Třetím dějstvím pokračuje představení nových WRC

Speciály nejvyšší kategorie vycházející z nových pravidel mají za sebou první dvě náročné zkoušky ohněm.

Speciály nejvyšší kategorie vycházející z nových pravidel mají za sebou první dvě, a nutno říct náročné zkoušky ohněm. Napřed se musely poprat s náročnými zimními podmínkami ve Švédsku a následně naopak s horkem a vysokými nadmořskými výškami v Mexiku. Obě soutěže nabídly zajímavou podívanou a o vítězi se v obou případech rozhodovalo až na zkouškách poslední etapy. Zatímco promrzlému Švédsku dominovaly posádky na Fordech Fiesta WRC, které opanovaly celé podium, v Mexiku jim vítězství vyfouknul Citroën. Po technických problémech a havárii ovšem z tří nejlepších příček francouzská značka obsadila jen tu nejvyšší.

Série v počtu vítězství se tak srovnala na nerozhodném skóre 1:1, ovšem v obou mistrovstvích má zatím navrch Ford. V šampionátu značek si připsal větší bodový obnos v obou případech, mezi jezdci zatím kraluje Mikko Hirvonen díky jednomu vítězství a jednomu druhému místu. V neprospěch týmu kolem Malcolma Wilsona ovšem hovoří výkonnost Fiest WRC předvedená v Mexiku, když za konkurenčními DS3 WRC viditelně zaostávaly. Naopak Oliviera Quesnela zřejmě ze snů budí před sezónou očekávaná velká rivalita jeho dvou Sebastienů. Jejich interní duel na americkém kontinentu odnesl mladší Ogier zaváháním v poslední etapě a po poškození kola následným odstoupením.

A šéf Citroënu se jen stěží může uklidňovat tím, že v Portugalsku bude vše diametrálně jinak. Právě tam se totiž v loňské sezóně odehrál první bratrovražedný duel francouzských pilotů. Z boje tehdy vyšel vítězně Ogier, pro kterého to bylo první vítězství v MS. Jejich počet se sice od té doby rozrostl jen o jediné další, ovšem není vhodnějšího místa než právě Portugalska, kde by se měl mladý Sebastien pokusit o to třetí. Ani po nezdaru v Mexiku jistě ambiciózní jezdec zbraně nesloží a půjde sedminásobnému mistru světa s druhým Citroënem tvrdě po krku.

Vedení stáje se zatím bránilo taktickým hrátkám uvnitř týmu a z toho vyplývajícího upřednostňování některého z jezdců. Po mexickém jen polovičním úspěchu se ale už začínají ozývat hlasy nebádající oba jezdce ke koncentrování se na zisk bodů do hodnocení značek. Ogiera tak právě nyní čeká docela těžký úkol, aby přesvědčil vedení týmu, že by byla škoda z něj udělat v další části sezóny nosiče vody pro Loeba. V první řadě se ale musí oba Francouzi poprat se svými soupeři z řad Fordu, za kterými zatím bodově zaostávají, jinak se všechny plány na upřednostňování toho či onoho trochu minou účinkem.

Tovární dvojice Fordu sezónu začínala s ponecháním rovných šancí a ani jeden jezdec nebyl stanoven jasnou týmovou jedničkou. Úvodní dvě rally ovšem vyšly výrazně lépe Mikko Hirvonenovi. Ten se očividně již vzpamatoval z loňské nevydařené sezóny a znovu našel svou na čas ztracenou konkurenceschopnost. Ve Švédsku byl jasně lepší a dojel si pro triumf, v Mexiku jej na druhé místo vynesla spolehlivá a bezproblémová jízda. Třešničkou na dortu pak bylo vítězství v Power Stage. Jari-Matti Latvala v první soutěži ještě hledal recept na ovládání divoké Fiesty, ale v Mexiku se ukázal jako rychlejší než jeho kolega.

Třetí etapou dokázal projet nejrychleji ze všech posádek, v té druhé byl nejrychlejší z Fordů a sklonit se musel akorát před Petterem Solbergem. Jelikož si ale v pátek připsal na své konto skoro dvou a půl minutové zpoždění kvůli defektu, v cíli to stačilo podruhé v řadě jen na třetí místo. Nyní před divokým Finem stojí jedna velká meta, a sice překonat všechny nástrahy portugalské rally. Předloni zde zažil největší havárii své kariéry, ze které až zázrakem vyšel bez zranění. Vloni byla jeho havárie o poznání méně dramatická, ale i tenkrát jeho působení v rally předčasně ukončila. Hirvonen naopak během všech svých tří vystoupení na portugalské rally dojel až do cíle, nejlépe pak předloni na druhém místě. Oba piloty Fordu ale svorně čeká nelehký úkol zlomit portugalskou nadvládu Citroënu, který zde opanoval všechny tři ročníky této obnovené soutěže v rámci MS.

Do boje za modrý ovál stejně jako v úvodních dvou letošních rally zasáhne i jednotka stáje Stobart Mads Ostberg. Norský mladík hned ve Švédsku atakoval nejvyšší příčku, v druhé soutěži pak přišlo vystřízlivění. Mexickou rally absolvoval tento pilot poprvé, navíc jej v pátek přibrzdil defekt, takže se musel smířit až s pátým postem. Nyní ale nastupuje na start soutěže, kterou absolvoval ve všech třech ročnících. V roce 2009 své Subaru do cíle dotáhnul na velice pěkném šestém místě. Letos od něho jistě můžeme čekat ještě daleko více, ostatně Nor by se jistě rád vrátil do elitní trojice průběžného hodnocení šampionátu.

