22. 3. 2011 17:38 − 2866× − 13

MMČR 2011 v pátek odstartuje na Valašsku

V roce 2000 zavedená praxe rozdělení českých soutěží do „velkého“ a „malého“ mistrovství bude pokračovat i letos.

V roce 2000 zavedená praxe rozdělení českých soutěží do „velkého“ a „malého“ mistrovství bude pokračovat i v letošní sezóně. S výjimkou sezóny 2007, kdy se jely hned tři mistrovství, tedy od přelomu milénia platí praxe, že si české posádky mohou vybrat z mezinárodního mistrovství a rallysprintů. O jejich preferencích jasně vypovídají počty zúčastněných z loňska. Zatímco počet startujících na jednotlivých sprintech pravidelně atakoval stovku, na dvoudenních rally se několikrát množství startujících nepřehouplo ani přes padesát.

Roli ozdoby MMČR tak v loňském roce naopak obstarával strhující souboj tří posádek o titul. Tak zajímavá a vyrovnaná partie tu nebyla už delší dobu k vidění. A podle všeho se můžeme letos těšit na souboje možná ještě zajímavější. Za nejkratší konec ze zmíněné trojice vloni tahal Roman Kresta, který se musel ve většině sezóny spolehnout na rychlostně zaostávající Peugeot 207 Super 2000. Jednorázové přezbrojení na modernější Škodu Fabia Super 2000 na Barumce po havárii kýžený efekt nepřineslo a Kresta se musel spokojit až se čtvrtou příčkou v závěrečném hodnocení šampionátu.


Foto: Josef Petrů

V přípravě na tento rok ale čtyřnásobný domácí šampión nic neponechal náhodě a pořídil si zcela novou Škodu Fabia Super 2000. Jeho cíle se i vzhledem k této nové technice nemohou ubírat jiným směrem než k pokusu získat pátý titul. Premiérový primát si v rámci MMČR vloni po velkých bojích trvajících až do úplného konce roku připsal Pavel Valoušek. Jako tovární jezdec Škody pro domácí šampionát splnil vytýčený cíl a česká značka se po pětileté pauze znovu mohla radovat z domácího úspěchu. Spolupráce mezi Valouškem a mladoboleslavskou značkou ovšem i tak skončila a moravský jezdec bude letos hájit barvy konkurenčního Peugeotu.

Se špičkovým Peugeotem 207 Super 2000 poslední specifikace připravovaným známou belgickou stájí Kronos jej čekají stejné úkoly jako vloni, jen tentokrát bude do bojů nastupovat za oficiální zastoupení francouzské značky. Ta česká si pro domácí šampionát vybrala své eso z IRC Jana Kopeckého, který už Škodě Motorsport vybojoval titul v roce 2004, tehdy ještě za volantem Fabie WRC. S Fabií Super 2000 má zatím Kopecký v plánu vybrané soutěže a právě nepravidelnou účast lze považovat za jeho asi největší překážku v boji o letošní titul.

Domácího šampionátu se naopak již dlouhá léta a pravidelně zúčastňuje Václav Pech jun. A již od roku 2006 tak činí za volantem Mitsubishi Lancer EVO IX. Díky úpravám technických pravidel před loňskou sezónou dostal možnost prohánět moderní speciály Super 2000 i s tímto postarším a technicky hodně odlišným vozem. A jelikož před aktuální sezónou došlo zavedením nové kategorie R4 k faktickému zvýšení konkurenceschopnosti těchto vozů, pro loňského vicemistra se ani pro letošek nic nemění. Stejně jako vloni mu připadne role černého koně, který s Mitsubishi bude chtít pořádně zatápět výše zmiňované silné trojce se speciály Super 2000.

Na bednu se vloni skvěle zvládnutým finišem na Příbrami vyhoupl Jaromír Tarabus, který vyrukoval s Fordem Fiesta Super 2000. Letos se jeho priority přesunuly na šampionát sprintů, kde bude startovat se svým někdejším Fiatem Punto Super 2000. V úvodním dílu MMČR se pak Tarabus představí za volantem debutující novinky Škody Fabia R2. Situace na čele šampionátu se letos dá očekávat obdobná loňsku a podobná skupina jezdců jako vloni si to bude chtít rozdat o příčky za jejich zády. Kompletní „velké“ mistrovství má v plánu Josef Peták, který pokračuje se svým osvědčeným Peugeotem 207 Super 2000. Na Škodu Fabia Super 2000 po Valouškovi přezbrojil Roman Odložilík. Ten by se jistě dal považovat za horkého favorita na přední pozici za zmíněnou favorizovanou čtyřkou. Otázkou ale zůstává, kolik dalších startů v MMČR k tomu valašskému přidá.

Jen sporadicky by se na českých tratích měl letos ukazovat Antonín Tlusťák, který si na dveře své Škody Fabia Super 2000 na Valašce přilepí prestižní číslo 1. Hned za ním do boje vyrazí jeho kolega z evropského šampionátu Michal Solowow s Fordem Fiesta Super 2000, i v jeho případě se bude pochopitelně jednat o ojedinělý start v Čechách. Zato přední piloti produkčních vozů, kteří stanou na startu úvodního dílu šampionátu, by se měli představit i v dalších soutěžích. O Václavu Pechovi, který by ale měl později přesedlat na R4, již byla řeč. A podobně jej v úpravě svých vozů mohou následovat i další, na Valašskou Rally ale všichni piloti Mitsubishi a Subaru vyráží s produkčními verzemi.

