Aleš Holakovský - eWRC.cz
5. 4. 2011 09:46 − 3098× − 12

Rallye Šumava – fotoprůvodce po RZ 3/5 Libkov-Soustov

Přinášíme vám fotoprůvodce pro lepší plánování návštěvy 46. Mogul Šumava Rallye Klatovy

První třetina této RZ je klasika která se jezdila při Šumavě v různých obměnách v 80. a 1. polovině 90. let. Při Historic Vltava rallye 95 se pak jela i pěkná poslední třetina této RZ. Poněkud slabší rychlá střední část této RZ pak má asi svoji závodnickou premiéru.

Tato RZ je specifická tím, že její většina se odehrává v údolí Úhlavy lemovaném okolními kopci, takže je většinou velmi přehledná a nabízí řadu zajímavých míst. Pojďme se na tato místa podívat ve fotografiích. Pokud není červenou šipkou naznačeno jinak, jsou fotografie vždy foceny po směru průjezdu rychlostní zkouškou (což je v případě bočního pohled zleva doprava).

Po startu na úzké komunikaci následuje několik set metrů rovné stoupání ke kraji lesa, kde se nahází dvojité esíčko třech středně těžkých zatáček na úzkém (Foto 1 a 2).

Za nimi trať dále prudce stoupá až do sedla kopce pod vrcholovou kaplí „Svatá Markýta“ (možný cíl pro rally-turisty). V nejvyšším bodě se trať láme ostrým horizontem těsně před pravoúhlou zatáčkou.

Výjezd ze zatáčky za horizontem je vidět i z pomalé levé serpentiny, která následuje cca o 100 metrů dále a výjezd je na bordelu.

Za serpentinou začíná poměrně prudký sjezd, ze kterého je možné se pokochat (možná ještě zasněženou) Šumavou.

Před jeho koncem je velmi pěkné středně rychlé esíčko, do kterého se brzdí z velké rychlosti. Na nájezdu (nikoliv na výjezdu!!!) jej lze bezpečně sledovat z vysokého břehu nad silnicí. (Foto 8 a 9). Lze do něj pohodlně dojít cca 200-300 metrů proti směru RZ z oficiálního DM 6. Ať jsem však jdou pouze svéprávní a zodpovědní jedinci, kteří nebudou stát na tečně zatáčky, ale pouze nahoře na nájezdu!

Méně zodpovědní či slabomyslní nechť zůstanou v bezpečí na přehledném DM6 (Foto 10-11) na kraji obce Miletice. To je čistě pravoúhlé odbočení z úzkého do širšího, dle mého názoru nepříliš zajímavé, ale lze jej sledovat z vyvýšených břehů. Před ním je menší zatáčka, zde by mohlo být zajímavé sledovat, kdo ji na brzdách bude nebo nebude „prodávat“.

Průjezd Mileticemi lze doporučit milovníkům zchátralých památek, jelikož se zde otevřenější serpentinou na návsi objíždí kostelík, který má svá nejlepší léta za sebou (nebo před sebou?). Foto 12 a 13.

Po výjezdu z Miletic a táhlé pravé zatáčce (za kterou prý bude retardér) následuje bombastický velmi ostrý horizont, kterým se doslova skočí do obce Běhařov (Foto 14). Otázkou je pouze to, na kolik se do něj posádky rozjedou z předchozího retardéru, ale vzhledem úhlu horizontu by důstojné skoky měly být zaručeny. Nedlouho po dopadu musí posádky brzdit do pravého odbočení.

Následuje rychlý sjezd do údolí Úhlavy, na jehož konce je velmi přehledné středně rychlé levé odbočení, ze kterého je vidět velký kus trati k před ním (Foto 15), tak za ním (Foto 16). Dojít sem lze pohodlně z oficiálního DM8.

Následuje DM8, což je čistě pravoúhlé odbočení, tak napůl na ruční brzdu (Foto 17), ze kterého jsou vidět ještě 2-3 rychlé zatáčky po odjezdu (Foto 18).

Následuje rychlý průjezd Dubovou Lhotou a ještě rychlejší přehledný úsek mezi loukami s několika zatáčkami na vytočený nejvyšší převodový stupeň, kde asi lze očekávat nějaký ten retardér. (Foto 19)

Po velmi rychlém odbočení před Veselím (retardér?) se trať v obci na široké křižovatce téměř dotkne vlakových kolejí, takže před nimi bude určitě bezpečnostní retardér. Následuje pasáž před obcí a v obci Spůle, která je rovinatá, ale nabízí se zde přírodní retardéry, které asi budou hojně využity. Na výjezdu ze Spůle je menší horizont a za ním jedna rychlá a dvě střední zatáčky (Foto 20).

Po cca 1 km následuje krásná a obtížná pasáž 5-6ti zatáček na okraji osady Plešiny (Foto 21-23). Příjezd možný od Bezděkova a Vítané nebo pěšky ze Soustova.). Zde je však opět nutné velmi dobře rozvážit, kam si lze bezpečně stoupnout!

