10. 4. 2011 23:15 − 7919× − 20

Fotoporadna 5 – Post processing

Každou fotografii je většinou potřeba před publikováním nějak dodatečně upravit na počítači. Ať už jde o pouhé zmenšení nebo o retušování.

V dnešním díle si řekneme něco o postprocessingu fotografií na počítači, tedy o jejich zpracování v nějakém grafickém, či spíše bitmapovém editoru. Povídání to bude krátké, obecné a pravděpodobně velmi subjektivní. Každému se totiž líbí něco jiného a různé věci jinak vnímá. Já osobně preferuji lehce větší kontrast a tomu budou možná odpovídat i popsané kroky. Nemůžu také zaručit, že to budou správné kroky, všichni ostatní to třeba dělají jinak a lépe, ale třeba někomu pomůže i můj postup. Záměrně nebudu zmiňovat konkrétní typ editoru.

RAW převodníky

První krok záleží na tom, jestli se chystám zpracovat fotografie s příponou RAW a nebo JPG. Pokud jsou fotografie uložené v RAWu, je větší šance dohnat expoziční nedostatky. RAW převodníky umožňují kromě korekce expozice také nastavit stíny a jasy snímku a nastavit vyvážení bílé, celkový kontrast a také živost a sytost barev.

RAW převodníky mívají také možnost v určité míře potlačit jasový a barevný šum a doostřit fotografii. Funguje to, ale já jsem to přestal používat (ponechávám jen přednastavené lehké potlačení šumu) a šum jsem přestal vnímat jako něco škodlivého v obraze. Jako škodlivé naopak vnímám odšuměné, vyžehlené a detaily postrádající plochy. Doostření nechávám až na konec celého procesu.


RAW převodník

Převodníky mají možnost potlačit také chromatickou aberaci a geometrické zkreslení objektivu, ale s těmito funkcemi jsem nikdy nepracoval.

Po nastavení všech hodnot tak, abych byl se snímkem spokojený jej převádím na 16 bitový obraz bez komprese, se kterým následně pracuji. Výhodné může být použití uloženého předchozího převodu (nastavení), abychom zaručili stejný převod pro celou sérii snímků.

Kroky úprav

Pokud máme z fotoaparátu snímky ve formátu JPG, pak je lepší je před zpracováním převést z 8 bitů na 16 bitů. Pří následných úpravách tak bude docházet k menším ztrátám obrazové informace.

Nyní, když máme nachystané fotografie v 16 bitech, ať už z JPG nebo z RAW, můžeme přistoupit k dalšímu zpracování. Jako první provádím srovnání horizontu pootočením celé fotografie a následně provedu ořez snímku.

V dalším kroku provedu automatické srovnání kontrastu, kdy dojde k roztažení všech jasů tak, aby nejsvětlejší pixel na fotografii byl zesvětlen na maximálně bílý a nejtmavší pixel na fotografii na maximálně černý. Občas se stane, že fotografie je podexponovaná a nějaké světlo už má maximální světlost. Potom je potřeba snímek zesvětlit ručně. To je hlavně případ fotografií v JPG, které jsme nemohli zesvětlit korekcí expozice v RAW převodníku.


Zesvětlení pomocí vrstvy závoje

Dobrým nástrojem pro zesvětlování či ztmavování jsou vrstvy, pokud s nimi umí editor pracovat. Pokud chceme podexponovanou fotografii zesvětlit, pak jako velmi účinné je fotku zduplikovat do nové vrstvy a nastavit jí režim Závoj. Míru zesvětlení je pak možné nastavit pomocí změny míry krytí vrstev. Vrstvy je pak možné sloučit a pracovat tak na výsledku jako na jednom celku. Dalšími a pravděpodobně horšími možnostmi je zesvětlení fotografie pomocí nástrojů Úrovně a nebo Křivky. Užitečná může být kombinace vrstev a Křivek.

Pomocí křivek se dá také pěkně nastavit kontrast snímku (nastavením křivky lehce do tvaru S) a lze tak dle mého mínění dosáhnout lepšího výsledku než obyčejným zvýšením kontrastu. Stoupne tím však i sytost barev a to se nemusí každému líbit.


Kontrast křivkama

Ještě se vrátím vrstvám. Pomocí těch se dají také velmi dobře ztmavit mraky a obloha a simulovat tak šedý přechodový filtr. Obrázek opět zduplikujeme do nové vrstvy a nastavíme ji režim Násobit. Potom pro tuto vrstvu zvolíme v menu Vrstva položku Maska vrstvy a tam Skrýt vše. Potom zvolíme nástroj Přechod a natáhneme přechod od místa, odkud se má obloha začít ztmavovat směrem kterým se má ztmavovat. Je mi jasné že tento popis zní dost divoce, ale věřím že po tom, co si jej vyzkoušíte se vám to povede.


