David a Roman Štefanovi: Jednou nám to stačilo

Před novou sezónou jsme se zeptali na pár otázek Davida a Romana Štefanových.

Na tratích rychlostních zkoušek můžeme už dlouho pozorovat syna a otce Štefanových. Syn David brázdí tratě od roku 2009, kdy se několikrát představil s Peugeotem 206 RC a Renaultem Clio R3. Davidova otce, Romana, vídáme na soutěžích roku 2003. V současné době sedlá Roman špičkový Renault Clio R3. Před novou sezónou jsme oběma položili pár otázek.


Pražský rallysprint 2010 – poprvé a naposledy spolu v jenom autě.

Jaká byla loňská sezóna z vašeho pohledu?

Roman Štefan: Loňská sezona z mého pohledu moc povedená nebyla. Zpočátku to vypadalo, že kvůli financím možná vůbec nepojedeme. Nakonec jsme to díky Jirkovi vyřešili a s omezeným rozpočtem sezonu odjeli. Ovšem, třeba nové gumy jsme loni nejeli ani jednou… Občas jsme schopni zajíždět slušnější  časy, ale dost často vymyslím nějakou chybu. Těch výletů – naštěstí jen malých – bylo loni trochu moc. Navíc ve druhé půlce sezony jsme se potýkali s malým výkonem našeho, už dojetého motoru a na nový jsme neměli. Celkově nejsem se svými výkony letos moc spokojen.

David Štefan: Loňská sezona nebyla pro mě moc dobrá. Měl jsem hodně technických problémů. Když už to vypadalo na závod bez technických problémů, tak to na nějaký dobrý výsledek nevypadalo. Prvně jsem dojel až do cíle v srpnu na rally Pačejov s Renaultem, bylo to ovšem po nehodě na 1. RZ. Na místě jsme zůstali stát nějakých 8 minut. Bylo tudíž dobojováno hned na začátku. Chuť jsem si spravil až v Příbrami, až na pár krizových situací a špatnému výběru pneumatik, závod probíhal až nečekaně bez problémů a krásně jsem si ho užil.

Oba jste již měli možnost, kdy vedle vás seděla na sedadle navigátora žena. S kým se vám spolupracuje lépe? S mužem nebo ženou?

RŠ: V předloňském roce jsem dvakrát startoval s Klárou Šillerovou, loni jednou s Renatou Maršálkovou. Klára ke mně do auta nastoupila uprostřed sezony, měla hodně odjeto s mnohými jezdci a zvyklá na lecjaký rozpis. Naproti tomu Renata už chvíli nejela a proto to pro ni muselo být dost těžké. Obě dámy jsou hodně precizní v připravě rozpisu. Klára zná zpaměti snad celé řády. Při samotné jízdě jsem žádné rozdíly mezi diktováním mužem a ženou nezaznamenal, jen jsem se víc bál abych je někde nevysypal.

DŠ: Svoje první rallyové zkušenosti jsem sbíral s Petrem Brixím, učil mě rozpis a všechno kolem rally. Já se mu za to odměnil ve druhé soutěži ošklivou nehodou. Naštěstí jsem dostal od Petra ještě šanci a začal ho i poslouchat. S Petrem se mi jezdilo vždy moc dobře, tak hezky jako on se o mě v autě nikdy nikdo nestaral, je to taková moje rally máma. Ze začátku jsem se toho trochu bál jet s ženskou. Hlavně kvůli případným technickým problémům či defektům. Ale jak se později ukázalo, Kláře to moc problémy nedělalo. 


David Štefan – Rally Vysočina Telč 2009

Teď otázka na Davida. Davide ty jsi v loňské sezóně jezdil s Peugeotem 206 RC a pak jsi přešel na Renault Clio R3. S Peugeotem se nedařilo, ale s Renaultem si do cíle dojel. Zkus tyto dva vozy porovnat a jaký vůz Ti sedí lépe? 

Tyto dva vozy nejde moc dobře porovnat, Renault je pravý závoďák. Jízda s nim je uplně jiná než s enkovým autem, jakým je Peugeot. Clio má sekvenční převodovku, velké brzdy bez posilovače, výkonnější motor a skvělý podvozek. První start byl na Pačejově a první test byl až na rychlostní zkoušce a za průtrže mračen, který trval až do konce závodu.

