Nová éra v argentinském mistrovství
Letošní sezónu lze v automobilových soutěžích chápat v některých ohledech jako začátek nové éry, což se vzhledem k nově zavedeným předpisům pro vrcholné speciály WRC týká hlavně světového šampionátu. Změn ale nezůstaly uštědřeny ani lokální mistrovství, ve kterých byl vypsán zcela nový systém rozdělení tříd jednotlivých vozů. A s novinkou přicházejí i Argentinci, kteří se ovšem vydali vlastní cestou a jejich technické novinky s inovacemi vycházejícími z evropského kontinentu příliš nesouvisejí.
Foto: www.rallyargentino.org.ar
V tamním šampionátu hrály až do loňské sezóny prim hlavně produkční vozy, přičemž stejně jako ve většině dalších šampionátů šlo o značky Mitsubishi a Subaru. Už tehdy se ale v mistrovství objevil VW Gol Trend Super 2000, který sice dostal toto označení po speciálech Super 2000 známých z našich končin, ale příliš společného s jejich předpisy neměl. Jednalo se sice o vůz s pohonem všech kol, jeho motor ale pocházel od Hondy a měl objem 2,4 l, diferenciály pak byly původem ze Subaru. Od letoška přebírá tato nová kategorie pojmenovaná Maxi Rally hlavní roli a do argentinského mistrovství má vnést nový svěží vítr.
Foto: www.rallyargentino.org.ar
Produkční vozy musely argentinské týmy převážet z Evropy, odkud na jih Ameriky směřovaly i náhradní díly. To se jim však zdálo jako zbytečně nákladné a rozhodly se jít novou, vlastní cestou. Nové speciály, jejichž piloti budou letos bojovat o argentinský titul, se však nerodí jednoduše a těsně před startem nové sezóny způsobily odklad jejího úvodu. Ten se měl původně odehrát o tomto víkendu v okolí Buenos Aires, nakonec byl ovšem o dva týdny odložen.
Foto: www.rallyargentino.org.ar
Druhá soutěž se přesunula na termín třetí, která se pak nově pojede až v půli května. Jelikož se ale chvíli poté pojede do MS zařazená Rally Argentina, kterou samozřejmě nelze kvůli těmto lokálním důvodům odložit, do domácího šampionátu se tak započítávat nebude. Počet zařazených podniků se tím pádem snížil na deset a o poslední body se bude soutěžit až víkend před Vánoci na tratích Rally Unguillo.
Kalendář 2011 | |
---|---|
3. duben | San Antonio de Areco (Buenos Aires) |
24. duben | Villa Dolores (Córdoba) |
13. květen | Cutral Có – Plaza Huincul (Neuquén) |
26. červen | Catamarca (Catamarca) |
17. červenec | Apóstoles (Misiones) |
14. srpen | Vuelta de la Manzana (Gral. Roca, Río Negro) |
25. září | San Luis (San Luis) |
26. říjen | Concepción del Uruguay (Entre Ríos) |
27. listopad | General Madariaga (Buenos Aires) |
18. prosinec | Unquillo (Córdoba) |
Teď se ale ještě vraťme k vozům, které budou moci jihoameričtí diváci sledovat. S výše zmíněným VW Gol Trend vloni soutěžil Claudio Menzi, který ale pro letošek spojil své síly s Fiatem. Za volantem druhého Punta jej na argentinské půdě doplní Cristian Confetti. Do Volkswagenu naopak usedne muž, který vloni se Subaru až do úplného závěru šampionátu neúspěšně bojoval o titul. Nyní čeká Gabriela Pozza, který si v minulosti vyzkoušel i řízení Škody Octavia WRC, nová výzva. Do druhého Volkswagenu by se pak měl posadit Sebastian Abramian.
Foto: www.rallyargentino.org.ar
Po letech duelů pouze dvou značek s produkčními vozy si budou muset Argentinci zvyknout na souboje daleko většího počtu angažovaných automobilových výrobců. A to jim bezesporu může jedině dělat radost. Federico Villagra bude mít možnost letos poprvé ve světě i na domácí půdě sedlat speciál od stejné značky a dokonce vycházející ze stejného modelu, byť si jsou obě Fiesty na hony vzdáleny. Do Fordu se z Mitsubishi přesune i týmový kolega úřadujícího argentinského šampióna Juan Manuel Marchetto.
Foto: www.rallyargentino.org.ar
Piloti konkurenční stáje Tango Rally Team vloni rovněž využívali služeb Lancerů EVO IX a X, pro rok 2011 ale spojili síly s Chevroletem a Marcos Ligato se bude snažit vybojovat titul za volantem speciálu Agile. A aby toho nebylo málo, v dílnách stáje Barattero se zrodila ještě Kia Rio, se kterou se do bojů vydá vítěz jednoho z loňských podniků Diego Dominguez. Ten již měl možnost nový speciál vyzkoušet během testů a o víkendu jej poprvé vyzkouší naostro při úvodní soutěži paraguayského šampionátu.
Foto: www.rallyargentino.org.ar
Argentinský šampionát načne na začátku dubna novou kapitolu, která před svým započetím vzbuzuje velká očekávání. Nevídaný počet do mistrovství zapojených značek mu může závidět snad každý šampionát včetně toho světového. Zda ale speciály postavené podle nových pravidel prokážou svou kvalitu, na to si budeme muset ještě chvíli počkat.
Závody musí lidem (širší veřejnosti, ne fandům) nacpat v TV pod nos, ne aby si je hledali kdoví kde. Sponzoři se tedy v TV nevidí a proč by tedy do něčeho rvali peníze.
Ohledně Ciroenu - naprostý souhlas!
2. právě nezájem automobilek a astronomické ceny těch aut, který přeci jen někdo vyvinul, byly příčinou toho, do čeho se pustili v Argentině. Tipnu si, že thle auta nestojí ani půlku toho, co S2000.
3. noví jezdci v MS nejsou, protože byli odtamtud vyhnáni, stejně jako fabriky, které neměly zájem na stavbě přešlechtěných speciálů, kde se cena světla počítá v tisících liber. FI si nechala ujet vlak v pravidlech a hlavně technických předpisech, kde se jí to vymklo z rukou přímo excelentně a ani teď nedělá nic k nápravě