10. 7. 2005 00:00 − 2363× − 0

Komentář k YPRES WESTHOEK RALLY

Komentář – Mistrovství Evropy začíná nabírat na obrátkách a všechny tři podniky zatím měly skutečně parádní účast. Počet patnácti špičkových vozů Super 1600 při Ypres Rally to ostatně dokládá.

3. podnik Mistrovství Evropy
24. – 26. června, Ieper – Belgie, asfalt, 22 RZ – 301 km
posádky (start/cíl) – 74/35

Mistrovství Evropy začíná nabírat na obrátkách a všechny tři podniky zatím měly skutečně parádní účast. Počet patnácti špičkových vozů Super 1600 při Ypres Rally to ostatně dokládá. Nicméně je pravdou, že tuto skupinu tvoří pravidelní účastníci ME ze slabé poloviny. Do devíti vozů Renault Clio Super 1600 se posadili v okolí Ieperu místní borci Kris Princen, Larry Cols, Xavier Bouche, Chris Davies a Evropani Simon Jean – Joseph, Renato Travaglia, Michal Solowow, Jan de Winkel a Trond Sveinsvoll. S ,,cé dvojkou“ vyrazil do soutěže Freddy Loix, s ,,dvěstěšestkou“ Bernd Casier, s Fiestou Dominique Bruyneel, s Puntem Giandomenico Basso, s Ignisem Michal Kosciuzsko a se starší Pumou místní jezdec Coulembier. Již vloni na mokré trati první etapy potvrdili svou rychlost jezdci s produkčními vozy. V případě deště se tak i letos muselo počítat s Peterem Bijveldsem, Leszkem Kuzajem, Pascalem Gabanem či Milanem Chvojkou. Výčet předních účastníků jasně poukazuje na belgickou převahu. Ač je místní rallysport velmi chudý a vůz Super 1600 se zde většinou objevuje pouze v minimálním počtu exemplářů, na nejprestižnější podnik Ypres Rally si jezdci peníze na pronájem špičkových strojů vždy najdou.

Soutěž začala podobně jako vloni vedením jezdce s produkčím autem. Nicméně rozdíly byly v první pětici minimální, takže se muselo počítat jak s Bijveldsem, tak s Colsem, Jean – Josephem, Princenem, Bouchem i Bassem. První neustál obrovské tempo Larry Cols a na RZ 3 se po poškození zavěšení pravého předního kola mohl rozloučit s vidinou obhajoby loňského triumfu. Colse v následující zkoušce následoval ze známých důvodů Milan Chvojka a pro poruchu elektroniky stále neposlušné Fiesty také Dominique Bruyneel. V RZ 5 pak o vedení přišel Bijvelds, když jej předstihl Kris Princen. Na poslední zkoušce prvního dne (RZ 8) se ale Bijvelds vrátil zpět. Celá první pětice byla naskládaná v půl minutě a druhý den se daly očekávat tuhé boje. Od těch byl vzdálen Freddy Loix, který se celý den potýkal s potíži na svém voze a na začátku druhé desítky ztrácel minutu a půl. O pozici lépe na tom byl vedoucí jezdec ME Renato Travaglia. S technikou na tom ale byl naprosto stejně. Celou dobu jej totiž zlobil motor. Ani cíle první etapy se nedočkal Leszek Kuzaj, kterému se poškodilo zavěšení. Letos tak prožívá na obou frontách špatnou sezónu. V Evropě nemá ani bod a v Polsku jich taky zatím příliš nenasbíral.

