4. 4. 2011 15:32 − 2751× − 9

První rallyškola komplet za deště…

Projekt FAST/SAFE rally academy vstoupil do roku 2011 vůbec prvním komplet „mokrým“ kurzem.

Projekt FAST/SAFE rally academy vstoupil do roku 2011 vůbec prvním komplet „mokrým“ kurzem. Během pátečních jízd s Mitsubishi Lancer Evo VII pršelo opravdu od začátku do konce. Ale i o tom je rally a 6 zájemců si tak vyzkoušelo na vlastí kůži vrtkavost počasí, se kterou se musejí vypořádat všichni soutěžáci.

„Loni jsme si podle termínů rallyškoly mohli skoro plánovat dovolené, protože v pátek se na jízdy pokaždé objevilo slunce. Na mokru je to sice méně pohodlné v servisu, ale aspoň si všichni vyzkoušeli podmínky, jaké běžně bývají i na závodech. A samotné řízení je vždy o něco zajímavější. Myslím, že jsme si to všichni užili,“ říká k březnovému dvoudennímu kurzu instruktor a závodník Jan Jelínek.

A jak to vypadá se zájmem o kurzy v letošním roce? „Zájem je poměrně velký, to nás těší. Další kurz je teď v polovině dubna, ten už máme komplet obsazený. A různý počet volných míst je v dalších šesti dvoudenních a třech jednodenních. Zajímavé je, že se letos ještě zvedl počet dárkových poukazů. Pár chlapů bude mít na narozeniny asi velkou radost,“ dodává s úsměvem Ondřej Carda z FAST/SAFE rally academy.

Neznáte rallyškolu?

Projekt FAST/SAFE rally academy vznikl v loňském roce, během kterého proběhlo 6 dvoudenních a 1 jednodenní kurz. V rámci pobytu ve Zlíně a okolí se zájemci dozví přímo od zkušených jezdců (Jaromír Tarabus, Jan Jelínek nebo Miroslav Jandík) podrobnosti o řízení závodního vozu, spolupráci se spolujezdcem, diktování rozpisu a technických detailech. Kromě teorie a jízdy v tréninkových vozech Evo IX je pak největším magnetem řízení závodního speciálu Mitsubishi Lancer Evo VII. Vašimi spolujezdci jsou po celou dobu instruktoři, kteří přes intercom korigují jízdu. Speciální část kurzu je také věnovaná pneumatikám a vede ji Henrich Řeháček z českého zastoupení Michelin.

