Nová éra v argentinském mistrovství

Letošní sezónu lze v automobilových soutěžích chápat v některých ohledech jako začátek nové éry.

Letošní sezónu lze v automobilových soutěžích chápat v některých ohledech jako začátek nové éry, což se vzhledem k nově zavedeným předpisům pro vrcholné speciály WRC týká hlavně světového šampionátu. Změn ale nezůstaly uštědřeny ani lokální mistrovství, ve kterých byl vypsán zcela nový systém rozdělení tříd jednotlivých vozů. A s novinkou přicházejí i Argentinci, kteří se ovšem vydali vlastní cestou a jejich technické novinky s inovacemi vycházejícími z evropského kontinentu příliš nesouvisejí.


Foto: www.rallyargentino.org.ar

V tamním šampionátu hrály až do loňské sezóny prim hlavně produkční vozy, přičemž stejně jako ve většině dalších šampionátů šlo o značky Mitsubishi a Subaru. Už tehdy se ale v mistrovství objevil VW Gol Trend Super 2000, který sice dostal toto označení po speciálech Super 2000 známých z našich končin, ale příliš společného s jejich předpisy neměl. Jednalo se sice o vůz s pohonem všech kol, jeho motor ale pocházel od Hondy a měl objem 2,4 l, diferenciály pak byly původem ze Subaru. Od letoška přebírá tato nová kategorie pojmenovaná Maxi Rally hlavní roli a do argentinského mistrovství má vnést nový svěží vítr.


Foto: www.rallyargentino.org.ar

Produkční vozy musely argentinské týmy převážet z Evropy, odkud na jih Ameriky směřovaly i náhradní díly. To se jim však zdálo jako zbytečně nákladné a rozhodly se jít novou, vlastní cestou. Nové speciály, jejichž piloti budou letos bojovat o argentinský titul, se však nerodí jednoduše a těsně před startem nové sezóny způsobily odklad jejího úvodu. Ten se měl původně odehrát o tomto víkendu v okolí Buenos Aires, nakonec byl ovšem o dva týdny odložen.


Foto: www.rallyargentino.org.ar

Druhá soutěž se přesunula na termín třetí, která se pak nově pojede až v půli května. Jelikož se ale chvíli poté pojede do MS zařazená Rally Argentina, kterou samozřejmě nelze kvůli těmto lokálním důvodům odložit, do domácího šampionátu se tak započítávat nebude. Počet zařazených podniků se tím pádem snížil na deset a o poslední body se bude soutěžit až víkend před Vánoci na tratích Rally Unguillo.

Kalendář 2011
3. duben San Antonio de Areco (Buenos Aires)
24. duben Villa Dolores (Córdoba)
13. květenCutral Có – Plaza Huincul (Neuquén)
26. červen Catamarca (Catamarca)
17. červenecApóstoles (Misiones)
14. srpenVuelta de la Manzana (Gral. Roca, Río Negro)
25. září San Luis (San Luis)
26. říjen Concepción del Uruguay (Entre Ríos)
27. listopad General Madariaga (Buenos Aires)
18. prosinecUnquillo (Córdoba)

Teď se ale ještě vraťme k vozům, které budou moci jihoameričtí diváci sledovat. S výše zmíněným VW Gol Trend vloni soutěžil Claudio Menzi, který ale pro letošek spojil své síly s Fiatem. Za volantem druhého Punta jej na argentinské půdě doplní Cristian Confetti. Do Volkswagenu naopak usedne muž, který vloni se Subaru až do úplného závěru šampionátu neúspěšně bojoval o titul. Nyní čeká Gabriela Pozza, který si v minulosti vyzkoušel i řízení Škody Octavia WRC, nová výzva. Do druhého Volkswagenu by se pak měl posadit Sebastian Abramian.


Foto: www.rallyargentino.org.ar

Po letech duelů pouze dvou značek s produkčními vozy si budou muset Argentinci zvyknout na souboje daleko většího počtu angažovaných automobilových výrobců. A to jim bezesporu může jedině dělat radost. Federico Villagra bude mít možnost letos poprvé ve světě i na domácí půdě sedlat speciál od stejné značky a dokonce vycházející ze stejného modelu, byť si jsou obě Fiesty na hony vzdáleny. Do Fordu se z Mitsubishi přesune i týmový kolega úřadujícího argentinského šampióna Juan Manuel Marchetto.