Romane, Vy jste jel v loňském roce prakticky druhou sezónu za volantem Renaultu Clio R3. Jak by jste zhodnotil z Vašeho pohledu tento speciál?

Clio se mi líbí čím dál tím víc. Je krásně ovladatelné, super řadí a nechá si hodně líbit. V Renault Sportu ho pořád vyvíjejí a my se snažíme novinky aplikovat na našem voze. Pro letošek snad budeme konečně mít nový 250 koňový motor.


Roman Štefan – Rally Agropa Pačejov 2010

Všiml jsem si, že jste loni oba startovali v Německu na Thüringen Rallye. Ani jeden jste soutěž nedokončil. Jak náročné jsou soutěže v zahraničí proti těm českým?

RŠ: Za sebe můžu říct, že Thüringen se mi líbil. Hlavně přístupem a vstřícností všech pořadatelů včetně policistů. Už při najíždění rz jsme potkávali mnoho fanoušků a všude se počítalo s tím, že tam zkrátka ty trénikáče budou jezdit. Co se týká tratí RZ, tak takové „letiště“ jsem ještě neviděl. U nás nadáváme na některé úseky, že jsou moc rychlé, ale tady se mnohdy jelo v omezovači i několik km. A kupodivu to nikomu nevadilo, prostě taková je trať, tak jeď, nicméně já mám radši když to občas zatáčí.

DŠ: Rally Thüringen byla zajimavá zkušenost. Tratě uplně jiného charakteru, než na jaké jsme zvyklý. Většinou nový, široký a hodně rychlý asfalt. Každou chvíli auto štěkalo v omezovači.

Když už jsme u toho Německa, tak nelákají vás zúčastnit se nějaké zahraničního poháru jako Mitropa Cup?

RŠ: Zrovna Mitropa mě láká a moc. Jsou to pěkné soutěže na, pro nás, neznámých tratích. Jenže celý seriál asi nezvládneme finančně, ale na jednu až dvě soutěže někam ven chceme.


David Štefan – Rally Příbram 2010

V letošním roce nás čeká jedna novinka. V rámci MMČR se pojede Clio R3 Cup. Neplánujete se ho jeden z vás zúčasnit?

RŠ: Já cupové závodění vítám a Clio R3 Cupu se zúčastníme. Teď se jedná o tom, kdo z nás ho vlastně pojede. David studuje v Plzni a nevím jak to bude zvládat s přípravou auta a sebe. Rozhodnutí padne co nejdříve.

DŠ: Poháru se zúčastnit plánujeme, zatím není jasné kdo pojede.

(Clio R3 Cup pojede David Štefan.)

A jak to vídíte na letošní rok? Opět to bude: David velké mistrovství a Roman malé, oba s Renaultem Clio R3?

RŠ: Vypadá to, že jeden pojede MMČŘ+ Clio R3 Cup a druhý Sprinty. Jak už jsem psal výše, ještě nevíme kdo, co. Já pojedu většinu soutěží určitě s Jirkou Grimmerem a David se ještě domlouvá. Zcela jistě, ale nepojedeme spolu, jednou stačilo. Oběma.


Roman Štefan – Rally Vsetín 2008

Chtěli by jste něco vzkázat fanouškům nebo sponzorům?

RŠ: Na začátku nové sezony, chci poděkovat všem kteří se podílejí na tom, že můžeme závodit. Našim reklamním partnerům, spolujezdcům, Jirkovi Grimmerovi, Kláře Šillerové, Petrovi Brixímu i Renatě Maršálkové. Dále mechanikům: Jindrovi Emingerovi, Zdeňkovi Štenclovi, Tomáši Huttovi. A v neposlední řadě našim rodinám za toleranci. Děkujeme fanouškům, kteří mají tento sport rádi stejně jako my a těšíme se na setkání na rychlostních zkouškách i v servisech, testováních apod.

DŠ: Rád bych poděkoval všem sponzorům, kteří nám umožňují provozovat tento finančně náročný sport a všem diváků, kteří nám fandí. Největší poděkování patří ale tátovi, bez něj bych nikdy žádný závody jet nemohl.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!