Efekt šedého přechodového filtru vrstvou Násobit

Záměrně jsem dosud příliš nerozváděl nastavení bílé, protože pro to žádnou pořádnou radu nemám. Osobně mi asi nejvíce vyhovuje automatické vyvážení bílé v RAW převodníku, pokud už je tedy fotka barevně ujetá. S automatickým vyvážením v editoru už tolik spokojený nejsem a provádím ho ručně přes nástroj Úrovně hledáním barevně neutrálního místa na fotografii. V případě že jde o portrét a pleť, tak v případě špatně vyvážené bílé často radši utíkám do černobílého zobrazení.

Pozornost si zaslouží určitě i retušování rušivých prvku, jako jsou třeba větvičky trčící přes okraj ořezu a nebo tmavé tečky způsobené prachem na snímači. K tomu jsou dobré nástroje Klonovací razítko a nebo Retušovací štětec. Tyto nástroje umožňují nabrat vzorek obrazu, kterým se překreslí retušované místo. Retušovací štětec na rozdíl od razítka ještě rozpije hrany vloženého vzorku a tak se s ním při citlivé a jemné práci dají dělat hotové zázraky.

Doostřování

Na závěr všech úprav fotografii zmenšuji na finální velikost a následně doostřuji. Zde je nutné poznamenat, že v žádném případě není vhodné dát automatické doostření. To fotografii většinou nepěkně přeostří. Proto je nutné vždy doostřovat ručně a velmi opatrně. Asi nejideálnější je na doostřování nástroj Doostření (Unsharp mask). V tom se doostření nastavuje pomocí tří hodnot – míry, poloměru a prahu. Na internetu je možné najít spoustu doporučených nastavení a každé bude možná jiné. Já používám nastavení 30-80% pro míru, poloměr 0,5 obrazového body a práh 1 úroveň. Je chybou si myslet, že hodně neostrou fotku spravím doostření. Jde to jen ve velmi málo a většinou je taková snaha vidět.


Doostření

Někdy je vhodné nedoostřovat celou fotku, ale jen to co má být ostré. To je markantní hlavně u malé hloubky ostrosti, kde doostřování rozmazaného pozadí je nejen zbytečné, ale někteří lidé to i poznají a údajně to není pěkné ;-) Výběr pro lokální doostření dělám pomocí rychlé masky a štětce, protože takto vytvořený výběr má „měkké“ okraje – prostě není to ostrá hrana kdy tady je doostřeno a tady už není, ale přechod mezi doostřeným a nedoostřeným je plynulý. Toho jde ostatně využít například i při zesvětlení obličeje zastíněného kšiltovkou. Pomocí rychlé masky a štětce jej označíte a pomocí křivek zesvětlíte. Výsledek vypadá docela přirozeně.

Lepší popis postupů a mnohem více rad najdete na internetu. Já bych opět doporučil web Romana Pihana.

Související články:
Fotoporadna 1 – Výběr místa a co do batohu
Fotoporadna 2 – Základní ovládání a nastavení fotoaparátu
Fotoporadna 3 – Vše o expozici a ostření
Fotoporadna 4 – Kompozice

