Naposledy v Jordánsku?

V Jordan Rally se budou jako obvykle prezentovat speciály nejvyšší kategorie WRC dvou značek.

V prostředí světového šampionátu se v posledních dnech hodně mluvilo o jeho budoucnosti, propírán byl zejména systém SupeRally a kalendář pro příští sezónu. Ten podle neoficiálních informací nabídne pouze 12 podniků, mezi kterými má chybět i Rally Jordan. Středovýchodní soutěž se do světového kolotoče zařadila v roce 2008 a letos se odehraje její třetí světové dějství. Vzhledem ke konfliktům na několika místech arabského světa byla ovšem ještě nedávno tato soutěž blízko svému neuskutečnění. Nakonec se podařilo najít alternativní cestu, jak dopravit do centra dění veškerou techniku a soutěž odstartuje. Kromě posunutí rozvrhu seznamovacích jízd ale bohužel došlo i ke zrušení první etapy.

V živé paměti stále zůstává loňský ročník jordánské soutěže, který poznamenaly dosud nevídané taktické hrátky na pomezí druhé a třetí etapy. Kromě dnes již tradičního zpomalování před cílem poslední RZ první a druhé etapy, které v Portugalsku výrazným způsobem dopomohlo Citroënu k zisku double, se v Jordánsku loni odehrála ještě větší „zvěrstva“. V případě Fordu využili dvojky Mikka Hirvonena a v případě Citroënu jezdce B týmu Sebastiena Ogiera k tomu, aby odstartovali v posledním dnu před svými kolegy a čistili jim trať. Z předpokládaného duelu Sebastiena Loeba s Jari-Mattim Latvalou o vítězství se tak stala komedie, jaká sportovní úrovni šampionátu ani trochu nepřidala.

Nebylo to však poprvé, kdy se v Jordánsku o vítězi rozhodovalo nejen na rychlostních zkouškách, ale i mimo ně. Již v roce 2008 se tam udála bizarní událost, jaká nemá obdoby. Hodně smolným způsobem tehdy vyřadil svého značkového kolegu Sebastiena Loeba z vedoucí příčky juniorský soutěžák ze Zimbabwe Conrad Rautenbach. Obě soutěžní C4 se tehdy čelně střetly na přejezdu u jedenáctého testu. Tato soutěž na sebe ale v obou světových ročnících upozornila nejen těmito bizarnostmi. Zajímavostí jsou i její tratě, které se odehrávají i na pro účely rally uměle vytvořených cestách a vedou pod úrovní hladiny Mrtvého moře.

V Jordan Rally se budou jako obvykle prezentovat speciály nejvyšší kategorie WRC dvou značek. Mini k nim přibude teprve na následující soutěži na Sardinii. V Portugalsku si ovšem Armindo Araújo s Danielem Oliveirou odbyli debut za volanty Mini ve třídě 1. Ani jeden ze speciálů do cíle nedorazil, byť Brazilec tomu byl velmi blízko, neboť skončil na úplně poslední zkoušce. Šanci na reparát dostane již nyní v Jordánsku, jeho značkový a výrazně konkurenceschopnější kolega Araújo bude na startu ovšem chybět.

Ze světového šampionátu jsou zatím odjety tři soutěže a každá z nich poznala jiného vítěze. V průběžném hodnocení však s vedoucím Hirvonenem, který těží ze skvělého rozjezdu sezóny vítězstvím ve Švédsku, již srovnal krok úřadující šampión Loeb. Jejich vzájemný duel nabral na dramatičnosti incidentem, který se odehrál v druhé etapě portugalského podniku. Pilot Fordu měnil na zkoušce kolo a zpět na trať se vrátil chvíli před Francouzem, který ve zvířeném prachu nechal skoro půlminuty a ztratil šanci na vítězství. V Jordánsku mají oba piloti podobnou bilanci, jedno vítězství a jedno odstoupení.

Nutno však dodat, že ze statistického pohledu je na tom o něco lépe Francouz. Jeho odstoupení v roce 2008, jak již bylo popsáno výše, bylo nevídanou shodou náhod, zatímco Hirvonen se vloni o možnost bojovat o vítězství připravil sám vlastní chybou přímo na rychlostní zkoušce. V obou ročnících bojoval až do poslední etapy o vítězství druhý pilot Fordu Latvala, ani jednou své tažení ale nedotáhl do vítězného konce. Před třemi lety poškodil v neděli o skálu zavěšení vozu a propadl se na sedmé místo, vloni v duelu s Loebem, který poznamenaly zmiňované taktické hrátky, tahal za kratší konec. Pokud bychom od boku chtěli vystřelit umístění, jakého dravý Fin letos dosáhne, pak by to jistě bylo třetí místo. Fin si letos totiž ve všech startech s novou Fiestou dojel právě pro bronz.