Druhý den začal havárií Giandomenica Bassa, kterému do té doby patřila pátá pozice. Hned ráno se také měnilo pořadí na samotném vrcholu výsledkové listiny, když se znova prosadil Princen. Na následujícím testu přišla soutěž o Travagliu, kterému definitivní stop vystavil neposlušný motor. RZ 11 opět trochu promíchala přední skupinku, když zde Bijvelds nechal půl minuty a propadl se za Jean-Josepha. Ten však o dva testy později chyboval a vylétl z tratě. Než se dokázal vrátit zpět, uběhlo sedm minut a rodák z Martiniku se najednou ocitl na třinácté příčce. Narozdíl od jiného pilota s Cliem Super 1600 Michala Solowowa, který na této zkoušce také havaroval, ovšem mohl pokračovat. Na nejdelším testu Heuveland (RZ 15 – 32 km) utrhl kolo u svého vozu Xavier Bouche. Michal Kosciuzsko zde také skončil mimo trať a jako poslední účastník z Polska odstoupil. V RZ 17 vyzkoušel nevýrazný Trond Sveinsvoll pevnost belgických rodinných domků. Nutno říct, že se rozjeté Clio osvědčilo jako dobrý detonační prostředek. Zbytek soutěže se už nesl jen ve znamení boje o poslední volné místo na bedně. V tomto souboji se vedle Bernda Casiera překvapivě objevil Freddy Loix. Ač stále nezajížděl úplně nejlepší časy, přeci jen se už nemusel tak moc prát se svým neposlušným vozem. Lepší výchozí pozici měl Casier, který byl jednu chvíli po Bijveldsově drobné havárii dokonce druhý. Před cílem RZ 20 sice utrhl u své tovární ,,dvěstěšestky“ kolo a propadl se za Bijveldse i Loixe, nicméně boj nevzdal. Na posledním testu se přehnal přes jezdce Citroenu, ale nakonec bronz stejně nezískal. Byla mu totiž připočtena penalizace 10 sekund za ulitý start do rychlostní zkoušky. Stejně jako vloni tak do pořadí v první trojici výrazně promluvila tato penalizace. Skoro by se až chtělo přemýšlet nad tím, jestli je všechno v pořádku na straně časomíry… Každopádně i čtvrtá příčka je pro mladého jezdce velkým úspěchem. Největší úspěch své kariéry ale zaznamenal vítězstvím Kris Princen, bývalý jezdec týmu Bastos v MS. Zatímco v Polsku vyhrál Holowczyc, který do produkční Imprezy sedl po půlroční přestávce, v Belgii se radoval jezdec normálně pilotující úplně jiné Clio, které toho se speciálem Super 1600 mnoho společného nemá. Kontinentální šampionát zatím letos nezažil jiného než domácího vítěze. Pravidelní účastníci ME si tentokrát mezi sebe bodů příliš nerozdali a tak zůstává v čele s velkým náskokem stále Travaglia.

Dalším podnikem bude Rally Bulgaria s centrem v zimním středisku Borovetz. A účast zde bohužel bude o hodně slabší než v uplynulých třech soutěžích.

Pořadí v cíli:

1.Kris Princen / Dany Colebunders (B) Renault Clio S1600
2. Peter Bijvelds / Bart Hissink (NL) Mitsubishi Lancer Evo VII + 2.45,6
3. Freddy Loix / Robin Buysmans (B) Citroen C2 S1600 + 3.24,1
4. Bernd Casier / Frederic Miclotte (B) Peugeot 206 S1600 + 3.32,8
5. Jan de Winkel / Radboud van Hoek (NL) Renault Clio S1600 + 3.56,9
6. Simon Jean-Joseph / Jack Boyere (F) Renault Clio S1600 + 8.44,8
7. Pascal Gaban / David Foulon (B) Subaru Impreza WRX Sti + 9.29,9
8. Filip Pyck / Filip Fieu (B) Mitsubishi Lancer Evo VII + 13.25,0
9. Stephane Boelens / Björn Degandt (B) Citroen C2 + 14.15,2
10. David Croes / Benoit Brück (B) Citroen C2 + 15.24,8

Stav ME po 3. podnicích (neoficiální):
1. Travaglia 15, 2. Holowczyc, Princen 10, 4. Longhi, Bebenek, Bijvelds 8

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!