Foto: www.rallyargentino.org.ar

Piloti konkurenční stáje Tango Rally Team vloni rovněž využívali služeb Lancerů EVO IX a X, pro rok 2011 ale spojili síly s Chevroletem a Marcos Ligato se bude snažit vybojovat titul za volantem speciálu Agile. A aby toho nebylo málo, v dílnách stáje Barattero se zrodila ještě Kia Rio, se kterou se do bojů vydá vítěz jednoho z loňských podniků Diego Dominguez. Ten již měl možnost nový speciál vyzkoušet během testů a o víkendu jej poprvé vyzkouší naostro při úvodní soutěži paraguayského šampionátu.


Foto: www.rallyargentino.org.ar

Argentinský šampionát načne na začátku dubna novou kapitolu, která před svým započetím vzbuzuje velká očekávání. Nevídaný počet do mistrovství zapojených značek mu může závidět snad každý šampionát včetně toho světového. Zda ale speciály postavené podle nových pravidel prokážou svou kvalitu, na to si budeme muset ještě chvíli počkat.

Komentářů celkem: 29
18. 3. 2011 15:48
0 0
Jenže řekněme si otevřeně, právě ta "jaksi samozřejmá" čtyřkolka je v naprosté většině situací nejrychlejší (neberme v potaz maxi kit na hladkém asfaltu). Ano, atraktivnější by byla zadokola, ale kdo dnes vyrábí masově auto se zadním náhonem? Ano, musíme si říct, jaká má být koncepce. Jestli rally půjde touto cestou speciálů "pro vyvolené", jak píšete nebo se vrátíme k romantice, dobrodružství a kořenům. Já za sebe preferuji současný stav speciálů, ale dodávám, že chybí jasná koncepce FIA, průhledná a jednoduchá pravidla a co se MS týká tak pokulhává propagace, proto chybí značky. Nicméně uznávám, že pamětníkům klasiky dnešní stav úplně nevoní.
18. 3. 2011 17:03
0 0
zajic: Pane kolego, to že chybí značky, není až tak v pokulhávající propagaci... To je v úplně něčem jiném! Předně, spočítejte si vývojové náklady jakéhokoliv špičkového soutěžního vozu kategorie WRC... Než to vyjede k první soutěži, tak to stojí desítky milionů eur... Provoz každého továrního týmu dneska stojí další miliony a miliony... Sponzoři se přetrhnout taky nemíní, to si řekněme na rovinu... Mnohem víc dneska láká ta Formule 1, nebo MotoGP, protože ať chcete, nebo ne, to jsou dneska motoristické vrcholy, zcela bezkonkurenční! Příjem týmů žádný extra není... Už několik let nedokázali tovární týmy razantněji vystoupit proti zcela hloupým nápadům FIA o jedinečnosti vozů WRC pouze pro MS... Tím pádem jsou tyhle vozy v podstatě neprodejné... Ale to podstatné je někde jinde... A už to tady bylo a znovu se to bude dřív nebo později opakovat... Rallye, to není Formule 1, kde se spolu nahání de facto soukromé týmy, soukromé dílny... Rallye je o automobilkách... Máme tady Citroën a Ford... Nastupuje Mini... Vstup do WRC ohlásil Volkswagen... Vstup do WRC ohlásil Saab, i když to je takový podivný projekt, upadající automobilka před krachem, nějaké ruské miliardy, najednou WRC... No uvidíme... Ale teď ruku na srdce... Kolik máme jezdců, kteří jsou schopni vyhrávat soutěže MS a alespoň teoreticky bojovat o titul mistra světa? Loeb, Ogier, Latvala, Hirvonen, P. Solberg (snad), možná Sordo... To je tak vše... Všichni ostatní jsou druhá a třetí liga, jezdci, kteří to WRC na úplné hraně nejedou a nikdy nepojedou... Kolik je továrních aut? Myslíte si, že jakoukoliv "novou" značku bude bavit rvát se o šesté, nebo sedmé místo? Nebo čekat, že jich odpadne víc a vzácně být čtvrtý? Jasně, vydrží tady dva tři roky a sbohem a šáteček... Vzpomeňte si na Seat, na Hyundai, na Škodu, na Toyotu, na Suzuki, na Subaru... Jak není úspěch, je konec... Chcete znát moji "prognózu"? Volkswagen koupí buď Loeba, nebo Ogiera, k němu nakoupí buď latvalu, nebo Hirvonena. Nebo jim Sainz vytipuje nějakého dravce z IRC, to nevím... Vrazí do toho žoky a žoky peněz, v druhé sezóně všechny převálcují a líznou si tak tři tituly mistra světa za sebou... Dělají to tak, viz. Le Mans, Dakar... Citroën elegantně vycouvá, Peugeoty v Le Mans přemalují na červeno a dají tam nápisy "Citroën" a budou úřadovat tam... Peugeot se pustí do WTCC, pokud bude ještě existovat a hlavně se vrátí do Formule 1... Mini to přestane nejpozději za dva roky bavit pro totální neúspěch... Saab podle mě ani nevyjede... To je jen taková legrace, moje prognóza... Jestli bude ewrc za 5 let existovat, vzpomeňte si na mě...