Zatímco dvojka Fordu má za sebou vyrovnanou bilanci, to samé se rozhodně nedá říci o dvojce Citroënu. Ogier sezónu rozjel čtvrtým místem ve Švédsku, v Mexiku havaroval při snaze porazit svého týmového kolegu a v Portugalsku již byl úspěšný a fenomenálního Loeba rozdrtil. I tentokrát se dá s velkou pravděpodobností očekávat, že se oba Francouzi utkají v těsném souboji, kde bude rozhodovat každá maličkost. Nedávné prohlášení Loeba o tom, že svému týmovému kolegovi nehodlá nikterak usnadňovat cestu za nejvyšší metou, vypovídá jasně o tom, jaká bojovná nálada mezi oběma jezdci Citroënu i nadále vládne.

Velkou bojovností a odhodláním jít do maximálního nasazení za jakýchkoliv okolností se pravidelně prezentuje Petter Solberg. Úvod letošní sezóny nebyl žádnou výjimkou, norskému jezdci se však zatím lepí smůla na paty, a pokaždé má naprosto odlišnou podobu. Ve Švédsku si problémy mistr světa z roku 2003 přivodil sám rychlou jízdou na přejezdu, v Mexiku jej potrápila DS3 a v Portugalsku jej pro změnu ze hry vyřadily pneumatiky Michelin. Ty letos nahradily gumy značky Pirelli a zatím za spolehlivostí produktů italského výrobce výrazně zaostávají. Málokdo ze špičky světového kolotoče se letos vyhnul defektu a tyto neoblíbené problémy jezdce zasáhly i na soutěži, kde to nebývá obvyklé, ve Švédsku.

Solberga v portugalské rally několik defektů po sobě dokonce vyslalo do SupeRally, takže mu zatím v průběžném pořadí patří až pátá příčka. Nyní před ním stojí výzva v podobně Jordánska, kde se mu zatím zrovna moc nedařilo. V roce 2008 ještě za volantem Imprezy havaroval a vloni svou šanci na vítězství doslova protaktizoval. V průběžném hodnocení šampionátu se za záda Mr. Hollywooda po Portugalsku propadl jiný zástupce norského rallysportu, mladý Mads Ostberg. Pilot Fiesty zazářil v úvodní rally, kde dlouho sahal po vítězství. V Mexiku přišla studená sprcha, ze hry o pódium jej vyřadil defekt. Na portugalském podniku chtěl mladík znovu ukázat svou rychlost, ale nasadil až trochu moc velké tempo a hned na divácké zkoušce urval u svého speciálu pravé přední kolo. Druhý den ráno jej ze hry vyřadila technika, dost možná to byl následek právě čtvrtečního incidentu.

Aby toho nebylo málo, má před sebou norský mladík soutěž, kde jej nelze považovat za vážného aspiranta na boj o bednu. V Jordánsku totiž Ostberg nikdy nestartoval, takže lze čekat výkon podobný tomu mexickému, kde byl v té samé roli. Pořádný výsledek si v letošní sezóně zatím nedokázal připsat Henning Solberg, když na první rally havaroval a na dalších dvou jej zpomalily technické problémy jeho Fiesty. Tu před Jordánskem letos již podruhé přemaloval do nových barev, snad mu tentokrát přinesou dostatečnou porci štěstí. Minimálně navázání na čtvrtou příčku z roku 2008 by nebylo od věci.

Do bojů v Jordánsku nastoupí i další jezdci se speciály WRC, z kterých je třeba předně jmenovat Kimiho Räikkönena. Tomu očividně DS3 sedla do ruky daleko lépe než C4. V obou stratech spatřil finský pilot cíl a patrný byl rovněž progres v zajížděných časech během jednotlivých rally. Na startu se pak objeví ještě čtveřice jezdců s Fiestami, Khalid Al-Qassimi, Dennis Kuipers, Matthew Wilson a Federico Villagra. Druhé kolo si na středním východě odbude šampionát SWRC. Účastníky Mexika Nassera Saleha Al-Attiyaha (Ford) a Karla Kruudu (Škoda) doplní ještě jezdci, pro které zde sezóna teprve začne. S Fiestami to budou Bernardo Sousa a Frigyes Turán, s Fabiemi Hermann Gassner jun. a Eyvind Brynildsen, do Punta pak usedne znovu Alberto Llovera.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!