Průjezd obcí Soustov je pěkný spíše jezdecky, pro diváky je místo leda na svahu na začátku obce. Sepentinu uprostřed obce, ke které je příjezd od hlavní silnice na Klatovy nedoporučuji, protože je zde jen málo prostoru ke sledování vozidel (pouze příjezdová komunikace). Za Soustovem začíná krásná alej lemující úzkou silnici, která posádkám připomene, že „rally rozhodně není hollywood“ a kterou kdyby viděla Evropská unie, tak by se o ní pokoušely mrákoty. (Foto 24)

Po rovince následuje drsná mírnější pravá zatáčka, která však velmi kope kvůli kořeny zvedlému asfaltu (Foto 25), a to přímo na stromy. Někde v těchto místech bude cíl RZ.

To však není všechno. Nad cílem RZ a Stopkou je výhlídkové odpočívadlo u hlavní silnice č. 22 Klatovy-Domažlice s krásným výhledem na západní část Šumavy (Foto 26). Z tohoto parkoviště jsou z dálky vidět závěrečné stovky metrů RZ, cíl, stopka. Navíc kolem něho budou závodní vozy odjíždět po hlavní do servisu a předtím naopak přijíždět na start předchozí RZ 2/4 v Bukové, která startuje jen několik set metrů odsud. Takže kdo se chce současně kochat Šumavou, sledovat zpovzdáli RZ a ještě u toho mávat kolem pomalu projíždějícím soutěžním vozům, má jedinečnou příležitost  Vzhledem k tomu, že je odsud výhled prakticky na celou RZ 3/5 Libkov-Soustov, mohl by zde v noci v případě jasného počasí vzniknout zajímavý koncert kuželů světlometů a ozvěn závodních motorů ze všech stran.

Doufám, že Vám tento fotoprůvodce pomůže vybrat si na RZ taková místa, které nejlépe vyhovují vašemu vkusu. Pamatujte však, že často se jedná o rychlé pasáže a při výběru místa ke sledování soutěže VŽDY počítejte s tím, že vůz může na takových místech neočekávaně opustit trať a přizpůsobte tomu výběr vašeho místa! Nikdy nestůjte na výjezdu ze zatáčky, za horizontem, na tečně zatáčky, nebo na místě pod úrovní trati! Dbejte pokynů pořadatelů!

Komentářů celkem: 12
5. 4. 2011 10:211
0 0
Díky, je to super , bude i průvodce 2. etapy? smajlík
5. 4. 2011 11:322
0 0
Je zajímavý,jak pěkně jde zpracovat RZ pro diváky.Pořadatel vydá jen divácká místa s poplatkem,kde jsou nejlepší místa a parkování vyhrazena VIP hostům a jinak samej zákaz.smajlík
5. 4. 2011 11:423
0 0
Ten skok vypadá celkem nadějně... I ten břeh je celkem snadno dostupnej, docela vážně o tom místě uvažuju.
5. 4. 2011 12:024
0 0
Instinkt: Co se týče mě tak bohužel ne, už není čas ani fotomateriál...
5. 4. 2011 12:505
0 0
Bohužel retarder před tím skokem je a přijde mi, že dost blízko. Ale nechci nikoho odrazovat - je fakt, že hrana je to pěkná,ale asi až tak bombastický skoky to kvůli tomu retarderu nebudou.
5. 4. 2011 12:586
0 0
Ten závěr RZ (foto 24 a 25) to je síla! smajlík
5. 4. 2011 17:157
0 0
Martin K.: A ty víš, kde má být ten retardér? Tak jako tak tam ale stejně nějaké skoky budou a přijde mi to jako nejlepší místo na RZ, čili tam stejně asi půjdu. Jen se obávám parkování.
5. 4. 2011 18:068
0 0
martin.blader: Je tam namalovanej na cestě, ale nevěnoval jsem tomu takovou pozornost, takže jestli je 70m nebo 140m před tim skokem ti neřeknu.
Jinak jestli jsem si dobře všiml, tak cíl RZ je hned na konci Soustova, takže v té aleji (foto 24, 25) už se v závodním tempu nepojede.
5. 4. 2011 18:079
0 0
JanO: Podobné mrákoty na mě šly, když jsem si projížděl erzety kdysi na Valašce, co se jela u Rýmařova. Jezdci si to kupodivu tenkrát chválili. Ale nedokážu posoudit, jak moc rychle se pojede tudy. Tam to žádné roviny nebyly, spíš ze zatáčky do zatáčky.
5. 4. 2011 18:2910
0 0
Jasný, nejde o konkrétní hodnotu, ale jestli to není 15 metrů před hranou (smajlík), tak myslím, že by se mohli rozjet na nějakou slušnou rychlost.
5. 4. 2011 23:4211
0 0
Video z tohoot horizontu z roku 1990, od času 5:50. Skákalo se přesto, že za ním následoval vracák do leva smajlík
http://www.youtube.com/watch?v=iOAnO8DvtsM&feature=related
Taky si všimněte, kde byliv podřepu diváci při průjezdu vyšších startovních čísel, masakr. Tehdy se nad tím nikdo nepozastavoval, zlaté časy smajlík
5. 4. 2011 23:4312
0 0
Sakra tak velký smajlíky sem nechtěl dát smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!