Komentářů celkem: 20
11. 4. 2011 06:571
0 0
Jaký RAW převodník používáš?
11. 4. 2011 12:272
0 0
Chtěl bych upozornit všechny amatérské fotografy, že postprocesing dělá někdy až 50% kvality fotky. Takže téhle stránce věnujte pozornost.
11. 4. 2011 13:463
0 0
A v jakým programu upravujete fotky?
11. 4. 2011 13:504
0 0
Je celkem jedno, kdo v cem upravuje. Nekdo v Photoshopu, nekdo v Zoneru a nekdo treba v Gimpu...
11. 4. 2011 14:045
0 0
Je to celkem jedno v čem se dělá, pokud softík umí vrstvy je to základ úspěchu.
RAW konventorů je spousta a celkem dobré zkušenosti mám se softíkem jméněm raw therapee smajlíkJinak by měl stačit gimp bohatě pokud člověk nehodlá investovat do PSka
11. 4. 2011 16:016
0 0
jojo...PP vytáhne i fotku, kterým já říkám "z prdele" smajlík Na RAW používám Camera raw co je v PS.
Don
11. 4. 2011 17:157
0 0
Norri: mas vyzkousene, ze prevod JPG z 8 Bitu na 16 Bitu ti pomuze k lepsim vysledkum? Me to prijde jako nesmysl, protoze JPG 16 Bitu neumi, a tak je-li uz zdrojova fotka 8 Bitova, tak z ni vic proste nemuzes dostat, ne?
11. 4. 2011 19:118
0 0
Don: No 16 bitu klasicky JPG nema, ale mezi otevrenim a ulozenim fotky s tim ten editor nepracuje jako s JPG ale je to TIFF nebo bitmapa, a nebo ja nevim co jineho. A co se tyka tech uprav, tak si myslim, ze v pripade 16 bitu budou mensi ztraty pri ruznych upravach kontrastu a jasu. Jinak ja to na oko nepoznam, ale nekteri mozna jo...treba ti co poznaji, jestli jsem doostroval i bokeh smajlík Kazdopadne me to stoji jenom jedno kliknuti a mam lepsi pocit z toho, ze jsem pro fotku udelal maximum smajlík
11. 4. 2011 20:119
0 0
Norri, to je podle mě blbost, když to jednou vyfotim v 8bitovým jpegu, tak už si to můžu převádět jak chci kam chci, ale ty informace tam můžou bejt už jen menší. O tomhle převodu čtu prvně. Souhlasim s Donem. Bokeh taky doostřuju. Je mi jedno, že to třeba jeden borec z deseti pozná, fotku to nijak nedegraduje podle mě.
11. 4. 2011 21:1610
0 0
Speeder: Muzeme diskutovat o tom, jestli to ma smysl nebo ne. Ale kdyz nafotis neco na 8 bitu a mas vedle sebe dve barvy lisici se od sebe o 1 a udelas z nich prumer, tak vychazi neco a pul. Pri osmibitovem zpracovani tu pulku ztratis. Kdyz to predtim prevedes na 16 bitu, tak ti ta pulka zustane. Kdyz takovych kroku udelas nekolik, a treba hodne silnych, tak uz se to muze projevit. Treba posterizovanim oblohy pri 8 bitech (to je jenom priklad u ktereho si dovedu predstavit ze by k necemu takovemu mohlo dojit).
11. 4. 2011 21:2011
0 0
Je mozna nutne poznamenat, ze zalezi i na monitoru, na jakem to zpracovavate nebo prohlizite. Nejrozsirenejsi jsou monitory s TN panelem a sestibitovym zpracovanim obrazu. Drazsi a kvalitnejsi jsou treba S-PVA nebo S-IPS panely s osmibitovym zpracovanim obrazu.
12. 4. 2011 17:1412
0 0
To Shaki: Plně souhlasím. Právě to je to, proč, dle mého soudu digitalizace "zabila" fotografování jako umění. A to včetně fotografování rallye.
Dochází tak ke zkreslování skutečnosti, ať již jasu, kontrastu etc. Digifotka pak nevypovídá nic o skutečných světelných podmínkách na trati a umění či neumění jich využít. tp P.S. Možná je můj názor "dinosauří", ale je mi 50 let a rally fotím od svých 16 let. Teď už bohužel digitálně, ale PP zásadně nepoužívám.
12. 4. 2011 17:3613
0 0
trepa: ano, dnes už s novým vybavením může fotit dobře každý, kdo je jen trochu schopný a něco si o tom nastuduje. Ale proti postprocesingu nemá cenu bojovat, zvláště pokud je v rozumné míře. Navíc nikde není dáno, že tak jak to zachytil fotoaparát, tak to bylo ve skutečnosti. On se také řídím nějakým nastavením a nějakou svoji inteligencí, která ne vždy je dobrá.
12. 4. 2011 17:5414
0 0
S těma monitorama, to je pravda. Taky se chystám pozvat si kalibrátora, protože když to vytisknu, tak je to úplně jinde, než na monitoru.
12. 4. 2011 20:0215
0 0
2Speeder: To by chtelo zkalibrovat i tu tiskarnu
12. 4. 2011 20:5116
0 0
Dvojkol: jj, snad to uměj. Chce to vytvořit si tady několik barevných profilů, hlavně aby to sedělo.
13. 4. 2011 20:0817
0 0
je mi 27 a zcela souhlasím s "trepa". přijde mi že toto už nemá společného nic s fotografováním ale s grafikou. i ti pánové jak si o tom nahoře píší, mi přijdou spíš grafici. jasně mi z toho celého vyplývá, že kdo chce mít atraktivní fotografie nestačí si nastudova základy fotografování z "fotoporadny". proto, po skončení této rubriky, očekávám volného navázání rubriky "grafické poradny", jak ovládat základy grafických úprav fotografie. umění pracovat, ovládat v těchto programech určitě neodsuzuji, ale bez těchto znalostí nemáme šanci vyhrát ve fotosoutěži. samozřejmě musíme mít zvládnuty obecné základy fotografování... k tomu nám žádný program nepomůže.
13. 4. 2011 21:2918
0 0
Software dobré fotografii pomůže, ale nevyrobí ji. Teda většinou. Už u filmu se ale prováděly různé úpravy jako ořez, nadržování při vyvolávání a jiné. Ale doba jde kupředu a s ní i fotografie a s ní věci, které k tomu patří. Photoshop, Lightroom, Gimp a jiné jsou prostě dnešní temné komory.
Ale máte pravdu v tom, že chystám další pokračování fotoporadny. Tohle měl být poslední díl, ale chystám se vytvořit takový malý tutoriál Zoneru a v budoucnu možná i další.
13. 4. 2011 21:3919
0 0
Trkys: Grafika a úprava digitální fotografie jsou dva různé obory.
Don
13. 4. 2011 22:3020
0 0
muj pohled na vec je takovy: dnes foti tolik lidi, ze chce-li clovek nejak zaujmout, musi se odlisit - a zde prichazi na radu post processing. Proc mit fotky stejne, jako 80% ostatnich?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!