpochyby i Čína, která v posledních letech proslula starty známých skandinávských a britských jezdců. Ti se sice úvodní soutěže Čínského mistrovství Wudalianchi Rally nezúčastnili, ale na místě byl náš čtenář Jan Pícha se svým fotoaparátem. Přečtěte si tedy jeho zážitky ze soutěže, kterou většina z nás asi nikdy nenavštíví.
Minulý víkend jsme si se synem vyjeli na 2.500 km výlet na úplný sever Číny, cca 150 km od ruské hranice. Jel se tam první podnik letošního čínského mistrovství.
Sice nejela zahraniční špička (4 největší týmy jsou v nějakém sporu s národní federací FASC, ale oficiálně nestartovali kvůli velké vzdálenosti této soutěže od jejich sídla a od dalšího podniku prý opět pojedou – ten je ale až v červenci), presto to byla soutěž, jakou nikdo nikde jinde než v Číně asi nezažije. Stejně jako loňská první soutěž v Mohe se i tato odehrála celá na zamrzlém jezeře. Na plochu cca. 3x 10 km zamrzlého jezera (led tloušťky 1,2 metrů a více) vláda vyšle těžkou techniku, ta vyorá do cca 30 cm sněhové pokrývky dvě RZ v délce 26 a 28 km, které vedou téměř paralelně vedle sebe, starty a cíle RZ jsou stejně jako servis od sebe pár stovek metrů a z jedné na druhou RZ člověk jenom přejde 100 až 200 metrů po jezeře a vidí během jednoho dne všechna auta na všech RZ a to vždy minimálně na 2 km úseku. Sen pro diváka, ale musí tam být sám jako v Číně, v České republice bychom zacpali už jen příjezdovou cestu přes přehradu a při takovéto volnosti bychom asi diváky neuhlídali. To ani nemluvím o stavu diváku, když by tam měli celý den vydržet v 15-stupňovém mrazu. Slivovice a rum by tekly proudem. Ale s dobrou výbavou se to dalo vydržet od 9:00 do 16:00 i s naším 7-letým synem.
Přiznávám, že výsledky jsem nijak zvlášť nesledoval, od 3. místa absolutně už byly dvoukolky Honda Civic, VW Golf atd., i naše Fabie se snadno protlačily do první desítky, ale klouzání na hřebíkách to bylo zábavné i při ne vždy vysoké kvalitě pilotů. Prvních deset az patnáct je dobrých, pak už je to horši. Také posílám v několika mailech opět moje amatérské fotky (fotogalerie zde). Něco je jen atmosféra či krajinka, několik povedených průjezdů, něco scénky z čínského rallyesportu (např. zapadlé Evo 9, kdy spolujezdec vyhrabává a pan jezdec ani nevyleze a jenom radí (spolu s mým synem) a pak po vytaženi terénní Toyotou spolujezdci téměř ujede. Nebo Suzuki SX4, jejíž jezdec při našem marném společném pokusu o vyproštění ze sněhu ztratil klíčky a pak je po kolenou hledal ve sněhu.
Jen pro dokreslení posílám přefocenou mapku soutěže. Je z ní dobře vidět, jak byly 2 RZ (první se jela ta vnější 28,00 km, potom ta vnitřní 25,00 km – skutečně ve všech podkladech uvádějí délku takto na metr přesně, asi to tem grejdrům naplánoval počítač) namotané na malém prostoru. Servis byl v dolním pravém rohu, cca 200 m od startu RZ 1 a na druhou stranu dalších 200 m od přehrady jezera.
Zdravím ze Šanghaje
Honza Pícha
To by se spoustě pořadatelů u nás líbilo, žádné vesnice, skoro žádné povolení...