18. 3. 2011 17:14
0 0
Na dlouhé slohovky mě neužije, takže stručně jim závidim
18. 3. 2011 17:14
0 0
J.Vrátil: Josefe, jistě máte pravdu, ale to, že nejsou jezdci, souvisí s tím, že FIA právě není schopna dát jasná pravidla s delší dobou trvání. Když ještě v půlce sezony není jasné jak budou definitivně vozy vypadat, tak kdo by se do toho hnal. Proč vychovávat talenty, když nevím, jestli za rok pojedu se stejným vozem?
Závody musí lidem (širší veřejnosti, ne fandům) nacpat v TV pod nos, ne aby si je hledali kdoví kde. Sponzoři se tedy v TV nevidí a proč by tedy do něčeho rvali peníze.
Ohledně Ciroenu - naprostý souhlas!
18. 3. 2011 17:34
0 0
hobit: Naprostý souhlas! Ten úpadek zájmu o rallye je vidět v celé Evropě! Kdeje nějaký velký Ital? Nový Munari, nebo Biasion? Nikde, není... Kde je nějaký velký Brit? Nový Colin McRae? Nikde... Kde je nějaký velký Španěl? Nový Sainz? Není... Sordo, při vší úctě k němu, se vedle Sainze nemůže ani postavit... Kde je nějaký velký Němec? Nový Röhrl? Není... Kde je Švéd? Není... Ani ta tradiční "bašta" rallye, Finsko, není co bývalo... Mladí Finové se najednou hrnou do F3, Formule Renault a podobně...
18. 3. 2011 17:51
0 0
1. po zrušení béček to byla bída nevadilo to jen divákům, ale i jezdcům, kterým scházel (kupodivu) výkon. Proto se každej rok pravidla uvolňovala (karoserie se rozšiřovaly, výkon rostl), až se vypsala WRC.
2. právě nezájem automobilek a astronomické ceny těch aut, který přeci jen někdo vyvinul, byly příčinou toho, do čeho se pustili v Argentině. Tipnu si, že thle auta nestojí ani půlku toho, co S2000.
3. noví jezdci v MS nejsou, protože byli odtamtud vyhnáni, stejně jako fabriky, které neměly zájem na stavbě přešlechtěných speciálů, kde se cena světla počítá v tisících liber. FI si nechala ujet vlak v pravidlech a hlavně technických předpisech, kde se jí to vymklo z rukou přímo excelentně a ani teď nedělá nic k nápravě
18. 3. 2011 17:59
0 0
Ale Josefe, to co jste napsal, souvisí právě s tou propagací a medializací. Proč se tam nehrnou sponzoři? Protože by nebyli vidět. Proč se automobilkám nechce pumpovat peníze do vývoje? Protože nebudou vidět. Proč nerostou talenty? Protože pro rozvoj jezdců do rally nedají peníze sponzoři, protože pak nebudou vidět. Jak napsal Hobit, širší veřejnosti je třeba vše v TV naservírovat až pod nos a tam si promotér MS nechal ujet vlak. To že ze strany FIA chybí dlouhodobé plánování jsem psal již výše a upozorňují na to všichni včetně automobilek.
18. 3. 2011 21:10
0 0
Zajímalo by mě také to, co si myslet o nových tvářích ve FIA a hlavně o J.Todtovi. Nemám na něj ani moc názor, protože zatím se, dle mého, moc pozitivního neudálo. Totéž platí o Moutonové. Vím, je tam krátce, ale věřím, že lepší by byla větší angažovanost výrobců na předpisech a vůbec zapojení do programu MS, než co jiného. Ostatně to už píše Josef výše. A přesunování soutěží do nových lokací, které nejsou klasické (Korsika, San Remo, Monte) i když je tam nějaký kupní potenciál, rally moc nepomůže. Monte zná kde kdo. Turecko, Mexico jen skalní fandové...
20. 3. 2011 07:53
0 0
Dobře udělali, věřím, že se jim ten projekt vyplatí smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!