Sesadit Pecha z postu nejlepšího „enkaře“ lze označit za takřka nesplnitelnou misi, každopádně o další pozice se jistě strhne obvyklá velká mela. Jaroslav Orsák se výborně uvedl na začátku roku na Jänneru a při udržení takové formy by jistě mohl směle pomýšlet po loňské nevydařené sezóně na návrat na přední příčky. Přetavit vloni získané zkušenosti v dobrý výsledek bude jistě chtít Martin Bujáček, v první řadě se ale bude muset popasovat se zkušenými jezdci Václavem Arazimem nebo Vladimírem Barvíkem, kteří rovněž vyrukují s Mitsubishi Lancer EVO IX. Řady Subaru přes zimu prořídly ukončením pravidelného programu Emila Trinera v MMČR. Za tuto značku tak budou v prvé řadě bojovat její tradiční zástupci Vojtěch Štajf a Daniel Běhálek.

Nejrychlejší vozy s pohonem přední nápravy budou od této sezóny zařazeny do třídy 5. O největší vyztužení této třídy se bude starat pole Renaultů Clio R3 bojujících zároveň v rámci svého značkového poháru. Na Valašsku se s těmito speciály představí Lubomír Minařík, Antonín Matys, Milan Kneifel, Jiří Trojan a David Štefan. V rámci jejich třídy jim půjdou po krku hlavně zástupci konkurenční francouzské značky Citroën. S C2 Super 1600 vyrukuje Jiří Skoupil, kteří až do loňska pilotoval Fiat Punto Super 1600, a již zkušení „citroënáři“ Lukáš Pondělíček a Roman Švidrnoch. O českou premiéru DS3 R3T se pak postarají Poláci Jan Chmielewski a Jaroslaw Koltun.

Ve třídě 6 budeme moci na Valašské Rally sledovat první porovnání Škody Fabia R2 s zatím nejlepším zástupcem této kategorie Citroënem C2 R2. Do českého vozu kromě již výše zmíněného Jaromíra Tarabuse usedne i Dušan Kouřil. S francouzskými vozy se pak představí Miroslav Březík, Petr Křížek, Marcel Svačina, Pavel Přibyl nebo Jakub Koudela. Přihlášením svého Fordu Fiesta ve verzi Kit Car se do stejné třídy dostal i Petr Zedník, který vzhledem k technické výhodě svého speciálu bude jasným favoritem na valašský triumf. Vozy někdejší třídy N3 od letoška spadají do třídy 8, na úvodní soutěži se jejich souboje mají odehrávat v trojlístku, který tvoří Martin Rada s Alfou, Roman Stromšík s Opelem a Oldřích Hrubý s Renaultem. O třídu níže bude s přesilou sedmi Hond Civic (Daniel Vladyka, Adam Kobliha, Ondřej Blaťák, Jan Březík, Ondřej Bisaha, Jan Kulajta a Robert Mikulka) bojovat Jiří Sojka se Suzuki.

Do Bonver Valašské Rally se přihlásil solidní počet sedmdesáti posádek. Samozřejmě nelze očekávat, že všechny odstartují, ale i tak to vypadá, že oproti loňsku k úbytku startujících na této rally nedojde. Naopak úbytkem kilometrů se prezentuje trať podniku, která letos čítá jen 150 ostrých kilometrů. Tratě sice prošly obměnou, víceméně se ale pojede na dobře známých úsecích. Zásadní změnou neprošlo celkové schéma soutěže, v pátek se odjede obvyklá jedna sekce za tmy a v sobotu závěrečnou sekci obstarají dva průjezdy nejdelší zkouškou Santov (24,65 km). Situace před startem nahrává k opakování loňského dramatického průběhu, jasno o tom ale budeme mít teprve po skončení soutěže.

Komentářů celkem: 13
22. 3. 2011 19:431
0 0
Už se těšíím!smajlík
22. 3. 2011 21:302
0 0
ElKubin> Tak to jsme minimálně dva smajlík
22. 3. 2011 21:363
0 0
TŘI smajlíksmajlík
had
22. 3. 2011 21:564
0 0
jaryn prejde co nejdrive to bude mozne na R4
22. 3. 2011 22:385
0 0
4 hoši smajlíksmajlík
23. 3. 2011 09:576
0 0
néé, je nás 5 smajlíksmajlík
23. 3. 2011 10:437
0 0
nene, 6 , je nás 6! smajlík
23. 3. 2011 12:218
0 0
nene, myslim, že nás jsou tisíce....smajlík
23. 3. 2011 12:499
0 0
Tato bohatá diskuze o nastávající Valašce je ukázkou kvality a přehledu fanoušků rallye na Ewrc smajlík smajlík
23. 3. 2011 17:3010
0 0
seďemsmajlík
23. 3. 2011 17:5111
0 0
Sedm statečných smajlíksmajlík
Fox
23. 3. 2011 18:2412
0 0
Trochu mám v těch nových třídách guláš. Jako staršímu pánovi co už hůř přijímá novoty mi celkem vyhovovalo rozdělení na N a A s podskupinami podle objemu. Ale nová doba zřejmě vyžaduje i nový přístup, nezbyde než si zvyknout smajlík
23. 3. 2011 21:2713
0 0
Tak 8 statečnýchsmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!