Nejvýraznější osobností norského rallysportu ale i nadále zůstává mistr světa z roku 2003 Petter Solberg. Tomu se v letošní sezóně ale zatím lepí smůla na paty. Ve Švédsku sice do poslední etapy nastupoval s reálnou možností vybojovat vítězství. Nakonec se ale po přenechání místa za volantem svému spolujezdci kvůli přestupku z přejezdu musel spokojit až s pátým místem. V Mexiku si naopak postavil hlavu jeho Citroën DS3 WRC. Petter sice naprosto dominoval sobotní etapě, ale v neděli se dokázal vyšplhat už jen na čtvrtou pozici. Jeho plány před Rally de Portugal jsou naprosto jednoznačné, zapomenout na nepovedený vstup do sezóny a ještě o jednu příčku vylepšit svůj zdejší výsledek z roku 2007 (pozn. red. druhé místo).

Do hry tentokrát znovu zasáhne Kimi Räikkönen, který do švédské rally nastoupil jako úplně jiný jezdec. Loňské excesy končící v hodně případech mimo trať byly zapomenuty, bývalý pilot F1 k rally přistoupil zodpovědně a postupným zrychlováním se vypracoval až na finální osmou příčku. Takový přístup mu může v Portugalsku, kde se dá očekávat vzhledem k drsnějším podmínkám větší množství odstoupivších, vynést ještě lepší výsledek. Těžko předvídat výsledek poslední DS3, do které premiérově usedne Peter van Merksteijn jun. Podle dosavadních v rámci MS předvedených výkonů to asi nebude nic více než boj na chvostu pole s vozy WRC.

Početní výhodu budou mít na startu i tentokrát Fordy, když Fiest odstartuje celkem deset. Henning Solberg léta oblékal své speciály do oranžových barev, tentokrát jej čeká změna. S novým sponzorem přišlo přemalování Fiesty do strakatých a hodně bláznivých barev. Federico Villagra a Dennis Kuipers si budou chtít spravit chuť po nevydařeném Mexiku, Argentinec po technických problémech a Holanďan po havárii. Matthew Wilson se na americkém kontinentu rovněž nevyhnul technickým problémům, které jej poslaly pryč z hodně pěkné průběžné čtvrté příčky. Khalid Al-Qassimi se vrátí do MS po minipauze a Bernardo Sousa si naopak Fiestu WRC vyzkouší jednorázově. Portugalský mladík se i nadále účastní SWRC, doma se však představí s vozem nejvyšší specifikace.

S vozem královské kategorie se na domácí půdě v roce 2007 prezentoval i Armindo Araújo (Mitsubishi Lancer WRC05). V shakedownu skončil mezi diváky a v samotné rally pak mimo trať. Následující roky strávil v PWRC, kde získal dva tituly. Letos se ale vrací do WRC a „očesanou“ verzi nového Mini si vyzkouší již na domácí půdě. Tento start je veřejností toužebně očekáván a již zde se před debutem tovární stáje alespoň nastíní, jak na tom nový speciál je se spolehlivostí a konkurenceschopností. Spolehlivost už trochu poodkryl problém při testech, kvůli kterému musí být na Araújově autě vyměněn motor, ke konkurenceschopnosti je pak třeba dodat, že se jedná o speciál v třídě 1, zatím nikoliv ostré WRC. S druhým Mini se v Portugalsku představí a o body do značek pro Brasil World Rally Team bude bojovat Daniel Oliveira.

Kromě soubojů absolutní špičky dojde na jihu Evropy i k soutěžení v rámci dvou doprovodných seriálů. Světlo světa zde spatří nově vypsaná WRC Academy pro mladé naděje z různých koutů Evropy i světa. S Fordem Fiesta R2 se tam představí i zástupce naší země Jan Černý. A druhý český mladík bude bojovat v rámci PWRC, kterému po vyhraném Švédsku zatím vévodí. I tentokrát Martina Semeráda čekají těžcí soupeři ze severu Evropy Patrik Flodin a Anders Grondal, kterým se ve Švédsku na kola přilepila obrovská dávka smůly. K těmto dvěma pak přibudou ještě další dva žhaví adepti na titul Hayden Paddon (Subaru) a Michal Kosciuzsko (Mitsubishi), jejichž sezóna začíná až tady v Portugalsku.

Portugalská soutěž odstartuje ve čtvrtek večer superspeciálkou, která posádky nově zavede do hlavního města země Lisabonu. Pro místní diváky jistě zajímavé zpestření, pro posádky hlavně dlouhá cesta tam a hned zase zpět do centra rally v Algarve. V tradiční oblasti této rally se odehrají všechny tři etapy vytýčené na známých úsecích z předešlých ročníků. Nejdelší zkouška Santana da Serra (31 km) se pojede na samý závěr rally a její druhý průjezd bude vysílán živě jako Power Stage. Teprve po absolvování 385-ti ostrých kilometrů bude jasno o vítězi třetího podniku letošního MS.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!