Komentářů celkem: 9
4. 4. 2011 16:19
0 0
Sice mi poněkud uniká smysl této "rallyškoly" pro absolventy kursů, ale prosím - každý dělá, co může...
Skutečným adeptům rally poradí a pomohou starší kolegové v klubu (alespoň to předpokládám jako samozřejmost), takže tohle uvítají spíš lidé, co si jen zaplatí svezení. Ale jinak samozřejmě dobrý PR článek, nic proti smajlík
4. 4. 2011 18:10
0 0
Z ceho prosim usuzujes, ze ti poradi v klubu? A v jakem? Z meho pohledu zacinajiciho jezdce je tento projekt chvalyhodny. Upozornuji, ze nejsem absolvent a ani nejsem majetkove svazan s organizatory. Fakt me zajima z ceho tak usuzujes.
4. 4. 2011 19:21
0 0
Jsou jezdci, kteří v žádném klubu nejsou (ono to totiž není nutné, ani povinné) a tak jim ty zkušené nahradí lektoři v této škole a že to jsou zkušení fárové, to je snad z jmen kolem školy vidět, nu ni?smajlík
4. 4. 2011 21:34
0 0
o jakých klubech je řeč?
každopádně klukům z FAST/SAFE fandím a jednou se tam určitě uvidíme smajlík
4. 4. 2011 21:37
0 0
Novej tak to asi nebude. Trošku mateš. Minimálně členem AČR buď přímo nebo prostřednictvím klubu musíš jako licencovaný pilot bohužel být. Jinak to beru jako velmi zajímavé pro ty, kteří opravdu chtějí začít na nějaké úrovni závodit. Bezpečnost na závodech je dvoustraná záležitost. Na jedné straně diváci a na druhé straně pilot. Představa, že myšivbuši řídí člověk bez základních návyků je trochu mrazivá. Kdo někdy řídil závodní auto ti určitě řekne, že hodně v řízení je diametrálně odlišné od běžného auta. Tam kde v rodinném fávu stojíš na brzdě, tak většinou pilot dává plyn. Pokud mi někdo vysvětlí kdy a proč šlapat na brzdu a kdy na plyn, co mám poslouchat, jak do té zatáčky abych ještě i vyjel tak to považuji za velmi užitečné a nejen na uzavřené trati. To je pro Foxe.
4. 4. 2011 22:07
0 0
To Pačes - máš částečnou pravdu,že je dobrý vyslechnout pár rad jak zacházet s volantem, brzdou či plynem ale vlastní zkušenosti v řízení auta (závodního) má cenu zlata! Člověk,který projde touto školou se automaticky nestává špičkovým jezdcem. Bohužel si toto někteří neuvědomují a skončí v lepším případě ve škarpě. Ti,co začínají by měli jezdit menší podniky a učit se. Já když začínal, jezdily se oblasti a člověk se propracovával. Dnes je to halt o penězích a kdo k nim má přístup začíná hodně vysoko.smajlík
4. 4. 2011 22:15
0 0
pape máš pravdu, ale ono samotné závodění (a to určitě víš) není jen o kroucení koláčem jezdcem a čtení si knížky spolujezdcem. Je to o gumách, směsích, podmínkách, organizaci zázemí, koordinaci týmu, shánění peněz a o většině z těchto věcí by se mohl člověk v akademii dozvědět. Takže já jsme jedině rád, že podobný projekt v ČR je.
4. 4. 2011 23:26
0 0
pačes:Omyl,členem AČR držitel licence být nemusí, je držitelem licence, kterou vydal AČR.A musím říci, že konkrétně já už členem AČR být ani nechci.
Ale jakákoliv přínosná rada je pro ty, kteří chtějí začít s aut. soutěžemi, je prostě plus, byť to může mít i výdělečný podtext.
Když jsem začínal já, tak nám poradit ani nikdo nechtěl,byť to tehdejší středisko ARC Brno mělo v popisu práce,proto jsme se "hrabali" do tehdejšího federálu skoro 10 let. Taková škola čili "academy" určitě pomůže,podobné záležitosti fungují úspěšně i venku,ale třeba v Anglii si účastníci takové školy vyzkouší jak asfalt, tak i šotolinu a to i v různých autech s odlišnou koncepcí,tedy jak Escort se zadním náhonem, tak i předohrabku či 4x4.
4. 4. 2011 23:35
0 0
Jsem rád, že se rozběhla diskuse, což bylo mým úmyslem.
okap: možná jsem se špatně vyjádřil, takže to trochu rozvedu: klubem jsem myslel skupinu lidí, kteří se tomuto sportu věnují. Kdysi, za mých let se tomu říkalo autoklub, dnes je samozřejmě nemyslitelné použít takový archaismus, takže slovo klub si nahraď slovem team, OK ?
Novej: Já samozřejmě nijak nesnižuji jezdecké zkušenosti zmiňovaných lektorů, určitě to jsou dobří jezdci - otázka je, nakolik jsou to i zkušení lektoři. Ono totiž to, že něco dělám dobře neznamená automaticky i to, že to dokážu vysvětlit a naučit. Kdysi jsem totiž podobná školení také prováděl a vím, že je to opravdu někdy větší dřina než třídení soutěž (pardon - rallye /pardon - rally/ abych byl IN).
pape: Trefil jsi přesně to, co jsem měl na mysli. Já to taky ještě trochu rozvedu. Jak jsi naznačil, po dvoudením školení se člověk nestane nejen špičkovým jezdcem, ale ani průměrným - dokonce si dovolím tvrdit, že žádným. Jezdcem se člověk rodí, může se zlepšovat získáváním zkušeností (taky jsem začínal na oblastkách, pak přes malý mistrák do "federálu") a mám podobný názor - totiž ten, že človíček, který absolvuje takový kurz sice získá pár rad, ale minimum zkušeností. Co tam ale může získat je klamný pocit, že už je špičkový závodník, když si ten kurs zaplatil a pak následuje ta škarpa. Píši může, v žádném případě tím nemyslím, že nutně ten pocit získá, aby mi nebylo podsouváno něco, co netvrdím. Co totiž dnes některým hochům nechybí, to je někdy přehnané sebevědomí a tatínkova peněženka, co se nedostává je skromnost a snaha učit se z chyb a zkušeností druhých. A ty zkušenosti nikdo nikomu nepředá během dvoudeního nebo dokonce jen jednodeního kursu, i kdyby to byl sám Solberg - opět bez jakýchkoliv snah snižovat něčí kvality. V člověku ten jezdec prostě je, nebo není.
Wrcko: Dovolím si nesouhlasit - samotné závodění skutečně JE o kroucení koláčem a čtení si knížky spolujezdcem. To všechno ostatní kolem je nutné k tomu, aby k tomu samotnému závodění mohlo dojít. A to ostatní je právě možné díky tomu klubu (teamu), který si dotyčný adept musí buď sehnat hotový (do nějakého vstoupit) nebo si ho vybudovat. Znalosti různých druhů směsí mohou být k ničemu, když nebude vědět, které zvolit (pokud tedy má takový rozpočet, že si jich tolik může dovolit) - viz krásný příklad v lednu na Monte a team ŠM. Navíc existují i jiné firmy, než Michelin. (To jen tak na okraj - mohu spekulovat, že Michelin nějakým způsobem na těchto kursech participuje a profituje - a nevidím na tom nic špatného, abych zase nebyl obviněn že mám něco proti této značce).
A třeba psaní rozpisu... Ano, že něco takového existuje každý adept závodění určitě ví, jde o to, že každému vyhovuje něco jiného. Já měl ve svých začátcích to štěstí, že mi nezištně poradil Honza Trajbold sen. Proti sezoně, kterou jsem absolvoval se stylem rozpisu od někoho jiného to bylo neuvěřitelné zlepšení. Každému prostě sedne něco jiného. Ale to by bylo na dlouho, snad někdy vyplodím nějaký ucelenější pamflet na svém blogu, tady jsem host a nechci zbytečně prudit.
smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!